Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

KOMENTÁŘ: Proč je Death Stranding nejzajímavější akční hrou ve vývoji

Když na letošním ročníku herní výstavy E3 odhalil tvůrce her Metal Gear Solid svůj první nezávislý projekt, vyvolala předvedená ukázka především velké množství otázek. Ať už bude výsledný titul jakýkoliv, jméno vývojáře Hidea Kojimy slibuje nevšední zážitek.

Death Stranding | foto: youtube.com

Death Stranding vznikající pro PC a Playstation 4 patří k nezáhadnějším projektům současnosti. O hře samotné je toho známo naprosté minimum. V ukázce vidíme populárního herce Normana Reeduse, kterého mnozí znají spíše jako Daryla ze seriálu Walking Dead.

Logo Kojima Productions

Reedus se probudí nahý na pláži s pouty na jedné ruce. Vedle sebe nachází novorozence, který je s ním (?) spojen pupeční šňůrou. Reedus jej chvíli chová, posléze mu však dítě znenadání zmizí. Souvisí to nějak s otisky dlaní, které se objevují všude kolem? Co znamená černá hmota, kterou má hlavní hrdina na rukou, a která plní otisky v písku? Proč je pláž poseta mrtvými velrybami? A co se to v závěru traileru vznáší na obloze? Otázky se kupí jedna na druhou.

Ve stylu Uncharted nebo The Division

Nemějte však obavy, že výslednou hru ocení pouze filozofové, kteří si jakoukoliv akci oškliví. Kojima uvádí, že Death Stranding bude hra, kterou ocení především příznivci akčních her jako The Division a Uncharted. V interview pro IGN tvůrce říká: „Lidé, kteří hrají akční hry, by neměli mít problém se do hry dostat. Po dvou až třech hodinách si začnou říkat: OK, tohle je něco jiného, tohle je nové.“

Důležitá je pro něj propojenost života a smrti. Kojimovi jako inspirace posloužil jeden z příběhů japonského spisovatele Kóba Abeho: „V tomto příběhu Abe píše, že jedním z prvních lidmi vytvořených nástrojů byla hůl. Říká, že hůl byla prvním nástrojem lidstva vytvořená proto, aby si s ní mohlo udržet odstup od zlého – měla jej chránit. Druhým nástrojem byl provaz. Provaz je nástroj, kterým si máte zajistit věci, které jsou pro vás důležité.“

Death Stranding
Death Stranding
Death Stranding

Death Stranding

To nás přivádí ke zmíněné pupeční šňůře a liniím, které jsou patrné na textech v traileru. „Většina nástrojů v akčních hrách jsou hole. Mlátíte, střílíte nebo kopete. Komunikace probíhá vždy skrz tyto ‚hole‘. V Death Stranding chci, aby lidé byli propojeni ne přes hole, ale přes ekvivalent těch provazů... ale samozřejmě budete moci používat i ty hole,“ uzavírá Kojima.

Death Stranding tedy bude akční hrou se zajímavými herními mechanismy. Přirovnání k The Division a zmínka o vzájemné interakci hráčů zase vede k domněnce, že by se mohlo jednat o hru v otevřeném herním světě s on-line režimem.

P.T.
P.T.
P.T.

P.T. (demo k Silent Hills)

Silent Hills s Reedusem a Del Torem

Hry od Hidea Kojimy šly vždy vlastní cestou a šlo o maximálně ambiciózní projekty. Kdoví, jak by dopadl připravovaný titul Silent Hills, v němž měl původně Norman Reedus hrát hlavní postavu. K tehdy ještě neohlášené hře vyšlo nejprve jen demo P.T. hrané z pohledu z vlastních očí. A nepodobalo se ničemu, co jste dosud měli možnost hrát. P.T. se odehrávalo pouze v jedné jediné chodbě, z níž jste nemohli uprchnout. S výjimkou malé koupelny to bylo opravdu všechno. Vtip byl v tom, že hra byla zacyklená a pokaždé, když jste doběhli ke dveřím na konci chodby, hodilo vás to zase na začátek. Měnila se však atmosféra, světlo, rekvizity, zvukové kulisy a další prvky.

Hideo Kojima

Abyste demo dohráli, museli jste postupně vyřešit ďábelské a originální hádanky, které bez pomoci internetu nebyly vůbec jednoduché. Ty souvisely mimo jiné s Kojimovou zálibou v boření čtvrté stěny mezi hrou a realitou. Hororová atmosféra a zvuky, neustále se opakující cyklus a ono stržení stěny mezi vámi a hrou dělalo z P.T. nezvykle hrůzný a mučivý zážitek, který se vám zaručeně dostal pod kůži. Bohužel, projekt Silent Hills, na kterém Kojima spolupracoval s režisérem Guilermem Del Torem, byl zrušen společně s Kojimovým kontraktem u Konami.

Vítězný doutník
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Bolí vás to, co tam není - The Phantom Pain

A co hůř, na neslavně náhlý konec Kojimova angažmá doplatil také poslední Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Výsledný dojem z poslední kapitoly ságy Metal Gear byl totiž pro dlouholetou fanouškovskou základnu bolestivý. Po asi třiceti hodinách hraní vás čekala bitva s bossem, zdánlivý závěr a dokonce finální titulky. Konec? Ani náhodou!

Místo toho přišla bravurně sestříhaná upoutávka na druhou kapitolu. Cože? Tohle všechno byl jen začátek? Proboha, kolik kapitol tato geniální hra ještě má? Je to vůbec možné? Jak se záhy ukázalo, možné to nebylo. Kapitoly byly jen dvě a ta druhá představovala vyložený trapas. Ačkoliv MGS 5 slibovala ultimátní příběh a proměnu hlavního hrdiny v záporáka, vydavatel Konami se evidentně rozhodl vývoj hry v určitý moment utnout. A jak se blížíte ke konci, působí MGS 5 čím dál více jako slepenec misí v recyklovaném prostředí. Došly peníze.

Za tmy je plížení snazší.
Pomaloučku, polehoučku
Metal Gear Solid 5

Metal Gear Solid 5

Nenechte se mýlit, podle mého názoru je stále MGS 5 zdaleka nejlepší hrou sázející na opatrný postup, která v oblasti hratelnosti překonává nejen předchozí díly, ale také veškerou konkurenci jako Hitman, Dishonored nebo Splinter Cell. Má výbornou umělou inteligenci, ohromně propracovanou hloubku, po technické stránce snad ty nejlepší filmečky, chytré herní mechanismy, dlouhou herní dobu a naprosté minimum bugů. Jenže mohla být o tolik lepší! Co naplat, žijeme v době, v níž na finální vizi pro zpracování MGS 5 prostě nebyly peníze a místo přestupu na epizodický model (ve stylu Starcraftu 2 nebo připravovaného remaku Final Fantasy VII) padlo rozhodnutí vydat hru stůj co stůj a s Kojimou se po letech rozejít.

Konami sice údajně na dalším dílu Metal Gearu pracuje, na druhou stranu společnost však vývoji velkých AAA titulů nevěří. Situaci asi nejlépe ilustruje vydání remaku Metal Gear Solid 3, předělaného však čistě pro formát japonského výherního automatu pachinko.

Hrdinský epos s polobohy - Metal Gear Solid

I kdyby však regulérní díl dalšího dílu série Metal Gear přece jen vyšel, Kojimův rukopis a nápady byly pro sérii natolik výrazné, že už to prostě nemůže být ono. Metal Gear Solid byla série plná neotřelých nápadů. Ve třetím dílu jste tak například mohli buď podstoupit dlouhatánský souboj se starým sniperem jménem The End. Nebo jste místo toho mohli přetočit interní hodiny vaší Playstation 2 a ostřelovačský veterán zemřel na vysoké stáří. V prvním Metal Gear Solidu vám zase četl jiný boss myšlenky. Jedinou ochranou bylo připojit ovladač do druhého slotu.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Nešlo pouze o nápady týkající se stržení zdi mezi hráčem a hrou, ale i o chytré herní mechanismy, které bavily jak při klasickém hraní, tak při bitvách s bossy. Příběhem Metal Gear Solid připomínal novodobý hrdinský epos, jehož fikce byla do detailů propletena se současným světem a historickými událostmi. Hlavní postavy (úmyslně přirovnávané ke zvířatům) jsou v ní takřka nezničitelnými polobohy, kteří ze skrytu utváří světové dějiny. Hry šly nečekaně do hloubky v otázkách genového inženýrství, nukleárního zbrojení, informačních technologií, biologických zbraní nebo třeba žoldáckých armád. Dlouhé popisné pasáže byly v tomto ohledu obzvlášť konkrétní a hráč občas míval dojem, jako by sledoval dokument.

Sága vycházela 28 let a každý další díl byl do herního universa pevně napasovaný. Pokud jste chtěli naskočit do rozjetého vlaku, museli jste si zjistit, co to jsou pojmy jako Militaires sans Frontires, Les Enfants Terribles nebo Outer Heaven. Hry se často vracely k událostem z předchozích dílů a posilovaly tak význam jednotlivých zvratů v příběhu, které tak nabíraly až mýtický charakter. To hře však nebránilo uchylovat se k sexuálním narážkám, někdy až záchodovému humoru nebo přehnaným scénám a dialogům, jak vytrženým z filmů od Hala Emmericha nebo Michaela Baye. Proto se žádná série Metal Gearu nepodobá. A proto je nový Kojimův projekt tak slibný.

Naomi Hunter z MGS 4

Quiet z MGS 5

Death Stranding se vyplatí pozorně sledovat nejen s ohledem na výslednou hru. Jejího vydání se jen tak nedočkáme, postupně sílící hype však bude doprovázen tradičně povedenými trailery a snad i nějakou originální reklamní kampaní. Kupříkladu Metal Gear Solid 5 byl původně znám pouze pod svým podtitulem The Phanotm Pain a vývoj mělo mít na starost fiktivní studio Moby Dick Studio. To vše kvůli inspiraci známým románem od Hermana Melvilla.

Obzvlášť krutá reklamní kampaň na Metal Gear Solid 2 zase hráče úmyslně zmátla, když zamlčela, že po většinu času nebudete ve hře hrát za hlavního hrdinu Solida Snakea, ale zcela novou postavu. O projektu P.T. z něhož se teprve po dohrání vyklubal Silent Hills už řeč byla. Vytrolí nás Kojima i tentokrát?

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ

Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...

Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje

Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit

Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...

Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun

Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabíjení dětí, mučení? Není problém. Ale sex ano, stěžují si autoři hry

Premium Vývojáři ze společnosti Holodexxx chtějí posunout sledování pornografie na novou úroveň, zatím se jim však nedaří...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Kam se hrabe Starfield a Diablo. Internet zbořila nenápadná hra

Ačkoliv se čekalo, že nedělní show Microsoftu ovládnou známá jména z produkce velkých studií, jedno docela nečekané...

Museli jsme dát Rusko do šuplíku, říká šéf českého herního hitu s tahači

Premium Když vypukla válka na Ukrajině, mělo české herní studio SCS Software se svým populárním simulátorem tahačů Euro Truck...

Projeli jsme se bahnem ve vylepšené verzi off-road simulátoru SnowRunner

Populární simulátor SnowRunner zavítal i na současnou generaci konzolí. Vyzkoušeli jsme si, jak se nám v těžkých...

Vybíráme nejlepší letošní hry, které jsou ty vaše?

První polovina roku 2022 je téměř za námi, pojďme se proto podívat, které letošní hry v nás zanechaly ten nejlepší...

eMimino si objednalo jídlo od Family Marketu. Co jste si všechno uvařili?
eMimino si objednalo jídlo od Family Marketu. Co jste si všechno uvařili?

10 testerek z eMimina otestovalo v průběhu května služby českého specialisty na kvalitní mrazené produkty Family Market. Byly spokojené s...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...