Final Fantasy. Magické sousloví, které se v pravidelných intervalech stává důvodem pro zběsilé bušení srdce každého fanouška japonských RPG. Je naprosto neuvěřitelné, že tato série vznikla již v roce 1987 a přitom za dobu takřka dvaceti let neztratila nic na své přitažlivosti. S poklidem přeskakovala z platformy na platformu a pokaždé se zvětšil zástup jejích ctitelů. Ať procházela érou osmibitů či šestnáctibitů, bez ohledu na to, zda přeskočila z 2D do 3D, vždy za sebou zanechala absolutní nadšení. Na její sedmý díl odmítají hráči zapomenout a dožadují se remaku. Ale Final Fantasy se řítí dál.
Je to skoro symbolické, že první záběr z ukázky nejnovějšího třináctého dílu ukazoval futuristický rychlovlak v skleněném potrubí, jak se obrovskou rychlostí řítí k bizarním stavbám. Ano, FF XIII se postarala o úžasný nástup. Není divu. Vstupuje do doby, kdy vzhled hry dosahuje kvalit dosavadních FMV animací, které tolik Square proslavily. Nemá cenu to rozebírat, každý fanda série prožil infarktový šok, když spatřil to, jak bude vypadat první next-gen Final Fantasy. Jedno je jisté. Když před nedávnem Square-Enix poznamenal, že jeho hry na PS3 nebudou takřka k rozeznání od CGI filmu Final Fantasy 7: Advent Children, vypadalo to jako holedbání. Teď je to realita. Bylo by poměrně absurdní si namlouvat, že v případě právě Final Fantasy o grafiku nejde. Ať stál za jednotlivými díly Yoshitaka Amano nebo Tetsuya Nomura, vždy byla Final Fantasy naprostá vizuální orgie. Squaresoft uměl vyždímat z PSOne každičký ždibec výkonu a díky FF XII potvrdil, že to zvládá i u PS2. Herní světy, které za sebou firma zanechávala jsou naprosto ohromující.
Od oznámení FF XIII je však jasné, že nás nečeká jen změna ve vizuální stránce. Dosud byla pro Squaresoft jasnou filosofií snaha vytvořit vždy naprosto unikátní svět, který se tomu z předchozího dílu nepodobal ani v nejmenším. Když Square-Enix vypustil Final Fantasy X-2, fanoušci se cítili podvedeni. Hra v tom samém světě a dokonce s takřka týmiž hrdiny? Zdálo se to být přešlapem. Pak ale hráči, kteří si užívali na PSOne Final Fantasy Tactics, zjistili, že poslední FF pro PlayStation2 , Final Fantasy XII, se bude odehrávat ve stejném světě jako příběh z legendární tahové RPG strategie. Sice v jiném období, ale rasy, které znali z FFT se ve FF XII vyskytují. Nikoho však asi nenapadlo, že se Square-Enix rozhodl pro změnu dosavadní politiky a toto vše jsou náznaky.
Fabula Nova Crystallis. Tak se jmenuje nejnovější projekt od Square-Enix, který vytvořil svět pro tři hry s logem Final Fantasy XIII v názvu. Jeden nádherný svět se svou mytologií krystalů a tři naprosto odlišné příběhy spojené jen a pouze tímto světem. Na jedné straně riskantní krok, ovšem s takovými designéry, jako je Tetsuya Nomura, evidentně není pro strach důvod. Pro Nomuru muselo být naprosté blaho, začít tvořit design Final Fantasy XIII a uvést v život svět, který jsme zatím mohli vidět v traileru. Právě on, který stojí za designem takových perel jako FF VII a FF VIII, ve službách světa, který jako kdyby byl esencí kyberpunku. Supertechnologie, monstra, magie. Těžko si Tetsuya mohl přát více. Spolu s výkonem PS3 tak dostal kouzelný prsten. Poslední Nomurův vstup do světa FF byl ohromující. Zůstal za ním úchvatný CGI film Final Fantasy 7: Advent Children, kde dokonale přesvědčil všechny pochybovače o tom, že remake legendární Final Fantasy 7 ve fotorealistické grafice by nikterak nenarušilo kouzlo tohoto proslulého megahitu. Potvrdilo se, že si tvorbou FF 7: AC vynikajícím způsobem vyzkoušel, jak na Final Fantasy v kvalitě PS3 výkonu.
Prvním projektem pro PS3 je tedy klasický FF díl, Final Fantasy XIII. Za kormidelním kolem sedí Motomu Toriyama, který pracoval na FF VII, FF X a FF X-2. Vzhledem k tomu, že FF X je zatím nejvíce hodnocená Final Fantasy, není nutné se obávat neúspěchu. Jak je vidět z ukázek, zachoval se tradiční ATB bojový systém, nebo minimálně nějaká z jeho variací. Nepřátelé jsou ničeni známými kouzly, nechybí sečná zbraň. Z toho, co zatím Square-Enix uvolnil, je jasné, že prostředí rozhodně nezklame nikoho z těch, kdo si potrpí na mix magie a supertechnologie, který tolik proslavil legendární „sedmičku“. Tentokráte to však nebudou jen technologické výstřelky, ale civilizace, která se naprosto vymyká všemu, co zatím FF přinesly. Ačkoliv svět FF XII vypadá působivě, proti slibným screenshotům z FF XIII nemá nejmenší šanci.
Druhý projekt řídí sám Nomura a už jeho název Final Fantasy Versus XIII je zvláštní. Jde prý, volně vysvětleno, o akční dynamickou hru. Zda si pod tím máme představit například Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII, to zatím tým tají. Faktem je, že může jít o úplně odlišnou hru, například podobnou titulu The Bouncer, kde se právě Nomura staral od design postav. Vše ale zůstává na poli spekulací.
Podstatné je, že děj hry se bude odehrávat ve světě, který už budeme znát z Final Fantasy XIII, ačkoliv i tady je vše diskutabilní. FF Versus XIII se totiž nemusí spokojit jen s jinými hlavními hrdiny, ale může přeskočit i do jiného časového období světa, ve kterém se bude vše odehrávat. V podobné situaci se hráči ocitli právě u FF Tactics a FF XII, protože zatímco v první jezdí rytíři na chocobech a bojují na pláních či v hradech, ve druhé jsou létající i kontinenty a supertechnika. Svět je to ale tentýž, nakonec třeba 9. století a 21. století na Zemi jsou rovněž výrazně odlišná období.
Final Fantasy XIII Agito. Třetí titul s třináctkou za magickými písmeny FF. Nedělejme si ale příliš velké iluze, že se ho kdy dočkáme. Cílený na mobilní telefony v Japonsku, nebude patřit mezi evropské hity, zvláště když jeho pointa je v online. Bude každopádně zajímavé sledovat alespoň pasivně, jak si ti Japonci budou užívat tradičně něčeho, co se k nám Evropanům nedostane. Inu, svět není spravedlivý.
Jímá mne však podezření, že na další díl FF s číslem 14 budeme hodně dlouho čekat. Vždyť samotná "dvanáctka" byla ve vývoji tak dlouho, jako žádná jiná hra. Když se podíváme na to, kolik titulů vzniklo okolo FF 7, je to myslím dobrý návod. Máme tu mobilní Before Crisis: FF 7, akční Dirge or Cerberus: FF 7 pro PS2, Crisis Core: FF 7 na PSP a CGI film FF 7: Advent Children. Dá se tedy docela předpokládat, že trilogií to s využitím světa třináctého dílu nekončí. Ale nechme se překvapit.
U japonských RPG, zvláště pak Final Fantasy je grafika mnohem důležitější, než fyzikální model, nebo umělá inteligence postav. Z videa, které Square-Enix předvedl, je patrné, že půjde o nějakou verzi ATB bojového systému a tak patrně výkon PS3 bude využit zejména na grafiku. A to se designérům nesmírně hodí. Jelikož patrně nemusíme mít strach o příběh a v bojovém systému Square-Enix také dosud nešlápl vedle, grafika bude to nejdůležitější. A jak je vidět, díky výkonu PS3 budeme mít možnost vidět dokonale zpracované ty nejfantastičtější vize designérů. Bohužel teď musíme dva roky jen smutně čekat.
Index očekávání: 100 %