Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí

Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Vrchlabí dostane půl miliardy, postaví silnice i fotbalový stadion

  • 6
Královéhradecký kraj i Vrchlabí se po ročním čekání dočkaly půlmiliardové dotace od státu na rozvoj tamní průmyslové zóny. Novou důležitou požární zbrojnici ale stát z těchto peněz postavit nedovolil.

Kohoutek na zvláštním účtu po zrušeném Fondu národního majetku se po roce plném napjatého čekání konečně otevírá. A do Vrchlabí jím přiteče skoro půl miliardy korun.

Stát podpoří rozšíření tamní průmyslové zóny a vybudování několika silnic v regionu. Peníze od státu pokryjí tři čtvrtiny nákladů na celkem tři investiční akce, které se vážou na průmyslový rozvoj regionu spjatý s tamním závodem Škoda Auto.

"Dotace ze strany státu je 485 milionů korun a rozdělíme se o ni společně s krajem. My jako město za ně rozšíříme průmyslovou zónu o 3,5 hektaru," říká vrchlabský starosta Jan Sobotka.

Stát regionu peníze přislíbil na základě dohody se Škodovkou před několika lety. Automobilka tehdy slíbila rozšíření výroby ve Vrchlabí v roce 2008. Svoje závazky splnila, v tamním závodě vyrábí moderní automatické převodovky pro celý koncern VW. Do světa jich chrlí tisícovku denně, už od příštího roku by jich měla za den vyrobit ještě o 500 víc.

Aby peníze dostaly, musely město i kraj vládě předložit už hotové investiční záměry. "Vykoupili jsme pozemky i s budovami, které jsme zdemolovali a připravené pro výstavbu je převedeme Škodovce. Už máme hotové hrubé terénní úpravy a automobilka tam už staví další halu, takže první část máme splněnou," vykládá Sobotka.

Škodovka na stadionu už staví halu, na řadě jsou silnice

Město bude dál dělat protipovodňové úpravy na Vápenickém potoce a přesouvat fotbalový stadion, jehož plochu spolklo další rozšiřování automobilky. Peníze na stadion půjdou i z tohoto fondu.

Peníze pro Vrchlabí

Výše dotací, které stát poskytne z prostředků zvláštního účtu:

  • příprava rozšíření průmyslové zóny Vrchlabí včetně komunikačního napojení pro nemotorovou dopravu - 138 milionů korun
  • stavba I/14 v úseku Nerudova-Nádražní - 116 milionů korun
  • rekonstrukce silnic mezi Horkou u Staré Paky a Dolní Brannou -230 milionů korun

"Škodovka v tuto chvíli už víc jak polovinu současného stadionu vybagrovala a začíná v těch místech stavět další halu. My už projektujeme nový stadion, který bychom měli začít stavět zhruba v polovině příštího roku," říká starosta.

Po rozšíření průmyslové zóny bude potřeba dát dohromady také silnice, které k ní vedou. Ty už za finanční pomoci státu připravuje kraj.

Týkat se to bude silnice první třídy I/14 mezi Nerudovou a Nádražní ulicí ve Vrchlabí a poté silnic mezi Horkou u Staré Paky a Dolní Brannou. Ty vedou na pomezí Královéhradeckého a Libereckého kraje.

"Dohodli jsme se s Libereckým krajem, že stavět budeme my, ale finančně se na tom budeme podílet půl napůl," říká náměstek hejtmana Helmut Dohnálek, který má rozvoj vrchlabské průmyslové zóny na starost.

Každý kraj tak zaplatí 29 milionů korun a zbývajících 230 milionů přispěje stát. Silnici I/14 stát zaplatí kompletně bez spoluúčasti kraje, neboť je v jeho majetku. Termín, který vláda na dokončení všech staveb určila, vyprší koncem roku 2014.

Kraj teď tak bude mít plné ruce práce s tím, aby vše během dvou a čtvrt roku vůbec stihl. "Jsme ve skluzu, protože jsme rok čekali na rozhodnutí vlády, jestli peníze vůbec dostaneme, nebo ne. Co nejdřív proto chceme udělat přípravné práce a spustit projektování, výběr dodavatelů a stavební povolení," říká Dohnálek.

Zbrojnice zatím nebude

Pokud vše půjde tak, jak má, první silnice by se měla začít stavět na jaře příštího roku. Stavba bude dost náročná, protože bude nutné vybudovat i nové mosty nebo kruhové křižovatky.

Kraj chtěl původně z těchto peněz zaplatit i přestavbu bývalé budovy cizinecké policie na novou požární zbrojnici a sídlo záchranky.

Na to ale stát peníze použít nedovolil, a kraj tak stavbu za 48 milionů korun nejspíš stavět nebude.