Demonstrace proti sexistické reklamě v Hradci Králové (10.12.2014).

Demonstrace proti sexistické reklamě v Hradci Králové (10.12.2014). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Sexistická reklama z hradecké výlohy zmizí, obchod vypsal soutěž

  • 60
Obchod s kontroverzní reklamou, kvůli níž ve středu demonstrovali mladí lidé v Hradci Králové, vyhlásil soutěž o nejlepší návrh nového vzhledu výlohy. Sexistickou reklamou se zabývá i živnostenský úřad, v případě porušení zákona může udělit až dvoumilionovou pokutu.

„Vzhledem k bouřlivé reakci na stávající vzhled výlohy, který vyvolává řadu kontroverzí, jsme se rozhodli o vyhlášení veřejné soutěže o nejlepší návrh vzhledu výlohy prodejny,“ uvedl Aren Honc, vedoucí královéhradecké prodejny Mader.

„Přímo sprostá ta výloha není, ale v někom může vzbuzovat nechtěné emoce, takže chceme nechat prostor lidem, aby sami navrhli, jak by naše výloha měla vypadat,“ vysvětlil Honc a dodal, že nejlepší návrh firma ocení multifunkční tiskárnou (podmínky soutěže najdete zde).

Právě na tuto tiskárnu reklama s polonahou ženou a dvojsmyslným sloganem ve výloze prodejny v ulici S. K. Neumanna už minimálně čtyři roky láká. Až nyní vyburcovala asi šedesát studentů, kteří se vydali do ulic s nápisy na transparentech jako „Stop vulgaritám“ nebo „Hradecké ženy proti sexistické reklamě“ (více z demonstrace najdete zde).

„Dnešní setkání je reakcí na událost, která se stala minulou středu. Kolem této prodejny šla mladá těhotná paní a z té reklamy se jí udělalo nevolno. Lidé na ulici jí pomohli, ale dočkala se i posměšků,“ vysvětlil ve středu jeden z účastníků protestů Jan Špriňar.

Reklamou se zabývá živnostenský úřad

Zákon o regulaci reklamy

Reklamu nyní posuzuje krajský živnostenský úřad podle § 2 odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, „reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu“.

Předtím, než se demonstranti vydali směrem k hradeckému nádraží, kde firma sídlí, rozvinuli transparenty také u sídla Královéhradeckého kraje. Oslovili krajský živnostenský úřad, aby sexistickou reklamu ve městě reguloval a zasáhl na základě diskriminace pohlaví.

Nikdo z úředníků ve středu sice mezi protestující mladé lidi nepřišel, ovšem jejich podnětem už se od pondělí zabývají. Zkoumají, zda neporušuje zákon o regulaci reklamy.

„V případě porušení tohoto ustanovení může být zadavateli a zpracovateli reklamy uložena pokuta až do výše dvou milionů korun,“ uvedla mluvčí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

Protestující ve středu před výlohou se sexistickou reklamou zhruba pět minut skandovali „Stop vulgaritám!“ Pak vyskládali před prodejnu červené karty, položili na chodník transparenty a odešli.

„Nemluvili jsme s nimi, ani se s námi nesnažili komunikovat. Akorát týden před tím jsme tady nabídli vodu těhotné ženě, které se neudělalo dobře. Mluvila za ní jen aktivistka z té skupinky a když jsme jí chtěli přivolat záchranku, odmítla,“ řekl vedoucí prodejny.

,