UPOZORNĚNÍ: Následující fotografie obsahují drastické záběry.
Autor: iDNES.cz
Na názoru o tom, jak moc videoherní násilí ovlivňuje dětskou psychiku, se odborníci stále ještě neshodli. Některé scény, které jsme prožili, ve hrách však byly tak drsné, že se nám nesmazatelně zapsaly do myslí, i když byly jen virtuální. Vybíráme některé z těch vůbec nejpůsobivějších... Upozorňujeme, že tato galerie není vhodná pro děti a citlivé povahy. Navíc ještě obsahuje spoilery, takže pořádně zvažte, jestli chcete klikat dál.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Úvodní obrázek pochází z druhého dílu restartované série Wolfenstein a zdaleka není tím nejdrsnějším momentem, který si vývojáři na hráče připravili. Nejhrůznější je patrně scéna z počátku příběhu, kdy se během popravování vězňů „vzbouří“ gigantický robot a utrhne nacistické velitelce Irene Engelsové půlku obličeje.
Autor: Oficiální materiály distributora
Ta ovšem hlavnímu hrdinovi nezůstane nic vděčná, a tak mu poté na oplátku usekne hlavu. A aby jí to šlo lépe od ruky, ještě si to předtím natrénuje na jeho přátelích. „Náckobijec“ B.J. Blazkowitz tak má o motivaci postaráno.
Autor: Oficiální materiály distributora
Právě týrání hráčova virtuálního alter ega patří mezi ty nejdrsnější způsoby, jak zaručeně vzbudit odpor. Slavná je například tzv. „strogifikace,“ ze čtvrtého Quakea, kdy je hráč upoután na pás, který projíždí výrobní linkou měnící obyčejné lidi na nemyslící biomechanická monstra. Vrcholem celého procesu je cirkulárka, která mu s nepříjemným bzučením odřízne dolní končetiny.
Autor: Oficiální materiály distributora
V datadisku k strašidelnému Outlastu se vám pak v obdobné scéně šílený sériový vrah Eddie Gluskin pokouší uříznout cirkulárkou penis. Nakonec to jen těsně nedopadne, ale každému muži při pouhé vzpomínce na blížící se ozubený kotouč jistě dodnes běhá mráz po zádech.
Autor: Red Barrel
Ona bohatě stačí i nepříjemná pětiminutová pasáž z Heavy Rain, ve které se hlavní hrdina Ethan musí rozhodnout, jestli obětuje prst, aby se dozvěděl další střípek informací o stavu svého ztraceného syna. Nejde ani tak o samotnou brutalitu této scény, ale spíše o dokonalé zprostředkování zoufalství vyděšeného otce. Tak trochu herní Saw.
Autor: Oficiální materiály distributora
Před podobnou volbu je postaven i jeden z hrdinů teenagerské vyvražďovačky Until Dawn. Useknout si prst chycený do pasti, nebo snahou o jeho vysvobození ztratit cenný náskok před svým pronásledovatelem? Správná volba neexistuje, jen menší zlo.
Autor: Oficiální materiály distributora
To scéna, kdy si Clementine z Walking Dead zašívá vážné zranění na ruce, nepřináší žádné morální dilema, je ovšem zpracována velmi naturalisticky. Do nejmenšího detailu zde sledujete každé propíchnutí kůže, několikaminutová snaha je pak celou dobu provázena bolestným sténáním a pláčen. Proti tomu je následující masakr zombíků jen slabým odvarem.
Autor: Oficiální materiály distributora
Hideo Kojima ve svém Metal Gear Solid V: Ground Zeroes došel ještě dál, když nechal hlavní hrdiny operovat břišní dutinu své parťačky a ti se jí bez narkózy snaží udržet vnitřnosti na správných místech. Z japonské verze musela být tato scéna vystřižena, dekadentní Západ si ji však stále může „vychutnat“ naplno.
Autor: Oficiální materiály distributora
Nejnechutnější „operaci“ ovšem najdeme v Dead Space 2, kde hlavní hrdina musí sám sobě navést obrovskou jehlu do mozku skrze oční bulvu. I někteří z vývojářů přiznali, že při této scéně musí odvracet zrak…
Autor: Electronic Arts
Což má samozřejmě tragické následky. V podstatě banální minihra je tak pro mnoho lidí jedním z nejobtížnějších míst celé hororové série.
Autor: Electronic Arts
Nejdrsnější scénu z už tak znepokojující série Bioshock si vývojáři schovali do přídavku Burial at Sea, kdy z pohledu paralyzované dívky Elisabeth sledujeme šíleného záporáka Atlase, kterak na ní provádí lobotomii. Nejhorší na celé scéně je zvuk, každé cinknutí po ráně kladívkem se vám spolehlivě zařízne do uší.
Autor: Oficiální materiály distributora
A pak je tu samozřejmě The Last of Us 2 se svojí legendární golfovou scénou. Ačkoliv byli vývojáři nařčeni z toho, že se jen prvoplánovitě snaží šokovat, ve skutečnosti jde o velmi propracovanou pasáž. Autor hry Neil Druckmann přiznal, že původně měl být tento mord provedený nožem, nakonec se raději rozhodl pro použití tupého předmětu, jehož dopady zanechávají „působivější“ zranění. O tom, jak to bolí golfovou holí, se ostatně nedobrovolně přesvědčil i ve svém soukromém životě, dodnes má po nešťastném zásahu od kamaráda v lebce prohlubeň. Také jste zvědaví, jak k této scéně přistoupí tvůrci seriálu?
Autor: Oficiální materiály distributora
Pro většinu lidí je sledování mučení nepříjemné, i když jejich hrdina není na straně oběti, ale vykonavatele. Například Sam Fisher z Splinter Cell: Blacklist si při vyslýchání gangstera nebere servítky a jeho hlavou rozbije většinu sanitárního porcelánu na veřejných toaletách.
Autor: Oficiální materiály distributora
Nejpropracovanější herní scéna mučení je v Grand Theft Auto 5, kdy si můžete dokonce vybírat z několika nástrojů. Ať už se rozhodnete pro týrání elektrickým proudem, lámání kostí nebo třeba vytrhávání zubů kleštěmi, šílený Trevor si to vyloženě užívá. Pro mnoho hráčů je právě veliká interaktivita této scény už za čárou. Navzdory protestům ji však vývojáři neumožňují snadno přeskočit.
Autor: Oficiální materiály distributora
Většina her ovšem k ryze „exploitačním“ scénám přistupuje s nadsázkou. Například v adaptaci komiksové série o Punisherovi můžete nepřátele například strkat do štěpkovače dřeva…
Autor: Oficiální materiály distributora
… nebo jim pomocí vrtačky udělat další otvor do hlavy. Jakkoliv to zní morbidně, v kontextu úmyslně přepálené akce to patrně vykolejí jen málokoho.
Autor: Oficiální materiály distributora
Ostatně na stejném principu černočerného humoru je postavena celá série Mortal Kombat. Už první díl šokoval brutalitou, kdy bylo možné poraženému protivníkovi vytrhnout hlavu i s páteří. To byly ovšem jen nesmělé začátky…
Autor: Oficiální materiály distributora
Dnes už má hlavní série dokonce dvanáct plnohodnotných dílů a pro každý z nich dokázali vývojáři vymyslet spoustu nových brutálních „skečů.“ Vždy, když už si myslíme, že dál nejde zajít, přijdou s něčím novým.
Autor: Oficiální materiály distributora
Mimochodem slavná značka inspiruje fanoušky i k natáčení vlastních filmů. Proti některým z nich působí filmový Festival otrlého diváka jako neškodná přehlídka večerníčků.
Autor: BW
Jak vypadají slavné fatality bez komediální nadsázky, ukazuje třeba nedoceněná městská akce Sleeping Dogs, odehrávající se v prostředí čínských zločineckých gangů. Násilí je zde mrazivě účelné, hlavní hrdina totiž není pomatený sadista, který si vychutnává utrpení ostatních, jen je chce za každou cenu co nejrychleji odklidit z cesty.
Autor: Oficiální materiály distributora
Série Tomb Raider uspěla u hráčů díky mnoha faktorům, potoky krve ale mezi ně rozhodně nikdy nepatřily. O to překvapenější byli fanoušci série restartem série z roku 2013, ve kterém vývojáři nechali umírat Laru Croft těmi nebrutálnějšími způsoby. Patrně nejděsivější osud, který slavné archeoložce hrozí, je propíchnutí krku při nepovedené plavbě peřejemi.
Autor: Oficiální materiály distributora
Pokud si hráč nedává pozor, mnoha tragickými způsoby může zemřít i Leon z Resident Evilu 4. Díky skvělému remaku z letošního roku se o tom můžete přesvědčit sami i ve špičkové grafice.
Autor: Oficiální materiály distributora
Tohle je obrovský spoiler z Red Dead Redepmtion, ovšem vzhledem ke stáří hry už nejspíš každý stejně ví, že hlavní hrdina se v ní „happy endu“ nedočká. V závěrečné scéně ho totiž nepřátelé rozstřílejí jako řešeto.
Autor: Oficiální materiály distributora
Že násilí ve hrách nemusí být jen samoúčelné, ale může sloužit i vyššímu smyslu, dokazuje legendární fosforová scéna ze Spec Ops: The Line. Protiválečné sdělení vývojářů je jasné, bohužel při pohledu na aktuální světové dění je evidentní, že se lidstvo nikdy nepoučí a nevinní civilisté budou mezi znepřátelenými stranami konfliktu umírat i nadále.
Autor: Oficiální materiály distributora