7) STAVBY VE MĚSTECH
AQUEDUCT (vodovod): Nezbytnost, pokud chcete dosáhnout měst o velké velikosti (to by měl být jeden z vašich nejdůležitějších cílů). Město totiž nemůže růst nad 10, pokud nemá ovšem postavenu tuto budovu. K jejímu vyrobení musíte znát CONSTRUCTION a vyrobit 120 štítků. Údržba vás stojí 2 zlaťáky za tah.
BANK (banka): Jde pouze o nástavbu MARKETPLACE. Hodí se, když je ve městě více výběrčích daní. Údržba banky sice stojí 3 zlaťáky, ale může se vyplatit její efekt: zvyšuje o 50% příjem z daní a produkci luxuries. Jinak podmínkou je BANKING (logicky) a cena je 120 štítků.
BARRACS (kasárna): Stavte jen ve městě, kde chcete později vyrábět vojenské jednotky, jinak stavba BARRACS nemá pražádný smysl. Jediný efekt, který BARRACS mají, je totiž ten, že všechny jednotky, které město vyprodukuje, se automaticky stávají veterány. Stavba nemá žádné požadavky ani neplatíte za údržbu, jen výstavba stojí 40 štítků.
CATHEDRAL (katedrála): Nutnou podmínkou je RELIGION. Výstavba stojí 160 štítků, za údržbu si poplatíte - 3 mince. Ovšem efekt stojí za to: hned 4 nespokojení lidé vás přestanou otravovat! Pokud ovšem vládnete moudře, nebudete možná katedrály ani potřebovat.
COLOSSEUM (koloseum): Vlastně taková slabší katedrála za 100 štítků, pokud ovšem znáte tajemství CONSTRUCTION. Ale údržba je drahá - 4 mince - a navíc "uspokojí" jen tři nespokojené občany.
COURTHOUSE (soud): Zbytečná budova. To myslím úplně vážně. Jediný její efekt je, že sníží korupci ve městě o 50%, za to zaplatíte 80 štítky a 1 mincí každý tah. Podmínkou je znalost CODE OF LAWS.
FACTORY (továrna): Naopak úplná nezbytnost. Zvýší produkci štítků ve městě o 50%, přitom stojí 200 štítků a za údržbu zaplatíte 4 mince. Podmínkou je INDUSTRIALIZATION. I když se vám možná ceny zdají přehnané, věřte mi, že se vám stavba Factory vyplatí.
GRANARY (sýpky): Další velmi důležitá stavba, kterou určitě stavte v každém městě. Pokud znáte POTTERY, dostanete za 60 štítků budovu, která vám za 1 minci v každém tahu 2x zvýší rychlost růstu města tím, že polovinu všech zásob vždy "schová" - k pozvednutí města o 1 se použije jen polovina uspořených klásků a ne všechny. Navíc chrání město před hladomorem.
HYDRO PLANT (vodní elektrárna): Nadstavba pro továrnu, která zvýší o 50% produkci štítků. Její další výbornou vlastností je, že snižuje existující znečištění. K jejímu postavení musíte vynalézt ELECTRONICS, výstavba stojí 240 štítků a údržba 4 mince.
LIBRARY (knihovna): Nepochopil jsem, k čemu tato stavba slouží. Možná jde o takovou slabší univerzitu, ale možná je opravdu úplně na nic. Chcete-li tedy vyplýtvat 80 štítků a 1 zlaťák každý tah, prosím. Nutnou podmínkou je WRITING.
MARKETPLACE (tržiště): Ve městech, kde máte nějaké ty výběrčí daní, se Marketplace docela hodí. Podmínkou je CURRENCY, stojí 80 štítků, za údržbu zaplatíte 1 minci. Efekt vám ale tu jednu minci většinou vynahradí - zvýší se počet mincí, které město produkuje o 50%.
MASS TRANSIT (hromadná doprava): Musíte vynalézt MASS PRODUCTION. Výstavba stojí 160 štítků. Za údržbu zaplatíte 4 mince. Efekt je občas docela potřebný: snižuje totiž znečištění.
MFG. PLANT (manufaktura): Další nástavba pro Factory, tentokrát ovšem produkci zvýší o hezkých 100%. Podmínkou pro výstavbu manufaktury je ROBOTICS, výstavba ovšem stojí 320 štítků a údržba 6 mincí. Což není zrovna levná záležitost.
NUCLEAR PLANT (jaderná elektrárna): Takový Temelín. Podmínkou je NUCLEAR POWER, výstavba stojí 160 štítků, údržba 2 mince. Zvýší produkci továrny o 50%, malý stupeň znečištění, hrozí ovšem výbuch. Po pravdě řečeno, to už je lepší postavit Hydro plant nebo manufakturu.
PALACE (palác): Musíte vynalézt MASONRY, stavba 200 štítků, údržba 5 mincí. Palác je sídlo vaší moci. Město s palácem se stává automaticky hlavním. Čím jsou města dál od hlavního, tím mají větší korupci (ovšem některé typy vlády tomu zamezují).
POWER PLANT (tepelná elektrárna): Nejjednodušší nadstavba Factory, musíte vynalézt REFINING, stojí 160 štítků, za údržbu zaplatíte 4 mince. Zvýší produkcí továrny o 50%, avšak velmi znečišťuje životní prostředí. Vyplatí se počkat si na další elektrárny.
RECYCLING CENTER (recyklační středisko): Vlastně vylepšená verze Mass transit, snižuje znečištění o 2/3. Musíte mít ovšem vynalezený RECYCLING, 200 štítků a 2 mince každý tah.
SDI DEFENSE (SDI obrana): Většinou budova úplně na nic, v některých konkrétních případech se ale může hodit. Za 200 štítků a 4 mince totiž chrání město před útoky atomovek. Pokud ovšem znáte SUPERCONDUCTOR.
SS COMPONENT (pohon vesmírné lodi): Vesmírná loď se skládá z osmi - v nejlepším případě - pohonných jednotek. Každá pohonná jednotka se skládá ze 2 dílů: FUEL nebo PROPULSION. Takže pro 100% funkčnost vesmírné lodi budete muset vyrobit 16 těchto dílů. K jejich výrobě musíte znát PLASTICS a jeden stojí 160 štítků.
SS MODULE (modul vesmírné lodi): Vesmírná loď má celkem 12 modulů, od každého ze tří typů LIFE SUPPORT, HABITATION a SOLAR PANEL jeden. K výrobě modulů musíte znát technologii ROBOTICS a mít v zásobě 320 štítků.
SS STRUCTURAL (kostra vesmírné lodi): Vesmírná loď se skládá z 39 kusů kostry, které drží pohromadě moduly a pohon. Abyste mohli vyrábět kostru, musíte znát SPACE FLIGHT a mít 80 štítků.
TEMPLE (kostel): Obyčejně učiní šťastným jednoho obyvatele. Pokud ovšem máte vynalezený MYSTICISM, tak dva. A pokud máte postavený a funkční ORACLE, pak hned 2x tolik. Musíte vynalézt CEREMONIAL BURIAL, mít 40 štítků a 1 minci každý tah - a kostel je váš.
UNIVERSITY (univerzita): Podmínka je - jaké překvapení - THE UNIVERSITY. Stojí 160 štítků, za údržbu zaplatíte 3 mince a efekt je ten, že zvýší produkci žároviček výzkumu ve městě o 50%. Stavte hlavně ve městech, kde je hodně vědců.
8) ZÁZRAKY NEBOLI DIVY SVĚTA
APOLLO PROGRAM (program Apollo): Umožňuje stavbu vesmírné lodi. Navíc odhalí všechna města na mapě. Velmi užitečný zázrak. Požadavky: SPACE FLIGHT, 600 štítečků. Za údržbu neplatíte zhola nic.
COLOSSUS (kolos): Přidává na každý čtvereček města, kde stojí, +1 k obchodu. Jeho efekt je ale omezen - jakmile vynaleznete ELECTRICITY, končí. Požadavky: BRONZE WORKING, 200 štítečků.
COPERNICUS´ OBSERVATORY (Koperníkova observatoř): Zdvojnásobí produkci žároviček ve městě, dokud ovšem nevynaleznete AUTOMOBILE. Požadavky: ASTRONOMY, 300 štítečků.
CURE FOR CANCER (hypnotizér): V každém městě se jeden nespokojený človíček stane spokojeným. Další velmi užitečný zázrak. Požadavky: GENETIC ENGINEERING, 600 štítečků.
DARWIN´S VOYAGE (Darwinova výprava): Okamžitě vynaleznete dvě nové technologie. Ke konci, kdy se obvykle technologie vynalézají dlouho, se docela hodí. Požadavky: RAILROAD, 300 štítečků.
GREAT LIBRARY (velká knihovna): Jakmile dvě civilizace objeví stejnou technologii, objevíte ji i vy. Ovšem jen do vynálezu UNIVERSITY. Takže to není nijak moc kvalitní zázrak. Požadavky: LITERACY, 300 štítečků.
GREAT WALL (velká zeď): Ostatní civilizace vám vždy nabídnou mír, dokud ovšem nevynaleznete GUNPOWDER. Celkem na nic. Požadavky: MASONRY, 300 štítečků.
HANGING GARDENS (visuté zahrady): Do vynálezu INVENTION +1 šťastný obyvatel v každém městě. Také nevyužijete. Požadavky: POTTERY, 300 štítečků.
HOOVER DAM (velká přehrada): Všechna města díky ní získají efekt, kterého by normálně dosáhly postavením Hydro plantu. Užitečné. Požadavky: ELECTRONICS, 600 štítečků.
ISSAC NEWTON´S COLLEGE (fakulta I. Newtona): Zvýší dočasně (do vynálezu NUCLEAR FISSION) produkci žároviček ve městech, které disponují LIBRARY nebo UNIVERSITY. Požadavky: THEORY OF GRAVITY, 400 štítečků.
J.S.BACH´S CATHEDRAL (katedrála J. S. Bacha): Jeden z nejužitečnějších zázraků. Na kontinentě se bez časového omezení 2 lidé v každém městě stanou šťastnými. Požadavky: RELIGION, 400 štítků.
LIGHTHOUSE (maják): Zvýší dojezd na moři o 1MP. Bohužel pouze do vynalezení MAGNETISM, takže se nevyplatí jej stavět. Požadavky: MAP MAKING, 200 štítečků.
MAGELLAN´S EXPEDITION (Magellanova výprava): Výborný zázrak. Bez časového omezení zvýší dojezd na moři o 1MP. Doporučuji stavět předtím, než vůbec vyrazíte na moře. Požadavky: NAVIGATION, 400 štítečků.
MANHATTAN PROJECT (projekt "Manhattan"): Umožní konstrukci jaderných zbraní - atomovek. Může se hodit. Požadavky: NUCLEAR FISSION, 600 štítečků.
MICHELANGELO´S CHAPEL (Michelangelova kaple): Zlepší efekt katedrál do vynalezení COMMUNISM. Požadavky: RELIGION, 300 štítečků.
ORACLE (věštírna): Zdvojnásobí efekt kostelů, ovšem pouze do vynalezení RELIGION. Požadavky: MYSTICISM, 300 štítečků.
PYRAMIDS (pyramidy): Umožňují změnu vlády bez přechodného období anarchie. Navíc vám umožní si okamžitě vybrat mezi všemi formami vlády. Oba tyto efekty bohužel končí s vynalezením COMMUNISM. Požadavky: MASONRY, 300 štítečků.
SETI PROGRAM (SETI program :-): Zvýší produkci žároviček ve všech městech o 50%. Velmi užitečný zázrak. Požadavky: COMPUTERS, 600 štítečků.
SHAKESPEARE´S THEATER (Shakespearovo divadlo): Učiní všechny lidi ve městě šťastnými, ovšem jen do vynalezení ELECTRONICS. Požadavky: MEDICINE, 400 štítečků.
UNITED NATIONS (spojené národy): Všechny národy vám nabízejí mír. Požadavky: COMMUNISM, 600 štítečků.
WOMEN´S SUFFRAGE (zrovnoprávnění žen): Sníží počet nešťastných lidí o 1 v každém městě kromě hlavního, ale jen pod demokracií nebo republikou.
INTERFACE
1) MENU GAME
TAX RATE (výše daní): Tady nastavujete výši daní. Čím nižší je daň, tím více peněz jde do výzkumu a naopak.
LUXURIES RATE (peníze na luxusní věci): Peníze, které zbudou po zdanění, se rozdělí mezi luxusní věci a výzkum. Doporučuji se na luxusní věci vykašlat a všechno dát na výzkum.
FIND CITY (najdi město): Najde město podle jména. Cože? Vy už se neorientujete ani ve vlastním impériu???
INSTANT ADVICE (rychlá rada): Spustí poradce.
AUTOSAVE (automatické ukládání): Můžete si nastavit, jak často chcete, aby byla hra automaticky ukládána.
END OF TURN (konec tahu): Na konci každého tahu musíte zmáčknout Enter.
ANIMATIONS (animace): Zapne/vypne animace.
ENEMY MOVES (tahy nepřátel): Buďto vidíte celé tahy nepřátel, anebo jen jejich výslednou pozici.
CIVILOPEDIA TEXT (text z civilopedie): U každého vynálezu se objeví text z encyklopedie. S tímto návodem můžete nechat tuto volbu vypnutou :-).
PALACE (palác): Občané vám budou postupně budovat palác. Zapněte, je to legrace.
REVOLUTION (revoluce): Způsob změny vlády. Ovšem mezi jednotlivými typy vlády následuje krátké období anarchie, takže s rychlými změnami opatrně.
RETIRE (odstoupit): Když odstoupíte, hra se ukončí, vám se spočítá score a máte-li na to, zapíšete se do síně slávy.
2) MENU ORDERS
NO ORDERS Bez příkazu. Mezerník
FORTIFY Opevnit. +50% k obraně. F
WAIT Čekat. Mezitím můžete táhnout ostatními jednotkami, a pak se k této v rámci jednoho tahu vrátit. W
SENTRY Hlídat. Jednotka stojí na místě a nereaguje, dokud se poblíž neobjeví nepřítel. S
GO TO Jdi na… Jednotka jde směrem k místu, které jí určíte klikem myši. Bohužel je pathfinding v Civilizaci velmi špatně udělaný, takže se často stane, že se jednotka zacyklí nebo zasekne úplně, takže tuto funkci raději nepoužívejte.
PILLAGE Vyplenit. Zničí zavlažování, důl, železnici nebo cestu. P
HOME CITY Přeřadí jednotku z jednoho města k jinému (to pak za ni například platí poplatky za údržbu atp.). H
DISBAND UNIT Rozpustit jednotku. D
3) MENU ADVISORS
CITY STATUS Zobrazí statistiky vašich měst. F1
MILITARY ADVISOR Poradce ve věci vojenství. Seznam jednotek. F2
INTELLIGENCE ADVISOR Zprostředkovává omezeně informace ze zahraničí. F3
ATTITUDE ADVISOR Zobrazí vaše lidičky a jejich statistiku (šťastní/nešťastní atp.). F4
TRADE ADVISOR Zobrazí příjem a výdaje z jednotlivých měst i celkově. Velmi, ale opravdu velmi užitečný poradce. F5
SCIENCE ADVISOR Zobrazuje známé technologie a postup vývoje další. F6
4) MENU WORLD
WONDERS OF THE WORLD Zobrazí seznam postavených divů světa. F7
TOP 5 CITIES Zobrazí žebříček pěti nejlepších měst. F8
CIVILIZATION SCORE Zobrazí vaše stávající score. F9
WORLD MAP Prostě mapa. F10
DEMOGRAPHICS Demografické informace o vaší civilizaci. Úplně na nic.
SPACESHIP Zobrazí vaši vesmírnou loď ve výstavbě.
5) MĚSTSKÁ OBRAZOVKA
Vlevo nahoře vidíte název města, za ním je v závorce počet obyvatel. Pod ním vidíte lidičky, jejichž počet odpovídá velikosti města. Úplně vpravo mohou být bohatí lidičkové - podle toho, jestli město produkuje nějaké luxuries. Vedle nich je pracující lid, prostí vesničané. Vlevo od nich jsou bouřící se hnědí lidičkové. Počítač si sám rozmisťuje nové lidi na čtverce okolo města, aby na nich pracovali. Jejich rozmístění vidíte a můžete i měnit na plánku uprostřed obrazovky. Když kliknete na čtvereček, který je obsazený, "obdělávatel" z něj zmizí. Když pak kliknete na jiný neobsazený čtvereček, začne jej obdělávat právě uvolněný vesničan. Ovšem můžete také vesničana odebrat a nepřidávat nikam jinam. To se vám pak vlevo od bouřících se lidí objeví maník s kytarou: bavič. Ten učiní jednoho nešťastného člověka ve městě šťastným - vlastně produkuje luxuries.
Když na baviče jednou kliknete, změní se na modrého človíčka s kufříkem: výběrčí daní. Ten zvyšuje produkci peněz ve městě - no prostě vybírá daně. Když na něj kliknete ještě jednou, stane se z něj vědec. Ten produkuje pro změnu žárovičky.
Vlevo od plánku s rozmístěním pracujícího lidu máte statistiku o tom, kolik čeho produkujete. Úplně nahoře jsou klásky. To, co přebývá, se použije pro růst města, proto se snažte, aby vám vždy alespoň jeden klásek vystupoval z řady. Naopak, je-li tam klásek černý (nebo dokonce víc černých klásků), bude se vaše město zmenšovat. Pod klásky vidíte štítky, pod nimi obchod a úplně dole v horním obdélníku vidíte produkci luxuries, mincí a žároviček.
Pod tímto obdélníkem najdeme ještě jeden takový, tentokrát se seznamem jednotek, které město vlastní. Pod tímto seznamem se nachází další důležité okénko, ve kterém vidíte zásoby obilí. Když už by měla zásoba překročit vymezený prostor, použije se naspořené obilí k povýšení města o jedničku. Máte-li postavenou Granary, použije se jen polovina klásků pro růst.
Vpravo od minimapky máte seznam budov, které ve městě stojí, kliknutím na červené kolečko je můžete prodat (divy světa nejdou prodat). Pod tímto okénkem máte další, kde vidíte, co se zrovna vyrábí. Kliknutím na tlačítko change to můžete změnit, kliknutím na tlačítko buy můžete danou věc koupit - máte-li ovšem dost peněz.
Veprostřed dole vidíte 4 okénka: INFO - zobrazí informační okno, HAPPY - zobrazí okno s informacemi o náladě obyvatel, MAP - zobrazí mapu s umístěním tohoto města a VIEW, ukáže, jak vypadá vaše město. Z městské obrazovky pak můžete kdykoli vypadnout prostým kliknutím na červené tlačítko EXIT v pravém dolním rohu.
TAKTIKA
Nejdříve si řekneme nějaké obecné tipy a triky, nakonec si projedeme jeden kompletní postup tak, abyste získali co nejvyšší score. Tak tedy tips & hints:
Kde postavit město
Stavte města ekonomicky: nedovolte, aby dvě města zabírala jedno pole (ono by ho zabralo pouze jedno z nich a to druhé by mělo o čtvereček méně). Na druhou stranu se snažte využít pokud možno veškerou úrodnou plochu. Snažte se vybírat místo, kde je poblíž aspoň jeden lépe dva nebo tři vylepšené terény (viz tipy povrchu). Rozhodně by poblíž měly být nějaké kopce, abyste mohli těžit - aby město rychleji vyrábělo potřebné stavby a jednotky. Není bezpodmínečně nutné, aby město mělo přístup k moři, pokud v něm ovšem nechcete vyrábět lodě. Naopak je výhodnější stavět města ve vnitrozemí, protože voda se nedá nijak zušlechtit. Než postavíte město, na čtverečku, kde bude stát, postavte cestu, lépe železnici, aby průjezd městem nezdržoval vaše jednotky. Můžete pod ním postavit i zavodnění, ale to už není bezpodmínečně nutné.
Okolí města
Co nejdříve se snažte okolí měst zušlechtit Settlery. Jak říká jeden můj kamarád, Settlerů není nikdy dost. Hluboká pravda. V počátcích hry se vám pravděpodobně bude Settlerů nedostávat. Proto ze začátku osadníky využívejte ke stavbě nových měst - teprve když se slušně rozvinete (tak 8-10 měst) je začněte využívat i k jiným účelům. Snažte se zušlechtit KAŽDÉ políčko: Irragination na všech terénech, kde jde, ovšem s výjimkou kopců - tam stavte Mining. Všude pak stavte cesty, později železnice. Mysleli byste si možná, že úplně postačí pospojovat města, ale cesty a železnice zvyšují obchod, takže se je vyplatí stavět na všech obhospodařovaných čtverečcích. Naopak nemusíte vůbec stavět pevnosti - jsou zkrátka na nic. Nemáte-li co dělat (málokdy), můžete se pustit do jejich výstavby.
Stavby ve městě
Rozhodně nestavte žádné zbytečné stavby: platíte totiž za jejich údržbu. Do každého města ovšem patří Granary zabraňující nežádoucím ztrátám obilí, potom Aqueduct, který umožňuje lepší růst a Factory zlepšující výrobu (tu ale občas stavět nemusíte). Další stavby, které se vyplatí, jsou v případě nepokojů Temple, Colosseum a Cathedral. Vedete-li ovšem svou civilizaci s citem, nebudete jich téměř vůbec potřebovat. Ovšem nemusíte se strachovat, zda se jejich výstavba vyplatí. Pokud ve městě vyrábíte hodně jednotek, stojí za to se zamyslet nad postavením Barracs. Máte-li ve městě Factory, postavte k ní s klidem přídavnou elektrárnu, nejlépe nějakou ekologickou - nebude-li totiž ekologická, budete muset přistavět ještě podobné zrůdnosti jako recyklační centra a hromadnou dopravu, jejichž stavbu si můžete ekologickou elektrárnou ušetřit…
Ostatní stavby většinou stavět nemusíte, i když ve specifických případech se vyplatí dvojice Marketplace/Bank nebo Library/University. Rozhodnutí, zda je postavit či ne, není většinou jednoduché a vše záleží na okolnostech. Takže ten problém nechám na vás… :-)
Se stavbami se pojí ještě jedna finta: v začátcích a v koncích, kdy nemáte v nějakém městě co stavět, dejte stavět nějakou stavbu a po dohotovení ji prodejte - můžete si tak docela slušně vydělat.
Zázraky neboli divy světa
Zázraky (wonders) jsou stavby, jejichž výstavba trvá dlouho, stojí hodně peněz, ale výsledný efekt stojí za to. Většinou. Proto je potřeba se naučit rozlišovat mezi dobrými a špatnými zázraky. Především vyřaďte a nestavte, dokud nebudete mít roupama co dělat, zázraky s omezenou dobou trvání (tj. třeba Oracle, Pyramids, Hanging Gardens). Při rychlém tempu vynalézání (základní předpoklad pro úspěch v Civilizaci) vám totiž jejich posilující efekty dlouho nevydrží. Potom nestavte zázraky omezující se na jedno město - nebo lépe, stavte je jen v naprosto zjevných případech, kdy je jasné, že je dané město nezbytně potřebuje. Co se "kontinentálních" zázraků týče, dejte si pozor, abyste je nepostavili na ostrově nebo na malém kontinentu, popřípadě na kontinentu, který jejich efekty nutně nepotřebuje…
Abych byl konkrétní: před odjezdem na moře si postavte Magellan´s Expedition. Stavte Darwin´s Voyage až ke konci hry, kdy budete potřebovat rychle dlouho trvající zázraky jako Genetic Engineering, Space Flight atp.
Výborný je Hoover Dam - odpadá starost se stavbou elektráren. Další zázraky, které se vyplatí stavět, jsou: Apollo Program, Cure for Cancer, Issac Newton´s College, J.S.Bach´s Cathedral, Manhattan Project, Michelangelo´s Chapel, United Nations a Women´s Suffrage.
Jednotky
Ve hře je několik jednotek, které v podstatě nemá smysl používat a naopak některé, bez kterých se neobejdete. Proto si projdeme, které jednotky má smysl v jednotlivých obdobích používat.
Na začátku si vyrobíte nějaké ty milice - jistota je jistota. Brzy ale přijde daleko lepší obranná jednotka - Phalanx. V této době používejte k útoku buď Chariot nebo Catapult. Občas můžete použít i Legion, ta je ale slabší.
Důležitou změnou je vynález mušketýrů. Těmi okamžitě nahraďte staré falangy, protože mušketýři chvilku vydrží. I do útoku vám brzy přibude užitečná a silná jednotka - Cannon.
Poslední etapou je doba moderní. Tam dostanete do obrany nejdřív vynikající Riflemeny a potřebujete-li se v době Mechanised Infantry ještě bránit, určitě vám tato jednotka dobře poslouží. Do útoku potom klasika Armor, později se vyplatí útočit s Artillery, Battleship a Nuclear. Letadla vůbec používat nemusíte.
Snažte se s jednotkami jako Cannon nebo Catapult vždy držet 2 pole od soupeře - on se posune o 1 a vy na něj následně můžete zaútočit. Katapulty a kanóny mají slabou obranu, takže se snažte ničit soupeři jednotky tak, aby na vás nemohl zaútočit v jednom svém tahu. Naopak musíte-li se bránit soupeřovým kanónům a katapultům, vezměte si na to nějakou rychlejší jednotku (třeba Knights nebo Armor) a v jednom tahu dojeďte a zaútočte.
Využívejte Battleship k ničení hloupých nepřátelských jednotek, které si stouply na břeh a hlavně k ochraně Transportů narvaných jednotkami. Transport nemusíte vždy naplňovat úplně, stačí do něj dát třeba jen 5 nebo 6 jednotek - může se stát, že vám ho soupeř nějakou náhodou zničí, a pak byste přišli hned o 8 drahocenných jednotek.
Jste-li pod republikou nebo demokracií, vůbec nemluvte s cizími vůdci - nabídnou vám totiž mír a vy jej budete muset přijmout. Chcete-li později rozpoutat válku, je několik možností: - nastolit na chvíli anarchii a zaútočit, pak zvolit republiku a už jste ve válce nebo - vyprovokovat soupeře například ničením polí nebo kempováním (zakopáváním se) poblíž jeho měst. Vůbec hojně využívejte funkci Fortify, nezapomeňte, že tutéž funkci můžete použít i ve městě. Navíc nemusíte každý tah danou jednotku odklepávat mezerníkem.
Hojně využívejte Diplomatů a Caravan. Velmi vám (obzvláště na těžší obtížnosti) ulehčí cestu k vítězství, ať už politickému nebo ekonomickému.
POSTUP K VÍTĚZSTVÍ
Úplně prvním vaším úkolem je najít vhodné místo pro založení prvního města. Doporučuji udělat jeden tah osadníkem a hru uložit. Pak můžete okolí pěkně projezdit, zjistit nejvýhodnější místo, hru nahrát a vyrazit přímo k němu. První město spíše postavte v terénu bez hor - bude se vám rychleji zvětšovat. Následně začněte vyrábět nějakou tu milici na obranu a stáhněte daně na minimum, abyste ještě vydělávali. Později budete daně asi muset trochu zvýšit, nikdy ale nechoďte nad 30, v nejhorším případě nad 40 procent, vynalézání by se příliš zpomalilo a nezapomeňte: kdo má lepší technologii, vyhraje.
První, co potřebujete, je změnit způsob vlády, protože despocie vás příliš omezuje. Proto se rychlým sledem vynálezů ALPHABET, CODE OF LAWS, WRITING, LITERACY a THE REPUBLIC dostaňte k nejlepšímu způsobu vlády a ihned jej nastolte.
Ze začátku vyrábějte hodně osadníků, v každém nově postaveném městě nejdříve vyrobte jednu obrannou jednotku a pak hned začněte vyrábět osadníka. Později, až se zvedne velikost tak na 5, vyrobte dalšího, který zušlechtí okolí.
Teprve když se pořádně rozrostete (8-10 měst), začněte zušlechťovat jejich okolí, aby rychle rostla. Nestavte zbytečně budovy, které nepotřebujete - museli byste platit za jejich údržbu. Naopak stavte cesty, zavodnění a doly.
Nevydávejte se zbytečně na moře. Počkejte si až na dobu, kdy to bude kvůli rozšíření nezbytně nutné, popřípadě na vynález Magellan´s Expedition a Transportu. Měli byste se snažit v době výjezdu na moře mít už postavenou Magellanovu výpravu. Nezapomeňte transportní lodě doprovázet křižníky nebo bojovými loděmi, abyste je ochránili před výpady nepřítele. Nezapomeňte, že některé lodě můžete využít i proti pozemním jednotkám.
Co se vynalézání týče, vaší další metou by měly být železnice. Jakmile je vynaleznete, postavte na všech čtvercích měst a mezi nimi Railroad, aby se vaše jednotky mohly rychle přesouvat. Pozor, železnicí mohou využívat i barbaři a rychle se tak dopravit do nehlídaného města: proto mějte v každém městě ne jednu, ale raději dvě dobré obranné jednotky, které upgradujte vždycky, když vynaleznete nový typ.
Nebojte se využívat diplomatů, ušetří vám spoustu práce. Jinak nepoužívejte špatné jednotky (viz sekce taktika) a i když soupeře zničíte, nechte mu jedno město, okolo kterého naskládejte tanky, abyste měli co největší score. Pak se můžete plně věnovat vynalézání a stavbě vesmírné lodi.
Mimojiné - SPACE FLIGHT bude vaší další metou po vynálezu RAILROADu. Jakmile vynaleznete vesmírné lety, objevte ještě technologie potřebné k výrobě modulů a pohonu, jinak vám bude Space flight na nic.
A jak dosáhnout nejvyššího skóre?
Doufám, že teď už si i s tak složitou hrou, jakou Civilizace určitě je, budete vědět rady. Loučí se s vámi totálně vyčerpaný autor tohoto návodu.