Další drobná revoluce. Xbox míří do mobilu

  0:02aktualizováno  0:02
Letošní rok přinese spoustu nových technologií. Máme tu Xbox v mobilu, univerzální konzolový ovladač i hry v DX11.

Minulý týden by byl z herního hlediska dost nudný, kdyby nebylo GSM kongresu v Barceloně a šikovných lidí, kteří sledují nově přihlášené patenty.

Z čistě chronologických důvodů se nejprve podíváme na Xbox v mobilu. Lákavé heslo vděčí za svůj zrod představení nové generaci operačního systému Windows Mobile, který pod tímto jménem v podstatě končí. Nově se budeme setkávat hlavně s Windows Phone 7 Series (číst více o novém systému).

Sedmička v názvu nové mobilní platformy navazuje na číselnou řadu dosavadních mobilních Windows, ale kromě toho ještě příjemně, z pohledu Microsoftu, rezonuje s popularitou Windows 7 pro PC. Nás jako hráče ale nezajímá ani tak přístup na Facebook (leda byste se chtěli stát fanoušky Bonuswebu), jako letmá zmínka o službě Xbox Live v průběhu prezentace. I když se Microsoft zatím omezil pouze na vzhled nového mobilního systému, začlenění Xboxu Live do mobilního prostředí má obrovský potenciál.

Informace i hraní s lidmi na PC
Xbox Live v mobilu není úplnou novinkou. Pohodlný přístup k hernímu avatarovi a informacím o nabídce na Marketplace či o dostupnosti kolegů ze seznamu přátel nabízí na iPhonu bezplatná aplikace Inside Xbox 360. Xbox v rámci Windows Phone 7 Series však slibuje víc.

V tiskové zprávě Microsoftu se mluví o Xbox Live hrách a o možnosti online hraní s přáteli. A to už je sakra zajímavé. V podstatě to je přímé vyhlášení války Applu s jeho iPhonem, který se navzdory své ceně stal populárním herním zařízením. Microsoft může svým systémem oslovit nějakých dvacet pět milionů uživatelů služby Xbox Live, a to je opravdu velký trh.

Nové mobily s Windows budou vyznávat podobnou strategii jako Apple. I když bude telefony vyrábět více firem (už se ví o HTC, LG, Samsungu, Sony Ericcsonu či Dellu), všechny budou mít v podstatě stejný hardware. To z pohledu hráčů a vývojářů znamená jistotu, že vše bude fungovat tak, jak má.

Zatím není jasné, jaké železo to přesně bude a jak výkonný grafický čip Microsoft pro mobilní telefony Série 7 zvolí. To bude asi největší omezení pro vývoj her pro novou platformu. Zajímavé bude sledovat i to, jak Microsoft zvládne naplnit slib hraní napříč platformami. Stejnou hru má být možné hrát na telefonu s kamarádem, který zrovna sedí u počítače.

Pokud Microsoft umožní dát do mobilních her i achievementy (systém výzev), máme tu zařízení, které bude z herního hlediska konkurovat nejen iPhonu, ale hlavně kapesním konzolím Sony PlayStation Portable a dost možná i Nintendu DS.

Zkažené Aino a podezřelý patent
Na druhé straně barikády, tedy u Sony, je zatím klid. Nebo spíš trapné ticho. První telefon propojený s PlayStation 3 už na trhu je, ale nikoho neohromil. Umí totiž jen na dálku pustit třeba video uložené na disku vaší PS3. A to je všechno.

Předinstalované hry nejsou nic moc a Aino není iPod, aby k němu patřil i online obchod s desítkami tisíc dalších aplikací. Nejhorší na Ainu je jeho nesmyslné ovládání. U Sony Ericssonu je ale jasné, že nemůže udělat telefon, který by konkuroval přímo PlayStation Portable. Je to paradoxní situace, protože Sony letos plánuje průnik služby PlayStation Network do televizí a dalších zařízení.

Sony Ericsson Aino umí spolupracovat s PS3

Sony má v rukávu jiný trumf. Univerzální herní ovladač, který vypadá opravdu šíleně. Podle popisu patentové přihlášky to má být zařízení, které umožní ovládání Xboxu 360 a Nintenda Wii. Rozdílné označení ovládacích prvků má vyřešit LCD displej, který bude ukazovat rozvržení tlačítek podle aktuálně ovládaného zařízení. Přemýšlíte, jaký je smysl takového ovladače? Podle Sony by se ovladač s logem PlayStation měl stát nástrojem pro dominanci PS3 v domácnostech, protože i konkurenční zařízení budou uživatelé ovládat hračkou od Sony.

Takové myšlence, která je přímo součástí patentové žádosti, se určitě smějí majitelé Xboxů 360. I velká část fanoušků PS3 totiž uznává, že Microsoft ke své konzoli navrhl ergonomičtější ovladač, který má výrazně lepší "spouště" na čelní straně gamepadu. Pro majitele Wii by snad mohla být zajímavá podpora vibrační zpětné vazby, ale i tak spíš sázíme na to, že tento patent zůstane jen v papírové fázi a Sony příslušenství pro konkurenční konzole nabízet nezačne.

DirectX 11 nastupuje
Další technologie, která letos hodně rozhodne, se skrývá v rozhraní Direct X 11, které programátorům slouží k přístupu funkcí grafických karet. DX11 už je mezi námi nějaký pátek coby součást operačního systému Windows 7 (a dostupné i pro Windows Vista), zatím ale DX11 podporují pouze 4 hry: DIRT2, BattleForge, STALKER: Call of Pripyat a nepříliš povedený Aliens vs. Predator. Bez ohledu na to dá DirectX 11 fanouškům PC hraní do ruky další argument v jejich válkách s konzolisty. Na obzoru je totiž hra, která s největší pravděpodobností nahradí Crysis jako příklad grafické dominance PC.

Nová grafická modla, pokud vše vyjde podle předpokladů, se jmenuje Metro 2033 (číst více o hře) a stojí za ní stejný člověk, který může za povedený engine STALKERa, Oles Šiškovcov. Metro vyjde na PC a na Xboxu 360, samotný engine ale nejprve vznikal na PlayStation 3, která z pohledu vývojářů představuje největší výzvu. Domácí půdou enginu 4A Games je ale PC s podporou DirectX 11.

DX11

Oproti Xboxu PC verze nabídne textury s dvojnásobným rozlišením a samozřejmě podporu vyššího rozlišení. A k tomu navíc nové grafické efekty, které přinesou ještě realističtější zpracování herního prostředí v kombinaci s hardwarovými výpočty fyziky chování předmětů na scéně. Obrázky vypadají hezky, rozdíly v grafice mezi PC a konzolemi známe všichni z Dragon Age, takže konzolistům zbývá pouze jedna námitka: nová grafická karta s podporou DX11 bude dražší než celý Xbox 360.

Autor:

CES 2019

Největší veletrh spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas probíhá od 8. do 11. ledna a rozhodně si přijdou na své hráči i nadšenci. Mezi očekávané novinky patří ohlášení 7nm CPU i GPU od AMD, nové modely karet NVIDIA RTX, VR a mnoho dalších. Sledujte dění na CES 2019 online.

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Rozběhá váš počítač Anthem? Podívejte se na hardwarové nároky

Anthem

Vydání očekávané novinky od slavných Bioware se pomalu blíží, a tak nastal čas si zkontrolovat, jestli si na svém...

Vzácná edice Metro Exodus vyjde jen v 10 kusech, za peníze ji nekoupíte

Metro Exodus - Master Artyom Edition

Čtveřici edic k očekávané akci Metro Exodus rozšíří jedna velmi speciální, nazvaná Metro Exodus Artyom Custom Edition....

Další z rubriky

Fortnite vládne i na Switchi, hraje ho víc lidí než Maria nebo Zeldu

Super Mario

Nejhranějším titulem na konzoli Nintendo Switch byla v roce 2018 populární střílečka Fortnite. Dokázala porazit i hity...

Nejočekávanější adventury roku 2019

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019....

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější...

Vybíráme nejočekávanější hry roku 2019

Doom Eternal

Rok 2019 právě začal, pojďme se proto podívat na ty nejzajímavější již ohlášené hry. Na které kousky se nejvíce těšíte...

Najdete na iDNES.cz