O švédské vývojářské skupině Paradox Entertainment před několika lety nikdo nevěděl. Po sérii historických strategií Europa Universalis a famózních Hearts of Iron už je jejich jméno mezi herní veřejností přeci jen o poznání známější. K jeho ještě většímu proslavení by měla přispět v prvním kvartále tohoto roku hra Crusader Kings. Věrni přísloví o ševci a kopytu se programátoři Paradoxu drží svých klávesnic a chystají extrémně detailní a propracovanou RTS (ovšem s možností pauzování) ze středověku, kde se hráči chopí role králů ze slavných dynastií a pokusí se získat co nejvíce prestiže a moci. Konflikty mezi sociálními třídami, vašimi vazaly, církví a dalšími elementy středověkého života budou na denním pořádku, vy se budete muset starat o ekonomii, vynalézání, diplomacii i válku. Zpracovány budou i křížové výpravy, což je ostatně poměrně zřejmé už ze samotného názvu hry.
Po nedávno vydaných fantastických Hearts of Iron prestiž švédského týmu pořádně vzrostla a dá se tak předpokládat, že i přes handicap v podobě EU2 enginu, na kterém hra poběží, půjde o alespoň stejně zábavnou hru. Proto jsme pro vás vyzpovídali Joakima Bergqwista, který má celý projekt na starosti. Výsledky našeho snažení najdete na následujících řádcích.
BonusWeb: Můžete nám nejprve představit tým, který pracuje na Crusader Kings?
Joakim Bergqwist: Prvotní nápady a první návrhy designu hry byly vytvořeny v "Think-tanku" (takové kreativní jádro :o) Paradoxu, který sestává ze mě (Joakima Bergqwista), Johana Anderssona a Hernika Fåhréuse. Tato trojice nyní tvoří podpůrnou skupinu pro produkční tým, přičemž já jsem přímo zodpovědný za support a veškerou pomoc z našeho jádra ve Stockholmu.
V Moskvě v Rusku, vede náš produkční tým Snowball Sergej Klimov, který nám také pomáhá s designem některých částí hry. Hlavní designer hry, Boris Puzitski, přišel z oboru logistiky a má velké zkušenosti s matematikou, jeho práce spočívá v popisování stovek stran herním designem a jeho předávání programátorům. Hlavním programátorem a šéfem architektury hry je Alex Zdorov, který už má také několik projektů za sebou. Dlouho se také věnoval lokalizacím.
Proč jste se rozhodli umístit hru právě do středověku?
Paradox už dříve vydal několik středověkých her, například Svea Rike III, které se odehrávalo a bylo vypuštěno pouze ve Skandinávii. Také jsme přidali sto středověkých let do Europy Universalis 2, a tak bylo poměrně přirozené, že jsme se rozhodli rozšířit původní koncept EU na celé toto období v podobě samostatné hry.
Středověká doba je dost odlišná od New Age v Evropě Universalis a je pro nás stejnou výzvou vytvořit historicky věrnou hru z tohoto období, která by přitom měla skvělou hratelnost. Hra bude zaměřena na získávání prestiže a síly (ty budou vyjádřeny numerickými hodnotami) pro vaši dynastii.
Proč jste se rozhodli oříznout mapu, na které se vše bude odehrávat, jen na Evropu? Jak velká a detailní nakonec bude?
Politický systém v Evropě, totiž feudalismus, byl dost komplexní a decentralizovaný, a to chceme simulovat. Ale zároveň ve stejné době ve světě existovalo několik různých politických systémů – kupecké republiky, velké říše, kmenové konfederace. Nebylo by možné zahrnout do hry celý svět na stejné úrovni detailu, jaké jsme chtěli dosáhnout v Evropě, na kterou se soustředíme především. A pak jsme také chtěli postihnout některé události pro Evropu specifické, jmenovitě křížové výpravy, čímž vzniklo zaměření hry na dynastie a vladaře, kteří se křížových výprav účastnili, a na jejich říše, ze kterých se později vyvinou velké státy novověku.
Za jaké státy si budeme moci zahrát? Jak se hra vyrovná s jiným pojetím státu ve středověku (jde o to, že důležití nejsou lidé (jako v pojetí nacionálním) ale území?
Státy ve hře existovat nebudou a abych vás trochu poopravil – ve skutečnosti byli důležití lidé, ne státy, nebo abych byl přesnější, dynastie byly tím, co hrálo největší roli. A také hodinový strojek feudalismu fungoval tak, že moc byla brána a dělena mezi vládce na různých úrovních.
Myslím, že Crusader Kings tak budou první velkou RPG strategickou hrou, ale tady se pochopitelně mohu mýlit (ano – tuto definici docela dobře splňuje hra Europe 1400: The Guild, sedí i středověké prostředí – pozn. red.). V Crusader Kings hrajete za krále s řadou rysů, které ovlivňují možnosti vašich akcí a reakcí umělé inteligence. Pokud například bude váš král příliš světský, můžete počítat s tím, že se to biskupům a papežovi nebude líbit. Pokud si získáte reputaci úskočného vládce, ostatní s vámi nebudou rádi uzavírat smlouvy a obchodovat atd.
V Crusader Kings nikdy nemluvíme o státech nebo národech, ale pouze o říších. Tak se nazývá území, kterému vládnete a země vašich vazalů. Stejně jako se mění loajalita těchto vazalů, budou se čas od času měnit i hranice vaší říše spolu s jejich názory na vás jako lenního pána.
Potkáme ve hře nějaké známé krále či vojevůdce?
Všechny scénáře začínají s opravdovými postavami v čele všech evropských dynastií, ale jak se postupem času rodí děti a staří vládci umírají v důsledku realistického a nepředurčeného systému, bude hra pokaždé odlišná. Takže pokud začínáte hrát za Viléma Dobyvatele, může se stát, že nikdy nezískáte Richarda Lví Srdce, ale možná místo něj získáte Edvarda Sličného, protože přídomky králů závisí na jejich charakterových rysech.
Jaká bude role církve? Jak důležité bude vyznání?
Obojí, církev i vyznání, bude velice důležité. Duchovenstvo je jednou ze čtyř sil působících ve vašich provinciích a nebude mít rádo bezbožné skutky. Později budou biskupové sami vlastnit a spravovat zemi, částečně ovlivňováni papežem a okolními pány. Vyznání je navíc důležité například jako Casus Belli mezi vládci rozdílných konfesí a také jako záminka pro vyhlášení křížové výpravy.
Bude ve hře možnost vyhlásit křížovou výpravu? Jak budou tyto výpravy zpracovány?
Ano, hráč si bude moci občas povšimnout, že papež vyhlásil křížovou výpravu, nebo bude moci dokonce sám vyhlásit vlastní, jak se to především na okrajích Evropy často dělo. Z následování papežské křížové výpravy může hráč získat řadu ekonomických i jiných výhod.
Jak bude fungovat ekonomický systém? Dočkáme se nějakých změn oproti Europě Universalis 2 ve sběru surovin, správě provincií a pracovních sil apod.? Řekněte nám něco o systému společenských tříd, daní atd.
Váš příjem je počítán na základě provincií a rozhoduje o něm relativní síla čtyř sociálních tříd – šlechty, duchovenstva, měšťanstva a rolnictva. Celý zisk je pak automaticky transportován do hlavní provincie. Je zde také systém jakéhosi "ekonomického rozptylu", což znamená, že provincie, které jsou dál od vašeho hlavního sídla, vám posílají méně peněz. To je způsobeno faktem, že vládcova moc se snižuje spolu s rostoucí vzdáleností od jeho sídla. Další faktory pro výpočet příjmu z provincie pak jsou přírodní - terén a klima – a populace.
Vnitrostátní politika a ekonomika bude ovlivněna stavbou v provinciích (celkem bude na výběr více než 20 různých budov). Již postavené budovy budou zobrazeny v okně podobně jako v klasice Civilization II. Ty budou také ovlivňovány zákony a daňovou legislativou na úrovni říše (v moderní terminologii "na národní úrovni").
Jsou zde také nějaké rozdíly v diplomacii a politice?
Ano, navíc ke vztahům založeným na mocenské politice bude hra počítat ještě s rozdílnými rysy jednotlivých vladařů a zahrne je do diplomacie a politiky.
Crusader Kings budou také mnohem striktněji vyžadovat po vládci, aby našel Casus Belli před rozpoutáním války, a bude mnohem obtížnější získat a spravovat získané území.
Jak bude v Crusader Kings probíhat rekrutování vojenských sil?
Jediné stále síly, které budete mít, bude regiment vaší personální ochrany, který se bude nacházet v hlavní provincii. Můžete buď povolat síly vybraných vévodů, kteří vás uznávají jako lenního pána, nebo můžete vyhlásil velkou mobilizaci a získat tak všechno vojsko vašich vazalů. Ale pozor – může to zhoršit vaše vztahy s nimi a jejich loajalitu.
Regimenty zůstávají pohromadě jen od jara do podzimu, pak jsou automaticky rozpuštěny, pokud pro ně nekoupíte extrémně drahý zimní trénink a zásoby. Ztráty jednotlivých regimentů jsou plynule doplňovány, pokud zrovna neprovádí nějakou akci. Jejich velikost a síla závisí na příjmech a terénu provincie, odkud pocházejí.
Jaké druhy vojska budou k dispozici ve hře? Můžete nám dát nějaké příklady?
Skladba každého regimentu závisí na terénu provincie, kultuře a relativní síle čtyř sociálních tříd, o kterých jsme už mluvili.
Typy jednotek jsou: lehká a těžká jízda, lučištníci na koních, obyčejní střelci, pěšáci s meči, kopiníci a milice. Můžete také kupovat zásobní vozy a dobývací "těžkou techniku".
Budou ve hře nějací vojevůdci a/nebo speciální jednotky? Budou jednotky získávat zkušenosti a zlepšovat své schopnosti?
Velitelé obecně sestávají z vládců přiřazených k regimentům domovských provincií, ale pokud chcete, můžete místo nich vybrat dvořana ze svého dvora jako velitele. Každá postava má určitou úroveň vojenské dovednosti, která se může zvyšovat v bojích či tréninkem.
Jak bude simulován boj? Bude víc jako Hearts of Iron nebo EU2?
Je opravdu těžké odpovědět na tuhle otázku, protože bojový systém je tak odlišný od obou těchto her, jako jsou ony odlišné od sebe navzájem. Ale v podstatě je boj rozdělen do fází útoku, střelby, pohybu po bitevním poli apod. Založen je na abstrakci toho, jak byly ve středověku boje vedeny. Na průběh mají vliv vybrané taktiky jednotlivých velitelů a hráč může tuto taktiku každému ze svých velitelů zvolit.
Předpokládám, že obchod nebude v Crusader Kings příliš významný. Nicméně i kdybyste se s ním vypořádali velmi jednoduše, popište nám, jak funguje.
Máte pravdu, obchod bude brán jako vnější efekt a bude velmi zjednodušen. Ale v zásadě můžete uzavírat obchodní dohody s ostatními vladaři a zakládat obchodní cesty do určitých měst. To vlastníkovi města a vám radikálně zvýší příjmy. Půjde-li o kupecké republiky, můžete využít faktory konkurence a těžit z toho, že obchodujete s jednou z nich a s jinými ne.
Může tohle být třeba Casus Belli k válce mezi nimi?
Ano, přesně takhle to funguje, i když ne vždy se situace musí takhle vyhrotit.
A co vývoj nových technologií? Bude zde opět klasický technologický strom? Pokud ano, jak bude rozsáhlý?
Ano, ale "technologie" je asi pro to příliš moderní slovo. My je nazýváme Advances (pokroky) a přicházejí ve skupinách – vojenské, industriální, kulturní a komerční. Celkově jich bude více než v Europě Universalis 2, ale méně než v Hearts of Iron.
Dočkáme se nějakých změn v grafice? Nezdá se vám, že engine EU2 už je trochu zastaralý?
Dočkáte se opravdu velkých změn v grafice, to je vše co mohu říci. A když už jsme u toho EU2 enginu, já sám bych ho nenazval "zastaralý", ale "vyspělý". Umožňuje velkou hloubku herního zážitku a snadnou tvorbu nových funkcí a pro vývojáře je ideální. Ale samozřejmě, dřív nebo později budeme muset vytvořit novou hru na novém enginu.
Co nám můžete říci o hudbě a zvukových efektech?
Hudba začátků tohoto období je dost obskurní, takže jsme najali skladatele Inona Zura, aby vytvořil novou partituru podle tradiční dobové hudby. Výsledky jsou omračující!
O zvukových efektech zatím nebylo rozhodováno a jejich podobu tudíž zatím neznáme.
V jaké fázi se momentálně hra nachází a kdy ji plánujete vydat? Vydáte také hratelnou demoverzi?
Vývoj je nyní v pre-beta fázi a brzy se dočkáme první betaverze. Hra by měla být vydána v průběhu prvního kvartálu tohoto roku a nebude žádná demoverze.
Chcete ještě něco dodat nebo vzkázat našim čtenářům?
Ano, jako zástupce týmu Paradox bych rád využil této příležitosti k poděkování všem českým hráčům za zájem, podporu a věrnost našim hrám.