Vizualizace cyklověže, která roste u nákupního centra Futurum v Hradci Králové...

Vizualizace cyklověže, která roste u nákupního centra Futurum v Hradci Králové (18.9.2015). | foto: Archiv Systematica

Úřad zkoumá, zda výběrové řízení na nové cyklodomy nebylo šité na míru

  • 5
Výběrové řízení na dva nové parkovací domy pro kola v areálu univerzity a nemocnice v Hradci Králové prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle oznamovatele je řízení nekalé, protože bylo napsáno na míru konkrétnímu výrobci, který už jeden parkovací dům ve městě postavil.

Na podezření upozornili nezávisle na sobě hradečtí aktivisté a také soukromá osoba. Vedení města kvůli prošetřování antimonopolním úřadem prozatím stáhlo bod ze zastupitelstva, které mělo výsledek výběrového řízení posvětit koncem září.

Aktivistům se nelíbí cena, kterou město stanovilo na osm milionů korun, ani podmínky zadávací dokumentace, které jsou podle nich velmi podobné parametrům, s jakými operuje tvůrce prvního hradeckého domu.

„Předpokládaná cena byla určena netransparentně a podmínky zadávací dokumentace mohla splnit jediná firma. Přitom podobné systémy pro ukládání třeba aut vyrábí u nás více společností. Kola by zvládly bezpochyby taky,“ upozorňuje Aleš Dohnal z Kruhu pro občanskou společnost.

Město na projekt od vybraného dodavatele má technické požadavky, aby parkovací dům zabral maximálně 70 metrů čtverečních, byl vysoký maximálně 12 metrů, kolo zvládl zaparkovat do 30 vteřin, ustájil minimálně 100 bicyklů a aby kromě mincí v něm šlo platit i městskou kartou, což vše odpovídá i parametrům nového prototypu od hradeckého výrobce, který si původní technologii přivezl z Tchaiwanu a upravil ji pro české povětrnostní podmínky (více o hradeckém cyklodomu čtěte zde).

Cyklodům má smysl u nádraží

Náměstek hradeckého primátora pro investice Jindřich Vedlich (TOP 09) se však proti nařčení z upletení zakázky na míru ohrazuje.

„Učinili jsme všechny kroky, aby šlo o otevřenou soutěž v nejtransparentnějším režimu, který zákon definuje. Pokud jsou však obdobné soutěže systematicky napadány bez dostatečné argumentace, nenapadá mne jiný důvod, než nekalé metody konkurence, případně politické zájmy,“ míní Vedlich. Kritici zakázky navrhovali jako řešení například uzamykatelné boxy na kola, které mají nižší pořizovací hodnotu.

„Cyklodům má smysl u nádraží, kde není mnoho místa. To pro rozlehlé areály univerzity a nemocnice neplatí. Boxy se mohou rozmístit přímo ke vchodům do pavilonů. Dá se do nich bezpečně umístit i batoh nebo přilba a především jsou dvakrát levnější a skoro bezúdržbové,“ říká Dohnal.

Radnice podle Vedlicha možnost umístění boxů prověřovala, nesplňovaly však prý požadavky, které město v lokalitách s velkým počtem cyklistů má.

„Boxy zaberou mnohem více místa a není možné do nich ukládat kola ve výškových úrovních. Takové boxy lze použít pro úschovu maximálně 20 kol na sídlištích, avšak nikoliv v centru města,“ vysvětluje primátorův náměstek, podle nějž první dvě lokality budou vysoce obrátkové.

Parametry na nové parkovací domy si podle něj město určilo podle požadovaného způsobu využití, které má být podle jeho očekávání u univerzity i v nemocnici velmi frekventované.

„Za diskriminační nelze označit ani požadavky na zkušenost s výstavbou a provozem obdobného zařízení. Jde o standardní kvalifikační požadavek, který je součástí každé stavební zakázky města,“ upozorňuje náměstek.

Antimonopolní úřad podnět prověřuje od minulého týdne. „Předmětný podnět jsme obdrželi 16. září a teprve před několika dny, konkrétně 2. října, jsme obdrželi dokumentaci k veřejné zakázce, na jejímž základě může být věc prošetřena. Cílem šetření je pouze zjistit, zda existují důvody k zahájení správního řízení,“ vysvětluje mluvčí ÚOHS Martin Švanda.