ATI, NVIDIA a optimalizace ovladačů

  12:00aktualizováno  3. září 11:30
Jakým směrem se nám to vlastně vyvíjejí ovladače grafických karet? NVIDIA otevřeně deklaruje pochybný záměr optimalizovat je pro každou významnou hru, ATI chce zachovat obecný přístup... Osobně držím palce ATI.

Lesk a bída Futuremarku
Kauza optimalizací a „optimalizací“ ovladačů pro jednotlivé hry a benchmarky je intenzivně přetřásána už několik měsíců. Tu pravou vlnu rozpoutal v květnu Futuremark, když oprávněně a veřejně obvinil NVIDII, že její úpravy ovladačů Detonator za účelem podávání co nejvyššího výkonu v 3DMarku03 už překročily mez švindlování – důkazem budiž tento na stránkách Futuremarku (kupodivu) stále ještě umístěný dokument. Překotná snaha programátorů NVIDIE totiž vedla mj. k různým poruchám generovaného obrazu, což už samo o sobě nedovoluje označit činnost NVIDIE jako optimalizaci. NVIDIA však zasáhla a přiměla Futuremark potupně odvolat tvrzení o švindlu, nicméně v odezvě na širokou kritiku svých „optimalizací“ si vytyčila jistá pravidla, kterými se v této věci hodlá řídit. Jak striktní tato pravidla jsou, to ovšem posuďte sami.

Co můžeme očekávat?
Nevím jak vás, ale mě otevřeně deklarované plány NVIDIE optimalizovat své ovladače pro kdejakou jednotlivou hru či benchmark poměrně iritují. Očekával bych, že ovladače budou kvalitním můstkem k hardwaru poskytujícím každé hře ekvivalentní možnosti, a ne rozrůstajícím se příkazem case detekujícím, jestli byl právě spuštěn 3DMark03.exe či nějaký jiný vyvolený program, a následně vyvolávajícím předem připravené chování. Server FiringSquad dal nedávno příležitost zástupcům ATI a NVIDIE, aby se k takovémuto optimalizování vyjádřili. Musím říct, že níže uvedené názory Chrise Evendena, ředitele marketingu ATI, mi mluví z duše:

„Pokud nebudeme v ovladačích dělat to, co aplikace žádá, vydáváme se na riskantní dráhu. Vyvstane otázka, kde má být nakreslena dělicí čára. Támhle ušetříme snížením přesnosti shaderu, tuhle zase budeme aplikovat jen anizotropické filtrování, a pěkně brzy přestaneme poskytovat hráčům ten zážitek, který jim chtěl dát tvůrce hry. Vývojáři softwaru a grafici přece sami vědí, že musí zajistit vhodný kompromis mezi kvalitou obrazu a počtem generovaných snímků za sekundu – a činí tato rozhodnutí při vytváření hry. My vidíme svou roli opravdu v tom, že budeme v ovladačích dělat přesně to, co jejich hry žádají, a budeme to dělat rychleji než kdokoli jiný.“

Zástupce NVIDIE Tony Tomasi je naopak toho názoru, že jeho firma dokáže vsadit do ovladačů Detonator „validní optimalizace“ bez negativního vlivu na kvalitu obrazu. Podle Tomasiho si dříve mohli vývojáři ovladačů Detonator optimalizovat sami podle svého uvážení, z čehož vznikly ony poruchy obrazu v 3DMarku03 (příklad viz obrázek – nahoře obrázek generovaný ovladači, dole tak jak má být). Nyní však už budou muset být všechny optimalizace zaregistrovány, vnitrofiremně publikovány a verifikovány týmem pro zajištění kvality. Znamená to, že veřejnost se i nadále od NVIDIE nedozví, pro které hry jsou ovladače Detonator specificky optimalizovány. Tomasi říká: „Optimalizace nejsou nic nového. Shadery prostě poskytují další stupeň programovatelnosti, se kterým lze v tomto směru pracovat.“

Chyba v 3DMarku03

Detonator budoucnosti = sbírka detekcí a optimalizací
Když si porovnám přístupy obou firem, moje sympatie se hluboce přelévají k ATI. Otázkou ovšem zůstává, jestli ATI dokáže na svém postoji setrvat, i když budou její produkty trvale výkonově znevýhodňovány tím, že ovladače Catalyst budou přistupovat ke všem hrám jednotně a nikoli individuálně jako Detonator. Recenzenti grafických karet, budou-li chtít zůstat objektivní, mají před sebou věru těžký úkol: teď aby testovali produkty jednak na nějakých neznámých hrách či benchmarcích, které NVIDIA ještě nestačila zohlednit v ovladačích (tím se získá „obecný“ výkon), a jednak na herních hitech, kterým NVIDIA přisoudila zvláštní zacházení – každá hra má ale pro každého hráče jinou hodnotu, která se navíc může měnit s časem... Cítím potřebu se vyjádřit, jak je teď módní říkat, pregnantně: NVIDIA tu zadělává na bordel, ve kterém se budeme ztrácet všichni.

Zdroj: FiringSquad

Autor:
 
Témata: software

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Fortnite vládne i na Switchi, hraje ho víc lidí než Maria nebo Zeldu

Super Mario

Nejhranějším titulem na konzoli Nintendo Switch byla v roce 2018 populární střílečka Fortnite. Dokázala porazit i hity...

Prozraďte, které nejlepší komiksy jste četli?

Čtyřlístek - obálka čísla 100

Když se řekne komiks, mnozí si představí jen kreslené příběhy pro děti. Což je škoda. Pokud vás komiks provází i v...

Najdete na iDNES.cz