Trutnov pořídí z dotace věž pro kola. Je to zbytečné, tvrdí kritici

  15:33aktualizováno  15:33
Trutnov postaví u autobusového terminálu parkovací dům pro kola za 13 milionů korun. Přestože kritici cyklověž odsuzují, zkušenosti z mnohem menších měst ukazují, že si cyklisté vzali tyto kolárny za své. Trutnovská „bike tower“ nedaleko historického centra by se měla otevřít v létě.

Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Věž se čtyřiadvacetihodinovým bezobslužným automatickým systémem pojme až 118 kol. Podobné projekty stojí třeba v Hradci Králové, Pardubicích, Kolíně nebo Litoměřicích. 

„Parkoviště pro kola poslouží nejen lidem při pochůzkách ve městě, ale i těm, kteří dále pokračují jiným typem dopravy mimo město,“ vysvětlil starosta Ivan Adamec (ODS). Obsazenost parkovacích míst bude na internetu. Město zaplatí jen desetinu z více jak třináctimilionového rozpočtu, zbytek pokryje dotace z Evropské unie.

Radnice už cyklověž vysoutěžila a v polovině února předala staveniště zhotoviteli. Do konce července má být jedenáct metrů vysoká kolárna s půdorysem o průměru osm metrů hotová. Kolik bude její provoz ročně stát, město zatím neví. 

„Předpokládáme, že výdaje budou zcela minimální,“ řekla mluvčí městského úřadu Michaela Dědková. 

Právě náklady a užití dotace kritizuje opozice i někteří místní obyvatelé. „Cyklověž je podle mě opravdu zbytečná investice, Trutnov si zase hraje na něco, co není. Chápu cyklověž v Hradci Králové, kde je rovinka a kolo se tam pro transport používá ve velkém, ale u nás?“ uvedla v diskusi na sociálních sítích Lucie Čepelková.

Cyklověž v Hradci Králové

Projekt kritizuje opoziční hnutí Žít v Trutnově. „Cyklověž je efektivní řešení pro parkování kol ve městech se široce rozvinutou cyklistickou dopravou. Mezi tato města se Trutnov neřadí jak rozsahem cyklistické infrastruktury, tak ani počtem cyklistů. Trutnovské řešení je nepromyšlené a hrozí nebezpečí malého využití kapacity věže,“ míní opoziční zastupitel Václav Javůrek, dopravní inženýr. 

Podle hnutí město mělo raději dotaci použít na přestupní terminál pro autobusové nádraží. „Pokud bude věž plná z necelé půlky, přijde stání kola na téměř 250 tisíc korun a to už jsme na hodnotě, za které se dá stavět jedno stání pro automobil v parkovacím domě,“ počítá Javůrek.

Podle místostarosty Tomáš Eichlera (Piráti) je „bike tower“ základním dílem pro rozvoj cyklodopravy ve městě, ve kterém dlouhodobě chybějí místa pro bezpečné uzamčení bicyklů.

„Je to základní infrastruktura pro to, aby se cyklodoprava v Trutnově mohla rozvíjet. Když byla příležitost získat na cyklověž dotaci, logicky jsme se rozhodli. Cyklověž vnímáme jako součást komplexního řešení. Nemá to skončit pouze u ní. Letos protáhneme cyklostezku z Horního Starého Města do Mladých Buků a přemýšlíme nad dalšími projekty,“ uvedl místostarosta, který nedávno jednal se zástupci společnosti zabývající se sdílením kol. 

Systém sdílených kol pro rychlé přesuny po městě funguje už v Praze, Brně, Českých Budějovicích nebo v Liberci. „Uvidíme, jestli to bude pro Trutnov dávat smysl,“ doplnil Eichler.

Zájem roste i díky elektrokolům

Cyklověž u hradeckého nádraží, která je od loňského léta kvůli sporům mezi radnicí a investorem zavřena, za pět let provozu uskladnila více než 141 tisíc kol, každý měsíc v průměru přes 2 300, denně 78. O podobných číslech si sice v Trutnově nejspíš budou moci nechat jen zdát, ale statistiky z podobně velkých měst ukazují, že velký zájem o bezpečné parkování kol je i zde. 

V loňském roce kolárny s několika úložnými úrovněmi otevřely Poděbrady, Kolín a Litoměřice. Od konce roku 2017 věž slouží v desetitisícové Lysé nad Labem.

Podle Rudolfa Bernarta ze společnosti Systematica, která u nás cyklověže staví, má velký dopad rostoucí trh s elektrokoly:

„Cyklověž je i díky elektrokolům velmi požadovanou službou. Lidé na něm ujedou delší vzdálenosti a kolo má vyšší hodnotu, takže se více zajímají o to, kam ho dají, aby se s ním něco nestalo. V Lysé nad Labem jsme cyklověž zprovoznili v prosinci 2017 a v létě už kapacitně téměř nestačila. Město dokonce projektuje další cyklověž na druhé straně nádraží.“

Pardubická společnost už v České republice postavila jedenáct cyklověží, dalších devět připravuje. Kromě Trutnova vybuduje kolárnu také třináctitisícová Jaroměř. Stane se součástí nového dopravního terminálu, který u vlakového nádraží vyroste do konce letošního roku

„Dělali jsme si průzkum a spousta lidí by ráda do práce v Jaroměři jezdila na kole, ale nemají si ho kde bezpečně uschovat. Parkovací kapacity u nádraží jsou omezené, zaplní se velice rychle a lidé, kteří tady potřebují nechat auto, parkují i na sídlišti,“ sdělil jaroměřský starosta Josef Horáček (Volba pro město). Ten doufá, že cyklověž a více kol částečně odlehčí kritické dopravní situaci v centru města.

Nová cyklostezka do Mladých Buků

Kolem autobusového nádraží v Trutnově vede tři kilometry dlouhá cyklostezka podél řeky Úpy spojující centrum okresního města s největším sídlištěm Zelená Louka v Horním Starém Městě. Zatím poslední vybudovanou cyklostezkou je půlkilometrový úsek od vodáckého mostu u loděnice v Poříčí k Bílé lávce, který stavaři realizovali loni na podzim.

V letošním roce přidá Trutnov další stovky metrů nové cyklostezky, která naváže na již existující asfaltovou trasu v Nábřežní ulici u mostu přes Úpu za Základní školou Mládežnická. 

„Povede přes sídliště Zelená Louka ulicí Kopretinovou, dále po Horské ulici a přes Kalnou Vodu až k hranici obce Mladé Buky,“ popsala trasu mluvčí radnice Michaela Dědková. Stezka vyjde na 6,5 milionu korun, úředníci v současnosti připravují výběrové řízení na dodavatele.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Labská přehrada odpouští málo vody, po deštích může přetékat vrchem

Labská přehrada u Špindlerova Mlýna v Krkonoších.

Přehrada Labská v Krkonoších je po posledních deštích už téměř plná. Protože v ní nyní kvůli rekonstrukci funguje jen...

Topící seniorky si nikdo nevšímal. Plavci mysleli, že splývá na hladině

Topící seniorky v bazénu si nikdo nevšímal

Dvě minuty ležela seniorka bezvládně na hladině bazénu v Hradci Králové s potopeným obličejem. Plavčíci ani návštěvníci...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Cesta Obřím dolem do sedla pod Sněžkou je zavřená, sníh prolomil lávku

Dřevěný mostek u Trkače v Rudné rokli poškodil nápor sněhu, jeden z nosníků se...

Část frekventované modré turistické cesty Obřím dolem na Sněžku v Krkonoších je uzavřena, a to v úseku od kapličky do...

Další z rubriky

Z koželužny v Hradci snad zůstane hala a komín, posoudí je statik

Poslední budovy bývalé koželužny v Kuklenách (5. 6. 2018)

Alespoň historický komín a malá hala by mohly zůstat stát z bývalé koželužny v hradeckých Kuklenách. Ačkoli už byla...

Hradecký festival Na jednom břehu zve na Báru Polákovou i J. A. R.

Barbora Poláková

Hlavními taháky festivalu Na jednom břehu v Hradci Králové budou Barbora Poláková a kapela J. A. R., držitelé cen Anděl...

Textilka Veba zachová výrobu i místa, věřitelé určili plán reorganizace

Areál jedné z největších českých textilek Veba z Broumova na Náchodsku na...

Věřitelé schválili reorganizační plán jedné z největších českých textilek Veby Broumov. Plán počítá se zachováním...

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz