Jak nás zaujalo již třetí pokračování podmořského dobrodružství započatého již před sedmi lety, tehdy s názvem Archimedean Dynasty, jste si mohli přečíst v naší recenzi. V prvním dílu našeho průvodce se nejprve seznámíme s několika základními tipy do hry, s loděmi, výzbrojí a vybavením, na které ve hře narazíte. Takže hurá pod hladinu, pro tentokráte to nebude díky vylepšenému ovládání a pomocníkovi se zaměřováním až tak obtížné.
Několik rad do začátku:Ačkoliv je AquaNox 2 hra docela ukecaná, rozhodně se vyplatí si všemi postavami popovídat, a také oněm rozhovorům věnovat patřičnou pozornost. Jednak nepřijdete o celkem zdařilý příběh, ale také se můžete dostat k nepovinným misím, které kromě obligátních kreditů přinesou i mnohem zajímavější kořist – nějakou novou zbraň nebo speciální vybavení, na něž u obchodníků nenarazíte.
Ze stejného důvodu neaktivujte horlivě autopilota, jakmile se vám objeví nápis ohlašující splnění mise. Občas se vyplatí porozhlédnout se po bojišti, jestli nenarazíte na nějaký ten opuštěný transportér, nebo dorazit zbytky nepřátel. Bohužel vám nikdo (tedy kromě našeho návodu) nepoví, jaké to úkoly vlastně jsou, ani kde se nacházejí. Ovšem přestože jsou lokace často nepříjemně rozlehlé, není většinou třeba hledat daleko a hodiny bloudit v klikatých kaňonech. Bonusové cíle se často nalézají docela blízko a obvykle k nim cestu vytyčují nějaké přírodní útvary (hromady kamenů, obelisky) nebo budovy, stačí jen trochu přemýšlet (například když se máte dostat k ELF stanici, je nejjednodušší sledovat potrubí vedoucí po dně od ostatních ELF stanic).
Ve městech si dávejte pozor, co kupujete, protože na rozdíl od prvního dílu, v němž se obchodníci chovali docela férově, v Revelation vládne tvrdá ruka kapitalismu. Zboží tak prodáte za polovinu nákupní ceny, což již například u zbraně za 70.000 kreditů docela zamrzí.
Bojové tipy:Jako u každé akční hry, i zde v boji platí základní pravidlo - neustále se pohybovat! To sice trošku ztěžuje zaměřování, protože myší ovládáte i loď a bývá tak opravdu kumšt s pomalu letícími projektily trefit hbitě manévrující nepřátele. Vyplatí se nalétávat na nepřítele a zase couvat, při boji s pomalejšími cíli si můžete dovolit i efektivně strafovat a protože již není omezeno zdvihnutí čumáku lodi vzhůru, můžete si čas od času dovolit i nějaký ten looping pro parádu, nebo kolmý útok ze shora. Vyplatí se udržovat se od nepřítele ve větší vzdálenosti a couvat při jeho pohybu vpřed. Je pak jednodušší jej trefit, protože vás většinou pronásleduje, aniž by manévroval. Také se v případě nouze nestyďte otočit k nepříteli zády, zásahy se počítají zvlášť do různých částí lodi, takže můžete v klidu dostávat zásahy do zádi a boků, zatímco jediná rána do rozstříleného kokpitu by vás poslala ke dnu.
Sledujte dostřel zbraní, který je u většiny docela nízký (vendetta 500m, laserové zbraně 400m, plazmové zbraně 320m a Doom Mortar jen 200m). Je výhodné mít vždy při sobě rychle pálící gatling v kombinaci s pomalejším ale účinnějším kanónem (jejich střídáním se dají rychleji zlikvidovat větší cíle), ideální je asi kombinace plazmového gatlingu s doom mortarem, které později vystřídají laserový gatling a sizzler. Také si dávejte pozor, abyste neskončili bez šťávy, kombinujte energetické zbraně s balistickými, co nejdříve si kupte výkonnější generátor, a také vyměňte Biont armor za podobně odolné brnění E-121, které ale nespotřebovává žádnou energii.
Rozhodně se nestyďte používat klamné cíle, protože s Línou Maggie mezi torpédy určitě tancovat nezvládnete. Jsou levné, mnoho jich získáte během misí a nepřátelé navíc nepoužívají opticky naváděná torpéda, takže je spolehlivost návnad velmi vysoká. Pokud si ale chcete zalaškovat, s rychlým Lacewingem můžete s trochou šikovnosti chvíli kličkovat i před pohyblivějšími torpédy a čekat až jim dojde palivo.
A teď trochu rad z druhé strany torpédometu. Většina torpéd má bohužel jen pasivní zaměřování, které lze lehce oklamat buzzery, jichž také nepřátelé hojně využívají. Proto střílejte v pozici kdy je cíl čelem k vám a ve střední vzdálenosti. Torpédo se tak stačí zaměřit a on většinou nezvládne vyhodit klamný cíl (ten vyhazuje za sebe). Samozřejmě platí čím přesnější míření, tím lépe. Nejlepší jsou torpéda s optickým zaměřováním, na něž klamné cíle neúčinkují, za ty je ale nutné draze zaplatit. Sledujte také jejich pohyblivost, například ničivý Big Bang nemusí nepřítele vůbec dohnat. Je také výhodné pálit pomalá torpéda z bezprostřední blízkosti (ale ne zase úplně zblízka), protože vám tlaková vlna téměř neublíží (to neplatí u bomb, které budete likvidovat, ty mají mnohem větší rádius) a protivník nestačí torpédo sestřelit. Překvapivě užitečná jsou základní torpéda Stanley, jsou velmi rychlá a díky absenci navádění na ně neplatí klamné cíle.
Při obraně zranitelných cílů se snažte vždy upoutat pozornost co největšího počtu útočících nepřátel, při konfrontacích s většími skupinami nejdříve likvidujte slabé odstřelovače a pomalé, ale ničivé bombardéry, pak pozemní jednotky (zejména tanky, které mohou být vybaveny nepříjemně silnými zbraněmi) a nakonec si nechávejte slabé průzkumníky. U větších lodí se pokuste vysledovat zranitelná místa, která nejsou kryta věžemi. A až budete dobývat základny, snažte se primárně likvidovat relé, která ovládají věže, ušetříte si tím mnoho práce.
LODĚ:Salty Dog
Třída: průzkumná loď
Max rychlost: 137 km/h
Štíty: 10.000
Torpéda: 2
Slaný Pes je průzkumná loď dodávaná v jednom balení s vaším transportérem, a protože prvních sedm misí jinou nedostanete, budete se muset s tímto prckem smířit. Díky svým miniaturním rozměrům ale přijde vhod i v pozdějších fázích hry při speciálních úkolech.
Mighty Maggie
Třída: těžký bombardér
Max rychlost: 104 km/h
Štíty: 38.000
Torpéda: 8
Mocná Maggie je nejsilnější lodí, do jaké se během hry usadíte, bohužel za těžké pancéřování a osm torpéd v zásobníku zaplatíte daň v podobě šnečí rychlosti, ubohé akcelerace a manévrovacích schopností hodných sedativy nadopovaného lenochoda.
Lacewing
Třída: průzkumná loď
Max rychlost: 205 km/h
Štíty: 16.000
Torpéda: 4
Tato crawleří mrška se bude hodit nejen díky své opravdu ohromující rychlosti, ale uplatnění najde také v misi, v níž se budete muset proplížit do základny Crawlerů, abyste zachránili Angelinu. Do boje si ji ale sedlejte jen pokud se vyžíváte v kličkování před nepřátelskými torpédy, díky své lehké konstrukci toho totiž moc nevydrží.
Deimos
Třída: bombardér
Max rychlost: 166 km/h
Štíty: 22.000
Torpéda: 4
Tento překvapivě rychlý a obratný bombardér elegantního designu získáte při nájezdu na přístav jednoho z vašich úhlavních nepřátel. Vzhledem k tomu, že se tak stane až téměř v samém závěru hry, budete moci díky výkonným opravářským modulům přimhouřit oko nad jeho trochu tenčími štíty.
ZBRANĚ:
Vendetta
Poškození (KIN/EM): 140/-
Přebíjení: 0,2s
Sekundární mód: -
Základní zbraň každého podmořského pistolníka, relativně přesná i na větší vzdálenosti a díky dvěma hlavním disponující slušnou kadencí. Jakmile ale budete mít příležitost, vyměňte ji za rychlejší (i když méně přesnou) gatling verzi.
Vendetta SniperPoškození (KIN/EM): 200/ -
Přebíjení: 3s
Sekundární mód: Zoom
Odstřelovačka, která dokáže jedinou ranou do kokpitu odpravit průzkumníky nebo odstřelovače. Naopak si s ní neškrtnete při boji s těžšími loděmi, věžemi a vozidly. Díky dlouhé době nabíjení je v přímé konfrontaci téměř nepoužitelná a celkově patří mezi nejzbytečnější zbraně ve hře.
Vendetta GatlingPoškození (KIN/EM): 140/ -
Přebíjení: 0,1s
Sekundární mód: Výstřel ze všech tří hlavní najednou (poškození 420, dobíjení 0,4s)
Vaše spása v počátcích hry, vysoká kadence, rychlost projektilů a rozptyl ji činí ideální při boji s malými a mrštnými protivníky, kteří dešti kulek prostě neulétnou. Lze ji používat jako výhodnou alternativu k energii konzumujícím zbraním, než získáte výkonnější generátor.
Plasma GunPoškození (KIN/EM): 400/4
Přebíjení: 0,4 s
Sekundární mód: -
Relativně účinná a přesná základní verze plazmové zbraně, která se díky poněkud pomalejšímu nabíjení hodí hlavně na pomalejší cíle a boj zblízka. Kromě slušného kinetického způsobuje také nepodstatné elektromagnetické poškození.
Plasma JetPoškození (KIN/EM): 400/4
Přebíjení: 0,2 s
Sekundární mód: -
Tato rychlopalná plazmová zbraň je velmi výhodnou náhradou základní verze a snoubí v sobě vyšší kadenci než plazma gun s větší přesností než má plazmový gatling. Rozhodně velmi užitečná věcička.
Plasma Gatling
Poškození (KIN/EM): 400/4
Přebíjení: 0,12
Sekundární mód: přesnější výstřel, dobíjení 0,2s
Nejúčinnější plazmová zbraň dokáže udělat z většiny nepřátelských lodí řešeto. Jeho žalostná nepřesnost se dá kompenzovat přesnějším sekundárním módem, kterým nepřítele zdálky načnete, než jej dorazíte ničivou salvou zblízka.
EM PactorPoškození (KIN/EM): - /62
Přebíjení: 0,3s
Sekundární mód: -
Energetická zbraň způsobující elektromagnetické poškození – nutností je hlavně při specializovaných úkolech, kdy nesmíte nepřítele zabít.
Hitman
Poškození (KIN/EM): 1.600/ -
Přebíjení: 1,2s
Sekundární mód: -
Relativně silný kanón střílející uranem obohacené granáty, který bude vaším věrným přítelem v počátcích hry, když se budete potřebovat zbavit věží, nebo lehčí pozemní techniky. Delší nabíjecí čas a pomalejší projektily jej ale znevýhodňují v boji proti malým a pohyblivým lodím.
Doom MortarPoškození (KIN/EM): 3.200/60
Přebíjení: 2s
Sekundární mód: dvojnásobné poškození, dvojnásobný nabíjecí čas
Nejsilnější kanón do okamžiku než na scénu přijde ničivý sizzler. Hodí se proti statickým nebo pomalým cílům, jeho značnou nevýhodou je kromě nízké kadence i žalostně malý dostřel. Díky ohnivým ohonům, zůstávajícím za projektily, se jedná o asi nejefektnější zbraň.
Laser GatlingPoškození (KIN/EM): 600/-
Přebíjení: 0,12s
Sekundární mód: Výstřel ze všech hlavní najednou (poškození 2000, dobíjení 0,6s)
Laserový gatling je nejsilnější rychlopalnou zbraní ve hře a dokáže během chvilky doslova rozmašírovat na titanové nudličky i těžké lodě třídy Timor. Nevýhodu, kterou je jako u většiny těchto zbraní žalostná nepřesnost, odstraňuje sekundární mód, střílející silné a přesné pulzy.
SizzlerPoškození (KIN/EM): 6.000/ -
Přebíjení: 3s
Sekundární mód: -
Vůbec nejsilnější zbraň v celé hře je koncipována jako laserový kanón způsobující poškození v hodnotě neuvěřitelných 6000MJ. Pochopitelně je třeba počítat si nízkou kadencí, kontinuální drtivý účinek docílíte střídáním s Laser Gatlingem.
StingrayPoškození (KIN/EM): 100 (1000 plamen)/ -
Přebíjení: 0,15s
Sekundární mód: Roj střel, 2s nabíjení
Zbraň, která se sice absolutně nehodí na ničení ponorek, díky zápalné munici je ale vynikající při ničení pozemních cílů. Lehčí vozidla vydrží jen několik málo okamžiků, věže (kromě odolných torpédových) a těžké tanky se drží sotva pár vteřin. Bohužel nefunguje proti věžím umístěným na budovách a betonových podstavcích, které nevzplanou.
HydraPoškození (KIN/EM): 300/ -
Přebíjení: 0,25s
Sekundární mód: Roj střel, 2s nabíjení
Tato mrška se skvěle hodí k likvidaci většího počtu menších a mrštnějších nepřátel, do nichž se ne a ne trefit. Obdivuhodná kadence a automatické navádění raket z ní činí zbraň volby při odstraňování většího počtu průzkumných lodí, nebo policejních člunů. Naopak se nehodí k likvidaci odolnějších lodí a pozemních cílů.
TORPÉDA:Stanley
Poškození (KIN/EM): 4.000/ -
Pohyblivost: - /430 km/h
Zaměřování: -
Tresher Shark
Poškození (KIN/EM): 6.000/ -
Pohyblivost: střední/223 km/h
Zaměřování: pasivní
Tiger Shark
Poškození (KIN/EM): 8.000/ -
Pohyblivost: střední/245 km/h
Zaměřování: pasivní
Bull Shark
Poškození (KIN/EM): 14.000/ -
Pohyblivost: nízká/223 km/h
Zaměřování: pasivní
Man Eater
Poškození (KIN/EM): 10.000/ -
Pohyblivost: dobrá/288km/h
Zaměřování: rozšířené pasivní
Hammerhead Shark
Poškození (KIN/EM): 12.000/ -
Pohyblivost: velmi dobrá/324 km/h
Zaměřování: optické
Big Bang 1
Poškození (KIN/EM): 24.000/ -
Pohyblivost: nízká/90 km/h
Zaměřování: optické
Big Bang 2
Poškození (KIN/EM): 40.000/ -
Pohyblivost: velmi špatná/54 km/h
Zaměřování: optické
Flash Shark
Poškození (KIN/EM): 1.000/400
Pohyblivost: dobrá/245 km/h
Zaměřování: rozšířené pasivní
Leech
Poškození (KIN/EM): 1.000/1.000
Pohyblivost: velmi dobrá/360 km/h
Zaměřování: optické
SPECIÁLNÍ VYBAVENÍ:
Silator: Snižuje hlučnost lodi a tudíž vzdálenost, na kterou vás nepřátelé detekují.
Homing-module: Upravuje zaměřování u pohybujících se objektů
Gun slot: Přidává do lodi jeden zbraňový slot navíc.
Revolver: snižuje dobu nabíjení torpéd o 50% (tedy na 2,5s)
Torpedo magazine 1:Umožňuje naložit jedno torpédo navíc.
Torpedo magazine 2:Umožňuje naložit dvě torpéda navíc.
Brnění:
- Ceramic Armor Základní typ zvyšující kinetické brnění o 1000 MJ.
- C60 Armor Uhlíkové brnění zvyšující hodnotu pancéřování o 2100 MJ.
- E121 Armor Nejtvrdší brnění vyrobené z elementu E-121. Zvyšuje úroveň pancéřování o 4200 MJ.
- Biont Armor Speciální brnění, které zvyšuje pancéřování o 4300 MJ, ale spotřebovává energii.
- EMP Armor Elektromagnetické brnění zvyšující EM odolnost o 100 MJ.
- Capsula Armor Zvyšuje EM odolnost o 290 MJ, ale spotřebovává energii.
- Patch Kit Opravuje systémy 0,8%/s, max 75%
- Robot Repair Kit Opravuje brnění 0,4%/s (max 50%), systémy 0,8%/s (max 75%)
- Nano Repair Kit 1 Opravuje brnění 0,4%/s (max 75%), systémy 1,6%/s (max 75%)
- Nano Repair Kit 2 Opravuje brnění 0,8%/s (max 75%), systémy 1,6%/s (max 75%)
- Small Block Generuje jednu jednotku energie (E-shell) za sekundu.
- Medium Block Generuje 3 E-shell/s.
- Big Block Generuje 6 E-shell/s.
A to je pro začátek vše, příště se podíváme na první dávku z celkového počtu 31 misí.