„Ráno vozí dítě do školy žena a to tady hlídkují strážníci. Odpoledne je tu ale problém najít parkování, i když jsou tu vyhrazená místa pro rodiče. Každý dneska jezdí autem a vídám tady stát i auta s cizími značkami nebo Poláků. Vždycky jsem ale nějaké místo našel v okolních ulicích,“ popsal situaci u budovy Základní školy Komenského v Sokolské ulici, kam chodí téměř devadesát prvňáčků a jsou tam i čtyři oddělení školní družiny, Pavel Dobeš z Náchoda.
Do ulice se však sjíždějí i lidé, kteří si chtějí zajít do restaurace Vatikán nebo na nedaleký finanční úřad. Město vloni v Sokolské ulici za téměř dva miliony korun vystavělo parkoviště s 18 místy, z nichž tři vždy pro čtvrthodinové stání přes den vyhradilo rodičům. Půlroční provoz však ukázal, že to nestačí.
„Nové parkoviště je obrovskou pomocí rodičům, ale denně tam přicházím o fanoušky, když tam s řidiči diskutuju. Jsou tam místa určená pro rodiče, kteří vozí nebo vyzvedávají děti, ale stává se, že někteří řidiči tam zaparkují a jdou do restaurace. Je to nepříjemné a nevím, jak to řešit,“ stěžoval si zastupitel režisér Tomáš Magnusek na březnovém jednání náchodských zastupitelů.
„Někdy je to džungle“
Radnice vzápětí vyhradila rodičům pět míst a slíbila častější kontroly. Podle místních lidí si tam však stejně odkládají auta ostatní řidiči. Městští strážníci proto vyzvali na sociálních sítích, ať jim lidé místo kritických vzkazů raději hned věc ohlásí.
Potíž s krátkodobým parkováním je i v rušné Komenského ulici, do tamní školy totiž chodí kolem 800 dětí.
„V Náchodě je problém s parkováním obecně. Kvůli naší poloze v centru města je tady parkovacích míst minimum. Je to problém pro učitele, ostatní zaměstnance i rodiče. Pro ně máme alespoň speciální režim ráno mezi sedmou a osmou hodinou na čtyřech parkovacích místech u tělocvičny v ulici Českých bratří, kde rodiče mohou děti vyložit. V ranním frmolu se to ale vždy nedaří. Někdy tam stojí městská policie, ale někdy je to džungle. Vstup pro vozíčkáře nebo jinak tělesně hendikepované děti máme ze strany od kostela a tam to funguje docela dobře, rodiče se tam vždy nějak dostanou,“ hodnotil situaci ředitel Základní školy Komenského František Majer, který je současně zastupitelem.
Opodál na Komenského ulici u mateřské školky si nechávají auta zase lidé, kteří si chtějí zajít do vietnamského bistra. V centru je také základní umělecká škola a gymnázium a ve vilové čtvrti pod Klínkem sídlí i praktická škola a další mateřská škola.
„Mnoho rodičů sem už děti nevozí, protože sloužíme spádově pro místní, ale problém s parkováním teď řeší hlavně naši dojíždějící zaměstnanci. Nejhorší to bývá v období, kdy se podávají daňová přiznání na finančním úřadě. Bohužel nemáme u školky žádné vyhrazené parkoviště, stojí se tu prakticky na chodníku a auto tu může nechat kdokoli. Pomohlo by, kdyby lidé víc využívali odstavná parkoviště,“ míní ředitelka školky ve Vančurově ulici Lenka Klempárová.
Strážníci teď chodí na kontroly parkoviště v Sokolské ulici, jen pokud ráno nastupuje celá pětičlenná směna. Od března jsou totiž rozkopané dva úseky na průtahu městem, a tak mají povinnosti hlavně na místech, kudy právě vedou objížďky.
38 blokových pokut
„Pokud jsou ve službě jenom tři strážníci, tak se do Sokolské ulice nedostanou. Podle počtu strážníků ve službě provádějí dohled na přechodech v ulicích Českých bratří a Bartoňově. Problém s parkováním řešíme i v ulici Českých bratří a Řezníčkově, protože zde jsou zákazové značky zastavení a také stání s dodatkovou tabulkou, týkající se doby mezi 7. a 8. hodinou ve dnech školního vyučování. V současné době se strážníci ve zvýšené míře věnují kontrolám na objízdných trasách městem,“ uvedl velitel náchodských strážníků Petr Valica.
Přímo v Sokolské ulici letos už strážníci rozdali 38 blokových pokut. Ve dvou ulicích kolem gymnázia a základní školy jich padlo také 38. Dopravních přestupků přitom městská policie řešila letos 1010.
Jiné náchodské školy a školky mají víc štěstí, neboť se nacházejí na předměstích nebo v klidnějších místech, kam nemíří najednou tolik aut. V Základní škole T. G. Masaryka, která stojí při rušnější silnici a kam chodí také stovky dětí, zase dovolují rodičům vjet do školního dvora, i když je tam zákazová značka.
Aut přibývá. Co s tím?
„Tolerujeme to, děti se pak dostanou do školy bezpečně zadním vchodem. Stane se jen párkrát do roka, že se rodiče s autem potkají ve dvoře třeba s popeláři nebo se zásobováním pro školní jídelnu. My máme výhodu, že nedaleko je parkoviště u dolní nemocnice a také otáčka u domova důchodců, takže rodiče většinou vyloží děti právě na těchto místech,“ řekl ředitel školy Roman Odvářka.
Situace jen potvrzuje obecnější trend, kdy sice města budují nová parkoviště, ale nestačí to, protože aut přibývá. Náchod před půldruhým rokem přidal 90 parkovacích míst k dosavadním odstavným bezplatným parkovištím v Raisově ulici a další neplacená stání přibyla i kolem soudu.
Na dalších asi 350 parkovacích místech lidé musí platit. Loni město vybralo v parkovacích automatech víc než 2,5 milionu korun, asi 90 tisíc korun však byly náklady. Jen za letošek už strážníci nasadili přes 120 „botiček“.
„Výběr z automatů se v posledních letech drží přibližně na stejné výši. Je to ovšem podmíněno neustálou kontrolou placení parkovného, protože v případě prodlevy v kontrolách okamžitě zaznamenáváme pokles výběru,“ řekl velitel strážníků.
Stategický plán rozvoje města obsahuje upozornění, že i když vznikla řada parkovišť u obchodních center, vlastní parkování to nijak neřeší, naopak markety přitahují dopravu. Jako parkoviště proto slouží i některé nevyužívané proluky, k těm patří třeba placené parkoviště za Lidlem v místě bývalé Tepny pro 180 aut nebo placená stání U Bílé růže. Aut bude přibývat, řešením má být výstavba záchytných parkovišť.