Ubereme Radeonu 8500 trochu
páry
Radeon 8500 od kanadské firmy ATI, kterého se (v Evropě)
dočkáme na pultech obchodů zhruba v polovině října, bude velmi vážným
konkurentem čipu GeForce3 – o tom jasně vypovídají jak jeho technické
parametry, tak i nezávislé benchmarky.
NVIDIA byla natolik žádostiva zchladit nadšení veřejnosti z nového Radeonu,
že v době jeho oficiálního ohlášení poskytla vybraným webzinům ranou verzi
(20.80) svých ovladačů Detonator 4, která dokázala výkon GeForce3 zvednout
až o 30 %. Tím byl Radeon 8500 ovšem poněkud zastíněn a GeForce3
s ním dokázalo poměrně pohodlně držet krok.
Navzdory očekávání nedala NVIDIA Detonator 20.80 vzápětí k dispozici široké veřejnosti, ale prohlásila, že bude ještě nějakou chvíli ladit. Tento proces byl konečně završen toto úterý, kdy se na stránkách NVIDIE objevila finální verze s číslem 21.81, která má jako obvykle separátní odrůdy pro majitele Windows 9x/ME, Windows XP/2000 a Windows NT. A co nám o ní říká mateřská firma?
Spolehlivá jízda ve vyjetých
kolejích
Detonator XP je věrným pokračovatelem tradice UDA (Unified
Driver Architecture – jednotná architektura ovladačů), takže ho mohou použít
majitelé prakticky všech grafických karet s nvidiáckými čipy – od TNT až po
GeForce3. Výkonové optimalizace se dotkly jak DirectX, tak OpenGL; do
ovladače OpenGL byly implementovány nejnovější specifikace verze 1.3 ze srpna
tohoto roku a navíc i některá rozšíření samotné NVIDIE. Ovšem tvrzení
firmy, že Detonator XP přináší na všech GPU od NVIDIE v DirectX
i OpenGL zvýšení výkonu o 30 až 50 %, je dost pochybné – možná ve
Windows XP, ale ve starých dobrých devadesátosmičkách se něčeho takového
rozhodně nedočkáte. S GeForce3 se v některých aplikacích můžete
k oněm 30 % vyšvihnout, ale u ostatních GPU s tím opravdu
nelze počítat.
Co se týče Windows XP, na ně Detonator XP samozřejmě pamatuje na prvním místě. NVIDIA se holedbá nejrychlejší 3D i 2D akcelerací na této platformě a speciálně pro Windows XP byla do nového Detonatoru začleněna technologie XPress Link, která využívá patentovaného typu DMA (přímého přístupu do paměti) podporovaného všemi čipy NVIDIE. XPress Link představuje přímé propojení mezi hardwarem a operačním systémem Windows XP a akceleruje některé prvky v jeho jádru, konkrétně ve vstupně/výstupním subsystému a správě paměti.
Benchmarky a jiné
poznatky z praxe
Na nový Detonator jsem samozřejmě pustil své dva
oblíbené benchmarky, totiž 3Dmark2001 a GLMark 1.1. Testovacím podložím byl
systém se základní deskou MSI K7T Turbo, Duronem 800@1000 (9,5x105), 256 MB
SDRAM PC133 a grafickou kartou Creative GeForce2 GTS (jádro 210 MHz,
paměť 340 MHz). Vertikální synchronizace byla vypnuta stejně
jako antialiasing; softwarové zázemí poskytly Windows 98 SE
a DirectX 8.0a. A teď už se podívejte na výsledky.
Jak už jsem se zmiňoval v předcházejícím článku, zdaleka největší užitek z programátorských optimalizací v nových ovladačích má GeForce3; starší GPU profitují jen nepříliš. Těžko říci, jak dalece je v tom záměr masově prosadit GeForce3 a přimět hráče pomalu zapomenout na GeForce2, každopádně na rodině karet s čipem TNT(2) bych si tipnul, že výkon půjde dolů – uvítám vaše zkušenosti v diskusích. Přírůstek bodů v 3DMarku2001, který činí necelých 6 %, jistě stojí za řeč, ovšem výkon v GLMarku zůstal prakticky totožný. V tomto směru je jistě potěšující fakt, že akceleraci herního světa již takřka beze zbytku ovládlo rozhraní Direct3D a OpenGL „hostí“ už jen několik čestných výjimek.
Trochu výkonu navíc zdarma?
Proč ne.
Na to, jak dopadne reálný souboj Radeonu 8500 s čipy
GeForce3, si budeme muset ještě pár týdnů počkat: do srovnávacích testů,
o kterých byla řeč v úvodu článku, si totiž grafická karta
s Radeonem 8500 ještě nepřinesla pořádně doladěné ovladače. Firma ATI se na
nedávno skončené výstavě ECTS nechala slyšet, že přijde v brzké (?) době
s ovladači, které umožní novému Radeonu porazit GeForce3 i v těch
disciplínách, kde měl čip od NVIDIE dosud navrch. Doufejme, že toto prohlášení
bylo míněno vážně, a zejména že s sebou ovladače k Radeonu 8500
nepotáhnou nic z toho kvanta chyb, na které Tom s Anandem při
testování narazili. Shrneme-li všechny dostupné poznatky, dojdeme k závěru,
že majitelé grafických karet s čipem GeForce3 by velmi prohloupili, kdyby
si Detonator XP 21.81 nenainstalovali, a my s GeForce2 tím také nic
nezkazíme.
Aktualizace 25.9.:
Ačkoli se ovladače Detonator XP po instalaci chovaly naprosto ukázněně a benchmarky i hry fungovaly bez sebemenších problémů, v dalších dnech jsem zaznamenal potíže při startování Windows a jiné (často velmi podivné) příznaky, které vesměs zmizely po reinstalaci staré verze 12.41. Zatím tedy nemohu z osobní zkušenosti použití ovladačů Detonator XP doporučit. Jakmile budou příčiny výše uvedeného chování jasnější, dozvíte se o tom v samostatném článku.