Když dvorská radnice v zimě oznámila, že na jaře vyzkouší systém sdílených kol, snesla se na ni z mnoha stran kritika. Po prvních dvou týdnech provozu se ale ukazuje, že zájem o bikesharing je v šestnáctitisícovém městě značný.
Pilotní projekt potrvá do konce června. Obyvatelé a turisté mají na 16 stanovištích k dispozici 50 kol, první čtvrthodina je díky městské dotaci pro registrované zdarma.
Od začátku května se ve Dvoře Králové zaregistrovalo 566 lidí. Počet výpůjček se blíží k tisícovce, denně jich je v průměru 65. Podle radnice i provozovatele to je nad očekávání velký zájem.
„Po negativní kampani jsem byl trochu skeptik, ale ukazuje se, že to nebyl špatný nápad a že Dvoráci si dokážou ke sdíleným kolům najít cestu,“ řekl starosta Jan Jarolím (ANO).
Nejvíc funguje prvních 15 minut zdarma
Obchodní ředitel firmy Nextbike Lukáš Luňák hodnotí průměr 1,5 výpůjčky na kolo jako velmi dobrý.
„V jiných městech se v začátcích obvykle pohybujeme kolem jedné výpůjčky na kolo za den. I velikost uživatelské základny je nad očekávání,“ okomentoval začátek. Očekává, že zájem nadále poroste.
Kolik stojí půjčeníPůjčit kolo si mohou registrovaní uživatelé, kteří mají v chytrém telefonu staženou aplikaci. Poplatek platí až při výpůjčce delší než 15 minut. Za dalších 45 minut cyklisté zaplatí 18 korun, stejnou částku stojí každá další půlhodina. Celodenní výpůjčka vyjde na 150 korun. |
Provozovatel by se chtěl dostat na průměrně dvě výpůjčky na kolo denně. Dosavadní rekord padl minulý týden, kdy se na sdílených kolech za den projelo 85 lidí.
„Největší boom je vždy na začátku, ale myslím si, že bychom se ve Dvoře Králové měli přiblížit k tisícovce uživatelů. Máme města, kde se lidé registrují až po několika měsících a trvá jim, než si služby vůbec všimnou,“ poznamenal obchodní ředitel Lukáš Luňák.
Klíčové je počasí. Jakmile prší, výpůjčky klesají o 50 až 60 procent. Více než 90 procent výpůjček ve Dvoře Králové tvoří jízdy do 15 minut, které jsou díky městské dotaci zdarma. Přesuny na krátké vzdálenosti jsou nejvíce preferované i v jiných městech, kde bikesharing funguje.
„Tyto jízdy tvoří 88 až 92 procent výpůjček,“ upřesnil obchodní ředitel Nextbike.
Alternativa k MHD
Na konci června skončí pilotní fáze projektu a radnice se rozhodne, zda bude pokračovat. Pokud vydrží dosavadní zájem, bylo by překvapením, kdyby provoz skončil.
„Je pravděpodobné, že sdílená kola budou ve Dvoře celoročně,“ naznačil starosta. Za první dva měsíce provozu město zaplatí sto tisíc korun bez DPH. Celoroční provoz by včetně daně vyšel na milion korun.
Dvůr Králové zavedl sdílená kola jako doplněk městské hromadné dopravy, na kterou každoročně doplácí kolem čtyř milionů korun. „Nemyslím si, že by sdílená kola mohla hromadnou dopravu nahradit, ale třeba se za pár let ukáže, že je možné MHD právě díky nim zredukovat,“ míní Jarolím.
Ve dvorských ulicích se kola původně měla objevit už v březnu, nakonec se rozjezd o dva měsíce posunul. Stanoviště jsou na 15 místech zejména v centru.
„Rozmístění jsme řešili s ohledem na spádovost a na místa, kam by se na kolech mohli občané a návštěvníci dopravovat,“ uvedl starosta. V Žirči, kde je Domov Sv. Josefa, stojan bude až po dokončení stavby kanalizace. V letní sezoně přibude rovněž před Tyršovým koupalištěm. Podle starosty se už teď ukazuje, že kol i stanovišť by po mělo být více.
Od začátku týdne sdílená kola slouží i obyvatelům Vrchlabí, po dvanáctitisícovém městě je 12 stanovišť se 40 bicykly. Stejně jako ve Dvoře mají uživatelé výpůjčku na první čtvrthodinu zdarma, projekt ve Vrchlabí dotuje nadační fond Škoda Auto. Kromě Prahy, Brna a krajských metropolí provozuje Nextbike systém sdílených kol v Písku, Krnově nebo Mnichově Hradišti, dohromady v 25 českých městech.
„Snažíme se ukázat, že bikesharing není výsadou jen velkých měst,“ uvedl Luňák.