Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Byli symbolem zla, teď si zachraňují pověst

Herní vydavatelství Electronic Arts dva roky po sobě získalo cenu nejhorší společnosti ve Spojených státech. Mezi příznivci počítačových her často bylo vnímáno jako černá ovce, za posledních čtyřiadvacet měsíců však ušlo notný kus cesty směrem k nápravě.
Mezi jeden z kritizovaných počinů patřil druhý díl Dragon Age. Nabízel totiž menší svobodu nežli jeho předchůdce.

Mezi jeden z kritizovaných počinů patřil druhý díl Dragon Age. Nabízel totiž menší svobodu nežli jeho předchůdce. | foto: BioWare

Titul „nejhorší společnost v Americe“ Electronic Arts nosilo v letech 2012 i 2013 a předcházelo tomu období zásadních přešlapů. Hráče provokoval například koncept Online Passu, tedy jakýsi kód pro aktivaci síťové hry či dodatečného obsahu.

Nově zakoupený titul Online Pass zahrnoval, cílem totiž bylo bojovat s bazarovým prodejem. Pokud jste si hru obstarali z druhé ruky, museli jste si Online Pass koupit za deset eur. To odpovídalo přibližně 270 korunám. Electronic Arts však Online Pass v půlce roku 2013 zrušilo.

Dalším trnem v oku byla a pro někoho stále ještě je distribuce Origin. Vydavatelství se totiž rozhodlo, že své hry přestane nabízet prostřednictvím Steamu a vytvoří vlastní platformu. Koncept obhajovalo jako službu hráčům, argumenty však pokulhávaly. Veškerá přidaná hodnota totiž měly být funkce, které Steam již zahrnoval a většinou v něm fungovaly lépe.

Nutno uznat, že se Origin během let výrazně zlepšil. Za Steamem však stále zaostává a největším negativem je absence volby. Pokud chcete digitální hru od Electronic Arts, Origin používat zkrátka musíte.

Command & Conquer
Command & Conquer
Command & Conquer
Command & Conquer

Zrušená hra Command & Conquer měla využívat obchodní model free2play. Po sérii se slehla zem.

Když pomineme nepovedené pokusy o ždímání značek typu Medal of Honor, kudla v kapse se hráčům otevírala například při kombinaci hry za plnou cenu se zahrnutím mikrotransakcí. Toho využil třeba hororový počin Dead Space 3, kde bylo za peníze možné odemykat lepší zbraně pro síťovou hru.

Ty byly získatelné i hraním, zabralo to však extra čas a v kontextu hry s pořizovací cenou nad tisíc korun mikrotransakce působily zcela pomateně. Lidé z Electronic Arts se přesto tvářili, že je tento model naprosto normální a časem bude součástí každé hry. Naštěstí se však zdá, že koncept zůstal jen okrajovou záležitostí.

Další výraznou skvrnou na reputaci firmy bylo pojetí předloňského SimCity, které na mnoha úrovních skončilo jako katastrofa. Fatální bylo například přetížení serverů po vydání hry, kvůli kterému si spousta lidí titul vůbec nemohla zahrát. Vyžadoval totiž připojení k internetu, a v úvahu proto nepřipadal ani sólo režim.

Electronic Arts tehdy titul hájilo tvrzením, že nejde o protipirátskou ochranu a situaci lze vyřešit jen zlepšením serverové infrastruktury. S pravdou tehdy pod rouškou anonymity vyrukoval jeden z vývojářů hry. Ten prozradil, že výpočty neprobíhají na serveru a upravit titul pro hraní bez internetu by prý nebyl problém.

Medal of Honor Warfighter
SimCity 5

Mezi značky, které Electronic Arts „zabilo“ někteří počítají Medal of Honor i SimCity.

Změnu k lepšímu přinesl nový generální ředitel

Na vývoji Electronic Arts je pozoruhodné, že společnost byla terčem hlasité kritiky i před nástupem předchozího šéfa Johna Riccitiella. Ten otěže firmy převzal v roce 2007 a situace se tehdy začala měnit.

Riccitiello na čas působil jako svěží vánek plný pozitivních změn. Během šesti let jeho vlády však Electronic Arts opět získalo nálepku korporace zaměřené výhradně na zisk. Obrat k lepšímu tak nastal až s Andrewem Wilsonem, který Riccitella na pozici generálního ředitele nahradil.

Wilson má úderný australský přízvuk, oplývá nepřehlédnutelným charismatem a na vedení korporace, jako je Electronic Arts, je i poměrně mladý. Když v roce 2013 dopozice nastupoval, bylo mu 39 let.

Stal se tak nejmladším ředitelem Electronic Arts, což analytici považovali za potenciální výhodu. Videoherní průmysl se totiž proměňuje rychlostí světla a mladá krev může molochům typu Electronic Arts svědčit.

31. října 2014

Wilson je pro společnost navíc prvním ředitelem, který hry v minulosti i vyvíjel. Roky totiž pracoval jako producent fotbalu FIFA. Jeho výroky tak působí jako slova člověka, který hráčům rozumí. Při transformaci společnosti se proto soustředí na vývoj menšího počtu kvalitnějších her a jeho cílem je spojit Electronic Arts se slovy inovativní, kreativní, pohlcující a zábavný.

Během jednoho roku se tak počet vydávaných her ze zhruba třiceti snížil na třetinu a obavy o kvalitu vedly k odložení řady titulů. Například střílečka Battlefield Hardline vyšla o pět měsíců později.

Firma tím chtěla předejít problémům, které po vydání sužovaly Battlefield 4. Ten byl na některých strojích zcela nehratelný, jindy nestabilní a náprava situace trvala měsíce. V souvislosti s tím pro Hardline proběhly dva otevřené betatesty, které kromě technické kontroly posloužily i jako zdroj nápadů pro změny herních principů.

Dead Space 3
Dead Space 3

Snaha o kombinaci hry za plnou cenu a mikrotrasankcí si u hráčů vysloužila vlnu nevole.

Odkladů se dočkala také hra na hrdiny Dragon Age: Inquisition či Xbox 360 verze futuristické akce Titanfall. Podle lidí z Electronic Arts přitom odklady her u předchozího vedení prakticky nepřipadaly v úvahu.

Snahu o zvýšení kvality her dokládá i fakt, že závody Need for Speed loni poprvé po sedmnácti letech nevyšly. Zatímco předchozí díly vycházely s roční pravidelností, tentokrát vydavatelství dospělo k závěru, že za jeden rok kvalitní díl vytvořit nezvládne.

Že Wilson pomáhá situaci měnit k lepšímu, lze vyčíst z více ukazatelů. Jedním je fakt, že Electronic Arts loni ani nehrozila šance vyhrát titul nejhorší společnosti v Americe. Firma sice byla nominována, hned v prvním kole ji však vyřadila televize Time Warner Cable.

Kromě zlepšujícího se povědomí u hráčů si navíc společnost vede dobře i v očích akcionářů. Za poslední rok se cena jejích akcií zdvojnásobila a v době psaní článku se pohybuje okolo 72 dolarů za kus. Analytici tak v současné době začali nákup jejích cenných papírů doporučovat.

Need for Speed
Need for Speed
Need for Speed
Need for Speed

Nejnovější ročník závodů Need for Speed po sedmnáctiletech přerušil každoroční frekvenci vydávání.

Přesto však Wilson není bez chyb. Jako ředitel občas stále brání jen těžko obhajitelné kroky, například vypínání serverů pro starší hry. U sportovních titulů to Electronic Arts v posledních letech učinilo třeba i po dvaceti čtyřech měsících a k síťové hře pak jednoduše nemáte přístup.

Wilson argumentoval tím, že se společnost po čase dostane do situace, kdy již starší hry není možné podporovat v dostatečné kvalitě. Mění se například serverová architektura a řada souvisejících technologií. Ale jen těžko lze uvěřit tvrzení, že je někdy problém servery udržovat více než dva roky. Působí to spíše jako umělá motivace pro hráče ke koupi nového dílu každoročně vydávaného titulu.

I přesto je však třeba uznat, že Electronic Arts za poslední dva roky citelně změnilo přístup k zákazníkům. Dokonalá společnost to jistě není. Zdá se však, že jí na hráčské základně po letech opět upřímně záleží.

Autor:
  • Nejčtenější

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 75

RECENZE: Indiana Jones je zase na vrcholu, nová hra se vyrovná původním filmům

100 %

Že bude nová herní adaptace osmdesátkového hrdiny Indiana Jonese pecka, jsme tak trochu dopředu tušili, že ale až taková, jsme nedoufali ani v těch nejdivočejších snech. Rovnou stovku dáváme opravdu...

Xbox Series X/S
6. prosince 2024 43

O víkendu se zrodily dva masivní herní hity

Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.

9. prosince 2024  11:22 5

Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší

Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...

7. prosince 2024 21

Které hry by podle vás měly zabojovat o titul Hra roku 2024?

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Pojďme si připomenout, co všechno letos vyšlo, a vy nám napište, které kousky by podle vás měly promluvit do finálního hlasování.

8. prosince 2024 20

Herního Oscara vyhrál Astro Bot, představen byl nový Zaklínač a Mafia

V americkém Los Angeles proběhlo v noci na pátek předávání cen Game Awards, které jsou jakousi videoherní obdobou filmových Oscarů. Letos jasný favorit nebyl, o to bylo soupeření zajímavější. Více...

13. prosince 2024  5:38 10

Když realita nestačí. Vybíráme nejpopulárnější videoherní simulátory

Chcete si zkrátit dlouhé zimní večery nějakým povedeným simulátorem? Máme pro vás spoustu tipů na hry, které vás přenesou do mnoha zajímavých rolí a situací se solidní dávkou realističnosti.

13. prosince 2024 13

Zahrajte si zdarma na trpaslíky z Pána prstenů

Digitální obchod Epic rozdává kooperativní survival hru The Lord of the Rings: Return to Moria, ve které se budete snažit udržet naživu trpaslíky v nepřáteli zamořených dolech.

12. prosince 2024  18:56 4

Vyšla PC verze mobilní strategie Warcraft Rumble

Mobilní akční strategie Warcraft Rumble vyšla před více než rokem na iOS a Android, nyní si ji uživatelé mohou zahrát také na PC v betaverzi.

12. prosince 2024  9:48 0

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Olga nafotila pornofotky, seznamovací show Bachelor teď opouští kvůli dceři

Po dramatickém odchodu Denisy Veselé, která v seznamovací show Bachelor Česko skončila poté, co se Jan Solfronk...