Režisér, scénárista, herec, hudebník, skladatel a malíř. Všestranný umělec David Lynch, který zemřel pouhých pět dní před svými nedožitými 79. narozeninami, proslul i přes mnohé své talenty nejvíc jako filmař s osobitou režií a rukopisem. Stejně jako byla znepokojující jeho kinematografie, je znepokojující i jeho smrt. Lynch byl vášnivý kuřák cigaret, podle vlastních slov od nemorálních osmi let. To se mu stalo podle všeho osudným. Na podzim svého života onemocněl rozedmou plic, kterou upřímně a bez skrupulí zmiňoval jako důsledek své nezvladatelné drogové závislosti na legálních cigaretách.
David Lynch ovlivnil mnoho jiných umělců, a to nejenom filmařů. Jako zdroj své inspirace ho uvádějí nejen režiséři a hudebníci, ale i řada videoherních vývojářů. Pro mě byl, je a bude vždy nejoblíbenějším režisérem vůbec, a ne o moc menší respekt k němu chová zbytek redakce Bonuswebu. Tento článek je věnovaný jeho nepopíratelnému hernímu odkazu, který po sobě tento velikán zanechal.
Lynchův filmařský žánrový styl se rozprostírá v artových rancích surrealismu, mysterie, neo-noiru, thrilleru a experimentální tvorby. Téměř každý divák hovící si ve sledování filmů někdy v nějakém momentě svého života narazil na jeho díla. Ať už s většími rozpaky, nepochopením nebo okamžitým nadšením. Většina Lynchovy filmové a seriálové tvorby byla přijata pozitivně, i když i u ní, stejně jako u tvorby jakéhokoli jiného umělce, jsou některá díla zbožňována více a jiná méně.
Nebude přeháněním, když napíšu, že tím nejoblíbenějším je bezesporu (Městečko) Twin Peaks. Mysteriózní seriál točící se kolem vyšetřování vraždy sedmnáctileté blondýnky Laury Palmerové v odlehlém městečku situovaném v severozápadní části Spojených států. Seriál se nejdřív dočkal dvou sérií, které byly původně vysílány na televizní stanici ABC v roce 1990. K nám se dostal v roce 1993 díky České televizi a jako zástupci ne úplně nejmladších ročníků si dovolíme tvrdit, že i v Česku patří seriál Twin Peaks k tomu nejpopulárnějšímu u nás vysílanému.
Twin Peaks je největší inspirací pro videohry
Nemalou měrou se na popularitě u nás podepsal i kvalitní dabing. Sluší se dodat, že v roce 1992 měl v kinech premiéru snímek Twin Peaks: Ohni se mnou pojď, který je prequelem k seriálu. Jeho třetí řada s podtitule Návrat se vysílala až v roce 2017. Není proto žádným překvapením, že zrovna Twin Peaks je nejčastějším a nejviditelnějším zdrojem inspirace pro videoherní vývojáře a jejich díla. Těch zjevných je mnoho, proto začněme těmi méně do očí bijícími.
Dost možná největším překvapením je vzdání holdu Lynchovi od vývojářů kultovní Nintendo videohry The Legend od Zelda: Link’s Awakening. Ta vyšla prvně v roce 1993 pro původní monochromatický Game Boy. O pět let později se dočkala barevné verze DX pro Game Boy Color s novým dungueonem a podporou přenosné tiskárničky Game Boy Printer. I když jde o titul pro GBC, pyšní se kompatibilitou s originálním Game Boyem. Nejnovější a pro mnohé hráče také nejlepší inkarnací je pak remake pro Switch.
Inspiraci Twin Peaks při vývoji hry neskrývala většina vývojářského týmu v čele s Takašim Tezukou, který chtěl hru co nejvíc přiblížit kultovnímu seriálu. „Tehdy jsem mluvil o zpracování Link’s Awakening s nádechem něčeho jako Twin Peaks. V té době bylo Twin Peaks dost populární. Drama, které je celé o malém počtu postav v malém městečku. Chtěl jsem vytvořit něco takového, v rozsahu snadno pochopitelné, aby to mělo hluboké a osobité charakteristiky,“ prohlásil Tezuka v rozhovoru s webem Vice.
Jak roky plynuly, vyšla nakonec najevo až neskutečná spojitost mezi oběma díly. Sám spolutvůrce seriálu Mark Frost propálil ležérně, nebo možná spíš nabubřele spolupráci s vývojáři Link’s Awakening v roce 2023 na síti X: „Hrál jste to někdo? Setkal jsem se s nimi ohledně toho a dal jsem jim nějaké nápady, ale sám jsem to nikdy nevyzkoušel.“
Twin Peaks je plné legendárních hlášek. Namátkou vzpomeňme na „Ohni se mnou pojď“ nebo „Co vidělo to poleno?“ Jedna z těch nejslavnějších „Sovy nejsou tím, čím se zdají být“ se v Link’s Awakening doslova zhmotnila. Fandové si jistě vzpomenou na sovu z tohoto Linkova dobrodružství. Samotný konec hry je bez prozrazení jakéhokoli spoileru vyloženě twinpeaksovský.
Téměř celý katalog her od Remedy
Další, kdo se hlásí k inspiraci, je finské vývojářské studio Remedy, které stojí za nezapomenutelnými hrami jako Max Payne, Max Payne 2: Fall of Max Payne, Quantum Break nebo Control. „Jsem v šoku a velmi smutný. David Lynch byl mojí obrovskou inspirací a ohromně ovlivnil mou práci. Odpočívej v pokoji,“ napsal na síti X kreativní ředitel Remedy Sam Lake.
Ano, ten Sam Lake, jehož tvář zná většina hráčů jako původního Maxe Payna. Inspirace Lynchem je zjevná u většiny děl Remedy, ať už jsou to drogové halucinace s mrtvým miminkem v Maxi Payneovi, příběhová spletitost Quantum Break nebo abstraktní výjevy a svět z Control.
Hry od Remedy jsou jedněmi z těch nejvíc lynchovských, jak to jenom jde. A ne, nebojte se, nezapomněli jsme na sérii, která si bere nejvíc z již několikrát zmiňovaného Twin Peaks. Série videoher odehrávají se v městečku Bright Falls čítá k dnešku videohry Alan Wake (Remastered), Alan Wake’s American Nightmare a Alan Wake II. Tajemné městečko skrývající nejednu záhadu je v prvním i druhém díle jasnou analogií Twin Peaks. Nádech abstraktních filmů jako Mullholand Drive a Lost Highway je také znát. A co teprve neustále se opakující děj American Nightmare? Surrealistická jízda!
Pokud chcete opravdový lynchovský herní zážitek, žádná z her od Remedy nezklame. No dobrá, možná Death Rally není nejlepší příklad. Nevyslovená přítomnost Davida Lynche ve videohrách je až absurdní.
Deadly Premonition je pro fandy povinností
Další z vývojářů, kteří se zjevně inspirovali jedním z nejlepších režisérů naší doby, není nikdo menší než japonský brilantní mozek a neskrytý alkoholik Hidetaka Suehiro alias Swery.
Jeho nejslavnější dílo Deadly Premonition, odehrávající se v městečku Greenvale, bylo původně dokonce natolik podobné Twin Peaks, že ve vzduchu visela údajně i žaloba. Měnily se názvy postav i název hry. Podobnost s Twin Peaks je do očí bijící. Hlavní hrdina Francis York Morgan stejně jako protagonista Lynchova seriálu Dale Cooper miluje kávu a nedá bez ní ani ránu. Namísto dámy s polenem Margaret zde narazíte na dámu s hrncem Sigourney, zavražděná není náctiletá Laura Palmerová, ale teenagerka Anna Grahamová, v obou dílech zní na soundtracku výrazně saxofon atd.
Původně se hra odehrávající se v odlehlém městečku obklopeném lesy měla jmenovat Rainy Woods. I když došlo k odstranění spousty až příliš okatých podobností, desítky dalších jich ale ve hře zůstaly. Za naši redakci je Deadly Premonition tím nejkrásnějším herním milostným dopisem Twin Peaks, jaký kdy vznikl. Pokud milujete Davida Lynche jako my, toto je první hra, kterou byste si měli zahrát, pokud chcete uctít jeho památku s gamepadem v rukách.
Samozřejmě pokud jste ji ještě nehráli. Hra vyšla na mnoho platforem, ale jediná opravdu dobře hratelná verze je ta pro Xbox 360, která je díky zpětné kompatibilitě ještě lépe hratelná na výkonnějších xboxech. Víc se ale dozvíte v našem speciálním článku.
A i když se druhý díl, pojmenovaný Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise, už neodehrává v Greenvale, ale louisianském městečku Le Carré, je to opět twinpeaksovský zážitek.
Stejně jako další Sweryho dílo, které je až neskutečně nedoceněné a přehlížené. Jde o výlet zadlužené novinářky na britský venkov jménem The Good Life. Swery tentokrát dosáhl svého a odlehlé městečko se skutečně jmenuje Rainy Woods. Hlavní hrdinkou je fotoreportérka Naomi Haywardová, která je stejně jako Swery totální násoska. Hratelnost je silně zaměřena na fotografování, ale protagonistka se postupem času, jak odkrývá záhady na venkově, dokáže proměnit v psa nebo kočku.
The Good Life lze označit za odlehčenější verzi Deadly Premonition. Najdete zde i několik stejných herních prvků, například nutnost mytí. Když nebudete dbát na hygienu, začnou kolem vás létat mouchy a nikdo s vámi nebude mluvit. Kariéra Sweryho je až extrémně inspirovaná Lynchovou tvorbou, pokud nepočítáme jeho prvotiny. Nemůžeme opomenout ani bizarní detektivku D4: Dark Dreams Don’t Die, v níž čicháte k dámskému prádlu a která vzdáleně připomíná Mullholand Drive.
I Swery se s Lynchem rozloučil prostřednictvím statusu na sociální síti. „Obrovská ztráta… Odpočívej v pokoji. Jeden z mých nejoblíbenějších umělců na Zemi,“ napsal na síti X.
„R.I.P.“ napsal i dost možná nejslavnější videoherní vývojář Hideo Kodžima, jehož hry jsou přirovnávané k dílům nejenom Davida Lynche, ale i Quentina Tarantina.
O svém velkém vzoru prohlásil v roce 2008 podle PC Gameru: „Dodal jsi mi odvahu.“ Inspirace Lynchovými šílenostmi je vidět jak v jeho nejznámější sérii Metal Gear Solid, tak především v artové hře Death Stranding.
Nezapomenutelná reklama na PlayStation 2
A i když sám David Lynch nikdy na žádné videohře přímo nespolupracoval, natočil nezapomenutelnou reklamu v době příchodu 128bitových konzolí. „Kopal“ přitom za tým Sony. Ke startu PlayStation 2 natočil v roce 2000 klip, v němž se jeho styl nezapře. Jmenuje se Welcome To The Third Place (Vítejte na třetím místě) a je abstraktní, jak se jen na mistra novodobého filmového surrealismu sluší a patří.
Fanoušci v něm vidí paralelu k černému vigvamu z Twin Peaks. Jen se na tu šílenost s létající hlavou, kachním mužem a dalšími groteskními výjevy podívejte sami. Na videoportálu YouTube naleznete množství dalších PS2 reklam, které má údajně Lynch na svědomí, ale není tomu tak.
Tímto článkem jsme chtěli vzdát fenomenálnímu umělci hold a inspirovat vás hráče k tomu, abyste se vydali po jeho herní stopě, která je v mnoha titulech velmi patrná. A pokud vám zdejší výčet her evidentně inspirovaných Lynchem nestačí, zkuste třeba Silent Hill, Mizzurna Falls, Life is Strange a mnoho, mnoho dalších…