Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016)

Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dálnici D11 hrozí, že se její výstavba zastaví až na čtyři roky

  • 63
Nejméně na dva roky se může zastavit stavba dálnic D11 z Hradce Králové do Jaroměře i D35 z Opatovic do Ostrova. Evropská unie totiž požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí. Ministerská delegace se ve středu pokusí vyjednat výjimku v Bruselu.

Sice šnečí rychlostí, přesto se dálnice D11 blíží k Hradci Králové. V polích se jasně rýsuje mohutné těleso budoucího čtyřpruhu, u křižovatky Bláhovka začíná růst sjezd a kolem Jaroměře už je vykolíkována trasa obchvatu. Jenže stavbě hrozí stop a zakonzervování na dva až čtyři roky. Stejný problém může potkat i budování dálnice D35 z Opatovic do Ostrova.

Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pravidla změnil nový zákon, a tak Evropská komise nechce uznat díla s posudkem EIA podle zákona z roku 1992.

O budoucnosti dálnice D11, přesněji o jejím pokračování k polským hranicím, i pro Hradec nesmírně důležitého úseku komunikace D35 se bude rozhodovat právě ve středu. Ministerstvo životního prostředí vysílá do Bruselu vyjednávací delegaci, která u Evropské komise zkusí vyjednat výjimku.

„Evropská komise tvrdě požaduje, aby byly vypracovány nové studie EIA, zatímco my chceme prosadit, abychom mohli použít již vydaná stanoviska,“ vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

„Nepůjde to u všeho, hlavně u staveb, u nichž došlo k významným změnám, ale tam, kde změny neproběhly, chceme uspět,“ dodává.

D11 i D35 prý patří mezi nejohroženější z 64 českých dopravních staveb, které může potkat nejen významné zdržení, ale i potíže s čerpáním evropských dotací.

„Podle aktuálních informací se bude vláda v Evropské unii snažit vyjednat jakousi výjimku u napadených projektů, které jsou nejvíce připraveny a na kterých by se zdržení podepsalo drasticky. Mezi ty právě D11 a D35 jednoznačně patří. Já stále doufám, že výstavba díky jednáním nebude ohrožena,“ snaží se zachovat klid hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Podle poslanců je situace vážná

Z vyjádření některých reprezentantů Královéhradeckého kraje v Poslanecké sněmovně vyplývá, že problém s platností EIA je velmi vážný a pokud se EU nepodaří obměkčit, výstavba D11 i D35 skutečně může zamrznout.

„Pro kraj by to byla pohroma. Připomíná mi to řízenou destrukci, protože se o tom mělo dávno vědět. Ptám se, co dělali všichni lidé, kteří za to byli zodpovědní? Je to zralé na trestní oznámení!“ zdůrazňuje poslanec Jiří Štětina (Úsvit), jenž má podezření na zelenou lobby.

„Jestliže byl pozemek už jednou vykoupen, domnívám se, že EIA už je neoddiskutovatelně hotová. Pakliže to tak je, mohou v tom být zapojené nějaké ekologické organizace,“ míní Štětina.

Hrozí zastavení i prodražení dopravních staveb

Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) jsou v největším nebezpečí silnice D35 a obchvat Frýdku-Místku.

„Zastavení stavby je sice tou nejhorší variantou, ale bohužel naprosto reálnou. Česká republika schválila zákon, který není příliš povedený a některé kroky nekonzultovala s Evropskou komisí. Nejhůř jsou na tom dopravní stavby se starým posudkem EIA, jež se mohou vrátit zpátky na začátek. Mohlo by to znamenat neplatnost některých smluv, vykupování již vykoupených pozemků a prodražení staveb. Prostě hrozná představa,“ říká Zdechovský.

Zdůrazňuje, že v Bruselu je nutná mise premiéra Sobotky: „Musí to být sám premiér. Nikdo jiný není v této situaci schopen vyjednat výjimky pro dopravní stavby hrazené z evropských peněz.“

Znepokojení neskrývá ani ministr dopravy Dan Ťok (ANO): „Ozývá se, že by se měla celá EIA udělat znovu. To je naprostá tragédie, která může zpomalit stavby na další roky.“ Podle ministra už jsou pryč časy stručné dokumentace, současná EIA už má stovky stran.

Podle poslance a starosty Trutnova Ivana Adamce (ODS) může za akutní hrozbu neschopnost vládní koalice. „My jsme na to upozorňovali, koalice se k tomu ale postavila tak, že my jsme řvoucí opozice, která tomu nerozumí. Nakonec se ale ukázalo, že jsme měli pravdu. To je opravdu úžasné!“ říká ironicky.

Trasu D11 obsadí archeologové

Další zdržení může pro D11 a úsek z Hradce Králové do Jaroměře znamenat archeologický průzkum největší za posledních 160 let, tedy od doby, kdy se stavěla železnice. Měl by stát kolem 665 milionů korun, archeologové se mají do práce pustit na konci roku a lokalitu opustit až za 12 měsíců.

„Zaráží mne, že k průzkumu dojde až nyní, když už máme vykoupené pozemky a vypadá to, že se bude i stavět. Vždyť o bohatých nalezištích se ví desítky let. Vypadá to jako řízené útoky,“ dodává Štětina.