O čipu NV20, který se vyvíjí v laboratořích firmy NVIDIA, se toho zatím mnoho neví. Na rozdíl od společnosti 3dfx, která vlastnosti svého čipu VSA-100 vytrubovala do světa půl roku předtím, než se grafické karty s ním objevily na trhu, je kolem novinky ze slunné Kalifornie zatím z oficiálních míst víceméně ticho. Německý ZDNet však tvrdí, že se dostal k důvěrným materiálům NVIDIE, z nichž vyplývají skutečnosti nadmíru zajímavé.
Podle těchto údajů by měl být nový čip až sedmkrát rychlejší než momentálně nejrychlejší GeForce2 Ultra. Tohoto vynikajícího výkonu dociluje NV20 při kalkulaci scén s mnoha malými trojúhelníky, složitými geometrickými vztahy a vysokou komplexností hloubky. Čím je scéna jednodušší, tím je rozdíl mezi výkonem GeForce2 Ultra a NV20 menší; i při výpočtu těch nejjednodušších scén je však NV20 minimálně dvakrát rychlejší. Závislost přírůstku výkonu na složitosti scény naznačuje následující graf:
2x – velké trojúhelníky, jednoduchá geometrie, malá komplexnost hloubky
3x – trojúhelníky různé velikosti, komplexní geometrie, střední komplexnost hloubky
7x – mnoho malých trojúhelníků, velmi komplexní geometrie, velká komplexnost hloubky
Materiály také mluví o tom, že nový čip bude ve srovnání s GF2 Ultra o 300 % rychlejší při provádění antialiasingu a výkon v operacích T&L (geometrické transformace scény a její osvětlování) bude dvojnásobný. NV20 by měl vykonávat přes jeden trilión celočíselných operací za sekundu a 100 miliard operací v pohyblivé řádové čárce za sekundu.
Za těmito vynikajícími výsledky stojí hlavně zlepšený design: například paměťové rozhraní bylo oproti GeForce2 kompletně předěláno. Přenos velkého množství geometrických dat by nyní měl probíhat výrazně rychleji – frekvence paměti (DDR) přesahuje 500 MHz. Zvýšena je i frekvence jádra a NVIDIA slibuje, že díky nové architektuře by další budoucí zvýšení kmitočtu jádra mělo přinést větší nárůst výkonu než obdobné zvýšení, kterým se z GeForce2 GTS stala GF2 Ultra.
K realistickému zobrazení skutečných scén by měla přispět plně programovatelná vertexová jednotka, nové operace stínování pixelů pro trojrozměrné textury a hardwarová podpora zakřivených povrchů. Další zajímavostí je schopnost zobrazování mlhy o různé hustotě a bump-mapping (vytváření nerovných povrchů) se skutečnými odrazy okolí.
Je zřejmé, že pokud skutečně přijde v lednu příštího roku na trh grafická karta s výše uvedenými parametry, upevní si NVIDIA vedení v oblasti grafických čipů neuvěřitelným způsobem. Zajímavé bude ovšem také sledovat její cenovou politiku: pokud by nové karty s čipem NV20 zaujaly pozici, kterou nyní má GF2 Ultra, a celý řetězec jejích grafických karet by se sesunul o jeden stupeň dolů, konkurence by musela opravdu hodně plakat. Já bych však spíš očekával, že pokud se něco takového v lednu objeví, bude to umístěno do pozice pro fajnšmekry s bezednou peněženkou (cca 20 tisíc Kč) a se zbytkem karet od NVIDIE to cenově moc nepohne. A tak to zřejmě vydrží až do doby, než konkurence vynese nějaká vlastní esa (což zřejmě hned tak nebude).