Z výstavy malíře Antonína Hudečka v Galerii města Trutnova | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Galerie láká na Hudečkovy české krajiny i bouřlivé italské moře

  • 0
Obrazy špičkového krajináře Antonína Hudečka jsou k vidění v Galerii města Trutnova. Pro příznivce českého výtvarného umění to bude lahůdka. Galerie vypůjčila od institucí napříč republikou desítky obrazů. Výstava ukazuje vývoj vytříbeného uměleckého stylu.

Galerie už dříve ukázala díla Antonína Slavíčka, Františka Kavána a žáků Julia Mařáka a nyní otevřela samostatnou výstavu dalšího špičkového krajináře - Antonína Hudečka (1872 – 1941), který patřil k předním osobnostem domácí výtvarné scény v první polovině 20. století.

Sály zaplnilo na 60 obrazů. Výstava ukazuje průřez celou Hudečkovou tvorbou a proměny jeho malířského stylu, od rané okořské periody přes secesně stylizované práce a obrazy z Orlických hor až po díla z cest po Rakousku nebo Slovensku a pozdní častolovické tempery.

Na plátnech ožívá česká krajina i bouřlivé italské moře. Zvláštní místo mají okořská plátna. „Okoř, plenérová štace kousek za Prahou, kde se konaly jarní exkurze Mařákovy krajinářské školy, byla pro vývoj moderní české krajinomalby místem doslova zázračným,“ říká kurátor trutnovské výstavy Michael Zachař.

K Mařákově škole se po mnichovských studiích přidal v roce 1897 i Antonín Hudeček, ve skupině zůstal až do roku 1906. V té době už byl respektovaným malířem.

Portrét paní Jelínkové si nezadá s francouzskými tvůrci

„I zahraniční kritiky krátce po roce 1900 vyzdvihovaly umělcovu komplexnost a silný výtvarný výraz,“ doplňuje Zachař a dodává, že Hudeček v počátcích tvorby na rozdíl od svých kolegů krajinářů preferuje tlumené tóny zelení, okrů a hnědi.

„V lazurách volí odstíny fialové, lila a podklad většinou červený nebo rezavě hnědý,“ popisuje kurátor. Malířovu všestrannost dokládají květinová zátiší a figurální práce. Asi nejlepší ukázkou je Portrét paní Jelínkové z roku 1908, který na výstavu propůjčila liberecká oblastní galerie. Plátno si svou uměleckou úrovní v ničem nezadá s pracemi francouzských impresionistů.

Rodák z Podřipska vždy tak trochu stál ve stínu slavnějšího krajináře Antonína Slavíčka, jehož výstavu trutnovská galerie uspořádala v roce 2013.

„Přitom jeho tvorba je svou kvalitou téměř stejně hodnotná, některé práce dosahují světové úrovně,“ poznamenává ředitelka městské galerie Lucie Pangrácová.

Obrazy zapůjčilo více než deset institucí z celé republiky. Kromě regionálních muzeí v Náchodě a Rychnově nad Kněžnou díla poskytly galerie z Pardubic, Liberce, Brna nebo Galerie Středočeského kraje, část pláten pochází ze soukromých sbírek.

„Příprava takovéto výstavy je organizačně nesmírně náročná, o zápůjčky obrazů žádáme už s ročním předstihem. Galerie nejprve musejí zhodnotit stav obrazů, jestli je možné je zapůjčit. Trvá třeba tři měsíce, než se vyjádří, zda nám obraz půjčí, nebo ne. Každý transport se musí pojišťovat, pojistné hodnoty jsou hodně vysoké,“ objasňuje Lucie Pangrácová.

Výstava Imprese Antonína Hudečka potrvá do 7. října. V příštím roce trutnovská galerie plánuje udělat další krajinářskou přehlídku, tentokrát pláten Jaroslava Panušky.