Středa 22. září 2021, svátek má Darina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. září 2021 Darina

Kdo co umí, kdo chybuje. Ve Škodě Auto sleduje práci dělníků počítač

  16:11
Jako v Matrixu si budou připadat dělníci Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Firma tam spustila digitalizaci výroby. Zastaralé papírové dokumenty nahradily počítače, zároveň také detailně sledují práci lidí. V budoucnu mají samy rozhodovat, jak lidskou sílu efektivně použít.

Vítejte v průmyslu budoucnosti. Pojem Průmysl 4.0 dostává v závodu společnosti Škoda Auto v Kvasinách nový rozměr. Zatímco jinde nahrazují dělníky stroje, které řadu opakujících se úkonů zvládnou samy bez zásahu člověka, tady se digitální věk projevuje opačně. Dělníci na výrobních linkách zůstali, ale počítače nahrazují člověka v jiné oblasti – v řízení.

Počítač řídí, lidé jsou na manuální práci. Projekt dProdukce sice ještě v plném plánovaném rozsahu nefunguje, už nyní však postupně sbírá data, aby mohly počítače v budoucnu o využití lidí rozhodovat.

Všichni zaměstnanci závodu používají identifikační karty, jimiž se přihlásí na stanoviště. Počítač tak ihned ví, kdo na jaké pozici pracuje, sčítá jim hodiny a hlídá také chyby.

Podle toho vypočítá zkušenosti jednotlivých zaměstnanců. Sleduje hned několik parametrů. Když některý nelze spočítat automaticky, vyplní ho vedoucí týmu. Data se ukládají na server, kde zůstanou i poté, co pracovník přejde na jinou pozici.

„Když na některém stanovišti nepřijde zaměstnanec do práce, vedoucí hned vidí, kdo má na dané pozici zkušenosti. Systém mu sám nabídne jména těch lidí. Tím se snižuje riziko chyb. Není potřeba je zaučovat, protože vědí, co mají dělat,“ vysvětluje vedoucí výroby vozů Marek Jancák.

Vedoucí pracovníci navíc díky propojenému systému vidí, zda zaměstnanec do továrny vůbec nedorazil, nebo jestli už je na cestě od brány, kde se zaměstnanci přihlašují identifikační kartou.

Fotogalerie

„Jestliže už bránou prošel, jde o zdržení v řádu minut. Pokud by vůbec nedorazil, bylo by třeba přeorganizovat výrobu. Vedoucí pracovník tak může mnohem rychleji reagovat,“ upozorňuje vedoucí montáže kvasinské továrny Jiří Pacák.

Díky počítání času na jednotlivých pozicích mají vedoucí týmů také lepší přehled o rotaci zaměstnanců. Ti v Kvasinách nepracují celý den na instalaci jednoho dílu, ale po čase na svých místech rotují, aby kvůli stereotypu nedělali zbytečné chyby.

Zatím počítače pomáhají mistrům, ale v budoucnu mají tyto procesy fungovat automaticky. Počítač má autonomně rozhodovat, koho pošle na jednotlivá stanoviště v závodu.

V praxi by tak zaměstnanec měl přijít k bráně a hned po načtení karty ho počítač nasměruje na místo, kde je zrovna potřeba. Automaticky ho také přesměruje jinam, když někde vypadne pracovník.

„Digitalizace výroby nám tak pomůže v plánování směn, řešení personálních potíží nebo plánování a nastavení rotace na pracovišti,“ říká Marek Jancák.

Místo tištěných návodů jsou obrazovky i 19 kilometrů kabelů

Hlavní změnou přímo na montáži automobilů je však přechod z papírové na digitální dokumentaci. Místo návodů a pracovních postupů v tištěné podobě automobilka instalovala na výrobní linku desítky obrazovek, kde mohou zaměstnanci pokyny vyhledat, u řady dílů je dostupný dokonce videonávod k montáži. To má dělníkům usnadnit práci, snížit chybovost a zvýšit kontrolu kvality.

Systém navíc sám sleduje, v jaké konfiguraci se vyrábí konkrétní vůz a nabídne dělníkům vždy ten správný návod, takže odpadá hledání v dokumentech.

Škoda Auto ukázala roboty ve svařovně i montáž v Kvasinách

22. ledna 2018

„Stovky výbav umožňují zákazníkům neomezený výběr. To klade zvýšený nárok na zaměstnance a na udržení kvality. Pokud nejsou díly sekvenčně řazené, musí operátoři linky vybírat díl třeba z pěti variant, podle konfigurace vozu,“ poukazuje na možné komplikace Jancák.

Závod v Kvasinách je prvním, kde Škoda Auto zavedla takto rozsáhlou digitalizaci výroby. Trochu skromnější verzi má koncernový závod v Bratislavě. Kvasiny jsou však mnohem dál.

Jako první je novinka na výrobní lince vozů Kodiaq a Superb, která patří k nejkratším v automobilce. Skládá se z 56 taktů, na každé pozici mají dělníci na montáž 226 sekund. Celkem udělají 5 tisíc operací. Závod na linku nainstaloval 100 klasických a 50 dotykových obrazovek, natáhl 19 kilometrů kabelů a zaškolil asi 800 zaměstnanců. Investice přišla na více než 30 milionů korun.

„To není mnoho na takto rozsáhlý projekt. Přípravy trvaly 11 měsíců a na realizaci se podílelo 56 členů týmu. Digitalizace je jedním z podstatných faktorů naší úspěšnosti,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky.

Čeština není dělníkům na montáži vlastní, počítač pomůže

Digitální dokumentace je k dispozici ve všech jazycích, jimiž dělníci v Kvasinách mluví. Počítač navíc sám pozná, kterou mutaci má právě zobrazit. Třeba na montáži Superbu většina lidí nemá češtinu jako mateřský jazyk.

Dosud se veškerá dokumentace musela při každé změně znovu tisknout. Za týden to znamenalo stoh dokumentů vyrovnaných na paletě do výšky necelého metru. To nyní odpadá. Ve výrobě už zůstává na autech jen papír s konfigurací vozu vylepený přímo na kapotě.

„I to by mělo do budoucna zmizet. Zatím je to jako pojistka pro případ výpadku systému. Zvažuje se, že by to nahradily čipy,“ dodává Jiří Pacák.

Projekt dProdukce je další z řady inovací v rámci přechodu na Průmysl 4.0. Nedávno byly v Kvasinách i Mladé Boleslavi otevřeny automatizované sklady menších dílů, ve Vrchlabí používají od loňského roku plně autonomního přepravního robota, který je schopný se sám učit a vybrat si nejkratší a nejbezpečnější trasu.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Martin Hanousek, Jan Birke, Zdeněk Ondráček, Luďka Tomešová, Klára Dostálová, Vladimíra Lesenská, Ivan Adamec, Martin Jiránek

  • Nejčtenější

Neukáznění turisté na Sněžce ničí geologický proces trvající tisíce let

Povrch Sněžky je v neustálém pohybu, naše nejvyšší hora tak kromě turistů přitahuje odborníky kvůli geologickým jevům....

Nádraží, kde se zastavil čas. Krkonošská železnice má šanci na záchranu

Premium Zchátralé budovy, pasoucí se slepice, ticho. Na nádražích u trasy krkonošské železnice z Martinic do Rokytnice nad...

Při srážce s autem na Trutnovsku zemřel motorkář, spolujezdkyně je zraněná

Na Trutnovsku zemřel po srážce s osobním autem čtyřiadvacetiletý motorkář. Jeho spolujezdkyni přepravil vrtulník ve...

Hradec Králové - Pardubice 2:0, derby pro nováčka, vyhrál potřetí v řadě

Třetí vítězství za sebou, opět bez inkasované branky. Ligový nováček Hradec Králové nabírá solidní formu, v 8. kole...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krkonošská bouda, kde plánovali atentát na Hitlera, zase slouží turistům

Premium Krkonošská bouda Na Pláni, kde uprostřed druhé světové války plukovník von Stauffenberg chystal atentát na Adolfa...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Pevnost Josefov vyhlíží stovky milionů na největší zchátralá kasárna

Pevnostní město Josefov na Náchodsku má velkou šanci získat nejméně 600 milionů korun. Přestože je to jen asi desetina...

Krkonošská bouda, kde plánovali atentát na Hitlera, zase slouží turistům

Premium Krkonošská bouda Na Pláni, kde uprostřed druhé světové války plukovník von Stauffenberg chystal atentát na Adolfa...

Ikonická „lízátka“ mají bohatou historii, po renovaci vydrží desítky let

Hradec Králové minulý týden po 46 letech přišel o čtyři „lízátka“ ze stadionu. Naštěstí nepůjdou stožáry s osvětlením...

Opilec zavinil několik nehod, naboural i vůz muže, který mu pomohl z příkopu

Hned několik dopravních nehod se stalo v úterý v Rychnově nad Kněžnou. Ve všech kolizích však figuroval stejný...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...