F-Zero GC – kosmická jízda

  12:00
Každý zarytější nintendista dozajista zná futuristické závody F-Zero. Nyní je ve vývoji pokračování nejenom pro konzoli GameCube, ale i pro automaty firmy Sega. Fandové adrenalinových závodů račte vstoupit.
F-Zero GC

Přenesme se do roku 1989. Na poli videoherních konzolí panují dvě společnosti, Sega a Nintendo. Zatímco Sega vydává svůj celkově nejúspěšnější systém Genesis (v Evropě Mega Drive) a vydělává těžké peníze na startovním titulu Sonic the Hedgehog, Nintendo se drží stranou a dokončuje svoji v pořadí druhou stolní konzoli. Přibližně o dvanáct měsíců později bigN konečně vypouští Super Nintendo Entertainment System, který je nabitý novými technologiemi a hlavně slušnou knihovnou nových her. Jen tak na okraj - spolu s ním vychází i pilotní hra Super Mario World, jež nedosahuje takového boomu jako segácký Sonic. Nicméně o rok později díky technologii Mode 7 Nintendo vypouští mezi nenasytné hráče první projekt svého druhu. Onen skvost má název F-Zero. Jedná se o rychlou, akční a především futuristickou závodní záležitost. Je originální především účastí závodních vznášedel s vlastními charaktery - mezi mé oblíbence dodnes patří kapitán Falcon s lodí Blue Falcon či Dr. Stewart a jeho Golden Fox. Výtečná prodejnost F-Zera na sebe nedala dlouho čekat. A tak se zrodila nová nintendovská hvězda. Po pár letech její jas utlumily až další špičkové tituly jako Metroid 3, Killer Instinct a série Donkey Kong Country.

F-Zero GC

Další bod zlomu přišel až po skončení velkolepé kariéry konzole Super Nintendo. Přesněji v roce 1997, kdy na výstavišti E3 bylo poprvé předvedeno pokračování shora uvedených závodů určené pro systém Nintendo 64.
Druhý díl pojmenovaný F-Zero X představuje oproti svému předchůdci novou dimenzi hraní. Největší posun zaznamenala pochopitelně grafika, která je namísto spritové podoby akcelerovaná a plně v 3D. Novinkou, kterou hráči přivítali s velkým ohlasem, je přítomnost skvělého multiplayeru určeného až pro čtyři hráče na jedné obrazovce. Tvůrci F-Zera X se zaměřili na rychlý engine a opět na hratelnost umocněnou akčnějším pojetím. Výsledný produkt si znovu našel své příznivce (já mezi ně taky patřím :o) a tak nebylo důvodu, proč to nezkusit znovu. V Japonsku byl tento díl doplněn o jakýsi datadisk vytvořený speciálně pro periferii DiskDrive 64.

V našem výčtu pak nesmíme opomenout ani F-Zero: Maximum Velocity, které patří k prvním kazetkám vydaným pro GameBoy Advance. Svým zpracováním se však vrací k prvnímu dílu.

F-Zero GC

Nové pokračování s pracovním názvem F-Zero GC bylo poprvé představeno novinářům již v loňském roce a od té doby na netu koluje tolik informací, screenshotů a videií, že by byla škoda i na tomto místě nepřidat trochu šťávy do „nahypovaného kotle”.
Hned zkraje je třeba zdůraznit, že Nintendo si k vytvoření nového F-Zera povolalo vývojářské studio Amusement Vision. Znalci jistě ví, odkud vítr vane, jinými slovy Amusement Vision je vývojářský tým spadající pod známý gigant zvaný Sega.
V minulosti se proslavili arkádovkami, z těch známějších stačí uvést například Daytona USA. Pro systém GameCube zatím vytvořili dva díly puzzle plošinovky známé jako Super Monkey Ball.

Na tiskové konferenci bylo předně oznámeno vydání hry ve dvou verzích. Ta, co bude pro GameCube, má vyjít první, druhou verzí bude remake pro klasický hrací automat. Přičemž mezi oběma tituly půjde pomocí GameCube memory karty vyměňovat různá data.

F-Zero GC

Jedna z věcí, co se mi na F-Zeru opravdu líbí, je, jak každý díl pro stolní konzole názorně demonstruje videoherní evoluci. Od pseudo 3D grafiky plné spritů, přes mnohem rychlejší plnokrevnou 3D optiku až po hardcore zobrazení, kde jsou v jednotlivých vznášedlech vidět detailně vykreslení a animovaní jezdci.

Když se pořádně zamyslíte nad historií a konceptem F-Zera, zjistíte, že jeho hratelnost je postavena na třech základních elementech: na rychlosti, na manévrování a na skocích. Tento princip zůstane nezměněn a díky novým technologiím herní kostky, potažmo Triforce hardwaru, bude prožitek ze hry mnohem intenzivnější. Závody se opět odehrávají ve futuristických lokacích, fanoušci proto mohou očekávat podobné tratě známé z předchozích dílů.

Na prvním prezentačním videu bylo například k vidění Mute City, což je vůbec asi nejznámější prostředí, které v každém F-Zeru účinkuje. Velmi působivou částí na videu byl souboj dvou známých rivalů. A to kapitána Falcona a Samuraie Goroha. Během bitvy do sebe z boku prudce naráželi a v kokpitech obou strojů byly vidět perfektně vymodelované postavičky, jež se navzájem zdravily tvrďáckými gesty.

F-Zero GC

Z toho ale nevyplývá, že by na trati závodili vždy jen dva jezdci. Podle slov samotného Shigeru Myiamota má při každém závodu být na dráze až třicet vznášedel! To by přitom nemělo mít dramatický vliv na plynulost frameratu. V souvislosti s touto zprávou je zajímavá možnost použití first-person pohledu, čili výhled přímo z kokpitu závodního stroje.

Další viditelnou změnou bude mnohem větší rozmanitost a délka tratí. Ty mají opět oplývat prudkými zatáčkami, tunely a lopingy. Velkým skokem vpřed bude backgroundový design okruhů. Cesta kolem dráhy už nebude pustá, ale efektně obklopená rozličnými stavbami. Jejich rámec bude pochopitelně opět ve futuristickém duchu, kromě osvědčeného cyber a kosmo prostředí zde bude kupříkladu oblast nedotčené zeleně, pouště či zamrzlé polární krajiny. Velkou proměnu zaznamenaly i modely vznášedel. Díky technologickým vymoženostem jako například transparence, geometrické vyrovnání hran, dirt - mappingu, fullscene anti-aliasingu apod. vypadají vskutku neuvěřitelně plasticky. F-Zero GC Pozadu není F-Zero GC ani v oblasti extra efektů. Dočkáte se dynamického osvětlení, stínování nebo kupříkladu dnes již známého efektu, laicky označovaného jako tetelení rozpáleného vzduchu.

Jak jsem už výše zmínil - arkádová a konzolová verze F-Zera bude podporovat vzájemný přenos dat. V praxi to znamená nějaký ten čas strávený nad hracím automatem, jehož výsledkem bude získání nových okruhů a vznášedel pro pohodlí svého pokojíčku. Sami tvůrci tomuto schématu říkají “Home and Away“.
Při jedné z prezentací jeden z programátorů (Toshihiro Nagoshi) Amusement Vision k tomuto podotknul: „Arkádová i konzolová varianta je velmi důležitá, pročež doufáme, že se nám v zájmu hráčů podaří obě prosadit “. A samotný strůjce a v podstatě generální produkční celého projektu, Shigeru Miyamoto, se nechal slyšet, že Amusement Vision jsou tím nejlepším týmem, který (pod dohledem EAD) může toto pokračování přivést na svět. Bez debat lze počítat s multiplayerem až pro čtyři hráče na jedné televizi. Avšak o podpoře propojení s GBA nebo hře po internetu nepadlo prozatím ani slovo. Na škodu by určitě nebyla přítomnost vlastního editoru tratí, tzn. funkce obdobné jako u japonského F-Zero X datadisku.

I přesto, že předběžné informace ze strany Nintenda hovořily o létě tohoto roku, vydání hry pro zámoří bylo potvrzeno až na 25. srpen. V zemi vycházejícího slunce údajně dokonce na jaře. No a my v Evropě? Pravděpodobně nejpozději na podzim roku 2003. A já věřím, že počkat si se vyplatí, protože to bude stát rozhodně za to.

Autor:

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Milované hry Star Wars jsou v parádní slevě

U příležitosti blížícího dne Star Wars jsou na platformě GoG k mání převážně starší, skvěle hodnocené tituly za zajímavé ceny.

29. dubna 2025  16:15 1

Co bude dál po Baldur’s Gate 3? Šéf studia spěchá, jinak ho opustí manželka

Fanoušci veleúspěšného RPG Baldur’s Gate 3 se už teď těší na nový projekt od studia Larian, ten je však ještě daleko. Přesto se ředitel studia přiznal, že bychom se o další hře měli dozvědět do roku...

29. dubna 2025 2

Bude samurajská akce Ghost of Yotei v češtině? PlayStation vydal stanovisko

Česká pobočka PlayStationu obvykle opatřuje své zásadní hity českými titulky. Aktuálně se vyjádřila, zda tomu tak bude i v případě samurajské akce Ghost of Yotei.

28. dubna 2025  13:40 1

Nintendo vysvětlilo, proč vyjde Switch 2 už v červnu

Očekávaná konzole Nintendo Switch 2 zamíří k prvním majitelům už 5. června. Není to úplně typický čas pro vydání a Nintendo nastínilo své důvody.

28. dubna 2025  13:13 4

Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný

Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...

28. dubna 2025  9:55 0

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

28. dubna 2025 10

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 7

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 8

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 8

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.