Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Splněný sen, říká spolumajitel o letounu MiG-15. Rád by další stroj

  8:36
Legendární cvičné letadlo MiG-15 UTI létá nad Hradcem Králové už pátým rokem. Dva nadšenci ho dovezli ze Spojených států, díl po dílu složili a v roce 2014 zprovoznili. Spolumajitel Josef Miřácký je šťastný, že stroj těší fanoušky na leteckých dnech. Pokud se to povede, ke stroji přibude i další kousek.

Sběratel Josef Miřácký (vlevo) a pilot Roman Svoboda opravují spolu s dalšími nadšenci ze skupiny Czech Flying Legends vojenský letoun MiG-15 na hradeckém letišti. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Josef Miřácký přivezl slavné letadlo MiG–15 UTI spolu s kolegou Romanem Svobodou před šesti lety z USA. Stroj vyrobený v roce 1955 v licenci v Aeru Vodochody létal na hradeckém letišti do osmdesátých let minulého století.

Obdivovatelé letectví ze společnosti Czech Flying Legends ho dali dohromady na letišti ve Věkoších a od té doby předvádějí letadlo na leteckých dnech včetně přehlídky CIAF.

„Bylo to první letadlo, které jsem si coby model slepil. Opravdu to vzniklo tak, že mi jako dítěti v Podkrkonoší letoun MiG-15 UTI stejného zbarvení, jaké má ten náš, přeletěl nad hlavou. Tehdy jsem si jako malý řekl, že si ho jednou koupím,“ vysvětluje rodák z Nové Paky Josef Miřácký, proč vždy toužil právě po dvoumístné verzi letounu.

Je hradecký MiG-15 skutečně jediným letuschopným v Evropě?
Dá se říct, že ano. Jsme jediní s evropskou imatrikulací. Je pravda, že v Norsku je armádní historická letka, která provozuje norské historické letouny a dovezli si tam nedávno i jeden MiG-15 z Ameriky. Ten je však pod americkou imatrikulací a nelétá tak často jako ten náš.

Když jste společnost Czech Flying Legends v roce 2011 zakládali, mysleli jste již na pořízení MiGu-15?
Já jsem si to jako utopistický sen vysnil ve svém dětství. Postupem času jsem si zjišťoval, co všechno to obnáší. Takhle velký a složitý projekt člověk nemůže dělat sám. K tomu potřebuje parťáky, kteří budou nejen stejně zapálení pro věc, ale zároveň budou odbornostně pro celý projekt přínosem. V roce 2006 jsem potkal Romana Svobodu, tehdy ještě stíhacího pilota gripenu, se kterým jsem začal celý projekt připravovat. Trvalo dlouho, než jsme celý nápad připravili k realizaci a nakonec v roce 2011 jsme založili společnost Czech Flying Legends.

Nabízíte také pilotní výcvik na MiG. Co obnáší?
Je pravda, že případným zájemcům jsme schopni nabídnout získání pilotního oprávnění pro typ MiG-15. Pro každého zájemce je připravena konkrétní osnova výcviku, která musí být schválena Úřadem pro civilní letectví. Každý případný zájemce by už za sebou ale měl mít bohatou leteckou zkušenost, včetně akrobacie. Pak přeškolení na typ MiG-15 může být v délce v rozmezí 15 až 20 hodin. Samotný výcvik je pak velmi nákladný a pohybuje se v řádech několika milionů korun. V současné době jednáme s naším prvním zájemcem, který by si chtěl udělat pilotní licenci na MiG-15.

Jak je to s údržbou technického stavu?
Každý rok přibližně v prosinci nebo lednu letadlo rozebereme. Při údržbě postupujeme podle předepsaného manuálu údržby Úřadu pro civilní letectví. Údržba zahrnuje kontrolu funkčnosti všech systémů, defektoskopie (soubor metod schopných odhalit vady, porušení či poškození, pozn. red.), čištění, přezkoušení přístrojů a následně opravy toho, co se odhalilo jako závady. Celé to trvá zhruba tři měsíce. Pak letadlo znovu sestavíme, v březnu následuje zálet a potom už se zase těšíme na další leteckou sezonu.

Když pomineme lepení modelů, jak jste se k letectví dostal?
Ale tím lepením jsem opravdu začal (smích). Byl to zpočátku prostě jenom sen, který nějakým způsobem postupně uzrával, až se přerodil do konkrétních plánů s Migem 15. V současné době mám oprávnění na řízení malých letadel a s Migem si s kolegou jen tak létám.

Fotogalerie

Takže Roman Svoboda pilotuje a vy si vychutnáváte let s ním v kabině?
Jasně, je to dvousedadlové, proto jsme pořizovali právě tuto verzi (smích).

Takže jste si pořídili opravdu originální společnou hračku.
Takhle to nebereme. Je to náš splněný sen. Navíc jsme rádi, že z letadla nemáme radost jenom my, ale i tisíce fanoušků letectví u nás i v zahraničí. Když přiletíme na letecký den, opravdu si nás považují, protože jde o letecký unikát. Ono to dělá v zahraničí i dobrou reklamu nejen letišti, ale i samotnému Hradci.

Proč sídlíte právě na hradeckém letišti?
Je to jednak srdeční záležitostí Romana Svobody, a pak je tu vhodné zázemí i prostor v okolí města, kde se s letadlem můžeme pohybovat. V Hradci jsme doma a na letišti máme dobré podmínky. Navíc tady máme i spoustu kamarádů a fanoušků. Někdo si na hluk letadel stěžuje, ale nám naopak hodně lidí píše, že nás vidělo, jak zase letíme a že se na nás koukala ze zahrady celá rodina a jaká to byla nádhera. Nebo nám posílají fotky, jak někde letíme nad jejich domem. Jak říkám, v Hradci jsme doma.

Co obnášela právě příprava zázemí?
Technologické zázemí stojí jednou tolik jako samotné letadlo. Je třeba mít přístroje a přípravky pro údržbu a provoz letounu. Musíte mít také vycvičené a proškolené mechaniky, s oprávněním pro daný typ. A nesmíte zapomenout na administrativní zázemí potřebné k vyřízení veškerých povolení, pojištění a tak dále. To všechno stojí peníze.

To všechno musí být velmi náročné...
My jsme opravdu takoví řadoví pošuci (smích). Nejsme lidi, kteří mají doma luxusní auta, nevědí, co s penězi, a tak si koupí tryskáč. My jsme k tomu skutečně přistupovali tak, že si splníme sen a budeme se snažit všechno udělat co nejefektivněji, abychom provoz trvale udrželi. Pořád jsme a zůstaneme normální kluci, co mají rádi létání.

Neuvažovali jste třeba o pořízení MiGu-21 jako nástupci slavné patnáctky?
To určitě ne. Jednadvacítku u nás asi nikdo mít nebude, protože to úřad pro letectví nepovolí. Patnáctka je top mezi stroji, které nejsou armádní a jsou v civilním provozu. Jednadvacítka sice jako soukromé letadlo létá ve Spojených státech, ale tam létá nad pouští, takže když spadne, není to takový problém jako u nás, kde je velmi hustá aglomerace. Při rychlostech a omezeních pro civilní prostory je pro MiG-21 prakticky nemožné se pohybovat v civilním leteckém prostoru. Také údržba a provoz jsou nesmírně nákladné.

Uvažujete o dalším stroji, který byste k patnáctce přidali?
Konkrétní stroj máme vytipovaný, ale opět nás bude čekat složitá a náročná cesta k cíli. Musí se najít sběratel, který vhodné letadlo má a zároveň ho chce prodat, což se může změnit ze dne na den. Přes dva roky pracujeme na získání jednoho letadla, zatím nechci být konkrétnější. Už jsme si pro něj měli v červnu letět, ale majitel si to dočasně rozmyslel, že si ho chce ještě přes prázdniny nechat. Uvidíme, jak to dopadne.

Můžete přiblížit, jak takový proces výběru letadla vypadá?
Musíte najít letadlo, přesvědčit majitele, připravit všechno administrativně a technicky, vyřídit pojištění a všechno do sebe musí v jeden moment zapadnout. A když už máte letadlo doma, začíná další etapa zahrnující technickou údržbu, letadlo se musí rozebrat a projít kompletní generální opravou. Musíme vědět o každém nýtu, aby nás v budoucnu něco nepřekvapilo. Navíc souběžně je tu ještě administrativní práce, aby tady letadlo mohlo létat. Pokud by to někdo dělal pro byznys, zblázní se. My to děláme pro radost.

Jak byste shrnul pětiletku, po kterou MiG-15 v Hradci provozujete?
Máme z toho radost, a to je důležité. S kolegy na to máme stejné nahlížení, koukáme na to očima Malého prince. Nemusíme popisovat, kolik co stálo a jaké to má parametry. Pro nás je to zkrátka naše krásné letadlo a máme z něj velkou radost.

Letadlo slavilo v dubnu 2015 šedesát let od prvního letu:

23. dubna 2015

  • Nejčtenější

Parkoviště pod Šerlichem byla o víkendu plná, policie obracela řidiče

Oba víkendové dny byla plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách do devíti hodin dopoledne. Policisté pak museli...

Řidič autobusu napomenul hlučné děti, jejich otec mu uštědřil ránu pěstí

Před soudem skončí incident, který se loni v říjnu odehrál v linkovém autobusu na Náchodsku. Šoféra vozu tam za jízdy...

Řidič zahynul u čerstvého pomníčku, zatáčka dostane lepší značení

V nenápadné zatáčce na silnici třetí třídy u Kosiček na Královéhradecku vyhasly v posledních měsících už dva lidské...

Kdo má zbraň, je špatný, stěžuje si puškař na přílišnou byrokracii

Čtvrt století vyrábí puškař Miloš Skrbek repliky historických zbraní. Jeho řemeslo však znesnadňují byrokracie a nová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Průlet zářícího bolidu atmosférou zachytila kamera v Krkonoších

Bolid, tedy velmi jasný meteor, spatřilo ve středu po 18. hodině díky jasné obloze hodně lidí. Mnozí své pozorování...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Orkán zastavil oba úseky lanovky na Sněžku, mohou vznikat i malé laviny

Sněžku zasáhl vítr o rychlosti orkánu. Dosáhl rychlosti až 126 kilometrů v hodině, hranice orkánu je 118 kilometrů v...

Škola Sion se dohodla s Hradcem, že v budově zůstane déle. Zaplatí penále

Stěhování soukromé základní školy Sion v Hradci Králové se odkládá, i když jí na začátku ledna vypršela nájemní smlouva...

Řidič zahynul u čerstvého pomníčku, zatáčka dostane lepší značení

V nenápadné zatáčce na silnici třetí třídy u Kosiček na Královéhradecku vyhasly v posledních měsících už dva lidské...

Hradecké ANO se léčí ze špatných vztahů, do obnovené buňky nepřijme každého

Z těžkého otřesu se vzpamatovává hradecká buňka hnutí ANO. Předsednictvo strany v prosinci rozhodlo o zrušení místní...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK 26.000 – 35.000 Kč + bonusy

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 26 000 - 35 000 Kč

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...