Bedny s náhodnými předměty ve hrách. Co ano a co je pro vás už přes čáru?

aktualizováno 
Tzv. loot boxy, tedy bedny s náhodnými předměty, které si lze ve hrách kupovat i za skutečné peníze, rezonují kvůli Star Wars Battlefront II v posledních týdnech herním průmyslem. Napište nám, co si o nich myslíte, kdy pro vás dávají smysl a kdy je jejich použití už přes čáru.

Star Wars Battlefront II | foto: EA

Petr Zelený - Loot boxy všeho druhu jsou v poslední době morem. Osobně mi docela vadí, ale toleruji je, pokud jsou v nich kosmetické předměty, jako jsou jiné ohozy pro hrdiny nebo skiny na zbraně. Ale ve chvíli, kdy jsou v bednách lepší zbraně/schopnosti/hrdinové, je to čiré zlo. Nemluvě o tom, že v poslední době se různé druhy loot boxů dávno už necpou jen do mobilních her, ale i do AAA trháků, jejichž pořizovací cena je tisíc korun a víc. Už se začínám děsit, kde tohle skončí.

Budoucnost her? Doufejme, že ne

Overwatch

Overwatch

Ondřej Zach - Nijak zvlášť mi nevadí, pokud jsou pojaté jako ve střílečce Overwatch. Lze je získat hraním i za peníze a jsou v nich pouze kosmetické předměty. Pokud to následně znamená, že vývojáři hru i více než rok po vydání zásobují novým obsahem zdarma (mapy, hrdinové, režimy), protože jim právě tyto kosmetické předměty vydělávají, za mě dobrý. Naproti tomu způsob, jakým to naposledy pojal Star Wars Battlefront II, tedy základní hra za peníze a systém progresu jak z free to play, se mi příčí.

Druhá věc jsou sběratelské karetní hry, jejichž podstata je v otevírání boosterů, tedy balíčků s náhodnými kartami. Hrával jsem příležitostně Magic the Gathering, aktivně pak několik let již zaniklou World of Warcraft Trading Card Game a nakonec jako většina ostatních spoluhráčů přešel do on-linu k Hearthstone. Každý vám řekne, že pokud chcete mít spoustu možností, je to drahý koníček. Dobrá sběratelská karetní hra je pak pro mě ta, u níž lze vždy postavit alespoň jeden nebo dva konkurenceschopné levné balíčky, v případě on-line her pak craft (i silných) karet, tj. jejich zisk není spojen výhradně s náhodou.

Posuzovat by se tak měl vždy případ od případu. Hranice mezi gamblingem a přirozeným vzrušením z toho, co si otevřete nebo získáte, je velmi tenká, ale zároveň myslím, že i celkem zřetelná.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Jeden z nejlepších boosterů, jaké jsem otevřel. Z balíčku na mne vykoukly dvě...

Otvírání karet v Hearthstone: Heroes of Warcraft

Martin Zavřel - Patřím k většině hráčů, kterým se nelíbila aktuální podoba loot boxů od EA v Battlefrontu a Need For Speed. Hlavní problém tam byla skutečnost, že celý systém byl zakořeněný hluboko v jádru hry a nepopiratelně zvyšoval sílu hráčů, kteří investovali peníze navíc. Naopak vůbec nemám problém s podobou tohoto systému v Destiny, kde jde pouze o kosmetické předměty, neposkytující žádné silové výhody. Důležitá je pro mně také možnost dané předměty nasbírat samotným hraním (byť to třeba trvá dlouho).

Jakub Žežule - Bedny s lootem nemám rád v jakékoliv podobě, ale někdy je dokážu alespoň tolerovat. V multiplayeru je to jasné, musí se bezpodmínečně jednat o kosmetické doplňky, jinak veškeré soutěžení postrádá smysl. V režimu pro jednoho hráče jsou bedny podle mých dosavadních zkušeností jenom takovou otravností a jejich nákup v podstatě placeným cheatem, který rozbíjí vyváženost hry. Do podobných nákupů jsem se nikdy nepouštěl a ani nebudu, jde to úplně proti tomu, co mě na hrách baví. Chci si věci objevit nebo vybojovat. Slepě platit za náhodné virtuální předměty mě prostě nikdo nedonutí.

Honza Srp - Podle mě jde jen o bouři ve sklenici vody a firmy prostě zkouší kam až mohou zajít, než se začnou hráči vztekat až příliš. Vypadá to, že Electronic Arts tuto hranici nyní našli a upřímně pochybuji, že by je v tom chtěl někdo v dohledné době následovat. Jinak jsou mi loot boxy v podstatě ukradené. Ještě nikdy jsem neměl pocit, že bych jejich nezakoupením o něco přišel. Dokonce ani v teď tolik propíraném Battlefrontu 2 nemohu své neúspěchy svést na P2W mechaniky, ale jen na to, že nejsem tak dobrý jako ostatní.

Jakožto člověk odkojený sběratelskými karetními hrami mám ale jinak pro tyto mechanismy značné pochopení. Vzácné předměty mají podle mého být opravdu vzácné a ne k dispozici každému. Záleží pak jen na samotné implementaci, která je otázkou dlouhodobého vylaďování.

Jan Hanáček -  Pokud jde o bedny, které získá hráč jako odměnu za poctivé hraní, pak je jistě všechno do jisté míry v pořádku. Určitý gamble byl s hrami spjatý odnepaměti, stačí si uvědomit jeho rizika. Sám vzpomínám na hodiny strávené nakupováním u Gheeda z prvního aktu Diabla 2, který prodával předměty s náhodnými statistikami. Jakmile se ale za “bedýnky” a “truhličky” začne platit reálnými penězi, je situace diametrálně odlišná. Zvlášť, když má jejich obsah vliv na hratelnost. V takovém případě jsou mi krajně proti srsti, podobně jako tzv. prémiový obsah za předobjednání hry.

Michael Mlynář - Můj postoj je značně nevyhraněný, záleží na konkrétní hře. Nad rámec pořizovací ceny hry jsem si něco koupil asi tak dvakrát, a asi ani to ne. Takže pokud mě hra k nějakým takovým nákupům nutí, tak ji prostě přestanu hrát. Pokud se dá systém loot boxů ignorovat a ke všemu se nějak dostat hraním, tak proč ne, je mi to jedno. Ovšem pokud je činnost, která vede k obejití loot boxů jakkoliv nudná či otravná, tak opět přestávám hrát. Takže když to teď vidím takto napsané, je můj postoj vlastně značně vyhraněný.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

Progamer chtěl uspět ve dvou hrách najednou, teď je pro smích

Linh "Seiko" Nguyen

Německý hráč východoasijského původu Linh „Seiko“ Nguyen překvapivě prohrál v kvalifikaci na prestižní turnaje v...

Stahujte zdarma šest her s Batmanem v hodnotě dva a půl tisíce korun

Batman Arkham Asylum

Nepopulární digitální obchod s hrami Epic Store se opravdu vytáhl. Namísto jedné či dvou her jich tentokrát nabízí...

Další z rubriky

Pět filmů podle her, které kritika rozdrtila, ale nám se líbí

DOA: Na život a na smrt (2006)

Videoherní adaptace patří ve filmové branži mezi „otloukánky“. A přiznejme si to, většinou zaslouženě. Existují ovšem...

Představujeme Roblox, nenápadnou hru populárnější než Fortnite a Minecraft

Roblox

Roblox letos podle odhadů vydělá svým provozovatelům sto milionů dolarů. Pro většinu lidí starších patnácti let je však...

Neurážejte našeho bezpohlavního robota, vyhrožují herní komunitě

V Borderlands 3 můžete hrát za bezpohlavního robota.

Připravovaný titul Borderlans 3 si nemůže oddychnout od kontroverzních témat. Nejnovějším popraskem na internetu jsou...

Chcete zažít ikonický World of Warcraft? Nejlepší čas je právě teď

World of Warcraft Classic

World of Warcaft Classic je rekonstrukce původní online hry, která vyšla téměř před patnácti lety. Po zhruba 25...

Najdete na iDNES.cz