„Sezónně podmíněný nesouhlas vlastníka s veřejným užíváním části cesty vedoucí přes jeho pozemek zpravidla nemá mít vliv na její povahu jako veřejně přístupné komunikace,“ rozhodl NSS.
Rozsah obecného užívání komunikace může omezit jen silniční správní úřad správním rozhodnutím v jiném typu řízení, plyne z rozhodnutí NSS, které je dočasně zpřístupněné na úřední desce.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
V roce 2018 podala společnost Vebrovy boudy k Městskému úřadu Trutnov žádost o vydání rozhodnutí o charakteru takzvané Kladenské cesty, která vede od dolní stanice vleku Javor nahoru k boudám. Sjezdovku protíná v její dolní části, má podobu koridoru zpevněného panelovým podložím. V zimě je pokrytá sněhem.
Nesouhlasilo město ani provozovatel skiareálu
Trutnovský úřad v březnu 2021 rozhodl, že jde o veřejně přístupnou komunikaci. S rozhodnutím nesouhlasila společnost Ski Pec, která vlastní pozemky v lyžařském areálu, ani město Pec pod Sněžkou, kterému patří pozemky pod komunikací v úseku protínajícím sjezdovku.
Firma i město zpochybnily existencí veřejně přístupné komunikace. Odvolaly se ke Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje, žádaly aby rozhodnutí zrušil, případně změnil tak, že cesta je v úseku protínajícím sjezdové tratě veřejně přístupná jen v období od května do října, tedy mimo lyžařskou sezonu. Krajský úřad odvolání zamítl.
Rozhodnutí později potvrdil i Krajský soud v Hradci Králové. Dospěl k tomu, že všechny znaky pro určení veřejně přístupné účelové komunikace jsou naplněny. Odmítl představu žalobců, že cesta může být účelovou komunikací jen někdy, tedy že by mohla měnit svou povahu v závislosti na ročních obdobích nebo jiných kritériích vlastníka.
Krajský úřad i krajský soud také uvedly, že ani jedna ze dvou navrhovaných alternativních tras k boudám na hřebeni není vhodná. Obě vedou přes chráněné klidové území Slatinná stráň. V období tokání tetřívka obecného, tedy od půlky března do konce května, jsou úplně uzavřené. Navíc protínají jiné sjezdové tratě.
Stejný názor zaujal také NSS. „Alternativní trasy mají ‚právní vadu‘: je na nich celoročně omezen provoz (v období toku ještě více), a z tohoto důvodu nemohou plnohodnotně nahradit spornou komunikaci sloužící obecnému užívání,“ stojí v rozsudku.