Středa 12. května 2021, svátek má Pankrác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. května 2021 Pankrác

KOMENTÁŘ: Proč je Death Stranding nejzajímavější akční hrou ve vývoji

Když na letošním ročníku herní výstavy E3 odhalil tvůrce her Metal Gear Solid svůj první nezávislý projekt, vyvolala předvedená ukázka především velké množství otázek. Ať už bude výsledný titul jakýkoliv, jméno vývojáře Hidea Kojimy slibuje nevšední zážitek.

Death Stranding | foto: youtube.com

Death Stranding vznikající pro PC a Playstation 4 patří k nezáhadnějším projektům současnosti. O hře samotné je toho známo naprosté minimum. V ukázce vidíme populárního herce Normana Reeduse, kterého mnozí znají spíše jako Daryla ze seriálu Walking Dead.

Logo Kojima Productions

Logo Kojima Productions

Reedus se probudí nahý na pláži s pouty na jedné ruce. Vedle sebe nachází novorozence, který je s ním (?) spojen pupeční šňůrou. Reedus jej chvíli chová, posléze mu však dítě znenadání zmizí. Souvisí to nějak s otisky dlaní, které se objevují všude kolem? Co znamená černá hmota, kterou má hlavní hrdina na rukou, a která plní otisky v písku? Proč je pláž poseta mrtvými velrybami? A co se to v závěru traileru vznáší na obloze? Otázky se kupí jedna na druhou.

Ve stylu Uncharted nebo The Division

Nemějte však obavy, že výslednou hru ocení pouze filozofové, kteří si jakoukoliv akci oškliví. Kojima uvádí, že Death Stranding bude hra, kterou ocení především příznivci akčních her jako The Division a Uncharted. V interview pro IGN tvůrce říká: „Lidé, kteří hrají akční hry, by neměli mít problém se do hry dostat. Po dvou až třech hodinách si začnou říkat: OK, tohle je něco jiného, tohle je nové.“

Důležitá je pro něj propojenost života a smrti. Kojimovi jako inspirace posloužil jeden z příběhů japonského spisovatele Kóba Abeho: „V tomto příběhu Abe píše, že jedním z prvních lidmi vytvořených nástrojů byla hůl. Říká, že hůl byla prvním nástrojem lidstva vytvořená proto, aby si s ní mohlo udržet odstup od zlého – měla jej chránit. Druhým nástrojem byl provaz. Provaz je nástroj, kterým si máte zajistit věci, které jsou pro vás důležité.“

Death Stranding
Death Stranding
Death Stranding

Death Stranding

To nás přivádí ke zmíněné pupeční šňůře a liniím, které jsou patrné na textech v traileru. „Většina nástrojů v akčních hrách jsou hole. Mlátíte, střílíte nebo kopete. Komunikace probíhá vždy skrz tyto ‚hole‘. V Death Stranding chci, aby lidé byli propojeni ne přes hole, ale přes ekvivalent těch provazů... ale samozřejmě budete moci používat i ty hole,“ uzavírá Kojima.

Death Stranding tedy bude akční hrou se zajímavými herními mechanismy. Přirovnání k The Division a zmínka o vzájemné interakci hráčů zase vede k domněnce, že by se mohlo jednat o hru v otevřeném herním světě s on-line režimem.

P.T.
P.T.
P.T.

P.T. (demo k Silent Hills)

Silent Hills s Reedusem a Del Torem

Hry od Hidea Kojimy šly vždy vlastní cestou a šlo o maximálně ambiciózní projekty. Kdoví, jak by dopadl připravovaný titul Silent Hills, v němž měl původně Norman Reedus hrát hlavní postavu. K tehdy ještě neohlášené hře vyšlo nejprve jen demo P.T. hrané z pohledu z vlastních očí. A nepodobalo se ničemu, co jste dosud měli možnost hrát. P.T. se odehrávalo pouze v jedné jediné chodbě, z níž jste nemohli uprchnout. S výjimkou malé koupelny to bylo opravdu všechno. Vtip byl v tom, že hra byla zacyklená a pokaždé, když jste doběhli ke dveřím na konci chodby, hodilo vás to zase na začátek. Měnila se však atmosféra, světlo, rekvizity, zvukové kulisy a další prvky.

Hideo Kojima

Hideo Kojima

Abyste demo dohráli, museli jste postupně vyřešit ďábelské a originální hádanky, které bez pomoci internetu nebyly vůbec jednoduché. Ty souvisely mimo jiné s Kojimovou zálibou v boření čtvrté stěny mezi hrou a realitou. Hororová atmosféra a zvuky, neustále se opakující cyklus a ono stržení stěny mezi vámi a hrou dělalo z P.T. nezvykle hrůzný a mučivý zážitek, který se vám zaručeně dostal pod kůži. Bohužel, projekt Silent Hills, na kterém Kojima spolupracoval s režisérem Guilermem Del Torem, byl zrušen společně s Kojimovým kontraktem u Konami.

Vítězný doutník
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Bolí vás to, co tam není - The Phantom Pain

A co hůř, na neslavně náhlý konec Kojimova angažmá doplatil také poslední Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Výsledný dojem z poslední kapitoly ságy Metal Gear byl totiž pro dlouholetou fanouškovskou základnu bolestivý. Po asi třiceti hodinách hraní vás čekala bitva s bossem, zdánlivý závěr a dokonce finální titulky. Konec? Ani náhodou!

Místo toho přišla bravurně sestříhaná upoutávka na druhou kapitolu. Cože? Tohle všechno byl jen začátek? Proboha, kolik kapitol tato geniální hra ještě má? Je to vůbec možné? Jak se záhy ukázalo, možné to nebylo. Kapitoly byly jen dvě a ta druhá představovala vyložený trapas. Ačkoliv MGS 5 slibovala ultimátní příběh a proměnu hlavního hrdiny v záporáka, vydavatel Konami se evidentně rozhodl vývoj hry v určitý moment utnout. A jak se blížíte ke konci, působí MGS 5 čím dál více jako slepenec misí v recyklovaném prostředí. Došly peníze.

Za tmy je plížení snazší.
Pomaloučku, polehoučku
Metal Gear Solid 5

Metal Gear Solid 5

Nenechte se mýlit, podle mého názoru je stále MGS 5 zdaleka nejlepší hrou sázející na opatrný postup, která v oblasti hratelnosti překonává nejen předchozí díly, ale také veškerou konkurenci jako Hitman, Dishonored nebo Splinter Cell. Má výbornou umělou inteligenci, ohromně propracovanou hloubku, po technické stránce snad ty nejlepší filmečky, chytré herní mechanismy, dlouhou herní dobu a naprosté minimum bugů. Jenže mohla být o tolik lepší! Co naplat, žijeme v době, v níž na finální vizi pro zpracování MGS 5 prostě nebyly peníze a místo přestupu na epizodický model (ve stylu Starcraftu 2 nebo připravovaného remaku Final Fantasy VII) padlo rozhodnutí vydat hru stůj co stůj a s Kojimou se po letech rozejít.

Konami sice údajně na dalším dílu Metal Gearu pracuje, na druhou stranu společnost však vývoji velkých AAA titulů nevěří. Situaci asi nejlépe ilustruje vydání remaku Metal Gear Solid 3, předělaného však čistě pro formát japonského výherního automatu pachinko.

Hrdinský epos s polobohy - Metal Gear Solid

I kdyby však regulérní díl dalšího dílu série Metal Gear přece jen vyšel, Kojimův rukopis a nápady byly pro sérii natolik výrazné, že už to prostě nemůže být ono. Metal Gear Solid byla série plná neotřelých nápadů. Ve třetím dílu jste tak například mohli buď podstoupit dlouhatánský souboj se starým sniperem jménem The End. Nebo jste místo toho mohli přetočit interní hodiny vaší Playstation 2 a ostřelovačský veterán zemřel na vysoké stáří. V prvním Metal Gear Solidu vám zase četl jiný boss myšlenky. Jedinou ochranou bylo připojit ovladač do druhého slotu.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Nešlo pouze o nápady týkající se stržení zdi mezi hráčem a hrou, ale i o chytré herní mechanismy, které bavily jak při klasickém hraní, tak při bitvách s bossy. Příběhem Metal Gear Solid připomínal novodobý hrdinský epos, jehož fikce byla do detailů propletena se současným světem a historickými událostmi. Hlavní postavy (úmyslně přirovnávané ke zvířatům) jsou v ní takřka nezničitelnými polobohy, kteří ze skrytu utváří světové dějiny. Hry šly nečekaně do hloubky v otázkách genového inženýrství, nukleárního zbrojení, informačních technologií, biologických zbraní nebo třeba žoldáckých armád. Dlouhé popisné pasáže byly v tomto ohledu obzvlášť konkrétní a hráč občas míval dojem, jako by sledoval dokument.

Sága vycházela 28 let a každý další díl byl do herního universa pevně napasovaný. Pokud jste chtěli naskočit do rozjetého vlaku, museli jste si zjistit, co to jsou pojmy jako Militaires sans Frontires, Les Enfants Terribles nebo Outer Heaven. Hry se často vracely k událostem z předchozích dílů a posilovaly tak význam jednotlivých zvratů v příběhu, které tak nabíraly až mýtický charakter. To hře však nebránilo uchylovat se k sexuálním narážkám, někdy až záchodovému humoru nebo přehnaným scénám a dialogům, jak vytrženým z filmů od Hala Emmericha nebo Michaela Baye. Proto se žádná série Metal Gearu nepodobá. A proto je nový Kojimův projekt tak slibný.

Naomi Hunter

Naomi Hunter z MGS 4

Metal Gear Solid 5

Quiet z MGS 5

Death Stranding se vyplatí pozorně sledovat nejen s ohledem na výslednou hru. Jejího vydání se jen tak nedočkáme, postupně sílící hype však bude doprovázen tradičně povedenými trailery a snad i nějakou originální reklamní kampaní. Kupříkladu Metal Gear Solid 5 byl původně znám pouze pod svým podtitulem The Phanotm Pain a vývoj mělo mít na starost fiktivní studio Moby Dick Studio. To vše kvůli inspiraci známým románem od Hermana Melvilla.

Obzvlášť krutá reklamní kampaň na Metal Gear Solid 2 zase hráče úmyslně zmátla, když zamlčela, že po většinu času nebudete ve hře hrát za hlavního hrdinu Solida Snakea, ale zcela novou postavu. O projektu P.T. z něhož se teprve po dohrání vyklubal Silent Hills už řeč byla. Vytrolí nás Kojima i tentokrát?

  • Nejčtenější

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

KVÍZ: Tyto hry nechyběly na žádném počítači u nás. Kolik jich poznáte dnes?

Díky distribučnímu modelu shareware si počátkem 90. let lidé i u nás mohli legálně a zdarma zahrát nové hry. Vybrali...

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

Fanoušci se skládají na český dabing do Kingdom Come, část už je hotová

Tři roky po vydání populární videohry Kingdom Come se skupina fanoušků snaží na vlastní pěst dodělat vytoužený český...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět ztracených her. Novináři je vychválili do nebes, ale hráči ztrhali

Premium Sto lidí, sto chutí, říká známé pořekadlo, které je bezesporu pravdivé. Týká se to i videoherního universa. Zatímco...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Král virtuální reality? HTC odhalilo nové Vive Pro 2

Svět virtuální reality pro náročnější je zase o něco rozmanitější. Výrobce HTC představil nový špičkový model Vive Pro...

Přes třináct let doplňuje hlas němému hernímu hrdinovi a baví tím lidi

Série videí s názvem Freeman’s Mind na YouTubu přilákala za svých třináct let existence stovky tisíc diváků. Autor...

Zakladatel eSuby: Counter-Strike mě nikdy nelákal

Odhoďte předsudky o esportu v novém pořadu na TV Óčko. V první epizodě ukážeme, jak esport zasahuje do hudby, a...

Zásadní novinka ve Stadii. Služba Googlu konečně dostala vyhledávač

Ačkoli herní službu Stadia provozuje firma proslulá schopností vyhledávat na internetu, v tomto případě se na funkci...

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?
Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...