Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Obchvat Náchoda nemá vyhráno, vykoupit pozemky i demolovat bude těžké

  18:03aktualizováno  18:03
Obchvat Náchoda sice má územní rozhodnutí, avšak začít stavět se údajně bude moct přinejlepším až za čtyři roky. Největším problémem je, že stát potřebuje vykoupit velké množství pozemků od pěti set vlastníků. Náchod čeká také protesty odpůrců a jednání s rodinami, jejichž domy by měly jít k zemi.

Vizualizace obchvatu Náchoda. | foto: Městský úřad Náchod

I když to někdy vypadalo beznadějně, stavba šestikilometrového obchvatu Náchoda se přece jen přiblížila. Po dvaceti letech příprav získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) platné územní rozhodnutí (psali jsme zde).

Možná to nejtěžší však náchodskou radnici teprve čeká. Má totiž před sebou jednání s několika stovkami majitelů pozemků i složitá setkání s několika rodinami, jejichž domy čeká demolice.

Fotogalerie

„Po územním rozhodnutí musí následovat další věci. Musíme sehnat finanční prostředky na výkupy a na dokumentaci pro stavební povolení v rámci ŘSD. Stát zabezpečí veškerý servis, ale my sami musíme zařídit výkupy. Od 1. května nabíráme člověka s právnickým vzděláním, který je bude připravovat. Mělo by to vést k úplnému výkupu pozemků v trase. Týká se to více než pěti set vlastníků,“ říká starosta Náchoda a poslanec Jan Birke.

Pozemky se budou vykupovat podle novely zákona, kde se počítá nejvýše s osminásobkem ceny určené znalcem. Krajní možností je pak vyvlastnění, ale v takovém případě by již majitelé pozemků dostali nižší cenu.

Demolice se dotkne několika rodinných domů

„Lidé tady vědí, že se obchvat plánuje, proto se třeba stalo, že postavili dům, ale ten jim nebyl zkolaudován. Jsou to věci nepříjemné a budeme se snažit najít finanční prostředky a snížit negativa. Chceme se s lidmi bavit racionálně a slušně, nikoli z pozice síly a arogantně, aby tu nedošlo k podobné situaci, jako se to stalo s paní Havránkovou před Hradcem Králové,“ tvrdí náchodský zastupitel, poslanec a vicepremiér Pavel Bělobrádek.

Doprava v Náchodě

  • Náchodem nyní jezdí přes 20 tisíc aut denně, v kritických úsecích je to až 24 tisíc vozidel za čtyřiadvacet hodin, což vede k opakovaným kolonám a zácpám.
  • Momentálně se Náchodem dá projet třeba do deseti minut, ale ve špičkách nebo v době stavebních prací to bývá podstatně horší.
  • Problém je v Náchodě také s vyšším počtem dopravních nehod. I když obyvatelé paneláků a činžáků v Pražské ulici dostali nová okna, trápí je otřesy, škodliviny v ovzduší a hluk.

Město Náchod se dokonce chystá nabídnout státu pomoc s náhradními parcelami pro lidi, kteří by byli stavbou obchvatu nejvíc postiženi. Demolice se dotkne několika rodinných domů v okolních vesnicích, ale přesný počet bude známý až po dokončení záborového elaborátu. Politici slibují, že půjdou jednat osobně tam, kde bude problém.

I přes územní rozhodnutí, proti němuž se již nedá odvolat, se však rozhodně nevzdávají ani odpůrci obchvatu.

„Územní rozhodnutí je jen začátek celého dlouhého procesu, pro nás to tedy rozhodně nekončí. Budeme dál otevírat diskusi, jestli obchvat má v současné podobě smysl, nebo zda je navržený nejlépe v souvislosti s dopady na obyvatele okolních obcí, což určitě bude předmětem i stavebního řízení. Pokud stavba bude šetrná ke svému okolí a stavební úřad vyjde vstříc často oprávněným a naprosto pochopitelným požadavkům dotčených vlastníků, nebude důvod se odvolávat. Jenže dosud tomu tak nebylo,“ konstatuje Michal Kudrnáč, zastupitel a člen spolku Dobrovolný sbor občanů (více o protestech čtěte zde).

Místní lidé: my se toho stejně nedožijeme

Přestože z některých vyjádření čiší takové nadšení, až to vzbuzuje dojem, že stavba začne v horizontu jen několika týdnů, skutečný start odhadnout nelze. „Zkrátka nemáme stavební povolení. Ještě se stále někdo může odvolat nebo se i soudit. Pakliže se to ale nestane, můžeme začít relativně brzy,“ přemýšlí Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD. „Kdyby vše šlo jako po drátkách a nikdo se neodvolal, možná by to mohlo být v roce 2021. V nedostatku financí problém není, ale když se to zasekne, nikdo nemůže vědět, jestli na dva, tři anebo 15 let. Uvědomte si, že například paní Havránkovou řešili 18 let.“

Obchvat

  • Obchvat bude dlouhý 6,43 kilometru a povede severovýchodně od města. Bude se na něj odbočovat z nynější silnice I/33 ve Vysokově, kde vznikne okružní křižovatka, projde východní částí Vysokova a dál povede hodně členitým územím i lesy přes Kramolnu k Dolní Radechové, kde po jednom z mostů překoná usazovací nádrž popílku z teplárny.
  • Obchvat dál povede mimoúrovňově přes údolí Radechovky a po polích bude stoupat k Babí a odtud klesá do údolí Metuje v Bělovsi.
  • Obchvat bude mít převýšení mezi nejnižším a nejvyšším bodem 85 metrů. Součástí stavby budou dvě mimoúrovňové křižovatky, 66 přeložek a úprav silnic třetí třídy, 16 mostů či dva tunely v Kramolně a Dolní Radechové v celkové délce 463 metrů.
  • Podle údajů ŘSD by měl obchvat stát 2,8 miliardy korun.

Rovněž obyvatelé Kramolny, na jejímž okraji povede stometrový tunel, si myslí, že pokud obchvat skutečně vznikne, bude to trvat ještě dlouho. „Moje kamarádka má pod lesem chatičku v zahrádkářské kolonii a ta je už mnoho let nešťastná, že pořád neví, co vlastně bude, protože se tam uvažuje s obchvatem. Nás se to tolik nedotkne, bydlíme tu v domě a silnice povede dál od nás. Já s mými nemocemi se ale obchvatu ani nedožiju,“ usmívá se šestasedmdesátiletá obyvatelka Kramolny.

Kudrnáč se domnívá, že i termín začátku stavby v roce 2021 je nereálný. „Starosta Birke nedávno kritizoval ministra dopravy, že vynáší nerealisticky znějící termíny výstavby silnic, naposledy dálnice D11. Ale přesně to samé nyní dělá on. Je naprosto nereálné, že by do tří let začala stavba, je to nesmysl a čirý populismus starosty. Sám se domnívám, že je to v nedohlednu,“ upozorňuje náchodský zastupitel.

I další člověk z Kramolny souhlasí, že vše se ještě potáhne. „Jestli ten obchvat postaví, na to já se budu dívat už shůry. Vždyť mají teprve první povolení. Já obchvat vítám, mně by nevadilo, ani kdyby tu postavili třeba mrakodrap,“ směje se Oldřich Pozděna.

Jiného usedlíka ze sousední Řešetovy Lhoty zajímá, jak se budou napojovat na obchvat další silnice. „Podle mě by bylo nejlepší, kdyby auta vjížděla do tunelu u benzinky ve Vysokově a dostala se kolem Náchoda z druhé strany pod Montací a vyjela by až u hranice. Tady zhyzdí krajinu dlouhé nadjezdy a složité křižovatky, ale já se toho stejně nedožiju,“ míní starší pejskař.

  • Nejčtenější

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

Hasiče trápí požár chaty v Krkonoších, do terénu nedostanou techniku

Jedna z chat nacházejících se poblíž sjezdovky v Peci pod Sněžkou začala v neděli hořet. Hasiči při zásahu nemohou však...

Hradec je v semifinále hokejové Ligy mistrů, ovládl duel v Zugu

Královéhradečtí hokejisté si zahrají semifinále Ligy mistrů. Ve čtvrtfinálové odvetě uspěli ve švýcarskému Zugu 4:0 a...

Osmaosmdesátiletý řidič narazil autem do autobusu, neměl zdravotní posudek

Osmaosmdesátiletý řidič osobního auta u Všestar na Královéhradecku přejel do protisměru, kde se čelně střetl s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž zahynul při servisu lyžařského vleku u Tetřevích bud v Krkonoších

Při servisní práci na lyžařském vleku na Tetřevích boudách v Krkonoších zemřel 39letý muž. Zřejmě ho zachytilo tažné...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Architekti poradí Pilníkovu, jak podtrhnout historii a zbavit se aut

Městečko Pilníkov na Trutnovsku chce revitalizovat svůj střed. Architekti řeší zeleň, dopravu i povrchy cest. Město...

Lázeňství se vrací do Náchoda. Ze zimního pítka už prýští minerálka

Město Náchod živí naději, že by se znovu mohly vrátit zlaté časy tamních lázní. Jejich tradice stará 201 let se v...

Firma couvla od budování továrny v Hořicích, bojí se kritiků z opozice

Firma ORT upustila od stavby nového závodu v Hořicích na Jičínsku. Přitom nedávno tamní zastupitelé schválili prodej...

Dálnice D11 z Trutnova na státní hranici získala územní rozhodnutí

Stavební úřad v Trutnově vydal územní rozhodnutí na stavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranici s Polskem....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz