Sraz veteránů v Krňovicích na Podorlicku | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Vůně historie a motorů. Veterány z první republiky přijely do skanzenu

  • 1
Dvě desítky nablýskaných automobilových veteránů i starých motocyklů se potkaly Podorlickém skanzenu v Krňovicích. Přijely zejména auta a motorky vyrobené do roku 1950. Mezi nimi převládaly hlavně Tatry a Pragovky. Dorazily ale i italské a britské sporťáky.

Veteránům vyšlo počasí, a tak mohly nablýskanou krásu předvést v plné parádě. Provětrat koně pod kapotou ale přijeli i majitelé luxusních britských nebo italských sportovních veteránů pozdějšího data výroby. Mladých i starších diváků se do Krňovic hned po zahájení sjelo na dvě stovky.

Vůz Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku
Vůz Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku

Vozy Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku

"S touhle jsem taky jezdíval," ukazoval svému synovi jeden z návštěvníků vystavenou Jawu z roku 1948. Vedle ní stála například motorka ČZ 17 Standard nebo britský Calthorpe z roku 1930.

Diváky táhnul traktor McCormick z roku 1949

Největší pozornost ale přitahoval bafající červený traktor McCormick International, se kterým přijel Jan Jirc z Bolehoště. "Je to traktor americké firmy, která ale měla spoustu poboček po Evropě. Tento byl nejspíš smontován z amerických komponentů v Německu v roce 1949. Firma stále existuje," řekl.

Traktor si přivezl z kovošrotu v Rakousku a dal si ho sám kompletně dohromady. "Byl to odhozený vrak se zničeným motorem a bez pneumatik. Náhradní díly jsem si musel všechny vyrobit na koleně," pochlubil se Jirc.

Traktor nepovažuje za veterána, který by měl každý víkend leštit, používá ho běžně na práci: "Ořu s ním starším lidem zahrádky. Mám ho už zhruba dvacet let a funguje naprosto bezporuchově. Pracovat s ním hodlám, dokud budu moci."

Veteráni se v rodinách dědí

Majitelé automobilových veteránů vyjíždějí se svými skvosty z garáže hlavně na srazy a přehlídky. Nejčastější způsob, jak se k veteránům dostali, bývá dědictví po někom z rodiny.

"Auto jsem zdědil po otci. Pamatuji si ještě, jak mě v něm jako malého kluka vozil. Od doby, co auto znám, se na něm neustále provádějí nějaké renovace," řekl Miroslav Chrtek z Opočna, který na sraz dorazil v modré Tatře 57A Sport Roadster z roku 1937. Stejně jako všechna auta vyrobená před druhou světovou válkou,má auto řízení na pravé straně. Do války se totiž v Československu jezdilo vlevo.

Většina náhradních dílů na Chrtkově Tatře jsou originály, které získává na burzách: "Jsem už starší, takže shánění přes internet mě nebere. Díly nakupuji tradičně na burzách nebo je sháním přes známé."