V Hradci začne růst lávka přes Labe. Bude unikátní a mnohonásobně dražší

  • 13
Dlouhých dvacet let od začátku příprav začal Hradec Králové stavět lávku přes Labe, která propojí centrum města s lokalitou Aldis. Lávka, která bude mít neobvyklou konstrukci, bude mnohonásobně dražší, než město původně plánovalo.

Práce na lávce o délce 103 metrů a šířce 5,7 metru začaly bouráním dvou teras u Aldisu, které lávce ustoupí. Dřevorubci také pokácejí přestárlý dub na levém břehu Labe, který není v dobrém stavu a v budoucnu by mohl ohrožovat okolí lávky.

Lávka bude hotová na přelomu let 2022 a 2023. Postaví ji společnost SMP CZ za 161,8 milionu korun, město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu.

„Počítáme s tím, že do konce listopadu budeme mít hotovou spodní stavbu. Před Vánoci bychom potom mohli montovat první část ocelové konstrukce a uzavřená nosná lana,“ uvedl stavbyvedoucí firmy SMP CZ Jiří Keclík.

Neobvyklá konstrukce a technologie

Zvláštností navržené lávky je to, že bude postavena málo obvyklou technologií speciálního vysokopevnostního betonu, který umožňuje použití subtilních prvků. Lávka bude z betonové desky mostovky, kterou budou obepínat na lanech zavěšená ocelová žebra.

V porovnání s jinými mostními stavbami v regionu je cena lávky u Aldisu násobně vyšší. Pardubice na konci loňského roku otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe a daly za ni 40,8 milionu korun. Město Náchod loni postavilo silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů.

Nákladnost lávky je podle radnice dána neobvyklou konstrukcí a technologií. 

„Samokotvená visutá konstrukce je velmi netradiční. Tvořena je nosným lanem, ocelovou konstrukcí a speciálními betonovými opěrami, které jsou v podstatě uměleckým dílem. Tato konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v ČR není,“ uvedla mluvčí radnice Kateřina Šmídová. 

Původně hradecká radnice před architektonickou soutěží v roce 2014, kterou vyhrál architekt Libor Kábrt, počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. 

Vítězný návrh se neobešel bez komplikací, byl totiž vyloučen kvůli podezření, že jeden z členů poroty s Kábrtem spolupracoval. Architekt se proti vyloučení odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže úspěšně, a tak rada města potvrdila původní výsledky tendru.

O rok později žádali úpravu projektu ornitologové, navržená lávka podle nich znamenala velké nebezpečí pro ptáky, zvlášť pro labutě

Projekt lávky vznikl už v roce 2001, ale doplatil tehdy na chráněné stromy, které by musely lávce ustoupit. Až v roce 2005 krajský úřad potvrdil, že tři stromy se kvůli lávce mohou skácet, ochranáři se však odvolali k soudu a o dva roky později město kapitulovalo a žádost o kácení vzalo zpět.

V roce 2011 vznikl další návrh, terý počítal s tím, že chráněný osmdesátiletý dub červený může růst středem lávky. O dva roky později Hradec vypsal novou soutěž, kterou v roce 2014 vyhrál právě architekt Libor Kábrt.

,