Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Eternal Darkness - Sanity’s Requiem

  12:00aktualizováno  30. listopadu 1:42
Pojďte společně s námi prolistovat jednu starou knihu s tajemným názvem Eternal Darkness, nabízející působivé svědectví o osudu několika lidí, kteří byli v nesprávné době na nesprávném místě. Nicméně k pochopení výše uvedených pohnutých událostí musíte mít jednak velkou dávku kuráže a druhak konzoli GameCube.

Eternal Darkness

Takže tady máme další pokus o oslovení hráčů, kterým se líbí "survival horor". Nintendo "second party tým" jménem Silicon Knights (který má na triku povedené izometrické RPG Blood Omen z 32 bitů) se zde možná pouští na nejistou půdu, neboť současní králové obhospodařující citovaný žánr mají skvělý rodokmen - Silent Hill a Resident Evil. Ale tvůrci se nezalekli silné konkurence a exkluzivně pro GameCube přináší velice zajímavý titul, který nabízí řadu nových věcí a nápadů, díky nimž je bojování (v tomto případě nejenom o váš vlastní osud) mnohem příjemnější.

Podobně jako některé jiné projekty nedávné minulosti, kam patří kupř. Star Fox Adventures, Too Human či Onimusha, byl i Eternal Darkness prvotně připravován na výkonnostně slabší hardware, konkrétně N64. Revize plánů však vývojáře přinutila počkat a mohu říci, že se tahle prodleva určitě vyplatila.

Eternal Darkness přichází s hodně zajímavým příběhem o věčné temnotě, proti níž bude ve finále bojovat hlavní hrdinka zdejší story - Alexandra Roivas, jež je v prologu hry konfrontována se záhadnou a velice brutální smrtí svého děda, se kterou si místní policie neví rady. Alex se tedy pouští do pátrání na vlastní pěst a pokud prozradím, že toto se bude odvíjet v opuštěných chodbách staré usedlosti, v níž její dědeček skonal, asi vám bude jasná paralela s Resident Evil. Nicméně zdejší schéma v mnoha ohledech překročilo zažité a nutno poznamenat, že i do značné míry zkostnatělé standardy. Už první krůčky v "mansion" jasně Eternal Darkness naznačí, že se tvůrci chtěli vyvarovat obvyklých klišé a také často kritizovaného systému statických kamer. Výsledkem čehož je dynamická práce kameramana, která vám povětšinou dává jasné povědomí o situaci vůkol vaší osoby. Do pozitiv lze taktéž zahrnout akceptovatelné pohybové dovednosti, dávající zapomenout na neobratné kreace hrdinů z Resident Evil. Svět kolem vás je plně polygonový a tudíž nenabízí ani zdaleka takové vizuální hody, co v případě nedávno recenzovaného remaku Residenta, nicméně svou vysokou jakost bezesporu má a v některých úsecích pak budí neuvěřitelný dojem opravdovosti. Co dále zasluhuje vyzdvihnout je audio složka (podpora Dolby Pro Logic II), se kterou si autoři skutečně vyhráli. Po celou dobu vašeho snažení vás doprovází strašidelná hudební kulisa sestávající se z podivných hlasů, zvuků a tónů, nepočítaje sem tradičně lekavé momenty, při kterých by se ve vás krve nedořezal. Např. jestliže vstoupíte do prázdné místnosti a vzápětí někdo prudce zabuší na její dveře je jasné, že pokud tohle dobrodružství hrajete v pozdních večerních hodinách, asi nezůstanete zrovna dvakrát klidní. Aby toho nebylo málo, je sem implementován tzv. Sanity ukazatel zohledňující stupeň vaší příčetnosti a pakliže jste často konfrontováni se zástupci temnoty anebo zvláštními jevy, můžete začít blouznit. Vaše halucinace mají mnoho podob, od zmenšování vaší postavy, přes náhlé krvavé upadnutí hlavy až po momenty, které doslova vyrazí dech. Jistě si mnozí z vás vzpomínají na šokující zážitek, jímž se bez diskuse stalo setkání s Psycho Mantisem ve hře Metal Gear Solid na PSX. Určitě se upomenete na mrazení v zádech, když tento charakter náhle četl záznamy uložených dat na vaší paměťové kartě, smazávajíc tak rozdíly mezi tím, co je hra a co realita - a podobné okamžiky vás v Eternal Darkness v halucinogením statusu čekají taktéž.

Eternal Darkness

Ač jsem zkraje povídání označil za ústřední hrdinku našeho vyprávění Alex Roivas, musím zde některé věci uvést na pravou míru. Eternal Darkness je totiž hra rozčleněná na několik kapitol, které se odehrávají v různých časových rovinách minulosti (a na různých místech) a skrze tyto kapitoly se snažíte pochopit celý příběh. Jde o to, že v "mansion" jakožto Alex hledáte schované útržky staré knihy jménem Eternal Darkness, jejíž stránky vyprávějí dávno zapomenutý příběh o návratu dávno zapomenuté civilizace, jejíž příslušníci kráčeli po zemi ještě před lidským pokolením. Každopádně v každé herní kapitole (úrovni) vystupuje jiná postava, která se ve finále střetne s osudovým odkazem a skrzevá každý příběh se Alex dostává blíže v odpovědi na otázku, co se vlastně stalo jejímu dědovi, resp. cože hrozí lidstvu. Každý hlavní charakter každé příběhové vložky je pak něčím specifický, nicméně pro všechny platí stejná pravidla (co se týče ovládání apod.). Jednotlivá dobrodružství jsou však příliš krátká na to, abyste si je pořádně vychutnali a potažmo se s hlavním hrdinou (hrdinkou) nějak více ztotožnili. Jedná se spíše o jakýsi běh na krátkou vzdálenost, v němž jste navíc až na neměnné a smutné finále něco jako bozi, proti kterým zdejší nohsledi temnoty nemají příliš šancí obstát. Každá klíčová postava totiž vedle nějaké destruktivní zbraně (dle doby, v němž se odehrává dané dobrodružství) disponuje i magickými schopnostmi, kde bych zejména připomenul možnost de facto neustálého fyzického ozdravování, takže ač mají nepřátelé stylově odpudivý rámec, není proč se jich bát. Což značně narušuje ono klasické survival horor pravidlo, kde obvykle každá konfrontace s oponenty je jedno veliké dilema - raději utéci či bojovat? Tady nikoliv. Za zmínku pak stojí alternativa vytváření si vlastních Eternal Darkness kouzel (ve skutečnosti možnosti nejsou až tak bohaté, jak to zprvu vypadá) a jejich možná provázanost s drženými zbraněmi, což je pozoruhodný nápad. Kouzelná je taktéž skutečnost, že se lze kdykoliv uložit na paměťovou kartu a v neposlední řadě přítomnost hodně vstřícného soubojového režimu, díky němuž to pěkně odsejpá. Při ataku vybraného nepřítele tu je alternativa útoku na vámi preferovanou část jeho těla, přičemž takový rychlý sek na hlavu jej zpravidla zbaví povědomí o tom, kde se vaše maličkost právě vyskytuje a tudíž máte vyhráno. Problém sice nastává, když bojujete proti několika oponentům najednou, anžto manuální korekce, resp. cyklování mezi zacílenými subjekty není právě ideální, ale to bych viděl asi jako jedinou podstatnou nevýhodu bojového systému. Vlastně, ještě o jednom nedostatku bych věděl. Jedná se o to, že z nějakého pro mne záhadného důvodu není daná herní úroveň homogenní, neboli je dále rozdělena na několik lokací jakožto nezávislých celků, mezi nimiž pak protivníci nemohou probíhat. Pokud tak z jednoho obrazu utečete před přesilou nepřátel do jiného a poté se chcete vrátit, máte je nakumulované hned u vstupu a pak nastávají nepříjemné těžkosti.

Těžkosti však mohou přijít i při řešení rozličných puzzlů, jež však kvituji s povděkem, přičemž interakce s okolním prostředím je příkladná. Když se přiblížíte k místu či objektu, kde lze něco sebrat, aktivovat, použít anebo se na věc blíže podívat, objeví se zřejmá indikační ikona, takže během vašeho krátkého putování nikdy nebudete příliš tápat. Spousta interaktivních motivů - jako jsou třebas různé pohledy na obrazy na stěnách apod. - jsou pravda tak trochu zbytečným oživením a neprozradí vám nic důležitého a stěžejního, nicméně celkově to vidím jako podařený prvek, díky němuž je znovu odstraněno ono pasivní schéma vlastní sérii Resident Evil.

Eternal Darkness

Jsme ve finále, takže si pojďme shrnout, co Eternal Darkness nabízí. Podařenou hororovou kulisu s výtečným hudebním pozadím. Několik příběhů, majících důležitou vazbu na hlavní hrdinku naší story, která posléze musí udělat ten rozhodující krok pro zastavení Temnoty. Bohužel, všechny příběhové vstupy jsou velice krátké, striktně lineární a potřebný hororový podtext se díky nekompromisnosti všech protagonistů v hlavních rolích brzy vytrácí, pročež nám tady zůstává toliko stylová akční adventura s nepřáteli jak vystřiženými z filmového snímku Mumie, s pěknými pastmi a hádankami a obvykle krátkou dobou pro dohrání. Pěkně se na to dívá, stejně dobře hraje, ale abych byl upřímný a mám-li si vybrat, Resident Evil je přeci jenom a přese všechno vyřčené o něco lepší volba. Eternal Darkness není ani náhodou špatný, ale zdaleka vás nechytne způsobem jako přitom tolikrát provařený Resi. Možná je resumé takové i proto, že je zde od všeho jenom něco a ačkoli první ochutnávka asi zachutná každému hráči, tento poté uzná, že k úplné spokojenosti ještě nějaká klíčová ingredience chybí.

Eternal Darkness
Výrobce/Vydavatel Silicon Knights/Nintendo
Platforma GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 15 bloků
Verdikt: Zajímavá akční adventura s hororovými prvky, která je však příliš rozmělněná řadou nezávislých příběhových epizod a svázaná velikou linearitou. Jinak však nabízí něco vskutku dobrých nápadů, kvůli kterým stojí za to investovat váš čas do boje proti věčné temnotě.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Hráč vyzval miliardáře na souboj před Lidlem, ten se skutečně dostavil

Francouzský miliardář Xavier Niel nečekaně osobně zareagoval na nadávky naštvaného hráče Call of Duty a dostavil se na slibovaný souboj jeden proti jednomu na parkovišti před obchodem Lidl. Vyzyvatel...

28. listopadu 2024 40

Černoši mají přednost. Naprosto nepřípustné, káral Elon Musk Microsoft

Není dne, kdy by se nespustila hádka ohledně woke her na sociálních sítí. Tentokrát se do kritiky chystané hry Avowed za údajně neférové pracovní podmínky a woke prvky ve hře zapojil mimo jiné i...

3. prosince 2024 134

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

V prosinci se staneme slavným archeologem Indiana Jonesem, členem speciálních jednotek, superhrdinou od Marvelu či samurajem. Vyberete si z prosincové nabídky her? Pro vašeho favorita hlasujte na...

2. prosince 2024 12

Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři

Premium

Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...

30. listopadu 2024 6

Hráči jsou ochotní zaplatit, aby mohli vypnout ošklivé kosmetické doplňky

Prodej kosmetických doplňků pro hráče (nejen) série Call of Duty se utrhl ze řetězu a realisticky vymodelovanými mapami běhají postavičky všech barev a tvarů. Některým hráčům se ovšem tento uvolněný...

27. listopadu 2024 11

Rozjedete nového Indiana Jonese na PC? Nároky nejsou nízké

Studio Bethesda krátce před vydáním připravovaného akčního dobrodružství Indiana Jones and the Great Circle zveřejnilo minimální a doporučenou sestavu pro hraní.

4. prosince 2024  12:58 2

XDefiant to má spočítané. Ubisoft oznámil jeho konec už půl roku po vydání

Věci v Ubisoftu zřejmě nabírají rychlý spád. Po problémech s připravovaným samurajským Assassin’s Creed Shadows a slabšími prodeji Star Wars Outlaws přichází oznámení, že týmová střílečka XDefiant...

4. prosince 2024  10:52 4

Už se to blíží. Podívejte se na prvních 43 minut z Kingdom Come 2

Magazín IGN exkluzivně zveřejnil první desítky minut z průchodu očekávaným českým RPG Kingdom Come: Deliverance 2. V ukázce uvidíte obranu pevnosti před útočící armádou, ale i rozhovory nabitou...

4. prosince 2024  9:52 1

Youtuber zjistil, na který dílek Lega nejvíce bolí šlápnout

Každý, kdo někdy v životě šlápl na dílek ze stavebnice Lego, jistě ví, že jde o velmi nepříjemnou záležitost. Míra bolesti závisí na konkrétním tvaru a proto se youtuber Nate Scovill s pomocí...

4. prosince 2024 12

Rozdáváme 40 dárkových kosmetických kazet
Rozdáváme 40 dárkových kosmetických kazet

Tento týden dostane 40 z vás možnost otestovat dárkové kosmetické kazety od značky Sanctuary Spa. Kosmetika spojuje luxusní ingredience a...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...