Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Obchvaty vzniknou až po roce 2020. Budou dohánět rozvoj automobilky

  9:15aktualizováno  9:15
Stát začal pracovat alespoň papírově na obchvatech Kostelce nad Orlicí, Častolovic a Čestic, které trápí sílící nákladní doprava. Teprve obrovské investiční plány Škody Auto a státu v Kvasinách daly věci do pohybu.

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Dlouhé roky ležely silniční obchvaty Kostelce nad Orlicí, Častolovic a Čestic zamčené v šuplíku ministerstva dopravy a vypadalo to, že na světlo se dostanou až při skartaci.

Jenže zdánlivě neřešitelný problém dostal nečekaný spád. Horizont začátku výstavby sice nese poměrně nejasnou šifru „2020+“, avšak podle starostů je úspěch už jen to, že letité plány konečně opustily sejf, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo zpracovávat studii proveditelnosti a minulý týden do Kostelce svolalo první poradu o řešení obchvatu.

„Na jednu stranu jsme rádi, že se ty věci daly do pohybu, ale současně začátek budování je ještě vzdálený a máme za to, že se zbytečně ztratila spousta času. Mohli jsme být minimálně o dva roky dál,“ domnívá se místostarosta Častolovic Miloš Tichý (TOP 09), jenž naráží na růst průmyslové zóny Solnice-Kvasiny, o kterém kraj, Škodovka a ministerstvo průmyslu a obchodu jednají od roku 2014 (o výkupu pozemků pro zónu jsme psali zde).

Kostelecký obchvat chybí v memorandu

Zatímco Vamberk už obchvat má, velmi blízko k němu mají Opočno i Solnice, v Doudlebách se vypořádávají s posledními vlastníky půdy a v Rychnově nad Kněžnou se alespoň protestuje proti jeho trase (psali jsme zde), Kostelec a další dvě uvedená místa jsou teprve na začátku velmi dlouhé cesty.

„Koridor obchvatu je v územním plánu města přes 40 let. Sice máme určitý náskok, ale stále je to jen neurčitá linka. Vůbec si netroufám odhadnout termín začátku, protože vše závisí na financích. Je otázka, zda se obchvat ještě neobjeví v memorandu o vznikající průmyslové zóně,“ říká místostarosta Kostelce Tomáš Kytlík (TOP 09) doufající v urychlení stavby a pomoc státu.

Naděje na výrazné zrychlení jsou však s největší pravděpodobností liché. „Obchvaty Častolovic a Kostelce nejsou součástí vládního usnesení o rozvoji zóny. Usnesení specifikuje přesnou částku i projekty, kterých se to týká. Obchvaty dění v okolí Kvasin nepochybně nastartovalo, ale mluvit o termínu je jako věštění z křišťálové koule,“ soudí vedoucí krajského Centra průmyslových zón Pavel Tichý, ale přesto odhaduje, že o startu stavby nelze uvažovat dříve než v roce 2022.

Přestože Kostelec navrhoval prostudovat západní variantu obchvatu, z hlediska dopravního, územního i ekonomického nejspíš zvítězí východní verze, protože Častolovice se kvůli zámku mohou rozvíjet jen směrem na severozápad. „Na rozdíl od Kostelce to máme snadnější, protože silnice povede v území, kde neočekáváme zásadní překážky,“ upozorňuje místostarosta Tichý.

Z Kostelce již k navrhované trase znějí první protestní hlasy, podle Kytlíka však k nesouhlasu není příliš mnoho důvodů. „Koridor obchvatu je v územním plánu naznačený 40 let a je tam omezená výstavba. Se stavbou možná počítal jen málokdo, řada lidí může mít problém, že jim za humny povede obchvat, ale nikdo z nich nemůže říct, že je to nová věc,“ zdůrazňuje Kytlík.

„Také u nás není obchvat nějakou novinkou. V územním plánu figuruje už od roku 1998, je ale jasné, že snadné to nebude. Jen sehnat nutné pozemky bude dřina,“ přidává se starosta Čestic Petr Vondráček.

Častolovicemi jede 300 kamionů z automobilky

V Častolovicích sepsali petici proti neúnosně silné dopravě už před 12 lety. Její intenzita od té doby ještě stoupla, a tak kolony před kruhovou křižovatkou i kritické situace v úzké Komenského ulici znají všichni místní.

„Kolem státní silnice už je čtvrtina domů prázdná, kdo může, už se odstěhoval. Několikrát týdně máme pod okny kolony, protože auta čekají před kruhovou křižovatkou,“ popsal jeden z protestujících občanů Roman Faltys.

Častolovicemi denně projede kolem 300 kamionů z Kvasin a také toto číslo bude s největší pravděpodobností jen stoupat.

„Od příštího roku budou mít kamiony povolení jezdit i o sobotách. Bude to pro nás nesmírná zátěž. Automobilka bude od roku 2018 chrlit stovky aut a tady zatím na místě obchvatu ještě poroste tráva,“ dodává častolovický místostarosta.

Poměrně strmý nárůst výroby nových škodovek potvrzuje například žádost automobilky o posudek vlivu staveb na životní prostředí (EIA). Vyplývá z něj, že továrna v Kvasinách zvedne úřady povolenou výrobní kapacitu o 38 procent a z linky namísto nynějších 225 tisíc aut ročně bude sjíždět až 310 tisíc vozů. Docílit toho chce hlavně nárůstem pracovních dní z 250 na 310 za rok. Vzrůst by však měl i počet zaměstnanců Škody Auto: podle vedení by mělo přijít asi 1 300 nových pracovníků, dalších asi 400 míst by měli nabídnout dodavatelé.

Do průmyslové zóny o 52 hektarech by podle vládního rozhodnutí měly přitéct asi tři miliardy korun na dopravní infrastrukturu, školství či zdravotnictví, další miliardy investuje Škodovka.

  • Nejčtenější
Premium

Lidé z prestižní čtvrti odmítají byty pro postižené, chtějí sál a obchod

Jen málo částí Hradce Králové má takový kredit jako Roudnička, osada na okraji hradeckých lesů bokem od veškerého...

V Krkonoších lyžaři parkují zdarma i za 300 korun. Kdo se zdrží, ušetří

Ceny za parkování v zimních střediscích v Krkonoších se velmi liší. Zatímco v nejdražším Špindlerově Mlýně je parkování...

Slovák jel do Adršpachu jen hrát na harmoniku, je z něj Dřevorubec roku

U skalního města v Adršpachu na Náchodsku se utkalo pětadvacet borců o titul Dřevorubce roku. Sekali polena,...

Pořád čtu, jak máme v Česku špatné hráče, štve Růžičku. Kopírovat nechce

Hradec je po Spartě druhým českým klubem, který si zahraje finále hokejové Ligy mistrů. Suverénní cesta Mountfieldu k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Jiřího Ganse komunisté utrápili k smrti. Kvůli západní hudbě z něj udělali špiona

Před 30 lety zemřel Jiří Gans, jedna z největších obětí komunismu 70. let. Tehdejší režim jej obvinil ze špionáže a...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Lidé z prestižní čtvrti odmítají byty pro postižené, chtějí sál a obchod

Jen málo částí Hradce Králové má takový kredit jako Roudnička, osada na okraji hradeckých lesů bokem od veškerého...

Majitelka zavře domov kvůli hrozící pokutě. Kraj umístí seniory jinam

Soukromý domov seniorů v Novém Městě nad Metují na Náchodsku ohlásil, že koncem března zavře. Může to být i dříve....

Premium

Lyžování v Polsku: kostel se hřbitovem na sjezdovce či pěší túra po hřebeni

Stovky českých lyžařů už si i za současného počasí zvykly jezdit do Polska, další možná stále váhají. Redaktoři MF DNES...

Hradec se konečně pustí do oprav kiosků, jež navrhl architekt Kotěra

Radnice v Hradci Králové konečně pokročila s přípravou opravy kiosků na Pražském mostě v centru. Asi po dvou letech se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz