
Pokračování mimořádně povedené FPS Halo, exkluzivního projektu pro konzoli Xbox, která se velkou měrou přičinila o skvělý zámořský start zmíněného videoherního systému od Microsoftu, je již nějakou dobu ve vývojářských dílnách Bungie a tak není vůbec od věci se na toto dílko podívat blíže. Navíc, když jeho tvůrci směle tvrdí, že originál překonají snad ve všech ohledech. Halo 2 má mimo jiné nabídnout dvakrát více strojů k užívání, interaktivní prostředí a dojde i na mise v lokacích se sníženou gravitací (pravděpodobně základna na Měsíci).
Ale ještě než zabrousíme do detailů, připomeňme si příběhové pozadí. V prvním díle se sice do bojů mezi lidmi a Covenanty připletl ještě jeden element, nicméně nyní mají být karty rozdány mnohem jasněji. Aliení rasa Covenantů, systematicky z vesmíru vyhlazující veškeré člověčenstvo, se konečně dostala až na Zemi, kde poté probíhají zuřivé existenční boje, v nichž figuruje i speciální voják Master Chief. Ten je posledním svého druhu, jde o geneticky upraveného "zabijáka", jemuž nečiní problém poradit si najednou s celou jednotkou elitních
Covenantů. Vedle něj se však připravte na skutečnost, že své nezaměnitelné místo zde mají mít ještě častější a lépe organizované boje mezi lidmi a alieny, kde příjemně překvapí velice vychytaná AI a to na obou stranách, což byl ostatně jeden z velkých kladů první kapitoly. Alieni i vojáci lidské rasy mají být typově (jakož i vzhledem) mnohem variabilnější a jejich počínání skvěle vystihují momenty, kdy v případě těžkého zranění vojáka tento žádá o vyslání Warthogu (modifikovaný jeep) na svou pozici pro okamžitou evakuaci. Připravte se zkrátka na to, že se během misí po svém boku dočkáte téměř dokonalé iluze, umně vykreslující zdejší vojáky jako nesmírně pragmaticky jednající postavy, jež jsou s to mezi sebou vzájemně komunikovat a postupovat vpřed za využití propracované bojové strategie, v níž nechybí ani fikané umístění sniperů na nějakou vyvýšeninu pro lokalizaci a následnou likvidaci vzdálených a potenciálně nebezpečných cílů! A když během nelineárního prostupu levelem (tady se mají na mysli asi spíše exteriéry, kteréžto budou hodně rozlehlé) narazíte na osamocené bojůvky, v nichž vás interakce s vojáky třebas upozorní na nebezpečí hrozící od nepřátelských odstřelovačů, nebude od věci smeknout alespoň ten pomyslný klobouk (tedy za předpokladu, že bude čas)...

Protivníci se nyní lépe kryjí, lépe kooperují svůj postup a mnohdy vás překvapí svou činností, obnášející např. nečekané vyskočení zpoza nějakého objektu. Umí si v temnotě posvítit, aby dobře viděli na objekt svého zájmu, mají kupu nových pohybových aktivit, kam lze zařadit takové šplhání po sloupoví atp.
A co na to Master Chief, ústřední hrdina prvního dílu? Opět může mít ve svém držení toliko dvě zbraně (s vylepšením útoku tváří v tvář, který oproti trochu sterilnímu - ale šikovnému - výpadu pažbou z minulosti nabízí zajímavá komba, pro každou zbraň jiná!), dále disponuje silovým štítem a samonabíjecí baterkou pro osvětlení temných zákoutí. Prvním znatelným posunem vpřed mohou být až jakési "tools", ale oč v tomto případku půjde není ještě zcela jasné. Nicméně v případě dovedností jsou tu více než potěšující informace. Vykukování zpoza rohů (ale bez střelby) pro bezpečné obhlédnutí okolí, předklonění se u okrajů platforem pro podívání se shůry směrem dolů, či sprint, který je dvakrát rychlejší běhu, ale v daný
moment přirozeně nelze využít právě držené zbraně. Interaktivní prostředí vedle obvyklých prvků nabízí i takové vychytávky, kdy lze převrátit stůl a za ním se pak schovat. Hra světla a stínu bude též hrát důležitou úlohu, v níž lze zhasnout zdroj světla s přímo se nabízející eventuální výhodou pro opatrný postup vpřed. S uvedeným pak přímo souvisí předělaný lighting model, dovolující skvělé efekty, které si vychutnáte kupříkladu při vystřelení světlice do prostoru s následnými pohybujícími se stíny nepřátel, jejichž obrysy budou kreslit na zdech impresivní vzory.
Co se týče vizuální části, tato sice má vyhlížet lépe a detailněji než v předchozím díle, nicméně co do počtu polygonů vhozených do placu se nic nemění!! Vývojáři totiž naplno využívají technologie bump mapping, díky čemuž vyhlíží Master Chief mnohem přitažlivěji než v originále a konečně i takové dopravní prostředky ve hře obsažené mají naprosto neuvěřitelný stupeň detailu, jehož by se při absenci bump mappingu dalo dosáhnout údajně jen za vydatného přispění polygonových injekcí. Bump mapping je v Halo 2 takříkajíc
všeprostupující a na kvalitě celkového provedení hry to bude setsakra znát, přičemž - jak hovoří sami tvůrci, nevyžaduje uvedená technologie od hardwaru Xboxu nic navíc.
Ale navzdory všemu výše uvedenému bude vaší hlavní prioritou střílení, tedy stále půjde o klasickou FPS, která tentokráte plně využije již spuštěnou online službu Xbox Live. Bungie chtějí implementovat podporu cca pro 16 hráčů najednou, pro něž mají být k dispozici všechny obvyklé režimy jako je Capture the Flag apod. Samozřejmostí je plánovaná součinnost se spolubojovníky skrze Xbox Communicator - sluchátka s mikrofonem. Nicméně stále tu má být přítomen i vynikající kooperativní mód pro dva hráče u jednoho Xboxu ve splitscreenu, jenž si v prvním díle získal naše uznání.
Bungie započali práce na Halo 2 šest týdnů před dokončením jedničky a podle všeho jim to jde dobře od ruky, takže se již tuto zimu dočkáme dalšího next-gen taháku!