
Jack Slate je policistou v Grant City a hlavním hrdinou téhle hry, která byla před časem převedena z Xboxu na oba konkurenční stroje (recenze PS2 verze vyšla na BonusWebu už začátkem roku). V Dead to Rights budete do nevyčerpatelných zástupů zlých lidí sypat olovo a dělat jim z ksichtů fašírku v patnácti kapitolách, v nichž se dostanete do nejrůznějších prostředí včetně ulic města, hotelu ohroženého výbušninami, luxusního bordelu, vězení či hřbitova.
Autoři se nespokojili s tradiční představou chodičky-střílečky a kromě dnes ještě stále celkem nestandardních pohybových prvků (omezená možnost zpomalení času) obohatili svou hru o zpestřující okamžiky, které původně asi měly zařídit větší požitek z celku, ale nakonec nejsou ničím jiným, než jen více či méně zábavnými přestávkami. Ačkoliv se některé z nich mohou jevit zajímavými, neopakují-li se příliš často jako zneškodňování bomb v sedmé kapitole, nezanechají prostě žádný zvláštní dojem - přejdete je s podivným pocitem, že se zapomínáte bavit. Tím pádem nesplňují tak docela svůj účel, ledaže by spočíval v pouhé jejich existenci.
Sluší se mezi řečí poznamenat, že hra Dead to Rights je velice brutální. Jste-li méně chápavým rodičem a hledáte zajímavý dárek pro své děcko, upozorňuji vás, že v žádném případě nejste na správné adrese. Na druhou stranu libujete-li si v likvidaci zástupů
anonymních terčů, ve vydatných cákancích krve (ta se dá vypnout) a obětech plazících se chvíli před smrtí po čtyřech v závěrečné křeči, můžete si u tohoto kousku pro sebe poznamenat přidanou hodnotu. Tohle všechno je navíc oproštěno od většiny klišé hrdinských eposů naší doby - přátelé zrazují pro peníze nebo aby si zachránili kůži a hrdina Jack propouští zajatce (používané coby lidské štíty) s kulkou do zátylku. Ve městě, kde se hranice zákona a zločinu téměř kryjí, se holt i „dobrý policajt“ naučí dbát především o sebe.
Když už jsem to nakousnul, dá se říci, že vlastně jediný přítel, o jehož loajálnosti není potřeba pochybovat, je Jackův pes Shadow. Pejsek je to šikovný a vyzná se, takže je nezranitelný (no tak, je to hra) a kdykoliv ho pošlete na některého nepřítele, není-li tento příliš daleko, neváhá jej zardousit, načež vám ještě přinese jeho bouchačku. Moment, nemusíte se ptát, hned to vysvětlím. Samozřejmě vzdálenost protivníka není jediným omezením. Po každém útoku Shadow vyčerpá svou staminu a vy musíte, než ho pošlete na dalšího vandráka, počkat minimálně do té doby, než její ukazatel zase doroste na maximum.
Ovládání vaší postavy v prostředí je jednoduché a přehledné, nejsou tu žádné skoky vzhůru či odněkud někam a podobné věci, takže jediné, na co musíte myslet, je pohyb, zaměřování nepřátel pomocí R, přidřepnutí L-kem a střílení jedním, případně mlácení dvěma tlačítky.

Akční tlačítko X má pokaždé jinou funkci, ale přesto nedochází ke zmatení, protože tam, kde se dá něco udělat/použít, jsou zelené indikační čtverečky; stojíte-li u zdi, Jack se k ní zády přitiskne a při zmáčknutí poblíž nepřítele jej odzbrojíte (s možností zpomalit pohyb, což vypadá vážně dobře) a případně si jej podržíte před sebou jako lapače kulek. Trochu nepříjemná je nemožnost úkroků (respektive volného pohybu tváří k nějakému bodu) jinak než se zaměřeným protivníkem. Zbraňový arzenál je velice uspokojivý a zahrnuje širokou škálu pistolí, útočných pušek a jiných vymožeností, včetně moc hezké odstřelovačky, s níž není těžké usmrtit někoho jednou ranou do hlavy. Dostanete-li se mezi množství nepřátel a máte zásobu Adrenalinu, jehož pomalé doplňování je možné urychlit prováděním různých efektních pohybů, je zde možnost vrhnout se vpřed, vzad nebo do strany a na dobu, kdy jste ve vzduchu, zpomalit plynutí času. Tak je možné oddělat více zločinců najednou a leckdy vás to může zachránit, protože v takových chvílích (když jste obklopeni ze všech stran) nastává menší problém se zaměřovacím systémem, který si zaciluje zloduchy po svém a kamera pak létá z jedné strany na druhou, což přehlednosti akce nepřidá.
Podíváte-li se na obrázky, které by mimo jiné měly být k nalezení kolem tohoto textu, pravděpodobně neutrpíte šok z nádhery, ale přestože grafika má daleko k nějaké technické vybroušenosti, dá se tu najít množství pozitivních momentů. Jistě, odlesky světla v přístavu
vypadají poněkud neučesaně podobně jako mlha (pokud je to mlha) na hřbitově, stejně tak je ale možné si všimnout kusů zdi odlétávajících po zásahu kulkou, gejzírů krve stříkajících na podlahu (dá se vypnout!), případně třeba celkem kvalitních modelů postav. Kamera se očividně snaží, i když má své slabší chvilky a občas naštve tendencí vracet se z ručně nastavené polohy po chvíli zpět, když čekáte za rohem a přemýšlíte, jak rozprášit ty zuřivé hordy a přitom zůstat naživu.
Filmové sekvence, jimiž je hra prokládána a jejichž kvalitu naznačí už parádní intro, jsou někde docela jinde než animace v enginu hry. Čeká vás v nich skvělá kamera i střih, vynikající hudba a velice dobré namluvení. Jedinou chybu bych viděl v absenci anglických titulků, protože přízvukům některých postav, které navíc někdy docela drmolí, je dost špatně rozumět. Pakliže rozumíte některé z ostatních nabízených řečí, můžete tento problém elegantně vyřešit, protože potom se vám titulků samozřejmě dostane. Příběh, který tyto sekvence vyprávějí, je patřičně pochmurný, cynický a krutý, ačkoliv přijde i na odlehčující Jackovy humorné hlášky.
Pakliže jste příznivci stříleček a potrpíte si na kvalitní omáčku - tedy filmečky - zřejmě se vám hra Dead to Rights bude líbit, zejména pokud nejste alergičtí na přemíru krve (i když ta se dá vypnout... hele, proč já to vlastně pořád opakuji? Tak podívejte se, jestli chcete něco vypínat, tak na tu hru zapomeňte, kapišto? Žádné vypínání nebude... měkoty). Je dokonce docela dobře možné, že se některým z vás zachce si ji někdy později zopakovat, musím přiznat, že určitý potenciál k tomu má. Zároveň je pravda, že jsou tu jakési mouchy rušitelky a že se taková hra dá udělat podstatně elegantněji. No jo, ale čím jiným vyplnit mezery mezi špičkovými kousky, když je jich tak málo? Takže já říkám berte. Co říká vaše peněženka?
Dead to Rights | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|