Odrůdy X800
Firma ATI
hodlá uvést na trh zatím dvě varianty karet X800. Během pár dní by měl být
dostupný model Radeon X800 Pro,
který používá 12 pixelových potrubí. Vlajkovou lodí pak bude Radeon X800 XT Platinum Edition
disponující 16 potrubími a vyššími frekvencemi jádra a paměti – ten
můžeme očekávat nejdříve koncem května. V obou zmíněných kartách bude
dřímat stejný čip, jen ten v modelu Pro bude mít 4 potrubí deaktivována,
a zřejmě je nebude možné žádnými softwarovými ani hardwarovými triky
probudit k životu. ATI chystá pro segment středního proudu další čipy
vzniklé z R420, které budou mít funkční jen 8 nebo i méně pixelových
potrubí a budou případně chudší i o další prvky. Takto bude ATI
moci efektivně zužitkovat i ty čipy R420, které se při povýrobním testování
nekvalifikují na plnohodnotné X800. Cena modelu X800 Pro byla stanovena na 399
dolarů a cena modelu Platinum na 499 dolarů.
NVIDIA křičí: „A ne a
ne!“
Jak dokumentují technická fakta z předcházejícího článku
a reference o benchmarcích z článku tohoto, R420 je velmi
povedený čip. Nebyla by to NVIDIA, aby se (má-li jakoukoli možnost) nesnažila
mít ihned poslední slovo. Jak to provedla v tomto případě? Okamžitě dodala
významným recenzentům novou kartu, která není ničím jiným než přetaktovaným GeForce 6800 Ultra. Název tohoto rychlokvašného
produktu je zatím neurčitý a možná ani nikdy žádný nebude. Anandovci sice
tvrdí, že je to GeForce 6850 Ultra, ale server FiringSquad naopak trvá na tom,
že „6850“ to rozhodně nebude – prozatímní název je prý GeForce 6800 Ultra (Extreme).
NVIDIA prý hodlá výrobu těchto přetaktovaných 6800 umožnit pouze jednomu nebo maximálně dvěma partnerům, přičemž název karty bude záviset na nich – můžeme tedy zřejmě očekávat dodatky jako „Golden Sample“ apod. Referenční karta, kterou dostal FiringSquad k testování, byla taktována na 450/550 MHz (jádro/paměti); moduly Samsung GDDR3 nominované na 600 MHz DDR bylo možné přetaktovat až na 1,225 GHz a jádro na 475 MHz.
Jak si stojí proti
sobě
Výkon Radeonu X800 XT Platinum Edition evidentně překvapil NVIDII
natolik, že se ještě před zveřejněním výsledků pokusila o naklonění vah
svým směrem. Podle dosavadních poznatků se jí to příliš nepodařilo.
V benchmarcích, kde GeForce 6800 Ultra vedla, vede přetaktovaný model
„Extreme“ samozřejmě také (jen o něco více), v benchmarcích
vyznívajících ve prospěch ATI jen trošku stáhla náskok.
Díky koncentraci na shader model 2.0 je X800 v čele, pokud jde o současné hry využívající novinek DirectX 9. NVIDIA naopak vede ve své tradičně silné disciplíně – hrách pro rozhraní OpenGL. Co se týče bohatství nových funkcí a podpory budoucích standardů (DirectX 9.0c), má NVIDIA také navrch, ale zde bude zřejmě i její Achillova pata, protože na hry významně využívající shader model 3.0 si podle mého názoru dost dlouho počkáme. Fanoušci NVIDIE by nejspíš řekli, že „jejich“ firma tady platí daň za inovace. Je to tak, ale nezapomeňme, že si tím chce také získat do budoucna technologický náskok a příklon vývojářských firem ke svému hardwaru. Jestli se jí tato strategie vyplatí, to ukáže jen čas.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad