Krkonoše by mohly křižovat koleje. S vlaky počítá projekt za miliardu

  12:02
Zastaralá železniční doprava v Krkonoších může ohrozit turistický ruch. Zachránit to má miliardový projekt Express Úpa, který by do roku 2020 propojil kolejemi Pec pod Sněžkou, Karpacz i Špindlerův Mlýn.
Vlak by mohl spojit třeba Pec a Špindl, mezi nimiž nyní nevede žádná přímá cesta. (Ilustrační snímek)

Vlak by mohl spojit třeba Pec a Špindl, mezi nimiž nyní nevede žádná přímá cesta. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Málo spojů, nedostatek přímých linek z Prahy a Hradce, rušení některých tratí či zcela chybějící železniční spojení v atraktivních lokalitách. To vadí autorům dokumentu Strategie pro rozvoj Krkonoš, kteří vážně upozorňují na riziko s nedostatečnou a zastaralou železniční sítí v regionu, což může být obrovským hendikepem pro rozvoj turismu v celých Krkonoších.

Ačkoliv se to může zdát jako utopie, brzy snad budou jejich prosby vyslyšeny a oblíbená turistická destinace se radikálně změní. Úředníci Královéhradeckého kraje mají na stole obří projekt Express Úpa 2020, který počítá s vybudováním nového železničního spojení mezi několika hlavními horskými středisky v Krkonoších.

Projekt by změnil způsob cestování v Krkonoších

Pokud by se povedlo projekt prosadit a zaplatit, nové železniční trasy by podstatně změnily způsob cestování ve velké části Krkonoš.

"V první fázi by se propojila Svoboda nad Úpou s Pecí pod Sněžkou, státními hranicemi a horským střediskem Karpacz," prozradil náměstek hejtmana pro rozvoj regionu Otakar Ruml (KSČM). Právě ve Svobodě a v Karpaczi nyní železniční tratě na obou stranách hranic končí.

Ve druhé fázi by vyrostly koleje i v úseku Pec Pod Sněžkou - Špindlerův Mlýn, čímž by se cestování mezi turistickými baštami pro mnoho lidí výrazně zjednodušilo. Kraj uznává, že jde sice o ambiciózní, ale také obtížný projekt.

"Jeho osud i termín realizace v roce 2020 bude hlavně záležet na tom, zda se podaří zajistit dostatek financí. Samotný kraj nemá ve svém rozpočtu miliardové částky, které by na podobně náročnou a rozsáhlou stavbu byly potřeba. Železnice by však zajistila Krkonoším budoucnost. Turisté by nemuseli zápolit při dopravě do hor s nepřízní počasí a s přeplněnými parkovišti. Vlaky by zkrátka zajistily rychlou a pohodlnou dopravu přímo do srdce nejvyšších hor," myslí si Ruml.

Mezi Pecí a Špindlem chybí spojnice

Zásadní se zdá být trasa mezi Pecí a Špindlem, mezi nimiž nevede žádná přímá cesta. Dnes se dá autem z jednoho města do druhého dostat oklikou za hodinu, po nových kolejích a tunelem by trvala jen několik minut. Podobně by se zjednodušila trasa do Polska.

Cestování vlakem zažívá vzestup popularity. I díky novým dopravcům jezdí po Česku stále více moderních vagonů s internetem, elektrickými přípojkami a pohodlným sezením. Nejvýhodnější je vlak pro turisty, kteří se do něj krásně vejdou i s kolem, batohem nebo lyžemi.

"Když jedu do Krkonoš autobusem, potýkám se často s nepříjemnou reakcí řidičů i cestujících, velký batoh se dovnitř někdy jen stěží vejde a jet v partě je teprve nesmysl. Cesta autem po rozbitých silnicích v zácpě je zase unavující, nemluvě o starostech s předraženým parkováním," říká Lukáš Jakoubek z Prahy, který jezdí vlakem do hor už mnoho let.

Několikrát však musí přestupovat, často se šine pomalou lokálkou a do lyžařských středisek se po kolejích nedostane. Ocenil by stejně jako mnozí další rychlejší spoje s méně přestupy. Strategie pro rozvoj Krkonoš proto radí posílit některé linky a přeshraniční spojení do Polska, zlepšit návaznost autobusů, skibusů a cyklobusů na přijíždějící vlaky, zkvalitnit služby ve vlacích.

Podle některých je stavba kolejí utopie

O stavbě nových tratí však mluví s respektem. "Pro někoho je to utopie, pro jiné méně. Byla by to sice obrovská investice, ale mluvit se o tom nepřestává," říká starosta Vrchlabí a jeden z iniciátorů analýzy Jan Sobotka.

Nové železnice by měly pro hory podle organizace CzechTourism ještě další důležitý rozměr.

"Došlo by ke snížení negativních dopadů cestovního ruchu na životní prostředí, zachování původního rázu krajiny, což je pro horský turismus zásadní zdroj, a v neposlední řadě by také odpadl problém s řešením parkovacích kapacit přímo v horských destinacích," konstatovala manažerka organizace Jiřina Peřinová.

V Česku jezdí vlakem na dovolenou asi 11 procent turistů. Vzorem by pro nás mohlo být Švýcarsko, kde tvoří železniční doprava páteř celého turismu v zemi. Odborníci přes cestovní ruch vznik nových tratí podporují, jde však podle nich o větší problém.

Pomohly by dálkové spoje

"Na železnici musí navazovat dálková železniční spojení, záchytná parkoviště, omezení vjezdu motorových vozidel do jádrových zón destinace, kvalitní služby, ubytování, lokální doprava, marketing a podobně. Potom teprve může být železnice páteří systému veřejné dopravy," dodala Peřinová.

Modernizaci železničních tratí je podle ní třeba provádět s rozumem tak, aby nové trasy nepoškodily estetický ráz krajiny a její turistický potenciál.

Současnému neutěšenému stavu by pomohlo zavedení přímých dálkových spojení, například z Prahy a Hradce Králové na Vrchlabí. Vždyť nyní musí na mnoha spojích z Trutnova do Vrchlabí cestující přesedat ještě v Kunčicích nad Labem, což cestu se zavazadly a lyžemi jen ztíží.

"Vrchlabí je vlastně slepá kolej z Kunčic. Do budoucna si dokážu i představit, že v Kunčicích bude dokonce hlavní vrchlabské nádraží, kam by zajížděla městská doprava," řekl starosta Sobotka.

Přímému spojení z Prahy do Vrchlabí by se rozhodně nebránil už nyní. Kvalitní železniční síť by pomohla také místním, kteří denně dojíždějí do horských středisek do práce, ať už do hotelů či lyžařských areálů. Ne každý totiž může v předražených střediscích bydlet.

"Dojížděla jsem každý den do Špindlerova Mlýna a pak Pece pod Sněžkou, protože jsem se živila jako lyžařská instruktorka. Řeknu vám, že dostat se bez auta třeba večer ze Špindlu do Trutnova, to je docela síla," svěřila se třicetiletá Lenka Rošková.

  • Nejčtenější

Guláš na horách musí stát 240 korun, standard bude brzy 300, říká hoteliér

Premium

Marek Holer provozuje v Peci pod Sněžkou několik hotelů a restaurací, první založil během covidové krize. Jeho firma také pomáhá podnikům v problémech. „Nájmy v Peci jsou srovnatelné s centrem Prahy....

7. října 2024

Litvínov poprvé padl, nestačil na Pardubice. Sparta otočila, slaví i Třinec

Až v osmém kole hokejové extraligy Litvínov poprvé zaváhal, Pardubicím podlehl 1:3. Mladá Boleslav padla v dobře rozehraném duelu se Spartou 1:2, Třinec porazil Liberec 6:3. Karlovy Vary si poradily...

4. října 2024  16:50,  aktualizováno  21:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hradec ovládl derby, Litvínov podruhé v řadě padl. Třinec doma ustál drama

Deváté kolo hokejové extraligy sice nabídlo v řádném termínu pouze čtyři duely, napínavější střetnutí ale nastat zřejmě nemohla. Žádný z týmů totiž nezvítězil v základní hrací době. Kladno podlehlo...

6. října 2024  15:50,  aktualizováno  20:49

Jednání o koalici v Královéhradeckém kraji padla, ODS s ANO nepůjde

Hnutí ANO se v Královéhradeckém kraji nedohodlo s koalicí Silní lídři (ODS, KDU-ČSL a Východočeši) na nové krajské vládě. Obě strany označily podmínky partnerů za nepřijatelné. ANO se nyní obrátí na...

6. října 2024  13:41,  aktualizováno  20:14

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loučící se kustod Pardubic o trápení s Haškem a Dědkově zázračném tahu

Premium

Děkovačka pardubických hokejistů se tu a tam dočká oživení. Možná vůbec největší show na modré čáře předvedl masér a kustod Dynama Libor Hovorka. Ten na prahu nové sezony svoji pozici opustil a během...

12. října 2024

Hradecká hvězdárna omládne, multifunkční foyer ji propojí se zahradou

Historická budova hvězdárny v Hradci Králové se dočká modernizace za zhruba 160 milionů korun. V úrovni suterénu vznikne nový moderní vstup, který bude v zadní části propojený s dosud nevyužitou...

12. října 2024  7:52

Loučící se kustod Pardubic o trápení s Haškem a Dědkově zázračném tahu

Premium

Děkovačka pardubických hokejistů se tu a tam dočká oživení. Možná vůbec největší show na modré čáře předvedl masér a kustod Dynama Libor Hovorka. Ten na prahu nové sezony svoji pozici opustil a během...

12. října 2024

Bagry najely na stavbu D11 u polské hranice, sloužit začne v roce 2028

Několikrát odložená stavba dálnice D11 z Trutnova do Královce začala. S cenovkou 11,7 miliardy korun bez započtení daně je to největší dálniční zakázka v historii Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jako...

11. října 2024  15:53

Hradeckým hejtmanem bude Petr Koleta, ANO podepsalo koalici s SPD a SOCDEM

Hnutí ANO v Královéhradeckém kraji podepsalo koaliční smlouvu s uskupením Hlas samospráv (SOCDEM, Společně pro kraj, Rozvíjíme Hradec) a koalicí SPD, PRO, Trikolóry a Svobodných. Hejtmanem bude lídr...

11. října 2024  7:29,  aktualizováno  12:16

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...