Potemnělá místnost bez oken hraje všemi barvami. Opírá se o terapeutický koncept snoezelen, škola ji vybudovala v bývalém kabinetu.
Je zde vodní bublinkový sloup, sedací vak, nášlapný chodník, vibrační podložka, malý stan, zrcadlo a na stěně zavěšená síť. Svítící LED pásy na koberci imitují tekoucí řeku, dva projektory promítají na stěny a strop noční oblohu plnou hvězd nebo různé motivy. Například moře, vodopád a barevná spektra.
„Ke všemu máme ovladače, můžeme nastavit různé barvy, intenzitu, stmívání a střídání světel,“ popisuje učitelka Lucie Macková.
Do toho z reproduktorů hraje relaxační hudba a z aromalampy vychází příjemná vůně. Ve skříňce jsou připravené deky, hračky a nejrůznější předměty.
„Máme tu děti s vývojovými poruchami, autismem a mentálním postižením. Neustále jsou v kolektivech, i když v malých, a v podstatě nemají soukromí. Mnohdy jim to nevyhovuje. Některé děti neudrží dlouho pozornost, změna prostředí jim pomůže,“ vysvětluje ředitelka školy Jana Vojtěchová.
O přestávkách i během výuky
Základní školu v současnosti navštěvuje 75 dětí. Snoezelen budou navštěvovat s asistenty pedagoga o přestávkách i během výuky.
„Pobyt v relaxační místnosti je má zklidnit a podpořit smyslové vnímání. Snoezelen je pro nás novinka, ale věříme, že to bude pro děti přínosné,“ dodává ředitelka.
Rekonstrukce původního kabinetu a vybavení místnosti stály 150 tisíc korun. Kromě vlastních prostředků škola získala peníze z dárcovského programu, část nákladů zaplatilo město Dvůr Králové a pomohli i sponzoři. Základní škola snoezelen poprvé představila na dni otevřených dveří, od poloviny února je v ostrém provozu. Některé děti si už novinku vyzkoušely a první reakce jsou pozitivní.
„Když jsme sem vzali žáka, který byl rozrušený, prostředí ho hned zaujalo a velmi rychle se uklidnil,“ potvrzuje Lucie Macková.
Smyslové místnosti se v Česku šíří od 90. let
Terapeutický přístup založený na pobytu v multismyslové místnosti vznikl v 70. letech v Holandsku. Mezi zakladatele patří Ad Verheul, který pracoval s postiženými pacienty a snažil se jim zpříjemnit život barevnými a tvarovanými pomůckami. Na základě jejich reakcí pro ně začal budovat speciálně vybavená místa. Snoezelen je novotvar vzniklý spojením dvou holandských slov: „snuffelen“, čichat, a „doezelen“, dřímat.
První smyslové místnosti v České republice vznikly v 90. letech. Dnes jsou v domovech sociálních služeb, denních stacionářích i v mateřských a základních školách. Má ji také například Dětská léčebna Vesna v Janských Lázních.
„Je to velice oblíbený doplněk v léčbě. Relaxační místnost využívá širokého spektra smyslových vjemů s tlumeným barevným světlem, hudbou, vodním sloupcem nebo vodním lůžkem,“ vysvětlil primář léčebny Vesna Jan Podojil v nedávném rozhovoru pro MF DNES.
Základní a praktickou školu ve Dvoře Králové založil Eduard Veselý v roce 1935. Krajem zřizovaná instituce sídlí v městské budově v Přemyslově ulici nedaleko náměstí T. G. Masaryka. Škola je určena pro žáky s lehkým až středně těžkým mentálním postižením, kombinovaným postižením, autismem nebo poruchami učení, kteří nezvládají výuku v klasické základní škole.
Ve třídách je od 6 do 14 žáků. Jsou do nich rozděleni napříč ročníky podle typu a stupně postižení. Maximální kapacita třídy je 14 dětí. Kromě běžných učeben, dílen nebo tělocvičny slouží pro výuku i cvičná kuchyň, hlavně v dvouleté praktické škole.