Vizionáři v Hradci prosazují tramvaje, město je raději trochu brzdí

  9:54aktualizováno  9:54
Na osm set připomínek se sešlo k novému územnímu plánu Hradce Králové. Pravděpodobně nevznikne hybridní tramvajová doprava, ale podle představ architektů by i bez ní město čekaly obrovské změny.
Územní plán chce rozvíjet hlavně hradecké letiště, kam by mohla vést jedna z tramvajových linek. Rozsáhlé plochy se dají podle architektů využít pro sport, podnikání i výrobu.

Územní plán chce rozvíjet hlavně hradecké letiště, kam by mohla vést jedna z tramvajových linek. Rozsáhlé plochy se dají podle architektů využít pro sport, podnikání i výrobu. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vizi z architektonické dílny Tomáše Vymetálka a Patrika Kotase budou letos už čtyři roky a minulý týden hradecké zastupitelstvo schválilo vyhodnocení souboru připomínek od obyvatel města, expertů i státních institucí.

„Vyhodnocování námitek zabralo větší čas, než jsme předpokládali, protože šlo asi o osm set připomínek a o řešení několika zásadních okruhů,“ řekl hlavní architekt města Petr Brůna.

Vize autorů nového územního plánu Hradce

* Obrovský potenciál má i po škrtnutí obřího hasičského polygonu hlavně hradecké letiště, kam by podle architektů mohla vést jedna z tramvajových linek. Rozsáhlé plochy se dají využít pro sport, podnikání i výrobu.

* Hybridní tramvajová doprava by nevedla jen po stávajících železničních kolejích do Jaroměře či Chlumce, ale autoři navrhují i šest tramvajových linek s hlavním uzlem v oblasti stávajícího nádraží.

* V budoucnu by měly velmi důležitou roli hrát Opatovice, které se prý stanou symbolem spojení Hradce s Pardubicemi.

* Základem třetího silničního okruhu se mají stát severní tangenta a jižní spojka. Město má růst k dálnici D11, k letišti a podél vnitřní strany třetího okruhu.

Územní plán musí být hotový do roku 2020. Spoluautoři hýřili nápady, avšak nejspíš se nebudou smět tolik rozmáchnout. Důvod? Asi by zruinovali rozpočet města.

„Ukázalo se, že například hybridní tramvajové linky nebo rozmach kuklenského železničního koridoru jsou finančně nesmírně náročné projekty, které je nutné konzultovat se státem. Neřekl bych, že jsme od nich ustoupili, ale spíš že jsme je posunuli,“ pronesl Oldřich Vlasák, zastupitel určený pro zpracování územního plánu.

Velké množství připomínek se sešlo například na snahu spoluautorů vizionářského díla o přebudování některých výrobních areálů na plochy pro bydlení, kanceláře či obchody.

„Příkladem jsou třeba Tesla, ČKD nebo ZVU. Je pravda, že původně jsme uvažovali o jejich jiném využití, ale přestože areály už jsou na hraně životnosti, objevily se námitky, které jsme uznali, protože každé pracovní místo je v dnešní době cenné,“ uvedl Tomáš Vymetálek.

Další námitky se týkaly výstavby v Roudničce a na volném prostranství mezi Malšovicemi a Malšovou Lhotou.

„Vyvolaly je vlastnické vztahy v území, logicky se týkaly zejména otázek toho, kde se bude moci stavět v jejich bezprostředním okolí,“ vysvětlil Patrik Kotas, jenž je autorem velkolepé stanice metra Střížkov a navrhl i nové soupravy pražského metra.

Ten si koleje dokáže představit i v hradeckých bulvárech a své myšlenky se nevzdává: „Územní plán je navrhován pro časový horizont deseti až dvaceti let. Celá řada zásadních prvků urbanistické koncepce je v tomto uvažovaném období nerealizovatelná, a proto jsou pro ně vytvořeny pouze územní podmínky. To se týká právě trasování nově navržených městských bulvárů a možnosti zapojení kolejové dopravy.“

Naopak téměř žádné výtky nesměřovaly k mnoha dalším nápadům dvojice Vymetálek–Kotas, která nevymyslela jen síť cyklostezek, parkovacích domů, přestupních terminálů či plochy vhodné pro výstavbu, ale i nové parky, aleje nebo další lávky přes Labe, Orlici i železniční trať.

„Chtěli bychom z okruhu udělat městský bulvár, například okolí fakultní nemocnice by se ohromně zlidštilo, kdyby se tam vysázely stromy,“ míní Vymetálek.

„Urbanistická koncepce Hradce je sama o sobě v některých místech monumentální, v jiných zase komorní. Jen je třeba na ni navázat a rozvíjet ji. V dnešní době je to možná těžší než za dob primátora Ulricha a architekta Gočára, ale to nás nesmí zviklat,“ dodal Kotas.

Nejčtenější

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Hrozí zalesnění pískovny, kde se daří kudlankám. Vědci i Hradec jsou proti

V pískovně Marokánka u Hradce Králové končí těžba (18. 2. 2019).

Letos po mnoha letech skončí těžba v pískovně Marokánka I v těsné blízkosti Hradce Králové. Mohla by se z ní stát...

Majitel pozemku pod budoucí silnicí vydírá kraj požadavky i mlčením

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Nebýt vlastníka jednoho jinak zcela bezvýznamného pozemku, mohli už dnes lidé z Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku...

Výbuch v náchodském domě zranil ženu, zřejmě explodovala varna drog

Výbuch v panelovém domě v Pražské ulici v Náchodě (14.2.2019).

Panelovým domem v náchodské Pražské ulici odpoledne otřásla exploze. Podle policie krátce po 14. hodině v nejvyšším,...

Požáry autobazaru a zámku podle policie úmyslně založili stejní pachatelé

V Horním Maršově hoří chátrající barokní zámek

Požár autobazaru v Rozkoši u Humpolce a barokního zámku v Horním Maršově na Trutnovsku byly založeny úmyslně stejnou...

Další z rubriky

Řidiči se čelně srazili v zatáčce u Hořic, kde se jezdí známý závod

Osobní auta se čelně střetla u Hořic (18. 2. 2019).

Na namrzlé silnici u Hořic na Jičínsku naboural řidič passatu do protijedoucího auta. Stalo se to v místě, kudy vede...

Ekologické autobusy v Trutnově mají potíže, tento týden jezdí zdarma

Od února 2019 jezdí v MHD v Trutnově pouze ekologické autobusy, jedná se o...

Technické problémy provázejí revoluci v městské hromadné dopravě v Trutnově. Kvůli potížím s odbavením proto pasažéři...

Při nehodě tří aut u Trutnova zemřel řidič, který vjel do protisměru

Nehoda u Mladých Buků na Trutnovsku (20. 2. 2019)

Při nehodě tří aut zahynul ve středu večer u Trutnova čtyřiašedesátiletý řidič fábie. Na výpadovce z Trutnova směrem na...

Najdete na iDNES.cz