Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Hradec nechce čekat léta na severní tangentu, řeší komplikaci s letištěm

  8:49
Už podruhé za posledních pět let musí projekt hradecké severní tangenty absolvovat proces posouzení vlivu na okolí EIA. Sice se nic nemění na termínech, kdy by se pomyslný třetí okruh měl otevírat, ale město se s čekáním dlouhým 11 let nechce smířit.

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Začátek severní tangenty se plánuje poblíž D11 na okraji Hradce v Plotištích (16. 4. 2020). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Severní tangenta, která má z Hradce definitivně vyhnat tranzitní dopravu, se podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má rozestavět v roce 2028 a otevřít za další tři roky.

Je tu však nápad, který by nejen všechny termíny mohl přiblížit, ale stavbu asi za 3,2 miliardy korun bez DPH také velmi výrazně zlevnit. Navíc by Hradci mohl umožnit rychlý rozvoj. Město by však muselo přehodnotit vize a provoz letiště.

Kvůli velmi širokému ochrannému pásmu v prostoru letiště bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) donuceno do plánů zanést více než půl kilometru dlouhý tunel. Přestože trasa vede v téměř absolutní rovině, je nutný. 

A to paradoxně kvůli letadlům, která z někdejšího vojenského letiště už téměř zmizela a ani do budoucna se s nimi nepočítá, tedy kvůli tryskáčům, armádním speciálům nebo velkým dopravním strojům.

Bez tunelu by se dalo stavět rychleji, míní zastupitel

„Byl bych velmi rád, kdyby město nemuselo jen přihlížet, ale více konat. Podle mě bychom měli udělat kroky, aby se příprava severní tangenty zrychlila. Myslím si, že uvažovanou trasu úplně zbytečně omezujeme tunelem. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby se stavět nemusel, vše by šlo rychleji,“ říká zastupitel pro územní plán města Jiří Langer (ANO).

Ve studii proveditelnosti, kterou si nechalo zpracovat ŘSD, se však uvádí, že zavedení obchvatu pod zem kolem letiště je pravděpodobně nutné.

„Tunelová varianta se jeví jako nejprůchodnější řešení s ohledem na územní plán i ochranná pásma,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

„Požadavek na zakrytí trasy do hloubeného tunelu vzešel z projednání s dotčenými orgány a provozovatelem letiště,“ stojí v dokumentaci EIA.

Trasa už je ve finále

Nejen kvůli tunelu musí severní tangenta opět podstoupit proces posouzení vlivu na okolí.

„Oproti původně plánované trase obsahuje některé změny technického rozsahu. Upřesnění technického řešení se týká například specifikací umístění a typů křižovatek, mostních objektů a přeložek komunikací nižších tříd,“ přibližuje Nina Ledvinová.

„V celé trase došlo celkově k úpravám na základě upřesnění rozsahu stavby, podrobnějších podkladů a poznatků. Zároveň byly zapracovány některé další požadavky oznamovatele či dotčených orgánů, případně byly upraveny návrhové parametry stavby podle platných právních předpisů,“ sděluje dále Ledvinová.

Letiště by nemuselo být v plném provozu

Kdyby ochranné pásmo letiště zůstalo zachováno v plném rozsahu, musely by vzniknout dva tunely - 70metrový a pak ještě 550metrový. Ten by byl vybaven i čerpadly vody. Tunely by se však budovat nemusely.

„Navrhoval jsem, že bychom měli přehodnotit funkci letiště. Máme ho, zjednodušeně řečeno, ve funkci plného provozu. Kdybychom ho dostali do režimu mírnějšího, některá ochranná pásma bychom mohli zrušit a možná by se dala urychlit i stavba severní tangenty,“ říká Langer.

„Na radě města budeme schvalovat studii, která by měla prokázat, že to touto jednodušší formou jde a že provoz letiště bychom omezit mohli, protože velká letadla tu podle mého názoru už nikdy létat nebudou. Spousta věcí by se tím zjednodušila,“ pokračuje Langer.

Letiště je majetkem města a přestože sloužilo armádě, vojsko už jej neeviduje ani coby rezervní.

Podle Adolfa Dostála, konzultanta města při tvorbě vize města, by reforma letiště prospěla nejen při stavbě severní tangenty.

„Hradec je z jihu opřen o lesy, na západě o dálnici D11, na východě o záplavové oblasti Orlice, o les a skladištní oblast. Na severu má možnost rozvojové lokality, ale jen pokud najde smír s fungováním letiště. Určitě jej nechceme zavřít a zlikvidovat, jen vidíme jeho jiné využití. Ta možnost rozvoje by naopak byla v synergii s letištěm,“ míní Dostál.

Před deseti lety hradečtí zastupitelé odsouhlasili ideový návrh územního plánu, letiště by se podle něj mohlo stát konkurentem pardubického. Teď má vedení města na stole zcela jinou možnost: spojit jej se správčickým písníkem a celou lokalitu otevřít.

15 kilometrů za 3,2 miliardy

I kdyby se ochranná pásma letiště podařilo „osekat“, na tunelové variantě severního obchvatu se nemusí nic změnit. Projekt už může být v takové fázi, že další změny nebudou možné.

ŘSD počítá se začátkem výstavby v roce 2028, ve stejném roce by se měla začít budovat i jižní spojka od křižovatky Bláhovka v Kuklenách až po silnici I/37 - Hradubická. Spojka by se měla otevřít v roce 2030, severní obchvat má rezervu do roku 2031.

Tangenta je dlouhá 15,3 kilometru a začíná na velkém kruhovém objezdu u ČKD. Odtud zamíří na Plotiště a Předměřice, po novém mostě překoná Labe, pak se vypořádá s letištěm i několika ulicemi.

Kolem Pouchova a Piletic pokračuje na Slatinu a kolem železniční tratě na Týniště ústí až na obchvatu Třebechovic. Kromě dvou tunelů se plánuje pět mimoúrovňových křižovatek: u Předměřic, letiště, Nové Kladské, u osady Koš a Třebechovic.

  • Nejčtenější

Po Richtrovkách mizí z turistické mapy Krkonoš i další oblíbené boudy

Premium Změna majitele a nákladná oprava nemusí v případě bud v Krkonoších vždy znamenat posun k lepšímu. Aspoň z pohledu...

Stavba D35 z Hradce na Jičín je blízko, stát vykupuje poslední pozemky

Ředitelství silnic a dálnic vykupuje poslední pozemky a chystá první etapu dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína. Mezi...

Silničkou míří do Adršpachu proudy polských aut, Zdoňov žádá omezení

Obyvatelé pohraničního Zdoňova na Náchodsku protestují proti tisícům aut polských turistů, kteří tudy míří v sezoně po...

Meteorologové varují před náledím. Nebezpečí hrozí hlavně řidičům

Český hydrometeorologický ústav vydal varování před náledím. Bude se vytvářet zejména v místech po sněžení nebo deštích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hronek se znovu pustil do rozhodčích: Tady se někdo zbláznil, komedie!

Filipa Hronka úterní prohra Hradce Králové 0:3 s Třincem pořádně rozzlobila. Měl pocit, že soupeř až příliš ochotně...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Adventní kultura míří na internet, online budou i tradiční muzejní trhy

Do virtuálního prostoru míří Filharmonie, hradecká divadla, galerie či Muzeum východních Čech. Pokud vše dobře dopadne,...

Parkování je čím dál větší problém. Hradec uvažuje o rezidenčních místech

Hradec Králové oživil nápad na placené rezidenční parkování, avšak podle komise pro dopravu město postrádá systém....

Ocelový jezdec kráčí centrem Trutnova. O sochu mají zájem jiná města

Do centra Trutnova přibyla nová socha Michala Gabriela Ocelový jezdec. Na Krakonošovo náměstí se tento týden přesunula...

Hornický Žacléř se vzmáhá, má nové náměstí a roste zájem o nemovitosti

Bývalé hornické město zažívá pozoruhodnou proměnu. Jeho image vylepšila rekonstrukce Rýchorského náměstí i hlavní...

STAPO mechanizace s.r.o.
Jeřábník

STAPO mechanizace s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...