Pokud patříte mezi příznivce rychlých kol, neměla by vaší pozornosti ujít na letošní E3 představená arkádová F1, jejímž distributorem je SCEE a duchovním otcem (či matkou) leckomu známá formace vývojářů, zvaná Studio 33. Jestliže jste zbystřili, vězte, že tito pánové stáli mimo jiné za zrodem skvělé F1 ´99, která byla velmi kvalitní simulací závodů monopostů se vším všudy, včetně chování soutěžních vozů, aktuálních soupisek pilotů atd.
Na rozdíl od tohoto pravdě věrného simulátoru se nyní Studio 33 rozhodlo mrknout na věc i z druhé strany. Pryč s realistickým vzezřením, simulovanou aerodynamikou, co možná nejpřesněji vyvedenými modely závoďáků. Pryč se všemi těmi "nanicovatými" nesmysly, jakými je nastavování převodovky, náprav, tlumičů, spoilerů a bůhví, čeho všeho ještě. Je čas pořádně zapařit, a to tak, že vskutku pořádně!
Formula One Arcade je PSX hrou, která vám nabídne - alespoň dle preview verze - slušnou dávku nevtíravé zábavy, spočívající v řízení monopostů, jejichž kola sice nevypadají jako typické šestiúhelníky, ale přesto mají do klasických Good-Yearek zatraceně daleko. Všechno soutěžní dění na obrazovce je rozděleno v zásadě do dvou režimů, z nichž první je klasickým single závodem a druhý jistým druhem šampionátu. Zatímco první režim bude k ruce spíše těm, kteří nedisponují větším množstvím volného času, a proto se spokojí s jediným, třeba tříkolovým závodem, druhý z uvedených režimů je určen pro ty, kdož dokáží sedět s volantem (popřípadě s dualshockem) v ruce i několik hodin, díky čemuž si mohou vychutnat znovu a znovu pocit vítězství v celkem 21 závodech, na jejichž konci čeká vysněný pomyslný pohár pro nejlepšího z pilotů. Ale i v případě pokoření tohoto pomyslného vrcholu není všem dnům s Formula One Arcade konec, jak se dozvíte v pozdějších fázích tohoto článku.
Všech jednadvacet tratí (počínaje Itálií a konče Japonskem), které tvoří závodní sezónu, je rozděleno do třech etap, přičemž na počátku všeho je k dispozici pouze trojice z první várky. Další čtyři tratě v sadě je možno zajet až po jejich "odemknutí", jehož je docíleno postupným absolvováním předchozích závodů. Poté, co se vyčerpají možnosti první série závodů, které se jedou na tři kola, zpřístupní se druhá várka tratí, které se jezdí na čtyři kola. Třetí sada, obsahující posledních sedm závodů, se jede na pět kol. Není to pravda nic moc, ale nelze srovnávat maliny a oves, stejně jako nelze konfrontovat v tomto případě x-kolový simulátor s pětikolovou arkádičkou. V závěru každé jízdy obdrží hráč informace o svém umístění, kvalitě řízení i kvantitě sesbíraných bonusů, takže se pak může svobodně rozhodnout, zda si soutěžní jízdu "zvopákne" či zda je jím dosažený výsledek postačující a může tedy pokračovat v následujícím závodě.
Zcela jistě stojí za zmínku a spoustu potencionálních zájemců potěší přítomnost tzv. asistenta řízení, který částečně pomáhá udržet vozidlo v optimální jízdní dráze, takže nemusíte (jak je v simulacích běžné) držet křečovitě ruce na volantu, aby se váš vůz náhodou - při jízdě po rovině - nedostal mimo trať. Pokud však byste tímto získali pocit méněcennosti, můžete asistenta kliďánko vypnout.
Určitě nikoho nepřekvapí absence hi-res grafického zpracování a více méně průměrná hudební kulisa, včetně ozvučení okolních ruchů. Aby vám to nebylo líto, přichystali si pro vás autoři hry typicky arkádová vylepšení v podobě různých power-upů, kterými lze aktivovat turbo, vyměnit jako zázrakem ojetá kola za nová, zapnout autopilota v předem daných úsecích tratě, dosáhnout dočasné nezničitelnosti vozu anebo třeba i získat pár cenných sekund, které umožní snáze přežít časové limity, jejichž splněním jsou jednotlivé úseky tratí podmíněny. Stačilo by už jen přistrojit monopostům nějaký ten vysocekadenční rotačák a měli bychom tu akční závody se vším všudy. Nicméně tvůrci se rozhodli, že zbraně stylově vynechají, takže zde nepůjde o žádná jatka, ale "pouze" o klasické závodění. Všechna dříve uvedená i neuvedená vylepšení se povalují po trati, takže je stačí jen sbírat a případně stiskem příslušného tlačítka aktivovat. Stejně jako u většiny závodních her zde nechybí ani pit-stop, ve kterém ale nezastavujete, nýbrž projíždíte, sbírajíce současně symboly klíčů. Tímto způsobem je vůz vskutku rychle opraven a po projetí "pitu" můžete pokračovat v jízdě ve voze, který disponuje technickým stavem, jako na počátku závodu. Pakliže se vám podaří úspěšně zajet všechny soutěžní tratě, otevírají se vám nové možnosti v podobě dalších herních módů, které by měly udržet hráčovu přízeň následujících několik hodin.
Shrnu-li všechny poznatky, získané v průběhu absolvování zkušební jízdy s Formula One Arcade, mohu ji s klidným svědomím doporučit k testování všem, kterým více než reálná simulace přilne k srdci méně graficky sofistikovaná, leč vskutku zábávná arkádová jízda. Závěrem zbývá už jen dodat, že na pultech českých obchodů by se hra měla objevit v letních měsících tohoto roku a že na ní ještě v dohledné době přineseme plnohodnotnou recenzi!