Online hraní v Číně

Online hraní v Číně

Budoucnost on-line her je v nízkých platbách a hraní zdarma

  • 8
Velký průzkum chování hráčů ukazuje nárůst zájmu o bezplatné on-line hry v prostředí webového prohlížeče.

Pokud si myslíte, že se ve vztahu k on-line hrám na hrdiny hovoří pouze o World of Warcraft a hrách, za které není nutné platit pravidelné měsíční poplatky, máte dobrý postřeh. Mediální pokrytí totiž kopíruje reálné trendy, a ty hovoří jasně. Bezplatné on-line hry jsou stále populárnější a v Evropě to platí více než v USA. Potvrdil to průzkum společnosti Newzoo, kterého se zúčastnilo zhruba 10 tisíc hráčů z USA, Německa, Velké Británie, Belgie a Nizozemí.

Jeden platící na tři bez peněz
Průzkum se zaměřil na několik oblastí, například rozdělení hráčů podle toho, zda hrají hry s měsíčními poplatky nebo ty označované jako bezplatné. V USA hraje pouze placené on-line hry 17 procent hráčů, devět procent pak kombinuje výhody obou světů, ale zbylých 74 procent lidí se spokojí se hrami, za které nemusí platit. V Německu, které je Česku nejbližší preferencí bezplatných on-line her, za hraní na hrdiny platí pouze 9 procent hráčů, dalších 12 procent hraje hry s různými obchodními modely. 79 procent, nebo také 8,36 milionu hráčů, pak preferuje hry bez měsíčních poplatků.

World of WarCraftAle přesto, že platit nemusejí, platí. A rozdíl ve výdajích na tradiční placené a bezplatné on-line hry se pomalu stírá s tím, jak stále více lidí hraje ty bezplatné a občas si v nich koupí nějaký bonusový předmět. Jednoznačné potvrzení tohoto trendu nabízí hry jako Dungeons & Dragons Online nebo Lord of the Rings On-line, které z tradiční poplatkové strategie přešly na tento systém takzvaných mikrotransakcí. Jejich příjmy výrazně vzrostly, protože stoupl celkový počet hráčů.

V online hrách jde obecně o velké peníze. Celkový obrat on-line her v USA odhaduje Newzoo na 2,275 miliardy dolarů (40 miliard korun), Němci za hraní na hrdiny zaplatí ročně asi 10 miliard korun.

Většinu peněz zatím hráči v USA nechají u provozovatelů klasických her, hlavně v rukou Blizzardu, který stojí za nejúspěšnější tradiční on-line hrou na hrdiny World of Warcraft. I tato statistika se ale dramaticky mění.

Na tento trend sází Heiko Hubertz, který vede firmu Big Point zaměřenou na vydávání bezplatných on-line her. Podle něj se primárním zdrojem příjmů v on-line hrách stanou prodeje virtuálních předmětů místo měsíčních poplatků, a to hlavně díky rostoucí kvalitě "bezplatných" her a větší flexibilitě. Ostatně i Blizzard prodává virtuální předměty za reálné peníze. V Evropě pak už k této změně došlo, protože Evropané obecně inklinují k hrám bez měsíčních poplatků.

Velká data tolik nevadí
World of WarCraft: CataclysmStudie Newzoo přinesla zajímavé údaje i o tom, jakou formu her hráči preferují. Drtivá většina hráčů, mezi 60 a 75 procenty, hraje hry ve webovém prohlížeči i hry, které je nutné instalovat a které většinou vyžadují několik hodin stahování. Čistě webovým hrám se pak věnuje v průměru 20 procent lidí.

Takto vyhraněnou preferenci zaměřenou na hry vyžadující instalaci, které většinou nabízejí také lepší grafiku, má V USA 12 procent hráčů, v Německu 10 procent a 19 procent francouzských hráčů.

Zajímavý je i pohled na to, kdo on-line hry na hrdiny hraje. Navzdory obecnému přesvědčení, že jde o puberťáky bez partnerských vztahů, je více než polovině hráčů on-line her 25 let a více. Stejně tak překvapivé je, že roste počet hráček, muži už tvoří pouze 66 procent populace online světů. Muži také častěji za svou herní vášeň platí.

Jak je na tom Česko? To studie neříká, ale veřejně dostupné údaje hovoří jasně. Z placených her Češi hrají v podstatě jen World of Warcraft a Guild Wars. U druhé zmíněné hry se navíc neplatí měsíční poplatky. Větší experimenty s jinými hrami a s bezplatnými projekty kazí stále nedostatečná znalost angličtiny "průměrného" českého hráče.