Mód DotA (zkratka od Defense of the Ancients) není na herním poli žádnou novinkou. Denně ho
hrají tisíce lidí a i mezi našimi čtenáři se jistě najde spousta takových, kteří v něm občas sehrají nějakou tu partičku. Pokud jste se s tímto klenotem však ještě nesetkali, je tu pro vás tento článek, který vám tuto závislárnu trochu přiblíží.
Představujeme Vám custom mapu do velice známé strategické hry Warcraft 3: Frozen Throne (dále W3: FT). Mnozí si teď možná řeknete, co vám taková hra, navíc staršího výrobního data, vlastně může nabídnout. Ve skutečnosti se tomuto módu věnuje stále větší a větší pozornost, neboť se od hraní samotného W3: FT velice odlišuje. Hlavní rozdíl oproti klasickému W3, kde ovládáte svého hrdinu a ostatní bojové jednotky, těžíte suroviny a stavíte budovy, je v tom, že v Dotě se účastníte boje pouze s jedním hrdinou, nic netěžíte a budovy nestavíte. Zábavnost a variabilita je zaručena něčím naprosto jiným, ale nejprve si objasníme, jak tento mód vůbec vznikl.
Kořeny Doty sahají již do Warcraft 3: Reign of Chaos, tedy do doby, kdy na světě nebyl populární datadisk Frozen Throne. Tyto ranné verze, programované jejím autorem Eulem (od toho Eul´s DotA), daly jen originální ideovou myšlenku mnohem propracovanějším verzím, které přišly později a byly už určené pouze pro W3: FT. Vzniklo tak několik odnoží Doty (jmenujme např. Gamebox DotA, DotA Outland, DotA Darkness Falls, DotA Classic, ale hlavně DotA Allstars). Právě poslední zmiňovaný mód DotA Allstars se stal velice populárním ve všech koutech světa. Jeho prvním autorem byl Guinsoo (Guinsoo´s DotA), který upravoval tento mód po celou sérii 5.xx a po drastickém přechodu na verzi 6.xx (který se mnoha hráčům nelíbil), se rozhodl věnovat svůj čas hraní World of Warcraft. Jeho nástupcem se stal IceFrog (IceFrog´s DotA), který je v současné době hlavním a jediným programátorem Doty. Nutno podotknout, že tito lidé jsou pro hráče Doty něco jako bozi, kteří jsou kultovně uctívaní za práci, kterou odvedli nebo odvádějí pro komunitu.
|
DotA, jakožto mapa, podporuje hru deseti hráčů (5 vs 5), kteří jsou rozděleni na dva týmy Sentinel a Scourge, které si vzájemně snaží dobýt strategické budovy, aby se tak dostaly k nejcennějšímu artefaktu – u Sentinelu je to World Tree, u Scourge týmu Frozen Throne. Po pádu některého z artefaktů hra končí a tým bez artefaktu prohrává. Cesta však není jednoduchá. Nejenže k nepříteli vedou tři cesty, ale ty navíc brání jak nepřátelské věže, tak samotní hrdinové a jejich jednotky – tzv. creepy (creep = netvor). Creepy se rodí v bázi obou týmů současně, nikdo je nemůže ovládat a jejich jediný úkol je bezhlavě útočit na bázi nepřítele. Za zabité nepřátelské creepy dostávají hrdinové zlato a zkušenosti. Zlato slouží ke koupi předmětů, kterých jsou ve hře na desítky a propůjčují hrdinům rozmanité vlastnosti. Můžete tak hrdinovi vylepšit např. rychlost útoku, koupit mu více životů nebo větší zásobu many, lepší brnění, silnější útok, rychlost pohybu nebo složit nějaký artefakt z jiných předmětů. Zkušenosti (maximální level hrdiny je 25) zase slouží k vylepšování schopností, které má každý hrdina 4, ale naprosto jiné a vzhledem k tomu, že mód obsahuje 82 hrdinů, dostáváme se číslu přes 300 unikátních schopností!
Zdůrazňujeme, že DotA není pro povahy typu Rambo. Velice záleží na stylu hraní celého týmu, který potřebuje každého hrdinu, aby dokončil svůj úkol dobytí artefaktu. Jednotlivé způsoby hraní určují hlavně kouzla, jejichž síla závisí na síle hrdiny a kombinaci předmětů, které vlastní. Velký význam mají střety všech hrdinů na jednom místě mapy, kde se uplatňují zkušenosti z bývalých bitev a testují nervy hráčů, protože i jedna chyba může ohrozit celý tým, který pokud zemře, ztrácí dál a dál kontrolu nad mapou a stává se celkově slabším a v rozhodujících bitvách nemusí být schopný zabít jediného nepřátelského hrdinu. Lepší tým má obvykle vyšší levely, více lepších předmětů, a proto větší šanci na výhru. Všechny tyto aspekty, jako je týmová hra, výběr hrdinů pro klanová utkání a styl jejich hraní, již dotáhly světové týmy téměř k dokonalosti. To vše vypadá na obrazovce velice efektivně a to dělá Dotu tolik zábavnou nejen pro hráče, ale i pro diváka. Alespoň se k tomu vývoj Doty ubírá. Snižuje se herní čas jednoho zápasu (který i dnes může trvat zhruba od 40 minut do 2 hodin), vylepšují se herní vlastnosti hrdinů a další detaily a mapy se upravují pro živá vysílání (tzv. shoutcasty) na internetových i kabelových televizích (jmenujme např. Singapurské DotA kanály).
|
Dotě se věnují i světové týmy, které často spadají pod větší kolosy zvané multiclany, čímž mají zajištěnu hlavně materiální a další podporu. Ze známých světových multiclanů, které se proslavily v Dotě, ale i v hrách jako je Counter-Strike, Call of Duty, Day of Defeat, Quake 3: Arena a další, jmenujme např. Complexity, Verge, Pandemic, Insignia Cadre nebo Meet Your Makers. Pokud jste fanoušky jiné ProGamers hry, jistě tyto velké projekty poznáváte. Tyto klany se zúčastňují LAN akcí po celém světě, stejně tak jako online turnajů nebo lig, kde mají šanci hrát o zajímavé peníze a prestiž. Nejznámějším českým multiclanem, dosahujícího dobrých výsledků na poli české Doty, je známý nEophyte. Na území Čech a Slovenska probíhají také LAN turnaje o ceny nebo online Ligy s možností postupu na INVEX, kde se týmy zúčastňují Mistrovství ČR v počítačových hrách.
Je vidět, že budoucnost Doty má našlápnuto velice slibně. Za všechny její fanoušky doufejme, že jednou dosáhne podobných rozměrů, jako je tomu u nejznámějších her. Pokud Vás mapa DotA Allstars zaujala a chcete se o ní dozvědět více, můžete navštívit neoficiální české stránky http://www.dota-all-stars.net nebo zavítat na oficiální homepage http://www.dota-allstars.com (anglicky).