Bohemia Int. končí, přichází ENGRAM Ent.

  7:05aktualizováno  5. listopadu 11:33
Včera se celým herním světem jako smršť prohnala jedna z nejzásadnějších informací letošního roku o sloučení se společností Bohemia Interactive s polskou IM Group a expanzi na zahraniční trhy. Z tohoto důvodu jsme vyzpovídali ředitele Bohemia Interactive ing. Slavomíra Pavlíčka, který nastínil cíle a plány nově vzniklé společnosti a hlavně zmínil přínos české herní scéně.

Včera se celým herním světem jako smršť prohnala jedna z nejzásadnějších informací letošního roku - informace o sloučení se společností Bohemia Interactive, dominantního českého distributora počítačových her s polskou IM Group, načež vznikla ENGRAM Entertainment, do níž navíc finančně vstoupí investor DBG Osteuropa- Holding. Z tohoto důvodu jsme požádali o bleskové interview ředitele Bohemia Interactive ing. Slavomíra Pavlíčka.

První otázka asi nebude vůbec originální, přesto se vás na ni zeptám: co si od spojení s významným polským distributorem her a vůbec multimediální zábavy, firmou IM Group, slibujete?
Současný herní trh ať už středoevropský, tak celosvětový prožívá v posledních letech velký rozvoj. Fúzování velkých distribučních firem je naprosto běžnou záležitostí, která má, stejně jako v našem případě několik společných jmenovatelů. Prvním a hlavním zůstává nabídnout zákazníkům více kvalitních herních titulů. Sám jistě víte, že v současnosti není možné vyprodukovat opravdu dobrou hru bez silného kapitálového zázemí. Hovořím teď o skutečně kvalitní hře, která bude mít šanci na celosvětových trzích. Dalším jmenovatelem je samozřejmě také posílení a běžná expanze naší firmy. Vždyť kdo si nepřeje, aby se jeho firma dále rozrůstala a expandovala? A náš český herní trh je již pro další takovéto aktivity příliš malý. Nejde tak ani o schopnost nakupovat počítačové hry, což je dáno ne zrovna růžovou ekonomickou situací naší země, ale také o obrovský podíl pirátských verzí na naší scéně. Jistě vám není neznámou, že současný trh tvoří asi z 80% pirátské kopie. Posledním ze závažných důvodů je určitě náš vstup do EU. V době, kdy se hovoří o reálném datu našeho vstupu do Unie není možné zůstat v tomto směru stagnujícím, ale připravit se nejen na otevření obrovského potencionálního trhu, ale také na obrovskou konkurenci, která na něm vládne. A to prostě bez těchto aktivit není možné.

Znamená vaše spojení s tímto partnerem, že jste se vzhledem k malému domácímu trhu ocitli v problémech, nebo je to součástí vaší strategie?
Myslím, že jsem na tuto otázku odpověděl výše.

Jak dlouho jste koketovali s myšlenkou založit ENGRAM Entertainment, koho to napadlo a můžete řádově prozradit také to, jak dlouho trvala veškerá vyjednávání s IM Group a fondem privátních investic DBG Osteuropa - Holding, který hodlá do vzniklé firmy investovat?
Expanze byla od začátku naším cílem. Začátky rozhovorů se datují na duben 2000, tzn. více než půl roku.

Když už jsme u toho investora, obdržíte od něj slušnou sumičku peněz - 6,5 mil. Euro. Můžete nám sdělit alespoň pár projektů, na které budou tyto prostředky určeny?

  • Posílení distribučních aktivit v ČR, ale i v Polsku.
  • Podporu vývoje her.
  • Více plně lokalizovaných titulů na trhu.

    Jak to bude se jménem Bohemia Interactive? Bude se u nás používat i nadále, nebo začnete okamžitě pracovat na budování nové značky ENGRAM Entertainment a budete se snažit co nejdříve naučit veřejnost používat nové jméno? Odkdy oficiálně se začne nová značka budovat?
    Je ještě příliš brzy na odpověď.

    Jakým způsobem, pomineme-li používání jiného jména, pocítí tuto změnu česká hráčská veřejnost?
    Pro hráče jako takové bude nadále pokračovat nastartovaný trend, jen nyní můžeme očekávat jeho rychlejší realizaci. Mám tím na mysli produkci kvalitních her, lokalizace zahraničních titulů (již letos je kompletně lokalizováno více než 10 oproti loňským dvěma). Z novinek zmiňme např. SETTLERS IV, THE LONGEST JOURNEY, či STUPID INVADERS.

    Mohou čeští hráči očekávat, že se v souvislosti s tímto krokem sníží v České republice cena her, případně že se budete inspirovat polským trhem a začnete po vzoru našich severních sousedů lokalizovat více herních titulů?
    Viz výše. Plně lokalizované hry jak si určitě všímáte jsou levnější než anglické. Tzn. Lze očekávat u některých titulů pokles cen. V tom nám, ale musí pomoci posílení koruny vůči dolaru. Od začátku roku byl trend obrácený. Koruna ztratila 20 procent.

    Jaké jsou další cíle společnosti ENGRAM Entertainment? Měla by růst i nadále do dalších zemí střední a východní Evropy, případně na západ, nebo se již dále rozšiřovat nebude a vy se pouze budete snažit neustále posilovat svou pozici na stávajících trzích?
    Je více než jasné, že přestože jsme jako firma vstoupili do další fáze svého vývoje, rozhodně ji nepovažujeme za fázi poslední. Pokud vše půjde tak, jak plánujeme - a my pevně doufáme, že ano, další rozvoj a expanze firmy nejsou nijak nemožnou záležitostí.

    Myslíte si, že tento krok může nastartovat další spojení středo a východoevropských distributorů her? Případně chcete vy jakožto ENGRAM Entertainment postupem času vytvořit jednotný trh?
    Viz výše.

  • Vstoupit do diskuse (11 příspěvků)
    Témata: Fond, Holding

    Nejčtenější

    Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada

    Kingdom Come: Deliverance 2

    Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...

    Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly

    Fortnite Simpsons

    Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...

    Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

    Emiru

    K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

    Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli

    Steam Machine

    Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...

    Dan Vávra kritizuje nástupce Falloutu, s penězi od Microsoftu šlo naložit lépe

    The Outer Worlds 2

    Osobitý vývojář a společenský komentátor Daniel Vávra po delší době ukázal, že stále zůstává aktivním hráčem, když se pochlubil pokořením aktuálního RPG Outer Worlds 2. Sice se mu prý docela líbila...

    Tamagoči pro dospělé. Muž musí u soudu vysvětlovat distribuci ujeté videohry

    Dorei to no Seikatsu

    Čtyřiadvacetiletý Nor byl obviněn z distribuce ilegální pornografie. Mimo jiné nabízel ke stažení neoficiálně přeloženou japonskou videohru Dorei to no Seikatsu, ve které je hráčovým úkolem vychovat...

    16. listopadu 2025 8

    RECENZE: Anno 117: Pax Romana je povedená strategie z období Římské říše

    80 %
    Anno 117: Pax Romana

    Série Anno už je nesmrtelná klasika, která tu je s námi od roku 1998. V Pax Romana se podíváme do období takzvaného Augustova míru. Budeme rozšiřovat mocnou a vše dosahující římskou říši, která se má...

    PC
    15. listopadu 2025 0

    Tvůrci očekávaného Tomb Raidera opět propouštějí, letos už potřetí

    Rise of the Tomb Raider

    Studio Crystal Dynamics, které známe zejména díky dobrodružným hrám Tomb Raider, opět propouští. Důvodem mají být neustále změny v herním průmyslu.

    14. listopadu 2025  15:38 0

    Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada

    Kingdom Come: Deliverance 2

    Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...

    14. listopadu 2025 21

    Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 slaví další prodejní milník

    Kingdom Come: Deliverance 2

    Prodeje vynikající české hry Kingdom Come: Deliverance 2, která vyšla letos v únoru, právě překonaly další milník.

    13. listopadu 2025  11:03 8

    První ukázka z očekávaného animáku Super Mario galaktický film má akci i vtip

    Super Mario galaktický film

    Společnosti Nintendo a Illumination zveřejnily vůbec první ukázku z připravovaného animáku The Super Mario Galaxy Movie, který do českých kin zamíří pod názvem Super Mario galaktický film.

    13. listopadu 2025  9:49 0

    Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli

    Steam Machine

    Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...

    13. listopadu 2025 57

    Arc Raiders si připisují nejúspěšnější start v 30leté historii vydavatele

    Arc Raiders

    O nenadálém úspěchu postapokalyptické střílečky Arc Raiders píšeme už poněkolikáté. Hra si totiž připisuje různé rekordy – a další se týká přímo vydavatelství Nexon, které funguje od roku 1994.

    13. listopadu 2025 0

    Arc Raiders

    Arc Raiders

    vydáno 12. listopadu 2025  14:14,  aktualizováno  14:23

    PlayStation odhalil svůj vlastní herní monitor s jednou unikátní funkcí

    PlayStation herní monitor

    Sony postupně sbližuje dříve oddělené herní světy PlayStation a PC. Výsledkem těchto snah je i nový herní monitor, který láká na zajímavou funkci týkající se ovladače DualSense.

    12. listopadu 2025  10:02 4

    Advantage Consulting, s.r.o.
    KOORDINÁTOR/PLÁNOVAČ LOGISTIKY (38 - 48.000 Kč)

    Advantage Consulting, s.r.o.
    Ústecký kraj
    nabízený plat: 38 000 - 48 000 Kč

    Vadí krev i kosti. Jak vypadá cenzurovaná verze Diabla 4 pro Čínu

    Diablo 4

    Zatímco ve světě je akční hra na hrdiny Diablo 4 dostupná již víc než dva roky, v Číně vyjde teprv letos v prosinci. Aby se tak mohlo stát, museli tvůrci některé vizuální prvky upravit.

    12. listopadu 2025 7

    Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

    Emiru

    K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

    12. listopadu 2025 22
    Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.