Včera se celým herním světem jako smršť prohnala jedna z nejzásadnějších informací letošního roku - informace o sloučení se společností Bohemia Interactive, dominantního českého distributora počítačových her s polskou IM Group, načež vznikla ENGRAM Entertainment, do níž navíc finančně vstoupí investor DBG Osteuropa- Holding. Z tohoto důvodu jsme požádali o bleskové interview ředitele Bohemia Interactive ing. Slavomíra Pavlíčka.
První otázka asi nebude vůbec originální, přesto se vás na ni zeptám: co si od spojení s významným polským distributorem her a vůbec multimediální zábavy, firmou IM Group, slibujete?
Současný herní trh ať už středoevropský, tak celosvětový prožívá v posledních letech velký rozvoj. Fúzování velkých distribučních firem je naprosto běžnou záležitostí, která má, stejně jako v našem případě několik společných jmenovatelů. Prvním a hlavním zůstává nabídnout zákazníkům více kvalitních herních titulů. Sám jistě víte, že v současnosti není možné vyprodukovat opravdu dobrou hru bez silného kapitálového zázemí. Hovořím teď o skutečně kvalitní hře, která bude mít šanci na celosvětových trzích. Dalším jmenovatelem je samozřejmě také posílení a běžná expanze naší firmy. Vždyť kdo si nepřeje, aby se jeho firma dále rozrůstala a expandovala? A náš český herní trh je již pro další takovéto aktivity příliš malý. Nejde tak ani o schopnost nakupovat počítačové hry, což je dáno ne zrovna růžovou ekonomickou situací naší země, ale také o obrovský podíl pirátských verzí na naší scéně. Jistě vám není neznámou, že současný trh tvoří asi z 80% pirátské kopie. Posledním ze závažných důvodů je určitě náš vstup do EU. V době, kdy se hovoří o reálném datu našeho vstupu do Unie není možné zůstat v tomto směru stagnujícím, ale připravit se nejen na otevření obrovského potencionálního trhu, ale také na obrovskou konkurenci, která na něm vládne. A to prostě bez těchto aktivit není možné.
Znamená vaše spojení s tímto partnerem, že jste se vzhledem k malému domácímu trhu ocitli v problémech, nebo je to součástí vaší strategie?
Myslím, že jsem na tuto otázku odpověděl výše.
Jak dlouho jste koketovali s myšlenkou založit ENGRAM Entertainment, koho to napadlo a můžete řádově prozradit také to, jak dlouho trvala veškerá vyjednávání s IM Group a fondem privátních investic DBG Osteuropa - Holding, který hodlá do vzniklé firmy investovat?
Expanze byla od začátku naším cílem. Začátky rozhovorů se datují na duben 2000, tzn. více než půl roku.
Když už jsme u toho investora, obdržíte od něj slušnou sumičku peněz - 6,5 mil. Euro. Můžete nám sdělit alespoň pár projektů, na které budou tyto prostředky určeny?
Jak to bude se jménem Bohemia Interactive? Bude se u nás používat i nadále, nebo začnete okamžitě pracovat na budování nové značky ENGRAM Entertainment a budete se snažit co nejdříve naučit veřejnost používat nové jméno? Odkdy oficiálně se začne nová značka budovat?
Je ještě příliš brzy na odpověď.
Jakým způsobem, pomineme-li používání jiného jména, pocítí tuto změnu česká hráčská veřejnost?
Pro hráče jako takové bude nadále pokračovat nastartovaný trend, jen nyní můžeme očekávat jeho rychlejší realizaci. Mám tím na mysli produkci kvalitních her, lokalizace zahraničních titulů (již letos je kompletně lokalizováno více než 10 oproti loňským dvěma). Z novinek zmiňme např. SETTLERS IV, THE LONGEST JOURNEY, či STUPID INVADERS.
Mohou čeští hráči očekávat, že se v souvislosti s tímto krokem sníží v České republice cena her, případně že se budete inspirovat polským trhem a začnete po vzoru našich severních sousedů lokalizovat více herních titulů?
Viz výše. Plně lokalizované hry jak si určitě všímáte jsou levnější než anglické. Tzn. Lze očekávat u některých titulů pokles cen. V tom nám, ale musí pomoci posílení koruny vůči dolaru. Od začátku roku byl trend obrácený. Koruna ztratila 20 procent.
Jaké jsou další cíle společnosti ENGRAM Entertainment? Měla by růst i nadále do dalších zemí střední a východní Evropy, případně na západ, nebo se již dále rozšiřovat nebude a vy se pouze budete snažit neustále posilovat svou pozici na stávajících trzích?
Je více než jasné, že přestože jsme jako firma vstoupili do další fáze svého vývoje, rozhodně ji nepovažujeme za fázi poslední. Pokud vše půjde tak, jak plánujeme - a my pevně doufáme, že ano, další rozvoj a expanze firmy nejsou nijak nemožnou záležitostí.
Myslíte si, že tento krok může nastartovat další spojení středo a východoevropských distributorů her? Případně chcete vy jakožto ENGRAM Entertainment postupem času vytvořit jednotný trh?
Viz výše.