4. Xbox jako služba? Microsoft uvažuje v dlouhodobém horizontu
Microsoft v souboji minulé generace konzolí Xbox One vs PlayStation 4 výrazně prohrál. Ačkoli tehdy prohlašoval, že ho exkluzivity nezajímají, postupně se soustředil na to, co bude. Jeho mottem je dostat Xbox na co nejvíc obrazovek a zařízení, což zahrnuje i hraní přes cloud a zapadá do toho i předplatné Game Pass. O konci konzolí slýcháme už léta a zatím se žádná apokalyptická vize nenaplnila. Microsoft přesto celý brand postupně transformuje.
Co je dnes Xbox? Konzole, služba, nebo oboje? Jednoho dne se může stát, že to bude především služba. A v takovém případě potřebujete hlavně obsah. Pokud ho budete mít navíc zcela pod svojí kontrolou, tím lépe.
Zároveň platí, že i kdyby se nic takového nestalo, výsledky Sony za minulou generaci nám ukázaly, jak jsou pro úspěch důležité špičkové exkluzivity.
5. Bude Call of Duty na playstationech?
Tím se dostáváme k nejzajímavější části. Znamená to, že Microsoft všechny získané značky už nepustí na PlayStation? Určitě ne. Microsoft samozřejmě nekupuje studia proto, aby pak vše vydával i na konkurenčních platformách. Výběr bude probíhat individuálně. To ostatně vidíme i po koupi Bethesdy. Nevíme, jaké smlouvy mají mezi sebou jednotlivé subjekty uzavřené. „Očekáváme, že společnost Microsoft dodrží smluvní dohody a bude i nadále zajišťovat multiplatformnost her společnosti Activision,“ řekl mluvší Sony WJS.
A Microsoft už potvrdil, že všechny dohody dodrží. V oblasti gamingu už prokázal, že si umí počkat, aby dosáhl svého cíle. Začít může různými výhodnými bonusy či časovými exkluzivitami a kohoutek utáhnout později.
Je třeba vzít i v potaz, že PlayStation 4 je kvůli krizi s čipy stále relevantní a je to konzole s víc než sto miliony prodanými kusy. PlayStation 5 se prodává skvěle a pozice Sony je silná. Microsoft nyní masivně investuje do své (herní) budoucnosti, nicméně potřebuje i vydělávat. Proto je nepravděpodobné, že by si hráči v příštích letech nezahráli Call of Duty i na playstationech.
Aktuálně každopádně platí, že „hry Activision Blizzardu se hrají na různých platformách a my máme v plánu tyto komunity podporovat i nadále,“ jak prohlásil Spencer. Call of Duty tedy na playstationech bude.
6. Mobilní hry a metaverse
Mobilní hry nemají u tradičních hráčů právě dobrou pověst. A většinou právem. Jenže někdo v těch free 2 play / pay 2 win hrách ty šílené peníze utrácí. Pravdou bohužel je, že mobilní průmysl už vygeneruje víc než hry na PC a konzole dohromady. I z tohoto důvodu dává koupě Activision Blizzardu smysl. Patří pod něj totiž King, tedy tvůrci Candy Crush Sagy, což je už léta jedna z nejvýdělečnějších mobilních her. Poměrné úspěšné je i mobilní Call of Duty a letos bychom se měli dočkat mobilního Diabla. Microsoft není v této oblasti úspěšný a akvizice mu pomůže lépe se prosadit.
V jednom z prvních prohlášení se píše, že tato akvizice poskytne základní stavební kameny pro metaverse, což je slovo, pod kterým si dnes máme představit splynutí digitálního a skutečného světa (víc na Technetu). Co si pod tím představit v podání Microsoftu, na to si budeme muset počkat. O metaverse se dnes hodně mluví, ale je to spíš vize jakéhosi propojení a prolnutí než něco hmatatelného.