Tento návod je pouze jedno z mnoha řešení, jak lze Gothic 2 (recenze) dokončit, poněvadž snad s každým úkolem se lze vypořádat několika způsoby. Uvádím většinou jen jeden, jak jsem to vyřešil já. V průběhu hry budete nuceni přidat se k jedné ze tří stran – k paladinům, žoldnéřům a mágům. Tento návod popisuje pouze cestu za paladina. Hra se sice moc lišit nebude, ale k některým úkolů se dostanete pouze u jedné strany.
Všeobecné tipy
Trocha historie
Pro ty z vás, kteří neměli možnost vyzkoušet první díl, nastíním trochu jeho děj, na který dvojka přímo navazuje.
V království, na jehož jméno si teď nemůžu vzpomenout :), vládl král Rhobar. Jeho vláda byla plná válek, ale on si dokázal poradit s každým nepřítelem. Kromě jednoho. Válka se skřety ho stála mnoho prostředků a lidí a stále se nechýlila ke konci. Král potřeboval magickou rudu, ze které by dělal magické zbraně. Tato ruda se ale těžila pouze na jediném místě a pokud by toto místo padlo do rukou skřetů, znamenalo by to tvrdou porážku. Proto král povolal nejmocnější mágy z celé země, kteří měli důl a okolí obehnat magickou bariérou, do které by nikdo nemohl. Něco se ale nepovedlo a bariéra nepustila nikoho ven, místo dovnitř a navíc měla větší poloměr než se očekávalo, a tak byli uvězněni i mágové, kteří ji vytvořili. Proto z dolů byla vytvořena trestanecká kolonie. Každý, kdo spáchal jakýkoliv zločin byl poslán do bariéry, aby těžil pro krále magickou rudu a král za ni trestancům posílal vše co si řekli.
V kolonii byly tři tábory. Starý, nový a sektářský. Sektářský tábor uctíval boha Spáče (Sleepera), který je podle legendy vyvede ze zajetí bariéry. Nakonec se ale ukázalo, že Spáč je stvoření z pekel a že on může za špatné vytvoření bariéry. Hra končila porážkou Spáče a zničením magické bariéry. Mohutná exploze ale uvěznila hlavního hrdinu pod troskami, kde téměř zemřel, nebýt temného mága Xardase, hlavního tvůrce bariéry, který ho vyprostil. Ten hrdina jste vy. Xardas vám ve své věži poví, že s posledním, výkřikem Spáče byly povolány na tento svět temné armády v čele s draky, kteří musejí být zabiti. K tomu ale potřebujete speciální artefakt – amulet Eye of Innos, kteří mají paladinové v nedalekém městě Khorinis...
Chapter I – The Menace
Ocitli jste se v Xardasově věži. Xardas s vámi začne mluvit a nastíní vám situaci (viz "Trocha historie"). Zeptejte se ho na všechno co můžete. Po ukončení rozhovoru hra začíná.
Porozhlédněte se po věži a vezměte co uznáte za vhodné (lektvary, svitky, …). U krbu si můžete vzít vaši první zbraň – těžkou větev (heavy branch - poškození 10). Na krbu si také všimněte trochu větší cihly – jedná se o tajný spínač, po jehož stisknutí se u Xardase vysunou mříže, za kterými je truhla skrývající pár užitečných věciček. Také si v celé věži přečtěte všechny knížky – za každou dostanete něco zkušeností. Vydejte se nahoru do věže a seberte ze stolu klíč k jedné z truhel ve věži. Poté jděte dolů a až tu se vším skončíte, vyjděte z věže. Pokračujte po cestě a až narazíte na kostlivce a ovečku, jděte doleva k vodě. Zabijte goblina a jděte doleva podél břehu. Najdete dobře skrytou kostru, u které je spousta užitečných věci, mimo jiné i krátký luk (short bow) a šípy. Teď se vydejte do jeskyně u břehu.
V jeskyni jděte nejprve doleva, kde pobijte několik goblinů a vyberte truhly s nějakými užitečnostmi. Pak jděte doprava a zabijte trochu tužšího Young Field Ridera a pokračujte dále. Vyjdete jiným východem, od kterého vede cesta dolů do malého údolí. Jděte po ní. Za jedním pařezem je kostlivec s několika užitečnými věcmi. Dole v údolí potkáte u ohně starého známého Lestera. Poslechněte si co vám řekne a zeptejte se ho na všechno. Poraďte mu, ať jde za Xardasem. Kousek za Lesterem je malá jeskyňka s pár krysami. Je v ní pár věcí a také Rusty Sword. Vraťte se nahoru na cestu a pokračujte dále. Narazíte na ohniště a pár užitečných věcí. Pokud to tu prozkoumáte důkladněji (hlavně u útesu), přijdete si ještě na něco. Kousek odtud vás zastaví bandita a chce, abyste ho následovali. Pořád se vykrucujte a nakonec se zmiňte, že jste z trestanecké kolonie. Bandita je odtamtud také. Podplaťte ho deseti zlaťáky a řekne vám, kdo na vás vypsal odměnu (Dexter) a kde ho hledat, ale na to je zatím čas. Jinak do jeskyně zatím nechoďte – jsou tam jeho kumpáni, na které zatím nemáte. Pokračujte dále a narazíte na obětní oltář boha Innose. Těch je po celé zemi roztroušeno několik. Pokud se u nich pomodlíte a obětujete sto zlaťáků, Innos vám trvale zvýší některé vlastnosti (ne u všech oltářů – pokud se nic nestane, loadněte pozici). Kousek za oltářem je Maleth, který pase ovce. Prokecněte ho a zmiňte se, že víte o skrýši banditů. Až je vyřídíte, dojděte mu to říct. Maleth vám také řekne o Lobartovi – majiteli farmy. Jděte za ním.
Lobartova farma
Promluvte si s Lobartem. Řekněte mu, že máte namířeno do města. Lobart vám může prodat farmářské šaty, které vám zaručí volný průchod. Chce za ně ale osmdesát zlaťáků. Pokud pro něj ale budete pracovat, sleví. Zeptejte se na práci – dostanete za úkol sklidit řepu z pole vedle stodoly. Nic těžkého. Řepu předejte Lobartovi, ten vás pošle za svoji ženou Hildou, která je v domě. Ta ale potřebuje lepší pánev. Dá vám dvacet zlaťáků na novou. U cesty kousek od farmy je obchodník Canthar. Nabídne vám laskavost – dá vám propustku do města, ale my se tam dostaneme jinak, takže jeho nabídku odmítněte. Kupte si od něj pánev a láhev vína, kterou budeme brzo také potřebovat. Pánev dejte Hildě a můžete si u ní každý den vyzvednout porci jídla. Teď jděte na pole za Vinem. Bude po vás chtít láhev vína a řekne Lobartovi, že jste mu pomohli. Dejte mu ji. Teď se vydejte za Lobartem. Farmářské šaty vám už sleví na padesát zlaťáků (pokud jste už vyřídili bandity, budou ještě levnější). Kupte je – máte si je vzít z truhly v domě, ale nic jiného z ní neberte. Oblečte si je a vydejte se do města. Až budete před branami, jděte ještě doprava a projděte hradní příkop před hradbami – je tu několik užitečných věcí. Teď se vydejte do města – strážci řekněte, že jste od Lobarta a jdete za kovářem. Budete vpuštěni.
Město Khorinis
Hned za branami si promluvte s Lotharem a zeptejte se na co můžete. Dozvíte se jak to chodí ve městě. Abyste se dostali k amuletu Eye of Innos, musíte si promluvit s Lordem Hagenem, který sídlí v horní části města (Upper Quarter), kam zatím ale nemáte přístup – musíte se stát řádným občanem města nebo členem milice. Abyste se stali občanem, musíte být učněm u jednoho z mistrů. V ulici je jich pět, ale učněm můžete být jen u třech a abyste se stali učněm, musíte mít souhlas alespoň čtyř z pěti mistrů.
Hned po levé straně si popovídejte s Rupertem – je to učeň obchodníka Mattea. Řekne vám jak to tu chodí. Matteo vás nemůže vzít do učení, protože už učně má. Jeho souhlas ale získáte tak, že mu donesete sto zlaťáků, které mu dluží Thorbenova neteř Gitta. Pokud ji zmáčknete, zaplatí vám, ale doporučuju to zaplatit za ni, i když získat peníze v této části hry je poněkud těžší. Odměnou vám ale bude více zkušeností, láhev vína a lepší jednání z její strany a od Thorbena.
Naproti Matteově obchodu je Bosper the Bowmaker. Bosper je obchodník s kůží a tvůrce kvalitních luků. Pokud se rozhodnete být učněm u něho, bude od vás kupovat kůže za plnou cenu. K jeho souhlasu se od něj musíte naučit (zdarma) stahování kůží a přinést mu šest vlčích kůží. Bosper vám dá také za úkol přinést mu luk, který mu někdo ukradl, ale na tento úkol je zatím dost času.
Vedle Bospera je Thorben the Carpenter. Je to chudý řemeslník, který si učně nemůže dovolit. Ale svůj souhlas vám dá, pokud budete požehnáni od bohů Adanose a Innose. Kněz Adanose je Vatras, který se nachází na náměstí kousek odtud. Až se vás bude ptát, buďte upřímní, jinak pozná že lžete a nepožehná vám. Kněz Innose je Davon – je na tržišti kousek odtud. Za požehnání ale bude chtít peníze. Podle toho, kolik nesete, tak si řekne.
Další mistr je Harad the Blacksmith. Svůj souhlas vám dá pokud mu přinesete skřetí zbraň. V této části hry je ale nemožné porazit skřeta, tak vyjděte z města druhou bránou (ne tou, kterou jste přišli) a jděte cestou doleva. Ta hned začne prudce stoupat, ale vy jděte podél srázu až dojdete k jeskyňce, kde leží skřetí sekera. V jeskyni je také pár banditů, ale pokud se na ně necítíte, nic se neděje. Haradovi dejte sekeru a řekněte mu, že skřet už je mrtvý. Souhlasí a pokud se rozhodnete pro něho, můžete se od něho naučit kování zbraní, které od vás bude kupovat za plnou cenu. Jedná se o dobrý způsob jak si na začátku hry vydělat. Později ve hře se také můžete naučit kovat magické zbraně. Harad vám také může zdarma zvýšit sílu až do padesáti bodů.
Poslední je Constantino the Alchemist. O nového učně nestojí, tak vám dá klidně souhlas hned. Pokud ale chcete být mermomocí jeho učeň, dá vám seznam bylinek, které mu musíte přinést. Teď se musíte rozhodnout, u koho chcete být vyučen – jestli u Bospera, Harada nebo Constantina. Rozhodnutí je nevratné. Já se rozhodl pro Harada.
Občan města Khorinis
Až se stanete učněm u některého mistra, stáváte se automaticky občanem města a můžete se vydat do Upper Quarter, ale nedoporučuju to, protože tam toho zatím stejně moc nesvedete a podíváte se tam později. Teď se vydáme na průzkum města a plnění úkolů. Od Harada se dejte dolů směrem k přístavní čtvrti.
První na koho narazíte je zhulenec Meldor. Prokecněte ho a dozvíte se nějaké informace. Meldor pracuje pro Lehmara, který bydlí přímo naproti. Lehmar půjčuje peníze na dvacetiprocentní úrok, takže pokud jste zrovna na mizině, Lehmar vám půjčí. Hned vedle je obchodnice Fenia se kterou si také promluvte. Pokud se vydáte po levé straně mezi chajdami, narazíte na kováře Carla, který vám může za pár zlaťáků učit síle (užitečné pokud nejste učněm u Harada). V chatce hned vedle Carla je mág Ignaz, který zrovna vynalezl nové kouzlo „Oblivion“ a rád by ho vyzkoušel. Jde o to, že pokud na vás někdo zaútočí, zakouzlíte ho na něj a on zapomene. Úkol přijměte a zdřímněte si tak do půlnoci. Pak se vydejte do domu Fenie (je to rybárna – před ní ve dne prodává ryby Halvor). Spí v domě sama a až začne mít kecy, jednoduše vezměte něco ze stolu a Fenia na vás zaútočí. Až ji porazíte, zakouzlete na ni Oblivion a běžte za Ignazem. Ten vás za odměnu může naučit základy alchymie. Zdřímněte si do rána – je čas na další průzkum. Za domem Ignaze je Edda – vaří ve velkém kotli rybí polévku a pokud ji přinesete rybu, dá vám jednu porci. Také se zmíní, že postrádá sošku Innose. Kousek odtud je i bordel Red Lantern, před kterým ho začne vychvalovat Borka. Dovnitř ale zatím nemusíte. Teď se vraťte zpátky ke stánku Fenie – dáme se do průzkumu pravé části přístavu. Kousek od ní je hospoda PegLeg – před ní stojí Moe, který vás do ní nechce pustit, pouze za 50 zlaťáků. Na to mu hoďte bobana a on na vás zaútočí. V této části na něj asi nemáte, ale není problém utéct k nějakému strážnému, který se o něj postará (Moe vás bude následovat). Poté si s ním promluvte (když bude ležet na zemi tak ho ještě oberte) a vraťte se zpět k hospodě. Vejděte dovnitř a promluvte si s hostinským Kardifem.
Kardif bude sice chtít zaplatit za každou informaci deset zlaťáků, ale povedlo se mi ho přemluvit, aby slevil na šest. Zeptejte se na všechno a hlavně na „special work“. Odkáže vás za Nagurem, který také sedí v hospodě. Nagur vám řekne, že kupec z tržiště Beltram přišel o svého poslíčka, ale očekává balíček z Akilovy farmy. Máte se nechat najmout jako nový poslíček a balíček přinést Nagurovi. Ještě se dohodněte na podílu fifty-fifty a máte další úkol. Vyjděte z hospody a pokračujte doprava – kousek od hospody stojí váš starý známý Lares. Promluvte si s ním – dozvíte se něco o tom, co se stalo po pádu bariéry. Také vám řekne, že hodně vašich známých je teď na Onarově farmě a nabídne vám, že vás tam dovede, ale odmítněte, podíváte se tam později. Lares vás také může učit obratnosti (Dexterity). Vedle Larese sedí na lavičce Jack, který bydlí v majáku na útesu, ale nemůže se do něj vrátit, protože jej obsadili bandité. Slibte mu pomoc, ale do majáku nechoďte – bandité jsou sice jen tři, ale jsou dost drsní. Naproti Jackovi sedí Brahim, který vám může prodat mapu území. Dále je tu Garvell, který dohlíží na stavbu jeho osobní lodi. Garvell se totiž snaží za každou cenu dostat pryč a po vás chce, abyste mu zjistili nějaké informace o nynější situaci. To splníme později. Dále je tu za chatrčemi Alrik, se kterým si můžete zabojovat o peníze, ale zatím na něj nemáte. Ale Alrik stejně nemá svůj meč – má ho Jora – obchodník na tržišti, takže ho od něj kupte a přineste ho Alrikovi. Hned u Alrika je Lucy – jen na pokec. Vedle Lucy je Alwin, který se stará o ovce. Je na prášky ze stálého bouchání – jeho soused Fellan pořád mlátí kladivem do chatky a dělá kravál. Slibte Alwinovi pomoc a jděte si promluvit s Fellanem. Po dobrém ho nepřesvědčíte, tak ho zmlaťte a on dá pokoj. Vše skočte říct Alwinovi a máte další splněný úkol. Teď se vraťte zase na začátek k mistrům – dáme se do průzkumu tržiště a okolí.
První na koho narazíte je kněz Vatras, který vám dával požehnání. Promluvte si s ním a dozvíte se, jakou roli hrají ve světě Gothicu bohové. Vatras vás také může zdarma vyléčit nebo vám trvale zvýšit množství many. V hospodě u Vatrase si promluvte s hospodským Coragonem a dozvíte se, že byl okraden o svoje stříbro. To vyřešíme později. Jděte na tržiště. Ve stánku vpravo je Hakon. Prokecněte ho zeptejte se na bandity. Dozvíte se, kde byl přepaden. Další kdo vám k tomu může něco říct, je strážný Pablo, který bude buď kousek od Vatrase nebo od Harada. Další obchodník je Jora. Řekne vám, že byl okraden zlodějem jménem Rangaru. Přislibte mu pomoc. Také si od něj kupte Alrikův meč za padesát zlatých a doneste mu ho. Další obchodník je Sarah – jen na pokec a obchod. Zuris prodává lektvary a bylinky. Také vám poradí kde sehnat některé vzácné kousky. Poslední obchodník je Baltram. Nechte se u něj zaměstnat jako poslíček do Akilovy farmy. Pokud se chcete vydat cestou mága, určitě si promluvte s Daronem, který vám k tomu řekne dost informací. V hotelu u tržiště si můžete také promluvit s Hannou, která vám dá nějaké rady a u které si můžete pronajmout pokoj. Důležitou postavou je Canthar, který vám u Lobartovi farmy nabízel propustku do města. Dá vám dopis, který musíte propašovat Sarah do kapsy (jako kdybyste jí ho chtěli prodat). Pokud odmítnete nebo ho udáte, Canthar všude rozhlásí váš původ a nikdo s vámi nebude obchodovat a také budete mít zavřené dveře u zlodějské gildy. Vpašujte tedy Sarah do kapsy dopis a až budete mluvit s Lordem Andrem (za chvíli), tak ji práskněte. Vedle Canthara je Rangaru – zloděj, o kterém se zmiňoval Jora. Po rozhovoru začne Rangaru utíkat, ale není problém ho dohnat. Když ho trochu pozlobíte, dá vám ukradené peníze, které dejte Jorovi a Rangaremu řekněte, že ho neudáte (pokud ho stejně udáte, znemožníte si pozvání do zlodějské gildy).
Za hotelem je věštec Abuyin, který vám za pár zlaťáků řekne něco z budoucnosti (tato věštba lze provést jen jednou za kapitolu, ale je za ni dost zkušeností, takže se do toho vyplatí zlaťáky investovat). Naproti Abuyinovi se zdarma rozdává pivo. Je tu Bartok – bývalý učeň Bospera, který vás může naučit plížení (Sneaking) a lukostřelbě. Dále Ulf, který vám řekne co je potřeba k přijetí do učení na mága. Poslední je Rangar – člen městské stráže. Nabízejte mu piva, dokud vám bude říkat nové věci (budou stačit dvě až čtyři). Teď se vydejte do kasáren. Na nádvoří učí nováčky Wulfgar – řekne vám nějaké informace a může vás naučit boji s jednoručními zbraněmi (pokud budete členy milice tak i s obouručními). Vedle stojí Lord Andre.
S Andrem to bude pokec na delší lokte. Nejprve udejte Sarah (pokud se potom stavíte u jejího stánku, bude tam místo ní Canthar, který vám dá za odměnu celkem dobrou jednoruční sekeru). Poté Andreho prokecněte o všem o čem můžete a pak mu řekněte, že se chcete stát členem milice. Pokud nejste občanem, dá vám za úkol vypořádat se s cechem zlodějů. Pokud občan jste, můžete se stát členem milice. Po přijetí vám dá brnění a pokud se zeptáte na zbraň, odkáže vás za Peckem, který je ale nezvěstný a musíte ho najít. Peck je v bordelu Red Lantern a pokud Andremu neřeknete, kde skutečně byl, dá vám lepší zbraň než kdybyste to řekli. Zeptejte se také Andreho na důvod přítomnosti paladinů v Khorinisu. Když jste členy milice, řekne vám to. Pokud jste předtím opili Rangara, vydejte se za Garwellem a všechno mu řekněte a máte splněný úkol. Teď se vydejte ven z města branou u tržiště a zamiřte doprava. Kousek odtud je po levé straně umně schovaná jeskyně, ve které jsou nějaké užitečné věci a jeden skřet. Pokračujte po cestě a až dojdete k malým kamenným schodů, dejte se za nimi doprava – dojdete k Akilově farmě. Na poli si všimněte Egilla a Ehnima – jsou to bratři, kteří se zrovna nemají moc v lásce a pokud si promluvíte s jedním a pak s druhým, budou vás posílat od jednoho k druhému. Až budete mít možnost, řekněte jim, ať si to jsou vyřídit sami – rozbijou si hubu a dostanete zkušenosti. Jděte za Akilem. U něj ale stojí Engardo a Alvares – žoldáci z Onarovi farmy. Musíte na jednoho zaútočit – farmáři vám pomohou – až je porazíte, Akil vám poděkuje. Zmiňte se, že vás posílá Beltram a dostanete balíček. Ještě si promluvte s Randolphem – dozvíte se, že soutěžil a prohrál v nedaleké hospodě s Rukharem, ale myslí si, že mu do piva Rukhar dával trochu ginu. Pokud budete od farmy pokračovat směrem od města, dojdete k hospodě, kde si promluvte s Rukharem a vsaďte na Randolpha sto zlatých. Vyspěte se do půlnoci – Rukhar bude sedět před hospodou. Otevřete jeho truhlu a gin mu vyměňte za vodu. Vraťte se k Randolphovi a řekněte mu, že může soutěžit. Až se později stavíte v hospodě, Rukhar vám zaplatí a Randolph vám vrátí peníze a poděkuje.
Teď se vydejte od Akilovy farmy směrem k městu, ale nechoďte dolů po schodech a pokračujte rovně. Až dojdete ke skále, jděte podle ní doleva a po chvíli naleznete mrtvolu, u které je celkem dost věcí včetně dvou dobrých prstenů. Teď jděte podle skály na druhou stranu až dojdete k jeskyni. Uvnitř jsou tři bandité, které zabijte. Pak vyrabujte truhlu a vezměte hlavně zvláštní rybu – pokud ji v inventáři prozkoumáte, získáte listinu, kterou si přečtěte. Teď jděte do města a Hakonovi řekněte, že bandité jsou mrtví – dostanete odměnu a zkušenosti. Teď jděte do hospody a Nagurovi dejte balíček od Akila – dostanete nějaké peníze. Teď jděte za prodavačem ryb Halvorem a zeptejte se ho na listinu z ryby. Pokud ho neprásknete, můžete si od něj koupit více těchto „speciálních ryb“. Rozhodně ho neudávejte nebo se nedostanete do zlodějské gildy. Kupte si od něj ryby a v inventáři je zase prozkoumejte – získáte nějaké užitečné věci a peníze. Teď se vyspěte do druhého dne a zajděte za Nagurem. Dostanete zaplaceno. Promluvte si s hostinským Kardifem a ten vám řekne, že na vás někdo čeká za Halvorovou rybárnou. Jděte tam a promluvte si s Attilem. Pokud jste dělali všechno podle návodu (dali jste balíček od Akila Nagurovi, nepráskli jste Rangara a vpašovali jste dopis od Canthara do šatů Sarah a Sarah jste udali Andremu), dá vám klíč a odejde, jinak na vás zaútočí. Klíč je od dveří, které jsou na hladině moře – skočte do vody a otevřete dveře – jste ve skrýši zlodějské gildy! Probijte se přes hromady krys a projděte stoky. Na konci stok narazíte na Jespera – řekněte mu, že máte klíč od Attila a dozvíte se, že jste očekáván.
Promluvte si s Cassiou – vůdcem zlodějského cechu. Řekne vám jak to tu chodí – pak mu řekněte, že se chcete také přidat. Dá vám zahřívací úkol, ukrást Constantinovi jeho prsten z truhly. Stačí se vyspat do půlnoci a vplížit se k němu domů a vypáčit mu truhlu. Od Cassie se naučte vykrádání kapes a kdyžtak i něco k obratnosti – bude se to hodit. Promluvte si s Jesperem a naučte se plížení. Také se ho zeptejte na Bosperův luk – řekne vám, že ho ukryl v truhle na začátku stok. Když ji vypáčíte, najdete luk a navíc i Coragenovo stříbro – oběma to doneste. Další ve stokách je Ramirez, který vás může naučit páčení zámků – další nutný skill, který vám vydělá i hodně peněz. Až Cassii předáte prsten, dá vám klíč od horních dveří, které vedou do hotelu na tržišti, takže už sem nebudete muset zdlouhavě plavat. Také vás naučí speciální zlodějské gesto, které když ukážete správným osobám, dostanete určité výhody (např. hostinský Kardif vám bude prodávat paklíče, apod.). Další úkol je nalezení šesti Krvavých kalichů. Na tento úkol se ale podíváme až v další části návodu (tj. za týden)...