Krajský soud v Hradci Králové zamítl žalobu proti vyvlastnění pozemku v trase D11 u Jaroměře, vyvlastnění parcely o rozloze 1 161 metrů čtverečních tak platí. Rozhodnutí soudu je pravomocné.
„Žaloba se zamítá, žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení,“ řekl předseda senátu Jan Rutsch. Kučera podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, informovala Česká televize.
František Kučera, který je místopředsedou Vrchního soudu v Praze a zároveň viceprezidentem Soudcovské unie, se vynesení rozhodnutí ráno nezúčastnil.
Z pozice žalobce se domáhal například toho, aby soud rozhodnutí krajského úřadu o vyvlastnění zrušil a vyvlastňovací správní řízení bylo zastaveno. Upozornil také na údajnou podjatost úředníků, kteří ve věci rozhodovali. Vyvlastňovat podle něj nemá úřad, ale soud, a vlastník má současně s vyvlastněním dostat tržní cenu pozemku. Chce také docílit změny zákona o vyvlastnění.
Další spor je o cenu
„Žalobce netvrdil, že by se nepostupovalo podle zákona, namítal, že zákon obecně je v rozporu s mezinárodními smlouvami a ústavou. Navrhl proto, aby soud přerušil probíhající soudní řízení a předložil příslušnou část zákona Ústavnímu soudu k posouzení, jestli je v souladu s ústavní pořádkem ČR,“ řekl mluvčí krajského soudu Jan Kulhánek.
Kučera vede spor se státem i v jiné rovině, a to o cenu pozemku. Tvrdí, že mu dal za pozemek nejnižší možnou z nabízených částek, a to zhruba 30 tisíc. Krajský soud v Hradci Králové by se tímto měl začít zabývat ještě letos.
Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbách v ČR. Dálnici D11 začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Ve výstavbě jsou nyní dva úseky z Hradce Králové do Jaroměře o celkové délce 22,4 kilometru. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 kilometrech.
Práce na rozestavěných úsecích mezi Hradcem Králové a Jaroměří jdou podle plánu. Podle šéfa ŘSD by se po nich mělo začít jezdit v roce 2022. Celá stavba D11 včetně rozšíření dálničních pruhů ze čtyř na šest mezi Prahou a Poděbrady by měla být hotová v roce 2029.