ATI ohlašuje Radeon
8500
Konkurenti NVIDIE to nemají jednoduché, a zvlášť ne takoví,
kteří by chtěli svými produkty přímo ohrozit její trůn. Kanadská firma ATI však
před grafickým mamutem na zadek nepadá a zaslouží si za to rozhodně
pochvalu. První generace Radeonů sice, řečeno sloganem našich politiků,
nejvýkonnějším čipům GeForce2 a 3 po krku moc nešla, ale v úterý
ohlášený (a předtím dlouho propagovaný) Radeon 8500 sahá k metám
nejvyšším. Dříve známý pod pracovním názvem Radeon 2 nebo R200, Radeon
8500 přináší oproti svému staršímu bratru velké množství novinek, které jsou
podpořeny hrubou silou převyšující současné možnosti GeForce3; jak to vyjádřil
Tom Pabst, Radeon 8500 je „silnější GeForce3 plus něco navíc“.
Cesta do nitra čipu
Co
je tedy uvnitř? O některých nových technologiích jsme byli firmou ATI
informováni již v předstihu – jedná se o renderovací metodu TRUFORM
a „chytrý stínovač“ SMARTSHADER.
Dalším hitem 8500 bude vylepšený celoobrazovkový antialiasing z GeForce3,
který ATI nazvala SmoothVision – je pružnější než jeho protějšek
Quincunx, ale ze strany programátora vyžaduje o něco více práce.
Zdokonaleny a opraveny byly také algoritmy pro vyjímání neviditelných
povrchů z renderovacího potrubí, známé z prvního Radeonu jako HyperZ:
nyní zde máme HyperZ II. Technologii HydraVision pro současnou
práci se dvěma zobrazovacími zařízeními již známe z Radeonu VE. Radeon 8500
disponuje také velmi výkonnou jednotkou T&L, která v aplikacích
intenzivně využívajících tyto instrukce nechává GeForce3 za sebou. Samozřejmostí
je kvalitní přehrávání videa a podpora AGP 4x, deklarována je optimalizace
pro instrukce SSE2 i 3Dnow! Jakožto i plná podpora DirectX 8.1
a OpenGL 1.3. Co se týče čísel, frekvence jádra a paměti činí 250
a 275 MHz, RAMDAC tepe na 400 MHz a standardní velikost
paměti je 64 MB.
Radeon 7500 – řešení pro
skromnější
Kromě vlajkového modelu 8500 přichází ATI
i s vylepšenou verzí starého Radeonu, která nese jméno
Radeon 7500. Přechod na 0,15mikronový výrobní proces umožnil použití
vyšší pracovní frekvence a navíc byla do čipu začleněna podpora současné
práce se dvěma monitory, která je u ATI nazývána HydraVision. Cílem, na který Radeon
7500 míří, je zřejmě připravované GeForce3 MX (NV17); ve své momentální
(nefinální) podobě je schopen konkurovat čipům GeForce2 GTS a GeForce2 Pro.
Celkový výsledek 3DMarku2001 vyzněl mezi dvěma největšími soupeři víceméně nerozhodně, ale připomeňme si, že GeForce3 do těchto výkonnostních výšin „vykoply“ až ovladače Detonator 20.80 – to, že s nimi NVIDIA přišla právě tento týden, jistě není náhoda. Lze očekávat, že po plném doladění Radeonu 8500 a jeho ovladačů se nový čip od ATI ujme nad GeForce3 vedení.
Pikantní je výrazná porážka GeForce3 v oblasti, kterou do oblasti spotřební grafiky přinesla a na jejíž důležitosti bazírovala právě NVIDIA – hardwarové akceleraci transformačních a osvětlovacích operací (T&L). Radeon 8500 naopak zatím prohrává v rychlosti mapování nerovných povrchů (bump mapping) a výkonu stínovače vrcholů. Musím také poukázat na fakt, že ačkoli 3DMark2001 ukazuje Radeon 8500 ve velmi dobrém světle, benchmarky provedené Anandem na existujících hrách (Black & White, Serious Sam, Quake 3 Arena, Unreal Tournament aj.) dopadly vesměs, a často poměrně výrazně, ve prospěch GeForce3.
Se závěry ještě
vyčkáme…
I když má Radeon 8500 velký potenciál, jsou zde, jak je
u ATI bohužel zvykem, podstatné háčky. Prvním je prozatímní nedoladěnost
čipů a ovladačů, které dostaly významné hardwarové servery
k otestování. Soudě podle neschopnosti spolehlivě provozovat takové věci
jako je výše zmíněný SmoothVision, HydraVision a přehrávání videa, kteréžto
nedostatky zjistili Tom i Anand, má před sebou ATI ještě celkem dost práce.
Kdy se tedy dočkáme grafických karet s Radeonem 8500 na trhu, zůstává stále
otázkou – jsou sice ohlášeny na konec září, ale moc bych tomu nevěřil… Vzkažme
tedy zatím do Toronta: Programujte, laďte, optimalizujte, ať svoje nadějné dítko
nepohřbíte.
Zdroj: Tom's Hardware Guide, AnandTech, ATI