KOMENTÁŘ: Proč je Death Stranding nejzajímavější akční hrou ve vývoji

Když na letošním ročníku herní výstavy E3 odhalil tvůrce her Metal Gear Solid svůj první nezávislý projekt, vyvolala předvedená ukázka především velké množství otázek. Ať už bude výsledný titul jakýkoliv, jméno vývojáře Hidea Kojimy slibuje nevšední zážitek.
Death Stranding

Death Stranding | foto: youtube.com

Death Stranding vznikající pro PC a Playstation 4 patří k nezáhadnějším projektům současnosti. O hře samotné je toho známo naprosté minimum. V ukázce vidíme populárního herce Normana Reeduse, kterého mnozí znají spíše jako Daryla ze seriálu Walking Dead.

Logo Kojima Productions

Reedus se probudí nahý na pláži s pouty na jedné ruce. Vedle sebe nachází novorozence, který je s ním (?) spojen pupeční šňůrou. Reedus jej chvíli chová, posléze mu však dítě znenadání zmizí. Souvisí to nějak s otisky dlaní, které se objevují všude kolem? Co znamená černá hmota, kterou má hlavní hrdina na rukou, a která plní otisky v písku? Proč je pláž poseta mrtvými velrybami? A co se to v závěru traileru vznáší na obloze? Otázky se kupí jedna na druhou.

Ve stylu Uncharted nebo The Division

Nemějte však obavy, že výslednou hru ocení pouze filozofové, kteří si jakoukoliv akci oškliví. Kojima uvádí, že Death Stranding bude hra, kterou ocení především příznivci akčních her jako The Division a Uncharted. V interview pro IGN tvůrce říká: „Lidé, kteří hrají akční hry, by neměli mít problém se do hry dostat. Po dvou až třech hodinách si začnou říkat: OK, tohle je něco jiného, tohle je nové.“

Důležitá je pro něj propojenost života a smrti. Kojimovi jako inspirace posloužil jeden z příběhů japonského spisovatele Kóba Abeho: „V tomto příběhu Abe píše, že jedním z prvních lidmi vytvořených nástrojů byla hůl. Říká, že hůl byla prvním nástrojem lidstva vytvořená proto, aby si s ní mohlo udržet odstup od zlého – měla jej chránit. Druhým nástrojem byl provaz. Provaz je nástroj, kterým si máte zajistit věci, které jsou pro vás důležité.“

Death Stranding
Death Stranding
Death Stranding

Death Stranding

To nás přivádí ke zmíněné pupeční šňůře a liniím, které jsou patrné na textech v traileru. „Většina nástrojů v akčních hrách jsou hole. Mlátíte, střílíte nebo kopete. Komunikace probíhá vždy skrz tyto ‚hole‘. V Death Stranding chci, aby lidé byli propojeni ne přes hole, ale přes ekvivalent těch provazů... ale samozřejmě budete moci používat i ty hole,“ uzavírá Kojima.

Death Stranding tedy bude akční hrou se zajímavými herními mechanismy. Přirovnání k The Division a zmínka o vzájemné interakci hráčů zase vede k domněnce, že by se mohlo jednat o hru v otevřeném herním světě s on-line režimem.

P.T.
P.T.
P.T.

P.T. (demo k Silent Hills)

Silent Hills s Reedusem a Del Torem

Hry od Hidea Kojimy šly vždy vlastní cestou a šlo o maximálně ambiciózní projekty. Kdoví, jak by dopadl připravovaný titul Silent Hills, v němž měl původně Norman Reedus hrát hlavní postavu. K tehdy ještě neohlášené hře vyšlo nejprve jen demo P.T. hrané z pohledu z vlastních očí. A nepodobalo se ničemu, co jste dosud měli možnost hrát. P.T. se odehrávalo pouze v jedné jediné chodbě, z níž jste nemohli uprchnout. S výjimkou malé koupelny to bylo opravdu všechno. Vtip byl v tom, že hra byla zacyklená a pokaždé, když jste doběhli ke dveřím na konci chodby, hodilo vás to zase na začátek. Měnila se však atmosféra, světlo, rekvizity, zvukové kulisy a další prvky.

Hideo Kojima

Abyste demo dohráli, museli jste postupně vyřešit ďábelské a originální hádanky, které bez pomoci internetu nebyly vůbec jednoduché. Ty souvisely mimo jiné s Kojimovou zálibou v boření čtvrté stěny mezi hrou a realitou. Hororová atmosféra a zvuky, neustále se opakující cyklus a ono stržení stěny mezi vámi a hrou dělalo z P.T. nezvykle hrůzný a mučivý zážitek, který se vám zaručeně dostal pod kůži. Bohužel, projekt Silent Hills, na kterém Kojima spolupracoval s režisérem Guilermem Del Torem, byl zrušen společně s Kojimovým kontraktem u Konami.

Vítězný doutník
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Bolí vás to, co tam není - The Phantom Pain

A co hůř, na neslavně náhlý konec Kojimova angažmá doplatil také poslední Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Výsledný dojem z poslední kapitoly ságy Metal Gear byl totiž pro dlouholetou fanouškovskou základnu bolestivý. Po asi třiceti hodinách hraní vás čekala bitva s bossem, zdánlivý závěr a dokonce finální titulky. Konec? Ani náhodou!

Místo toho přišla bravurně sestříhaná upoutávka na druhou kapitolu. Cože? Tohle všechno byl jen začátek? Proboha, kolik kapitol tato geniální hra ještě má? Je to vůbec možné? Jak se záhy ukázalo, možné to nebylo. Kapitoly byly jen dvě a ta druhá představovala vyložený trapas. Ačkoliv MGS 5 slibovala ultimátní příběh a proměnu hlavního hrdiny v záporáka, vydavatel Konami se evidentně rozhodl vývoj hry v určitý moment utnout. A jak se blížíte ke konci, působí MGS 5 čím dál více jako slepenec misí v recyklovaném prostředí. Došly peníze.

Za tmy je plížení snazší.
Pomaloučku, polehoučku
Metal Gear Solid 5

Metal Gear Solid 5

Nenechte se mýlit, podle mého názoru je stále MGS 5 zdaleka nejlepší hrou sázející na opatrný postup, která v oblasti hratelnosti překonává nejen předchozí díly, ale také veškerou konkurenci jako Hitman, Dishonored nebo Splinter Cell. Má výbornou umělou inteligenci, ohromně propracovanou hloubku, po technické stránce snad ty nejlepší filmečky, chytré herní mechanismy, dlouhou herní dobu a naprosté minimum bugů. Jenže mohla být o tolik lepší! Co naplat, žijeme v době, v níž na finální vizi pro zpracování MGS 5 prostě nebyly peníze a místo přestupu na epizodický model (ve stylu Starcraftu 2 nebo připravovaného remaku Final Fantasy VII) padlo rozhodnutí vydat hru stůj co stůj a s Kojimou se po letech rozejít.

Konami sice údajně na dalším dílu Metal Gearu pracuje, na druhou stranu společnost však vývoji velkých AAA titulů nevěří. Situaci asi nejlépe ilustruje vydání remaku Metal Gear Solid 3, předělaného však čistě pro formát japonského výherního automatu pachinko.

Hrdinský epos s polobohy - Metal Gear Solid

I kdyby však regulérní díl dalšího dílu série Metal Gear přece jen vyšel, Kojimův rukopis a nápady byly pro sérii natolik výrazné, že už to prostě nemůže být ono. Metal Gear Solid byla série plná neotřelých nápadů. Ve třetím dílu jste tak například mohli buď podstoupit dlouhatánský souboj se starým sniperem jménem The End. Nebo jste místo toho mohli přetočit interní hodiny vaší Playstation 2 a ostřelovačský veterán zemřel na vysoké stáří. V prvním Metal Gear Solidu vám zase četl jiný boss myšlenky. Jedinou ochranou bylo připojit ovladač do druhého slotu.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Nešlo pouze o nápady týkající se stržení zdi mezi hráčem a hrou, ale i o chytré herní mechanismy, které bavily jak při klasickém hraní, tak při bitvách s bossy. Příběhem Metal Gear Solid připomínal novodobý hrdinský epos, jehož fikce byla do detailů propletena se současným světem a historickými událostmi. Hlavní postavy (úmyslně přirovnávané ke zvířatům) jsou v ní takřka nezničitelnými polobohy, kteří ze skrytu utváří světové dějiny. Hry šly nečekaně do hloubky v otázkách genového inženýrství, nukleárního zbrojení, informačních technologií, biologických zbraní nebo třeba žoldáckých armád. Dlouhé popisné pasáže byly v tomto ohledu obzvlášť konkrétní a hráč občas míval dojem, jako by sledoval dokument.

Sága vycházela 28 let a každý další díl byl do herního universa pevně napasovaný. Pokud jste chtěli naskočit do rozjetého vlaku, museli jste si zjistit, co to jsou pojmy jako Militaires sans Frontires, Les Enfants Terribles nebo Outer Heaven. Hry se často vracely k událostem z předchozích dílů a posilovaly tak význam jednotlivých zvratů v příběhu, které tak nabíraly až mýtický charakter. To hře však nebránilo uchylovat se k sexuálním narážkám, někdy až záchodovému humoru nebo přehnaným scénám a dialogům, jak vytrženým z filmů od Hala Emmericha nebo Michaela Baye. Proto se žádná série Metal Gearu nepodobá. A proto je nový Kojimův projekt tak slibný.

Naomi Hunter z MGS 4

Quiet z MGS 5

Death Stranding se vyplatí pozorně sledovat nejen s ohledem na výslednou hru. Jejího vydání se jen tak nedočkáme, postupně sílící hype však bude doprovázen tradičně povedenými trailery a snad i nějakou originální reklamní kampaní. Kupříkladu Metal Gear Solid 5 byl původně znám pouze pod svým podtitulem The Phanotm Pain a vývoj mělo mít na starost fiktivní studio Moby Dick Studio. To vše kvůli inspiraci známým románem od Hermana Melvilla.

Obzvlášť krutá reklamní kampaň na Metal Gear Solid 2 zase hráče úmyslně zmátla, když zamlčela, že po většinu času nebudete ve hře hrát za hlavního hrdinu Solida Snakea, ale zcela novou postavu. O projektu P.T. z něhož se teprve po dohrání vyklubal Silent Hills už řeč byla. Vytrolí nás Kojima i tentokrát?

  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...