Hra Aperture Hand Labs

Hra Aperture Hand Labs | foto: UploadVR

Chystají herní pecku, ale zatím vám dovolí jen hrát kámen nůžky papír

  • 5
Ačkoliv se hry s pořadovým číslem tři od studia Valve už staly internetovým mýtem a vtipem zároveň, i po tolika letech doufáme, že se něco chystá. S drobnou hříčkou Aperture Hand Labs výrazně vzrostla šance, že by firma mohla chystat novou pecku: třetí díl ze série Portal.

Zatímco příznivci série Half Life si už dvanáct let mohou rvát vlasy nad nedokončeným příběhem, fanoušci her Portal mohou být o trochu více spokojeni s tím, že Portal 2 neměl výrazně otevřený konec. Ačkoliv má tento herní svět spoustu dalšího potenciálu, zde přece jen „trojka“ není až tak zásadní. Ale právě na tu by mohlo odkazovat drobné technologické demo pro virtuální realitu Valve Index.

Už na úvod musíme trochu zklamaně podotknout, že ani tuto sotva desetiminutovou drobotinu odehrávající se právě v Aperture Labs, hlavním dějišti série Portal, Valve nevytvořilo. Pouze se na něm podílelo, hlavní zásluhu má však studio Cloudhead Games. Ti stojí za VR hrami jako The Gallery nebo Heart of the Emberstone.

Prohlédněte si celou hru Aperture Hand Labs zde:

Je to sice málo, ale počítá se to. Po jinak čistě zkušebních titulech jako The Lab nebo Moondust zavítáme do starého známého prostředí a hned nás uvítá jedno z „jader osobnosti“ (personality core). To si s námi povídá a učí ovládat unikátní ovladače s mapováním pohybů prstů tím, že si s námi potřese rukou nebo zahraje kámen nůžky papír.

Virtuální realita od legendárního studia Valve odhalena, cena je vysoká

Celé se to nese v duchu humoru, který jsme měli na Portalu rádi: personality cores se střídají a každé se chová trochu jinak. Laboratoř je opět částečně funkční a částečně totální ruina. Posloucháme hlášení povědomého servisního hlasu a na pozadí hraje hudba z původní hry. I během necelých deseti minut si spíš hra hraje s vámi, staví před vás rozhodnutí a má i trochu otevřený konec. Přesně tak nějak bychom si Portal 3 představovali, jen výrazně delší.

Paradoxně nám v tomto stavu ani nechyběl hlavní element této herní série, tedy puška na portály (Portal gun), i tak jsme se cítili jako doma. Koneckonců si sami tak úplně nedovedeme představit, jak by neustále padání a létání vzduchem skrze portály fungovalo ve virtuální realitě a kolika procentům hráčů by se v takové situaci neudělalo špatně. Podávání si rukou s robotem, když stojíte na místě, má tak najednou daleko větší logiku.

29.května 2019 v 03:11, příspěvek archivován: 06.června 2019 v 00:00

VIDEO: One of my favorite parts of Valve's new Index VR headset? Aperture Hand Labs, a short demo written by Erik Wolpaw and Jay Pinkerton (Portal 2). We need more of THIS. Voices in this demo by @henrylovesyou https://t.co/A5zJjN0DQG

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

One of my favorite parts of Valve's new Index VR headset? Aperture Hand Labs, a short demo written by Erik Wolpaw and Jay Pinkerton (Portal 2). We need more of THIS. Voices in this demo by @henrylovesyou https://t.co/A5zJjN0DQG

Dobře tedy, pár šťastlivců, kterým se povedlo ukořistit Valve Index před tím, než kusy určené pro předobjednávku zmizely raketovým tempem, si tento krátký portálový zážitek vyzkouší na vlastní kůži, jenže co dál? Na to nám možná odpověděl jeden z vývojářů z Cloudhead Games v krátkém dokumentárním videu o vytváření Aperture Hand Labs.

„Byla to ohromná radost pracovat s touto značkou. Z pozice fanouška bych se k ní rád zase jednou vrátil,“ říká kreativní ředitel společnosti Denny Unger na konci videa. Poté se ještě potutelně napije ze svého hrnku. Je to z naší strany sice trochu chytání se stébel, ale něco se nám na zařazení této části do videa o Aperture Hand Labs nezdá a věříme, že o Cloudhead Games ještě v souvislosti s Valve uslyšíme.

Dovolíme si ještě drobnou polemiku nad tím, zda budoucnost herních titulů patří skutečně virtuální realitě. Z dlouhodobého hlediska možná ano, ale z toho krátkodobého se může stát, že jakákoliv herní pecka, ať už Portal 3 nebo jemu podobné, může narazit na celkem jednoduchý fakt. Drtivá většina hráčů totiž nemá po ruce brýle pro virtuální realitu a velká část z nich si je ani nemůže dovolit.

Varianta od Valve v podobě modelu Index neřeší prakticky nic, jelikož s vysokou cenou 1 079 eur (asi 27,5 tisíce korun) je to záležitost jen pro skutečné nadšence. A jejich počet rozhodně nevykřeše z případné hry žádná závratná prodejní čísla. Ano, Valve či nějaké partnerské studio, které takovou hru vytvoří (jedna taková je pro letošek skutečně potvrzená), ji může zpřístupnit i pro ostatní headsety s možností nepoužívat mapování pohybu prstů. Ani tak si ovšem nemyslím, že má takový trh potenciál pro herní trhák.

Kompromisem by bylo udělat v základu klasickou „plochou“ verzi s možností si zapnout VR režim. Případně dvě oddělené příběhové kampaně, podobně jako tomu bylo v Portalu 2, pro sólo režim a kooperativní multiplayer. Valve by zkrátka mělo vyjít vstříc i „běžným“ hráčům, které by mohlo nějakou skutečně dobrou hrou pracující s propojením klasiky a VR trochu popostrčit k pořízení VR brýlí.


Témata: Valve, Half-life, Portal 2