Opravená část Benešovy třídy v Hradci Králové (prosinec 2014).

Opravená část Benešovy třídy v Hradci Králové (prosinec 2014). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Socialistický bulvár v Hradci se mění, přibude i parkovací dům

  • 2
Zatímco zrekonstruovaný střed Benešovy třídy lze považovat za novou chloubu města, okrajové části bulváru dál chátrají. Další etapa přijde na řadu asi až za dva roky. Počítá se v ní s novým kruhovým objezdem a s parkovacím domem u polikliniky.

Zatímco ve středu třídy Edvarda Beneše dnes novotou svítí sídliště s obřím pylonem a futuristickou stříškou nad přechodem, o několik desítek metrů dál nad veterinární klinikou muselo být uzavřeno propadající se schodiště, aby neohrožovalo chodce. Dvě části bulváru z 80. let zatím dál chátrají.

Radnice už ale připravuje dokumentaci pro další rekonstrukce. Druhá na řadu by měla přijít severní část třídy směrem k poliklinice. Zhruba za dva roky by zde měl vyrůst nový kruhový objezd, ale i menší parkovací dům.

Vzniká projekt, doprava bude bezpečnější

„V současné době objezd projektujeme. Řidičům usnadní jejich cestování, neboť křižovatka je mezi Benešovou třídou a ulicí Jana Masaryka velmi nepřehledná,“ říká Jindřich Vedlich, náměstek hradeckého primátora pro investice.

Kdy a za kolik bude hotovo?

  • Celou Benešovku v novém hávu by krajské město mělo rádo do roku 2020.
  • Každá ze zbývajících čtyř etap by měla vyjít na 150 až 200 milionů korun.

Stavbu kruhového objezdu schvaluje i komise místní samosprávy na Moravském Předměstí.

„Doprava bude určitě bezpečnější. Hlavní ulice totiž vede z Benešovy třídy doprava do ulice Jana Masaryka, což mate řidiče, kteří nejsou zdejší a nedívají se na dopravní značení. Občas tam proto byly menší karamboly. Kruhový objezd to vyřeší,“ míní předseda komise Bedřich Kabilka.

Radnice již vysoutěžila projektanta, který začal pracovat na přípravě dokumentace pro územní i stavební řízení. Stavět by se mělo nejdříve za dva roky.

Rekonstrukce Benešovky je jednou z priorit nově zvolené radnice, což znamená, že peníze na náročné opravy bude muset magistrát najít i v případě, že se nepodaří získat žádnou dotaci, což je v současné době pravděpodobné. 

„Bude záležet na tom, jak budou pokračovat projekční práce. V zájmu úspor a také urychlení stavby bychom pak rádi další čtyři etapy sloučili do dvou,“ nastiňuje Vedlich. 

Každá ze zbývajících čtyř etap by měla vyjít na 150 až 200 milionů korun.

„Z evropských dotačních titulů to nejspíš nebude možné, prověřujeme ještě další. Už dávno jsme měli vědět, jaké věci bude možné financovat z dotací v dalším období, stále však není rozhodnuto,“ stěžuje si náměstek. 

Další fáze přestavby sídlištního bulváru potěší i řidiče, kteří v okolí mnohdy marně hledají volné parkovací místo. Kruhový objezd totiž napojí také za bytovým domem D naproti poliklinice dosud skryté parkoviště, kterému se při tom zvětší jeho kapacita.

Vedle polikliniky navíc vyroste menší parkovací dům. 

„Na ploše současného parkoviště u polikliniky se plánuje stavba dvoupodlažního domu, který bude výškově shodný s úrovní Benešovky, z které se k níže ležící poliklinice sjíždí,“ popisuje předseda komise místní samosprávy. Parkovací dům bude pouze jednoduchou otevřenou stavbou, která zvýší počet parkovacích míst v lokalitě, a to bezplatných.

To oceňuje i Vlasta Bednářová, která na Benešově třídě bydlí i parkuje. „U nás v ulici mají rodiny i dvě tři auta, takže o místa na parkování dost bojujeme. Jde to ještě dopoledne, odpoledne se to ale začíná plnit,“ popisuje mladá žena.

Lokalita v současné době nabízí kolem devíti set parkovacích míst, kompletní přestavbou bulváru by jich podle architektů mělo přibýt zhruba 560 dalších.