Porotu zaujal především tím, že na rozdíl od ostatních bio výrobců nabízí i něco navíc. "Davidu Smetanovi se podařilo soukromé hospodaření posunout dál. Ocenil jsem třeba to, že vytváří vztah mladých lidí k regionálním potravinám," zdůvodnil rozhodnutí odborné poroty její člen David Hronek.
K přihlášení do soutěže se Smetana rozhodl až poslední možný den. "Nevěděl jsem o ní. Přišel za mnou ale jeden z našich dlouholetých zákazníků a zeptal se mě, jestli o soutěži vím," vypráví farmář o náhodě, která ho k titulu přivedla.
Co je hlavní náplní vaší práce?
Starám se s ženou o rodinnou farmu a penzion na statku. Hospodaříme na rozloze asi třiceti hektarů, na nichž pěstujeme tradiční českou zeleninu. Naší specialitou je třeba oválná cibule, která je velmi dobře skladovatelná a skvěle se krájí.
Porotu zaujaly i vaše zeleninové a ovocné saláty. Vyrábíte je podle tradičních receptur nebo si je sami vymýšlíte?
Jsou to naše prastaré recepty, které se v naší rodině dědí z generace na generaci. Samozřejmě jsou ale trochu upravené na dnešní chutě. Podle ohlasů a prodeje se zdá, že jdeme správnou cestou.
Spolupracujete na jejich výrobě s výživovými poradci?
Ano, od odborníků jsme si nechali poradit, protože chceme, aby se staly součástí jídelníčku co možná nejvíce lidí. Naše saláty tak splňují ty nejpřísnější stravovací normy nejen pro ty, kdo drží dietu.
Co je hlavní výhodou vašich výrobků oproti těm, které běžně koupíme ve velkých řetězcích?
U nás zaručeně víte, co jíte. Většinu surovin si sami vypěstujeme, a i proto naše zelné saláty opravdově voní a jsou velmi zdravé a plné vitamínů.
Kdo je váš klasický zákazník?
Náš typický zákazník je především patriot, který oceňuje kvalitu. Lidé už zjistili, že pokud chtějí jíst opravdu zdravě a dobře, musí si za to připlatit. My opravdu kvalitní cibuli za korunu padesát nevypěstujeme. Takže pokud nechceme jíst tu z Polska nebo třeba česnek z Číny, musíme si za ně umět připlatit.
Prodáváte své produkty i jinde, než jen na farmě?
Sami zákazníci začali vyžadovat naše výrobky v řadě prodejen, například v Ternu, Zdravíčku, Sedlákově Dvoře nebo Lahůdkách Špaček, kam dodáváme saláty. Nově jsou naše produkty k sehnání i v prodejnách Farmy rodiny Němcovy v Praze.
Kdo jsou nejčastější návštěvníci vašeho penzionu?
Záleží na období. Přes léto k nám nejčastěji jezdí rodiny s dětmi, které hledají klidné prostředí. V průběhu týdne to jsou obchodníci, ale i další návštěvníci Hradce, kteří ocení rodinnou pohodu. Nedávno jsme dokončili salonek, takže penzion je kompletní a připraven na školení, semináře, srazy a oslavy.
Jak plánujete své podnikání rozvíjet dál?
Určitě bychom do budoucna chtěli více rozvíjet aktivity pro děti a mládež na našem statku. Zároveň přemýšlíme nad rozšiřováním možností zpracování zeleniny, například kysáním zelí a podobně. Do budoucna máme hodně plánů.