Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB

  12:00
Karty od nejznámějších výrobců máme již úspěšně za sebou a v rámci dnešních testů jsme se podívali na Gladiac od firmy ELSA, který je osazen čipem GeForce 2 GTS a 64 MB paměti typu DDR. Jak si poradil v Open GL, Direct 3D a FSAA? Hodí se pro hraní her? To zjistíte v naší recenzi.
Pohled na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB a příslušenství

Karty od nejznámějších výrobců máme již úspěšně za sebou. Další v pořadí do testu dorazila karta Gladiac od firmy ELSA. Firma je přece jen méně známá než Asus či Creative Labs, ale je v podvědomí hlavně zaměřením na kvalitu produkce. Sídlo má v Německém Aachenu, ale karty vyrábí na dálném východě. Poté, co byl v dubnu tohoto roku představen nový čip GTS2 od nVidie, byla ELSA prvním výrobcem, který dostal karty na pulty obchodů. Důkazem důvěry v kvalitu produkce budiž i to, že na karty je poskytována šestiletá záruční doba. První karta, kterou ELSA nabídla v dubnu, byla klasická GTS2 referenčního designu a 32 MB paměti. Náš testovaný kousek je novější karta osazená 64 MB paměti.

Karta
Karta je tradičně referenčního designu, tedy doporučeného firmou nVidia. Kromě pár výjimek jsou na trhu skoro všechny karty s GTS2 dodržující toto referenční rozmístění prvků. ELSA tím, že chtěla býti na trhu s kartami první, nemohla strávit čas úpravami designu a proto karta vypadá jako převážná většina ostatních. Karta je chlazená tradičně hliníkovým profilem s namontovaným aktivním větráčkem. Bohužel na testované kartě se větráček odmítal otáčet a tudíž byl čip při testech chlazen pouze pasivně. Vzhledem výrobní technologii 0,18 mikronů je provoz pouze s pasivním chlazením možný, ale raději jsem vynechal pokusy s přetaktováním čipu. Po obou stranách jsou rozmístěny paměti Infineon 6NS. Jde o paměti, které jsou k vidění na všech GTS2 kartách co jsem prozatím měli možnost testovat. Infineon ohlásil i produkci čipů 5,5 NS a výhledově i rychlejších, takže pro čipy evidentně limitované propustností paměti se blýská na lepší časy. Pohled zepředu na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB Taktování karty je také standard: jádro na 200 Mhz a paměti na 333 Mhz. Takt pamětí chápeme jako zdvojených 166 Mhz, protože jde o paměti typu DDR umožňující přenášet data na náběžné i sestupné hraně hodinového signálu a tak efektivně takt zdvojnásobit. Oproti většině konkurentů se karta liší dvojnásobnou velikostí osazené paměti - tedy 64 MB. Přímo na kartě je konektor pro připojení volitelného video modulu. Dále je zde již pouze výstup na monitor. V balení karty najdeme solidně napsaný manuál a jediné cd obsahující ovladače pro Win9x/NT40/2000 (postarší, ale na stránce výrobce jsou již aktualizované na bázi Detonátorů 6.34), manuál v pdf formátu a konečně software MainActor určený pro editaci videa. To je tak asi všechno.

Přetaktování
Několikrát jsme již narazili na to, že tak rychlý čip, jako je GTS2, je limitován v plném rozjezdu i v případě použitých DDR pamětí. Tradiční přetaktovávací technika obvykle velí nastavovat takt pamětí i jádra až na hodnotu, kdy se začnou objevovat podivné ústřely v obraze, či se vykreslování zasekne úplně. Vzhledem k tomu, že recenzovaná karta měla defektní větráček, zbývala pouze šance na zvýšení taktu pamětí. U GTS2 je lepší postup na přetaktování ten, že nejprve necháme takt čipu na standardní hodnotě a pomalu zvyšujeme takt pamětí na dosažitelné maximum. Toto číslo je zpravidla výrazně vyšší než při současné změně taktování čipu. Poté co dosáhneme maxima na pamětech se ještě můžeme pokusit pomalu zvyšovat takt jádra. Uvedená technika je platná pro všechny čipy, které jsou limitovány rychlostí pamětí - tedy GTS2, Geforce MX, Pohled zezadu na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB ale i klasická GeForce SDR. Pro tuto konkrétní kartu se paměti podařilo dostat až na velice solidních 400 Mhz. Jakého zrychlení se dosáhlo ověříme v testu. Hodnoty můžeme přímo porovnat např. s výsledky minule testované karty Creative Labs GTS2, kde se podařilo dosáhnout 380 na paměti při zvýšení taktu čipu na 215 Mhz. Výsledky lze přímo porovnat, protože všechny výchozí podmínky zůstávají stejné.

Ovladače
Ovladače od ELSY nejsou jako jiné pouhou kopií referenčních či even;tuálně jejích přikrášlením, ale obsahují některé opravdu užitečné věci. Jednak mě zaujalo, že všechny nabídky v ovladači jsou dle regionálního nastavení automaticky v češtině. Překlad je sice poněkud kostrbatý, ale lepší než nic. Dále najdeme přetaktovávací utilitu, která je v ovladači umístěna standardně a není třeba žádná editace registru jako u referenčních ovladačů. Opravdu povedenou věcí je utilita ELSA SmartRefresh, která slouží k nastavovaní obnovovací frekvence obrazu. Obvyklé ovladače umožňují nastavování této frekvence ve skocích - 60, 65, 70, 75, 85 a 100 Hz. Zde po přesném nastavení vlastností monitoru je možné plynule pohybovat s obnovovací frekvencí obrazu po 1 Hz, takže bez problémů dostanete ze svého monitoru maximum. Další specialitkou je ELSA SmartResolution, což je utilita umožňující jemnější změny rozlišení. Lze se pohybovat po krocích velikosti 32 bodů horizontálně a 1 bod vertikálně Přetaktovávací panel pro kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB a takto si nastavit v podstatě jakékoliv hardwarově přípustné rozlišení. Zbytek voleb v ovladačích je již stejný s referenčními ovladači, jen jsou jinak přeskupené a doplněné o popisky. Ovladače jsou založeny na referenčních Detonátorech 3, konkrétně na verzi 6.34.

Systém
Karta byla testována na této sestavě:

  • procesor Intel Celeron 533@896 FC-PGA
  • základní deska Abit BX6-2 (Intel BX)
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Testy
    Kartu prověříme osvědčeným testovacím tandemem (osvědčenost 3D Marku je třeba brát s nadhledem):

  • 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing)
  • id Software Quake3 Arena v.1.16h - Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing).

    OpenGL

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB v OpenGL
      Fast (standard) Fast (200/400) Rozdíl (Fast) HighQual. (standard) HighQual. (200/400) Rozdíl (HighQual.)
    800x600 117,4 119,8 +2% 109,5 115,3 +5%
    1024x768 113,9 116,7 +2% 80,9 94,3 +17%
    1280x1024 92,6 100,3 +8% 50,9 60,9 +20%
    1600x1200 67,0 76,0 +13% 35,3 42,4 +20%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Z výsledků po přetaktování se ukazuje to, co jsem zde zmiňoval již mnohokrát - čip s tak masivní fillrate jako má GTS2 je v plném výkonu limitován i v případě použitých pamětí typu DDR. Připomínám, že jsem přetaktovával pouze paměti a to až na 400 Mhz, čip běžel při testu na standardní frekvenci. Vidíme jasně, jak moc je efektivní jakékoliv zrychlení na straně pamětí. Zejména ve vyšších rozlišeních a HQ módu, kde díky 32 bitovým texturám je přenášeno daleko více dat, je rozdíl po přetaktování oproti původní hodnotě až 20 procent. Proto doporučuji pro přetaktovávání GTS2 postupovat tak, jak jsem zmínil v předchozím článku. Když si pro porovnání vezmeme dřívější výsledek karty Creative Labs GTS2 přetaktované na 380/215, maximální dosažené zrychlení při tomto taktování bylo v rozmezí 13-16 procent, zdaleka tedy ne tolik jako zde při pamětech na 400Mhz. Doufejme tedy, že výrobci brzo přijdou s rychlejšími paměťmi a následující čipy již tímto problémem tolik trpět nebudou.

    Ohledně velikosti osazené paměti (64Mb) platí stále to stejné, jako u karty Asus GTS2 64MB - jde spíše o luxus, který se pozitivně projevuje až v nejvyšších rozlišeních a 32-bitových texturách. Pokud ještě navíc využijeme kompresi textur S3TC tak dalších 32 Mb paměti nebude výrazně znát ani tam. Tohle ovšem platí pro současné nároky. Do budoucna se dá jistě počítat se zvyšováním objemu přenášených dat, ale i tak si stále ale myslím, že i v blízké budoucnosti 32 MB paměti bohatě postačí.

    Direct 3D

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB v Direct3D
      Helicopter high Helicopter (200/400) Rozdíl Fillrate multi Fillrate m. (200/400) Rozdíl
    800x600 16bit 54,7 56,5 +3% 1053,0 1213,1 +15%
    800x600 32bit 44,4 50,2 +13% 548,4 662,6 +21%
    1024x768 16bit 45,0 50,3 +12% 1112,5 1218,0 +15%
    1024x768 32bit 32,0 37,2 +16% 555,5 674,9 +20%
    1280x1024 16bit 31,6 36,2 +15% 1125,0 1302,4 +16%
    1280x1024 32bit 20,4 24,3 +19% 529,1 649,1 +23%
    1600x1200 16bit 23,6 27,3 +16% 1119,7 1304,4 +16%
    1600x1200 32bit 14,2 17,2 +21% 504,3 621,6 +23%
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3

    V Direct 3D výsledcích jasně vidíme masivní nárůsty fillrate zejména v 32-bitových módech až o 23%. Efektivita přetaktování pamětí je tedy vidět i pod tímto rozhraním a to dokonce v ještě větším měřítku.

    FSAA
    Dosažené taktování pamětí se také velice pozitivně projeví na rychlosti Full Scene Antialiasingu, tak ukazuje poslední provedený test. Druhy nastavení FSAA jsem popisoval minule v recenzi Creative Geforce 2 GTS.

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB ve FSAA
      FSAA
    1.5 x 1,5
    FSAA
    1.5 x 1,5 (200/400)
    FSAA
    2 x 2
    LOD BIAS
    FSAA 2 x 2 LOD BIAS (200/400) FSAA
    2 x 2
    FSAA
    2 x 2 (200/400)
    640x480 Fast 116,6 120,7 97,5 104,1 97,4 103,9
    640x480 HQ 79,8 93,7 53,9 63,3 51,8 61,3
    800x600 Fast 100,6 107,6 65,6 73,6 65,3 73,4
    800x600 HQ 53,4 63,5 34,8 41,2 34,1 40,6
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Po přetaktování se 800x600 v 32 bitech přeci jen dostává na hratelnou úroveň 40,6 snímků za vteřinu při použití nejúčinnějšího módu vyhlazování. Je to sice o něco lepší, ale Voodoo 5 5500 zde stále drží bez problémů prvenství. Zda hrát či nehrát se zapnutým FSAA je věcí osobní preference, ale jak se zdá většina stále spíše preferuje vyšší rychlost a rozlišení před kvalitním vyhlazením FSAA v nižším rozlišení. Na nVidiích je prostě FSAA udělané tak jak jsem již psal dříve a proto nelze čekat nějaké zázraky. Zlepšení by jistě přinesl čip s vyšší fillrate, ale pouze při nasazení rychlejších pamětí. Jinak FSAA zůstane zřejmě doménou firmy 3Dfx, tak jak je to nyní.

    Hodnocení
    ELSA je další z řady karet s GTS2 s výkonem plně srovnatelným se zatím testovanou značkovou konkurencí. Naše konkrétní karta umožnila zatím nejlepší dosažené přetaktování pamětí a to na 400Mhz. Ovladače se odlišují od konkurence několika šikovnými věcmi jako SmartRefresh a SmartResolution. Poměr ceny a výkonu s dalších osazených 32 MB paměti je dost nevýhodný z důvodů diskutovaných výše. Přibalený software nestojí za zmínku a ve srovnání např. s Asusem neobstojí.

    Recenzovanou grafickou kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma ProCa, Praha.

  • Nejčtenější

    Nečekaný hit už prodal dva miliony. V korporátu by to neprošlo, říká autor

    Ačkoliv původně panovaly obavy, že menší francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 zůstane ve stínu slavnější hry, opak je pravdou. Šéf studia Sandfall k tomu dodal, že hra by v rámci velkého...

    Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

    Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

    Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

    Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

    Náhoda? Datum vydání nejočekávanější hry prozradila léta stará písnička

    Ostře sledované hry jsou pod naprostým drobnohledem fanoušků, kteří pečlivě analyzují každý nový trailer a vše dávají do nečekaných, až bláznivých souvislostí. Grand Theft Auto 6 není výjimkou.

    Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

    Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

    Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

    Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

    13. května 2025  10:36 0

    Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

    Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

    12. května 2025  11:30,  aktualizováno  13.5 8:49 8

    Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

    Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

    13. května 2025 14

    Režim myši na Switchi 2 funguje i v základním menu

    Jednou z novinek očekávané konzole Switch 2 od Nintenda je možnost používat herní ovladače také v režimu myši. Využití najde i mimo hry.

    12. května 2025  13:50 0

    Rozjede váš počítač novou Mafii? Raději si ověřte hardwarové požadavky

    Očekávaná gangsterka Mafia: Domovina běží – na rozdíl od přecházejících dílů včetně remaku – na Unreal Enginu 5. Pokud plánujete hrát na PC, ověřte si, zda splňuje minimální nároky.

    12. května 2025  12:33 0

    Detektor pohybu a děsivé zvuky. Vetřelecký horor zachycuje atmosféru filmu

    Loňská hororová survival střílečka Alien: Rogue Incursion vyšla pouze pro virtuální realitu, letos si v nové verzi zahrajeme i tradičně. Ačkoliv její hodnocení se velmi různí, většina hráčů se...

    12. května 2025 2

    Zážitek jako Kingdom Come 2 vám jiné médium nedá, říká producent Martin Klíma

    Kingdom Come: Deliverance 2 překonal všechna očekávání a zaslouženě se stal komerčním hitem nejen u nás, ale celosvětově. O tom, jak se takový kolos, na jehož vzniku pracovali stovky lidí dlouhých...

    11. května 2025 15

    Nové GTA vyjde až za rok, tak si aspoň zahrajte tyto slavné klony

    Mysleli jsme si, že si nové GTA zahrajeme ještě letos, ale nakonec bude čekání zřejmě ještě dlouhé. Abyste si ukrátili čas, můžete vyzkoušet některou ze známých her, která nabízejí podobný styl...

    10. května 2025 6

    RECENZE: Návrat krále stříleček Doom je jiný, ale zatraceně dobrý

    90 %

    Doom: The Dark Ages se jasně řadí mezi nejlepší díly kultovní série. Je jiný, svůj, krvavý a implementování bullet hell mechanismů dopadlo parádně. Tuhle fantasy řežbu si žádný správný Slayer nenechá...

    PC
    9. května 2025 8

    Do Kingdom Come 2 zamíří nový příběh za méně než týden

    Český hit Kingdom Come: Deliverance 2 rozšíří za méně než týden první placené rozšíření Brushes with Death s tajemným malířem Vojtou.

    9. května 2025  10:36 4

    Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
    Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

    Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

    Legendární Mafia je zpět. Nový díl vypadá jako vysněné pokračování

    Gangsterský příběh, který se odehrává na Sicílii na počátku 20. století, prozkoumá počátky organizovaného zločinu. A nejnovější prezentace naznačila, že tentokrát skutečně je, na co se těšit.

    9. května 2025  9:46 12

    Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

    Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

    9. května 2025 21
    Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.