Jako velký problém kromě stále se zmenšující nabídky spojů vidí místní také jejich nevhodné načasování. Ilustrační snímek

Jako velký problém kromě stále se zmenšující nabídky spojů vidí místní také jejich nevhodné načasování. Ilustrační snímek | foto: Michal Fanta

Neberte nám železnici, žádá třicet starostů z Orlických hor

  • 15
Starostové vytáhli do boje za zachování a další rozvoj železniční dopravy v Orlických horách a podhůří. Memorandum podepsalo třicet obcí. Vlakové spoje postupně mizí, ale kraj tvrdí, že tratě rušit nehodlá.

Postupné omezování vlakových spojů v Orlických horách a jejich nahrazování autobusy vedlo starosty tamních obcí k sepsání memoranda. V něm jich třicet vyzvalo kraj, aby naopak podpořil rozvoj železniční dopravy v regionu i jeho napojení na hradeckou aglomeraci.

"Znevýhodňování železniční dopravy je tady markantní od revoluce, ale v poslední době to začíná gradovat, protože kraj šetří a České dráhy reagují tím, že spoje čím dál víc omezují," vysvětluje starosta Rokytnice v Orlických horách Petr Hudousek.

Právě v Rokytnici končí železniční trať z Doudleb nad Orlicí, o kterou starostové bojují. Druhá ohrožená trať vede z Častolovic do Solnice, kam dříve jezdili vlakem zaměstnanci automobilky Škoda v Kvasinách. I to už je ale minulost.

"Vlaky ubývají a jezdí jich mnohem méně, což souvisí hlavně se Škodovkou. Pamatuju, že dřív tam zajíždělo deset autobusů a šest až osm vlakových vagonů, ale dnes čím dál více lidí jezdí auty," říká starosta Solnice Ladislav Kubíček.

Starostové navrhují, aby kraj vypsal soutěž na jiného dopravce

Od memoranda a opětovného rozvoje železnice si slibuje i to, že se uvolní přetížené silnice, hlavně ta mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou: "Chceme dostat lidi ze silnic zpět na dráhu, protože mezi 13. a 15. hodinou při střídání směn ve fabrice, kde dělá čtyři a půl tisíce lidí, je doprava velmi hustá."

V pátek se znovu schází předsednictvo dobrovolného svazku obcí Mikroregion Rychnovsko, aby vybralo své zástupce k jednání s krajským náměstkem zodpovědným za dopravu.

Starostové se ho budou snažit přesvědčit, že je nutné nejen udržet, ale i modernizovat železniční síť v Orlických horách. Dokonce navrhují, aby kraj vypsal soutěž na jiného dopravce.

"Kraj obě zmíněné regionální tratě považuje za významné a nepočítá, že by na nich omezoval dopravu," ujišťuje mluvčí kraje Jiří Hošna a dodává, že Královéhradecký kraj má ve srovnání s ostatními regiony jednu z nejhustších železničních sítí.

Obce, které podepsaly memorandum

Bartošovice v Orlických horách, Bílý Újezd, Byzhradec, Černíkovice, Jahodov, Javornice, Kvasiny, Libel, Liberk, Lično, Lukavice, Lupenice, Orlické Záhoří, Osečnice, Pěčín, Potštejn, Proruby, Rokytnice v Orlických horách, Rybná nad Zdobnicí, Rychnov nad Kněžnou, Říčky v Orlických horách, Skuhrov nad Bělou, Slatina nad Zdobnicí, Solnice, Synkov-Slemeno, Třebešov, Vamberk, Voděrady, Záměl a Zdobnice

Přestože dotuje železnici každým rokem vyšší částkou - loni to bylo zhruba 358 milionů a letos vydá kolem 369 milionů korun, stále to nestačí.

Vlaky letos ujedou o 95 tisíc kilometrů méně

"Je to v krajském rozpočtu jedna z největších položek, která nemůže růst donekonečna. Proto kraj v minulých letech přistupoval k redukci, která se týkala hlavně velmi málo využívaných spojů," vysvětluje mluvčí kraje.

Vlaky letos ujedou o 95 tisíc kilometrů méně než loni. Největší propad nastal v roce 2010, kdy v kraji ubylo na půl milionu vlakových kilometrů.

Jako velký problém kromě stále se zmenšující nabídky spojů vidí místní také jejich nevhodné načasování.

"Od nás jezdí lidé za prací hlavně do Vamberka a ráno na šestou hodinu nejsou spoje úplně vhodné," říká starosta Slatiny nad Zdobnicí Petr Tůma, "lidi se spolu domlouvají a raději jezdí auty."

Do Rokytnice zas mají problém dostat se večer, když v práci skončí. To potvrzují i ostatní starostové podepsaní pod memorandem. Třeba starosta Pěčína, který leží na trati mezi Doudlebami a Rokytnicí, Miroslav Petr říká:

"Je to otázka posledních pěti let. Lidi si zvykli, že se spojí po dvou či třech a jedou osobním autem, což je pro ně výhodnější než spoje, které byly před několika lety zastaveny či upraveny."